Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanMehmet Murat Balcı Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
KAMU YÖNETİMİNİN 5 TEMEL FONKSİYONU Henry FAYOL
KONTROL PLANLAMA ÖRGÜTLEME KOORDİNASYON DENETİM
2
DEVLETİN UNSURLARI MİLLET ÜLKE EGEMENLİK
3
Devletin Unsurları 1. Millet beşeri unsurdur (Irk birliği-dil birliği-din birliği) 2. Ülke toprak unsurudur (keşif-işgal-devir-fetih-ilhak) (Kara sınırı-su sahası-hava sahası) 3. egemenlik iktidar unsurudur (dış/iç egemenlik-asli kurucu/tali kurucu iktidar-Teokratik Egemenlik-Demokratik Egemenlik)
4
DEVLET ŞEKİLLERİ (I) A. MONARŞİ B. CUMHURİYET DEVLET ŞEKİLLERİ (II) A. ÜNİTER DEVLET B. BİRLEŞİK DEVLETLER B.1. FEDERASYON B.2. KONFEDERASYON
5
ANAYASA YASAMA YÜRÜTME YARGI KAMU YÖNETİMİ DEVLET
7
(Devlet Tüzel Kişiliği İçinde)
Ana birimler -Cumhurbaşkanlığı -Başbakanlık -bakanlar kurulu -Bakanlıklar Yardımcı BİRİMLER danıştay-sayıştay-hsyk- EMNİYET g.m. –Jandarma G.K. Genel K .B. –Hazine Müst.vb. Diyanet İşleri B.-milli g.k. MERKEZDEN YÖNETİM (Devlet Tüzel Kişiliği İçinde) BAŞKENT Teşkilatı TAŞRA 1. İl Genel İdaresi -Vali -İl İdare Şube Başkanları -İl İdare Kurulu 2. İlçe -Kaymakam -İlçe İdare Şube Bşk - İlçe İdare Kurulu 3. Bucak (Kaldırılıdı 2012) 4. Bölge Yönetimleri
8
Coğrafi Bakımından Y.Y.İ.
Yerinden Yönetim İdareleri (Ayrı Tüzel Kişilik) HİZMET BAKIMINDAN Y.Y.I. Kamu Kurumları Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları Coğrafi Bakımından Y.Y.İ. 1. Belediye 2. İl özel İdaresi 3. Köy
9
Hizmet Bakımından YYİ Kamu Kurumları
İdari Kamu Kurumları -Vakıflar Genel Müdürlüğü, -Devlet Su İş. Gen Müd. -Karayolları Gen Müd. İktisadi Kamu Kurumları (KİT) A.Ş. Veya Genel müdürlük şeklinde statüye sahiplerdir -TEKEL -TÜPRAŞ -THY -BOTAŞ -Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü -ETİ Maden işletme Sosyal kamu Kurumları -SGK -İŞKUR -OYAK BİLİMSEL TEKNİK KÜLTÜREL KAMU KURUMLARI ÜNİVERSİTELER TÜBİTAK TÜBA DEVLET TİYATROLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Düzenleyici ve DENETLEYİCİ KURUMLAR -Rekabet Kurumu -BDDK -TAPDK Kamu Kurumları Nit. Meslek Kurumları -Meslek Odaları -Borsalar -Barolar
10
İKTİSADİ KAMU KURUMLARI’DA (YANİ KİT)
KENDİ İÇİNDE ALT BİRİMLERE AYRILMAKTADIR.
11
KİT’ler, genel olarak, “sermayesinin tamamı veya yarısından fazlası doğrudan ya da dolaylı olarak devlete ait olan, sadece kâr amacıyla değil, kamu hizmeti ve sosyal amaçlar için de kurulmuş, tüzel kişiliğe sahip, endüstriyel ve ticari nitelik taşıyan kuruluşlar” olarak tanımlanabilir. MÜESSESE: Sermayesinin tamamı bir KİT veya kamu iktisadi kuruluşuna ait olup, ona bağlı işletme veya işletmeler topluluğudur. BAĞLI ORTAKLIK: Sermayesinin %50’sinden fazlası KİT veya kamu iktisadi kuruluşuna ait işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirkettir. İŞTİRAK: KİT veya kamu iktisadi kuruluşlarının veya bağlı ortaklıklarının, sermayelerinin en az %15, en çok %50’sine sahip bulundukları anonim şirkettir. İŞLETME: Müesseselerin ve bağlı ortaklıkların mal ve hizmet üreten fabrika ve diğer birimlerdir.
