Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI"— Sunum transkripti:

1 ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI

2 Genel olarak eğitimde, teknoloji ve materyal kullanımına ihtiyaç duyulma nedenleri 3 başlık altında toplanabilir 1.Daha geniş kitlelere eğitim hizmeti götürmek, 2. Öğretme ve öğrenme etkinliklerini bireyselleştirmek, 3. Eğitim kurumlarındaki öğretme-öğrenme süreçlerini verimli kılmak

3 ÖĞRETİM MATERYALİ TASARIM İLKELERİ
Yapısal / Biçimsel Ögelerin Kullanım İlkeleri Yerleşim Ögelerinin Kullanım İlkeleri

4 Yapısal / Biçimsel Ögelerin Kullanım İlkeleri
Alan Çizgi Şekil / Form Doku Renk

5 ALAN Öğretim materyaline genel olarak bakıldığında, görülen/ hissedilen doluluk ya da boşluktur. (1) Kullanılan alan ve (2) boş alan olarak ikiye ayrılır. Görsel ögelerin yerleştirilmesinde dikkati belirli ögelere çekmek için etkili yollardan biri “üçüncü kural tekniği”dir.

6 ÇİZGİ Çizgi; gözü, belirli bir alanda ya da bir alan etrafında, hareket ettirerek dikkati çeken tek boyutlu bir yapıdır. Çizgi aktif ve açık olabileceği gibi pasif ve belirgin olmaya da bilir .

7 ÇİZGİ Çizgilerin yatay, dikey veya eğik olarak kullanımı algılama
üzerinde farklı etki yapar deniz ufuk cadde

8 Sabitlik ve Durağanlık etkisi
ÇİZGİ Güçlülük etkisi Hareket etkisi Sabitlik ve Durağanlık etkisi

9 Kalın çizgiler daha etkilidir. az zaman, az maliyet, hızlı
Ayırma amaçlı Kalın çizgiler daha etkilidir. az zaman, az maliyet, hızlı Hatırlaması kolaydır.

10 Şekil; bir yüzey üzerinde oluşturulan iki boyutlu biçimdir.
ŞEKİL / FORM Şekil; bir yüzey üzerinde oluşturulan iki boyutlu biçimdir. Form; kullanılan biçimlerin (mevcut durumu) bir birine göre yerleşimidir

11 ŞEKİL

12 ŞEKİL / FORM

13 ŞEKİL

14 DOKU Doku materyal tasarımında çok önemli bir yer oynar. Materyalin dokusu izleyenleri etkilemelidir.   İki boyutlu görsellere doku ile 3. boyut (derinlik) kazandırılır. Derinlik kazanan materyal dokunma hissi ve dikkat çekici özellik kazandırır.

15 DOKU

16 DOKU Hangisi, “kutu” olduğu hissini daha çok vermektedir?

17 Görseller çok soyut ya da çok somut uçlara yaklaştıkça öğretimsel açıdan daha az yararlı olma eğilimindedir. Soyut Somut Orta Derece Soyut Düşük Yüksek Öğrenme Oranı Gerçeklik Düzeyi Yüksek Öğrenme Oranı

18 RENK Renk görsel materyallerde önemli bir unsur olmakla birlikte etkililiği bilinçli kullanılmasına bağlıdır. Doğal renkler görüntünün gerçekliğini arttırır. Benzerlik ve farklılıkların ortaya konmasını sağlar. Önemli noktalar ve bilgiler üzerine dikkati toplar. Coşku, durgunluk, tek düzelik ve canlılık gibi duyguların algılanmasını sağlar. Psikoloji üzerinde etkilidir. Renklerle bilgilerin gruplanması sağlanabilir. Her bir bilgi bütünü bir renkle ifade edilebilir. Öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun olarak kullanılmalıdır. Küçükler için parlak renkler dikkat çekicidir.

19 RENK Renkler arasındaki ilişkiyi ve renklerin özelliklerini daha iyi algılayabilmek için renk çemberinden faydalanabiliriz. Göz en fazla kırmızı, en az mor rengi algılar. (En kısa dalga boyu mor, en uzun dalga boyu kırmızıdır) En parlak renk sarı, en koyu renk mordur. Bitişik olan renkler uyumlu renklerdir, bu renkler birbirinin etkisini azaltır. Karşı karşıya olan renkler bütünleyici renklerdir, bu renkler birbirinin etkisini arttırır.

20 Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renk Seçme İlkeleri
Önemli olan nesnelere dikkat çekmek için bu nesnelerde parlak renkler kullanılmalı. Metinlerde ve resimlerde zemin rengine zıt bir renk kullanılmalı. Birden çok görsel nesnede tutarlı zemin rengi kullanılmalı (hepsinin rengi aynı olmalı). Bir görsel objedeki renk miktarı sınırlı tutulmalı. (Yazılı materyallerde aynı sayfada üçten fazla renk gözün renk seçimi zorlaştırır)

21 RENK Beyaz zeminde siyah, yeşil, mavi, kırmızı Mavi zeminde beyaz
Sarı zeminde siyah Siyah zeminde sarı renk

22 Yerleşim Öğelerin Kullanım İlkeleri
Oran/Ölçek Denge Bütünlük Ritim Vurgu Ahenk

23 ORAN/ÖLÇEK Objelerin büyüklüğü ve küçüklüğü ile ilgili bir ilkedir.
Bir objenin diğer objeler ve bütün ile arasındaki ilişkiye göre objenin büyük, orta, küçük, ağır, hafif olduğu gibi duygular yaratabilir. Objelerin hangi özelliği ile ilgili bir oranlama yapılıyorsa bu özelliğin, doğru olarak algılanabilmesi için başka bir obje ile ölçeklendirilmesi gerekir.

24 ORAN / ÖLÇEK

25 ORAN / ÖLÇEK Renk ve gri derecesi de boyut algısını etkiler.

26 DENGE Denge, materyalde bulunan öğelerin göz tarafından algılanan ağırlığı ile ilgilidir. Öğretim materyalleri üzerinde denge, yatay ve dikey eksenin her iki tarafına objelerin eşit olarak dağıtılması ile oluşturulur. İki çeşit denge vardır. Formal (simetrik) denge statiktir, eşitlik hissi uyandırır. İnformal (asimetrik) denge daha dinamik, dikkat çekebilen bir düzenlemedir. Ancak karmaşıklığa neden olabilir. İstenilen amaca yönelik olarak objelerin bütün üzerindeki yerleşimi ile denge veya dengesizlik etkisi yaratılabilir. Dengesiz bir görselde öğeler bir biri üstüne ve bir tarafa yığılmış olarak görünürler.

27 Ekosistemde enerji akışı
Üreticiler Üçüncül tüketiciler Birincil tüketiciler İkincil tüketiciler Ekosistemde enerji akışı Ayrıştırıcılar

28 BÜTÜNLÜK Görsel elemanlar ve bunların fonksiyonları arasındaki ilişki bütünlüğü oluşturur. Her bir görsel unsur, bir mesaj iletmedeki fonksiyonu göz önüne alınarak yerleştirilmelidir. Bütünlüğün sağlanması açısından yapılan hataların başında, materyalin içinde çok sayıda ve birbiri ile ilişkisi düzgün bir şekilde ifade edilememiş öğelerin kullanımı yer alır. Bu tür hataları en aza indirebilmek için verilmek istenen mesaj tasarımcı tarafından açık ve net olarak ifade edilebilmelidir. Tasarımcının aklına gelen tüm fikirler materyale yansıtılmamalıdır.

29 BÜTÜNLÜK Bütünlüğü sağlayabilmek için;
İlişkili nesneler birbirine yakın kullanılmalıdır. Tekrar eden nesneler, özellikler kullanılmalıdır (renk, yazı stili, boyutu vb). Nesneler arası bir ilişki olmasa bile yerleştirilmesinde bir düzen olmalı, dağınıklık olmamalıdır. Genel bir şablon oluşturulmalıdır. Ortak renk, yazı tipi ve boyutu kullanılmalıdır. Materyalde belirlenen tasarım özelliklerinin baştan sona tekrarlamalıdır (aynı olmalıdır).