12
Aşağıdaki Listede Kamu İktisadi Teşebbüsleri Sıralanmıştır.
14
Burada ise İse Elektrik Üretim A. Ş
Burada ise İse Elektrik Üretim A.Ş.’ye Bağlı Ortaklıklar yer almaktadır. Bu Kurumlarda devlet payı en %51 olmalıdır. Bu bağlı ortaklıklarda ise kamu payı %100’dür.
15
Yine EÜAŞ’ ait iştirakler ise şunlardır.
Birecik Barajı ve Hidroelektrik Santrali Tesis ve İşletme A.Ş. (kamu Payı %30) NUR-TEK Elektrik Santralleri Tesis İşletme A.Ş. (kamu Payı %30)
16
Belediyelere ait bit ve iştirakler
İETT VE İSKİ BELEDİYE İKTİSADİ TEŞEKKÜLÜ Belediyelere ait bit ve iştirakler
17
İGDAŞ İstanbul Gaz Dağıtım Sanayi ve Ticaret A.Ş. İSTANBUL ENERJİ İstanbul Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş. İSPARK KİPTAŞ BUNLAR İSE BELEDİYE İŞTİRAKİDİR. BUNLARDA İBB’NİN PAYI %96 CİVARINDADIR.
18
1. BAĞLI KURULUŞ 2. İLGİLİ KURULUŞ 3. İLİŞKİLİ KURULUŞ
BAKANLIKLAR’A BAĞLI OLARAK ÇALIŞAN ÇEŞİTLİ KURUM VE KURULUŞLAR DA VARDIR.
19
Bakanlık Bağlı kuruluşları:
Bağlı kuruluşlar bakanlığın hizmet ve görev alanına giren ana hizmetleri yürütmek üzere, bakanlığa bağlı olarak özel kanunla kurulan, genel bütçe içinde ayrı bütçeli veya katma bütçeli veya özel bütçeli kuruluşlardır. Bağlı kuruluşlar, merkez teşkilatı ile ihtiyaca göre kurulan taşra teşkilatından meydana gelecek şekilde düzenlenir. Bağlı kuruluşların taşra teşkilatı; bölge, il ve ilçe kuruluşları şeklinde veya doğrudan kendine bağlı olarak kurulabilir TÜİK –KALKINMA BAKANLIĞINA BAĞLI KURULUŞTUR. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına Bağlı Kur: çay-kur Orman ve Su İşleri Bakanlığına Bağlı Kurumlar ve Kuruluşlar Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ( DSİ ) Orman Genel Müdürlüğü ( OGM )
20
Bakanlık İlgili Kuruluşları: Özel kanun veya statü ile kurulan, KİT ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların müessese ortaklık ve iştirakleri veya özel hukuki, mali ve idari statüye tabi, hizmet bakımından yerinden yönetim kuruluşları şeklinde düzenlenir. Bu kuruluşların ilgili olduğu bakanlık bu Kanunun koyduğu usule göre belirlenir Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İlgili Kurumlar ve Kuruluşlar Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü ( İş-Kur ) KALKINMA BAK BAĞLI- TUİK
21
Ulaştırma Bakanlığına Bağlı Kurumlar ve Kuruluşlar – Ulaştırma Bakanlığı ile İlgili / İlişkili Kurumlar ve Kuruluşlar Denizcilik Müsteşarlığı Türkiye Cumhuriyeti Karayolları Genel Müdürlüğü ( TCK Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ( SHGM ) Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü Devlet Hava Meydanları İşletmesi ( DHMİ ) Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü ( TCDD ) Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü ( PTT ) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ( BTK ) Türksat A.Ş.