30 BÜTÜNLÜK

31 BÜTÜNLÜK Bir İgnliiz üvnsertsinede ypalın arşaıtramya gröe, kleimleirn hrfalreiinn hnagi srıdaa yzalıdkılraı ömneli dğeliimş. Öenlmi oaln brinci ve snonucnu hrfain yrenide omlsaımyış. Ardakai hfraliren srısaı krıaışk oslada ouknyuorumş. Çnükü kleimlrei hraf hraf dğeil bri btüün oalark oykuorumuşz. Yani insan beyni bütünü algılamaya yönelik programlanmıştır. Bu yüzden hazırladığımız materyallerle onu rahatsız etmeyelim

32 BÜTÜNLÜK .

33 RİTİM Kompozisyonda gözün bir objeden diğerine rahatça kayabilmesidir. Çizgi, şekil, form , yapı, ve renk kullanımı ile sağlanabilir. YUMURTA..

34 RİTİM

35 VURGU Öğretim materyalinin can alıcı noktasıdır.
“Dikkat çekmek istediğiniz nokta” olarak tanımlanabilir. Vurgunun bütüne baskın olması gereklidir. En ilgi çekici nokta olarak tasarlanıp en önemli unsurlar yerleştirilebilir.

36 VURGU

37 VURGU

38 VURGU

39 AHENK Ahenk, bütünü oluşturan parçaların birbiri ile olan ilişkisine bağlı olarak ortaya çıkan uyumdur. Yani; Parçalar bir araya geldiğinde ortaya çıkacak bütünlük duygusudur. Kompozisyonun bütünü ile bağlantılıdır.

40 ORMAN EKOSİSTEMİ AHENK Bitkiler Otçul Hayvanlar Ayrıştırıcılar
Etçil Hayvanlar Ayrıştırıcılar

41 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Anlamlılık İlkesi: Bir malzeme ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır. Anlamlı kavramların öğrenilmesi, anlamsız olanlara oranla göre daha kolaydır (lit, tak, taklit , 1453,365,404- mutfak, kiler, banyo, antre, kuş, çiçek)

42 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Bilinenden Başlama İlkesi: En iyi öğretim somuttan soyuta, basitten karmaşığa ve bilinenden bilinmeyene doğru olandır. BÜYÜTEÇ

43 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Çok Örnek İlkesi: Bir kavramın genişliğini göstermek için çok sayıda örnek sunmak gerekir.

44 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Görelik İlkesi: Nesnelerin özellikleri birbirlerine göre algılanır.Resim ve şekilleri herkes aynı algılamalı ve birbirinden ayırt edebilmelidir. c b a

45 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Seçicilik İlkesi: Algılama seçicidir. İnsanın duyu organları uyarılmayı beklemezler, aksine belirli bir anda, binlerce uyarıcıyla bombardıman edilirler. Öğretim Materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.

46 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Tamamlama İlkesi: Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine bir kısmını vermek yeterli olabilir.

47 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Fonun Anlamlılığı İlkesi: Görsel ya da işitsel olsun, öğretim materyali düzenlerken iletilmek istenilen mesaja uygun olarak, figüre anlam katacak fonlara yer verilmesi gerekir. Siyah Kırmızı Kırmızı Yeşil Mavi

48 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Kapalılık İlkesi: Şekiller belirgin olmalı, açık ve yarım bırakılmamalıdır. Özellikle iki boyutlu figürler için şekil tam yapılmalıdır.

49 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Birleştiricilik İlkesi: Algılama birleştirici ve bütünleştiricidir; birbiriyle benzerliği ve yakınlığı olan nesne ve olaylar ilişkili olarak algılanır.

50 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Değişmezlik İlkesi: Daha önceden bildiğimiz ve tanımış olduğumuz nesnelerin, algılamada çoğu özelliklerini aynen taşıması algısal değişmezliktir.

51 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Derinlik İlkesi: Doğadaki varlıklar bize yakınsa, gerçek ölçüleri ve renkleriyle görünür. Aynı varlıklar bizden uzaklaştıkça, küçülür ve renkleri soluyor hissi verir.

52 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Yenilik İlkesi: Dikkat özellikle geçmişteki yaşantılara zıt olan durumlara ve yeni olana çekilir. Öğrencinin alışılagelmişin dışında bir duruma, yönteme, materyale odaklanması daha kolaydır.

53 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Basitlik ilkesi: Dikkat yöneltilirken bilinenle-yenilik, basitlikle-karışıklık, belirginlikle-belirginsizlik arasında bir denge aranır. Yani materyalde öğrenenler için; bilindik ve henüz bilinmedik (öğrenilecek olan), basit ve aynı zamanda çözümlenmesi gereken ayrıca kolay fark edilen ve kolay fark edilemeyen unsurlar dengeli olmalıdır. Bu unsurlar aktarılırken basit, bilinen ve belirgin olanlardan başlanmalıdır.

54 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Hedef Davranış İlkesi: Kullanılacak aracın öğrenciyi dersin hedeflerine ulaştırabilecek nitelikte olması gerekir. Öğrenciye Uygunluk İlkesi: Kullanılacak araç- gereçlerin öğrenci özelliklerine ( yaş, zeka, algılama, geçmiş yaşantıları vb.) uygun olmalıdır.

55 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMADA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
basit, sade ve anlaşılır olmalıdır. Dersin ve konunun amaçlarına uygun olarak seçilmeli ve hazırlanmalıdır. Dersin konusunu oluşturan bütün bilgilerle değil, önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır. Kullanılacak görsel özellikler (resim, grafik, renk, animasyonlar vb.) materyalin önemli noktalarını vurgulamak amacıyla kullanılmalı, aşırı kullanımdan kaçınılmalıdır. Kullanılan yazılı metinler, görsel-işitsel öğeler, öğrencinin pedagojik özelliklerine uygun olmalı ve öğrencinin gerçek hayatıyla tutarlılık göstermelidir.

56 ÖĞRETİM MATERYALİ HAZIRLAMADA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
Öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır. Mümkün olduğunca gerçek hayatı yansıtmalıdır. Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır. Sadece öğretmenlerin rahatlıkla kullanabileceği türden değil, öğrencilerinde kullanabileceği düzeyde basit olmalıdır. Zaman içinde tekrar kullanılabilecek materyaller dayanıklı hazırlanmalı, bir defalık kullanımlarda zarar görmemelidir. Hazırlanan öğretim materyali gerektiğinde, kolaylıkla geliştirilebilir ve güncellenebilir olmalıdır.

57 MATERYAL HAZIRLAMA SÜRECİ
Sürecin ilk basamağı hedef analizidir. Bu aşamada “hedefin hangi hedef alanıyla ilgili olduğu” sorusunun yanıtı tespit edilir. Hedefin, “bilişsel”, “duyuşsal” veya “psikomotor” alanlarından hangisiyle ilgili olduğuna bağlı olarak farklı seçim ve tasarım ilkelerinin uygulanması gerekebilir. Sürecin ikinci basamağı içerik analizinin yapılmasıdır. İletilmek istenen mesajın türüne göre mesaj farklı biçimlerde tasarlanır. Hedef kitlenin (öğrenenin) özelliklerinin belirlenmesi basamağında çeşitli durumlara bakılır. Örneğin, Bireylerin önceden sahip olduğu bilgi ve beceriler belirlenir. İçerik ve aracın bütünleştirilmesi basamağında hedefe, içeriğe ve hedef kitlenin özelliklerine uygun olarak çeşitli formatlar seçilir ve hazırlanır.

58 İLETİŞİM Öğretme süreçlerinde gerçekleştirilen tüm etkinlikler temelde birer etkileşim etkinliğidir. Bireyler arası etkileşimi sağlayan ve geliştiren en önemli unsur iletişimdir. İletişim kavramı latince “ortak, müşterek” anlamına gelen “communis” sözcüğünden türetilen communication sözcüğüne karşılık olarak kullanılmaktadır. İletişim: İki veya daha fazla insan arasında anlamları ortak kılma sürecidir. Öğretme-Öğrenme süreci açısından; İletişim: Davranış değişikliği meydana getirmek üzere fikir, bilgi, haber, tutum, duygu ve becerilerin paylaşılması sürecidir.

59 İletişimde bilgi aktarımı iki yönlü olmalıdır.
Yüz yüze etkileşimde vücut dili, ses, kelime (içerik) olmak üzere 3 unsur vardır.