22
İlişkili Kuruluş: İlgili Kuruluş ile çoğu kurumda aynı başlıkta geçer.
Enerji ve Tabi kaynaklar Bakanlığına İlgili Kuruluş: Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü ( TEİAŞ ) Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü ( EÜAŞ ) BİLİM SANAYİ VE Tek bak ilişkili: Türk Standartları Enstitüsü Başkanlığı ( TSE İlişkili Kuruluş: İlgili Kuruluş ile çoğu kurumda aynı başlıkta geçer.
23
HİYERARŞİK DENETİM-VESAYET DENETİMİ
Hiyerarşik denetim aynı kamu tüzel kişiliği içerisinde, idari vesayet ise farklı kamu tüzel kişilikleri arasındaki denetimlerde söz konusu olmaktadır. Hiyerarşik denetimde hem hukuka uygunluk denetimi hem de yerindelik denetimi yapılmaktadır. Oysa, idari vesayette denetim yetkisi hukuka uygunluk denetimi ile sınırlıdır. Hiyerarşik denetim olağan ve genel bir denetimdir. Bu denetimin her zaman için yapılması mümkündür. Oysa idari vesayet istisnai bir denetim şeklidir. Bu bakımdan kanunda açıkça gösterilmeyen bir alanda idari vesayet denetimi yapılamaz. Hiyerarşik denetim sonunda, üst, astın işlemleri üzerinde, onama, iptal etme, kaldırma, yerine yeni işlem tesis etme, düzeltme, değiştirme, geri alma gibi kararlar verilebilir. Görüldüğü üzere hiyerarşik denetimde yetkiler oldukça geniştir. Oysa idari vesayet sınırlı yetki olduğundan sadece, onama, iptal, uygulamayı erteleme ve dava açma yetkileri vermektedir. Hiyerarşik denetimde çok geniş yetkilere sahip iken. Bu kural idari vesayet denetimi yapan kurumlar içinde geçerlidir. Bu kurala ikame yasağı denilmektedir. HİYERARŞİK DENETİM-VESAYET DENETİMİ
24
Merkez ile taşra arasında hiyerarşik merkez ile yerinden yönetim k
Merkez ile taşra arasında hiyerarşik merkez ile yerinden yönetim k. Arasında idari vesayet denetimi sözkonusudur.
25
TÜZEL KİŞİLİK TÜZEL KİŞİLİK . Kamu ve Özel Tüzel Kişilik (Şirket)
Devlet Tüzel Kişiliği Merkezi yönetim ve Taşra Teşkilatı Devlet Tüzel Kişiliğinden Ayrı Tüzel Kişilik Yerinden Yönetim Kuruluşları Tüzel Kişilik kanunla ya da kanun’un verdiği yetkiye dayanarak kurulur. Kuruluşunda yazar ya da bazen yorumla bulunur. Devlet Tüzel kişiliğinden ayrı tüzel kişliği olanların kendi bütçeleri vardır. Başka gelirleri ve borçları da vardır. TÜZEL KİŞİLİK
26
Taşra/Bölge İdareleri : GAP ve DOKAP’TIR.
Bölge idareleri bir kaç ilde kurulur ancak bağlı ve ilgili kuruluş değildir. Bölge Kalkınma Ajansları ise bir Hizmet Yerinden Yönetim Kuruluşudur.
27
Düzenleyici ve Denetleyici Kuruluşlar Sosyal Güvenlik Kurumları
Genel Yönetim Merkezi yönetim Genel Bütçe Özel Bütçe Düzenleyici ve Denetleyici Kuruluşlar Sosyal Güvenlik Kurumları Mahalli İdareler
28
Genel bütçe; Devlet tüzel kişiliğine dahil olan ve 5018 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan kamu idarelerinin bütçesidir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Anayasa Mahkemesi Ekonomi Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Diyanet İşleri Başkanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
29
Özel bütçe; bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen ve 5018 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde yer alan her bir kamu idaresinin bütçesidir. < Yükseköğretim Kurulu ÖSYM İstanbul Üniversitesi Savunma Sanayi Müsteşarlığı Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.