60

61

62 İLETİŞİM SÜRECİNİN ÖĞELERİ
Kaynak (ve Kodlama): Kaynak,iletişim sürecini başlatan kişidir. Öğretimde bu kişi genelde öğretmendir. Paylaşılmak istenen bilgi, duygu ve düşüncelerin mutlaka kodlanması gerekmektedir. Kodlama için hangi sembolleri kullandığımız önemlidir

63 Kaynak alıcının anlayabileceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır
Kaynak alıcının anlayabileceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır. İletişimin gerçekleşmemesi veya yanlış anlamaların oluşma nedenlerinden biri anlam birliğinin olmamasıdır. Burdan bakınca kaç raf var? Burdan bakınca kaç raf var?

64

65

66 İLETİŞİM SÜRECİNİN ÖĞELERİ
Mesaj: Kodlanan bilginin aldığı fiziki şekle (sözlü-sözsüz) denir. Paylaşılmak istenilen düşünce, bilgi ve davranışları temsil eden semboller veya işaretler örüntüsüdür.İletişimin içeriğini oluşturur. Kanal: Oluşturulan mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan ortam (araç-gereç), yöntem ve tekniklerdir. Mesajın sunuluş biçimidir. Kaynaktan gelen mesaj bir kanal (araç ya da yöntem) üzerinden geçerek alıcının duyu organlarından en az birine iletilmek durumundadır.

67 İLETİŞİM SÜRECİNİN ÖĞELERİ
Alıcı (ve Kod Çözme):Mesajın gönderildiği birimdir. Kod çözme alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme sürecini içerir. Kaynağın kodlama ve iletmedeki başarısı , alıcının kod çözme ve almadaki başarısı iletişimin niteliğini oluşturur. Kodlama ve kanal oluşturmada alıcının özellikleri dikkate alınmazsa iletişimim başarısından söz edilemez . Dönüt (geri ileti, geri besleme, aydınlatıcı yankı): Alıcının mesaja reaksiyonudur. Amaçlanan mesajın alıcı tarafından doğru algılanıp algılanmadığını belirler.Sözel, yazılı veya beden dili ile verilir.

68 Öğretme-Öğrenme Süreci ile İletişim Süreci Arasındaki Benzerlik
Öğretmen Öğretim İçeriği Öğretim araç ve yöntemleri Öğrenci Öğrenme Tepkileri (Dönüt) (Kaynak) (Mesaj) (Kanal) (Alıcı)

69 GÜRÜLTÜ:İletişimi bozan ya da aksatan faktörlere gürültü denir
GÜRÜLTÜ:İletişimi bozan ya da aksatan faktörlere gürültü denir. İletişimin her aşamasında ortaya çıkabilir. Örn: Alıcının sesleri yeterince işitememesi, alıcının kaynağa yönelik olumsuz tutumu, yazı tahtasına yansıyan ışık, okunamayan el yazısı vb.

70 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
KAYNAK VE ALICI AÇISINDAN Seçici Algı:İnsanlar duygusal olarak neyi duymaya veya görmeye hazırlarsa (isterlerse) onları duyma ve görme eğilimindedirler. İletişim becerilerindeki Bireysel Farklılıklar: Etkili iletişimin gerçekleşmesini güçleştirir. Kaynak (öğretmen) bir mesajı kodlamadan önce alıcıların (öğrenciler) özelliklerini dikkate almalıdır.

71 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
KAYNAK VE ALICI AÇISINDAN Kaynak Güvenirliği: Kaynağın güvenirliği, alıcı (alıcılar) tarafından kaynağa atfedilen özellik olmalıdır. Dört öğeden oluşur. Dürüstlük; “neyin söylendiği” değil “kimin söylediği”, Uzmanlık; alanında yeterli bilgi ve deneyim, Nesnellik; tarafsızlık, İstek; olumlu tutum.

72 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
KAYNAK VE ALICI AÇISINDAN Kaynak-Alıcı Benzerliği: Kaynak ve alıcı arasındaki iletişimin etkililiği, onların kendilerini ne derece benzer gördükleri ile doğrudan ilişkilidir. Sosyo-ekonomik durum, ilgiler, değerler ve yetenekler gibi birçok yönden ortak özellikleri olduğunu algılayan kişiler, birbirlerinin görüşlerini kabul eder ve birliktelik sağlamaya istekli olurlar. Öğrenci öğretmeniyle benzer olduğuna inanırsa iletişim daha etkili ve kolay gerçekleşir.

73 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
KANAL AÇISINDAN Kanalın görevi bilgi paylaşımına aracılık etmek, bilgiyi kaynaktan alıcıya taşımaktır.Öğretim amaçlı bilgi taşıyan kanallar öğretim araç-gereç ve materyalleri olarak adlandırılır. Öğretim araç-gereçleri, dolaylı (öğretmen rolü üstlenerek) ya da dolaysız (öğretmeni destekleyerek) iletişim sağlar.

74 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
MESAJ AÇISINDAN Yaşantı Alanı: Bireyin etkileşimde bulunduğu sosyal ve fiziksel çevresi olarak tanımlanabilir. Öğretim etkinliğinin hedefine ulaşabilmesi için öğrenciye sunulan materyalin öğrencinin yaşama alanı kapsamında olması gerekmektedir. Yani öğrencilerin sunulan materyale ve materyaldeki içeriğe yabancı olmamaları, bu konuda ön bilgilerinin bulunmasıdır.

75 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
Yaşantı Alanı devam.. Kaynak ve alıcının yaşantı alanlarının kesiştiği bölüm “ortak yaşantı alanı” olarak adlandırmaktadır. Kaynak ve alıcının geçmişteki ortak yaşantıları ne kadar fazla ise iletişimleri o denli kolay olmaktadır. Öğrenme etkinlikleri sırasında ortak yaşantı alanın geniş tutulması gerekir. Böylece alıcıların özellikleri daha iyi tanınır (tutum, bilgi, yetenek, soyso- ekonomik durum,vb.) ve olabildiğince fazla sayıda ve uygun kanal (öğretme yöntemi) kullanılarak ortam zenginleştirilebilir.

76 Ortak Yaşantı Alanı ve İletişim Süreci
Kaynak Kodlama Yaşantı Alanı Kod Çözme Alıcı Mesaj Ortak Yaşantı Alanı Dönüt

77 Yaşantı Alanı devam… Edgar Dale (1969) hangi yaş grubunda olursa olsun öğrenenlerin yaşantı alanları ile öğretme durumlarının (öğrenme içeriğinin sırası, biçimi ve sunuluşu) birbiriyle ilişkili olduğunu belirtmiş ve “yaşantı konisi” adını verdiği “öğrenme yaşantılarını seçme ve eğitim durumlarını düzenlemeye yardımcı bir model” geliştirmiştir. Çilenti (1991) yaşantı kolisinin dayandığı bilimsel ilkeleri şu şekilde özetlemiştir Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar fazla ise o kadar iyi öğrenir ve geç unuturuz. En iyi öğrendiğimiz şeyler kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir. Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlerimizin yardımı ile öğrenebiliriz. En iyi öğretim, somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru giden öğretimdir.

78 Yaşantı Konisi

79 Öğrendiklerimizin ÖĞRENME TATMA DOKUNMA KOKLAMA DUYMA GÖRME %1 %1,5
%3,5 ÖĞRENME KOKLAMA %11 DUYMA %83 GÖRME

80 Akılda kalan öğrenmelerin ...
%10 OKUMA %20 DUYMA %30 GÖRME Akılda Tutma %50 DUYMA & GÖRME %70 SÖYLEME %90 YAPMA

81 İLETİŞİMDE ETKİLİ FAKTÖRLER
MESAJ AÇISINDAN Bilgi Miktarı: Mesajlara alıcı tarafından verilen anlam, alıcının yaşantı alanı ve öğrenme kapasitesi ile alakalı olduğu kadar mesajın organizasyonu ( düzenli, ilişkili, öz) mesajdaki bilgi miktarı (belli bir zamanda işlenebilecek ve özümsenecek bilgi) ve mesajdaki dikkat çekici unsurlar ( hazır bulunuşluk, ilgi çekme, öğrenci özellikleri) unsurlar gibi mesajın formal yapısıyla da ilgilidir.


"ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları