Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
2
Bireysel Benzerlikler ve Farklılıklar
Benzerlikler Farklılıklar Değişmeyen Duyusal algılama kapasitesi Bilgi işleme kapasitesi Zeka bölümü (IQ) Bilişsel biçim/öğrenme biçimi Psiko-sosyal özellikler Cinsiyet Irksal köken Değişen Gelişimsel Süreçler Zihinsel gelişim Dil gelişimi Psiko-sosyal gelişim Ahlaki gelişim Gelişim Düzeyi Zihinsel gelişim düzeyi Dil gelişimi düzeyi Psiko-sosyal gelişim düzeyi Ahlaki gelişim düzeyi Ön bilgi düzeyi
3
Temel Kavramlar (1) Değişmeyen benzerlikler; bireyde zaman içinde çok fazla değişmeyen, bireyler arasında da genellikle benzer olan özelliklerdir. Örneğin; genel sağlık durumu ve yaşı birbirine yakın bireylerin duyu organlarının çeşitli uyarıcıları algılama kapasitesi ile insan beyninin bilgi işleme kapasitesinin yakın sınırlar içinde olması gibi.
4
(2) Değişmeyen farklılıklar; bireyde zaman içinde değişmeyen, ancak bir toplumdaki bireyler arasında değişkenlik gösteren özelliklerdir. Örneğin; bireylerin zeka bölümleri (IQ), bilişsel biçimleri, psiko-sosyal özellikleri ve ırksal kökenleri gibi.
5
(3) Değişen benzerlikler; bireyde zaman içinde değişebilen, ancak bir toplumdaki bireylerin çoğunda genellikle benzer bir seyir izleyen özellikleridir. Örneğin; bireylerde zihinsel (bilişsel) gelişim, dil gelişimi, psiko-sosyal gelişim ve ahlaki gelişim süreçlerinin işleyiş mekanizması gibi.
6
(4) Değişen farklılıklar; hem bireyde zaman içinde değişebilen, hem de bir toplumdaki bireyler arasında değişkenlik gösteren özellikleridir. Örneğin; bireylerin zihinsel gelişim düzeyleri, dil gelişimi düzeyleri, psiko-sosyal gelişim düzeyleri, ahlaki gelişim düzeyleri ve önbilgi düzeyleri gibi.
7
Bilişsel, Duyuşsal, Toplumsal ve Fizyolojik Öğrenci Özellikleri
Zeka bölümü (IQ) Kişilik yapısı Akran ilişkileri Duyusal algılama kapasitesi Yetenek türü ve düzeyi İlgileri Otoriteye karşı tepkileri Bilişsel gelişim düzeyi Güdülenme tür ve düzeyi Ahlaki gelişim düzeyi Beyinin bilgi işleme kapasitesi Dil gelişim düzeyi Tutumları Rol modelleri Okuma düzeyi Akademik benlik algısı İşbirliği yapma ya da yarışma eğilimi Genel sağlık durumu Sözcük bilgisi düzeyi Kaygı düzeyi Görsel okur-yazarlık düzeyi Denetim odağı Irksal kökeni Cinsiyeti Bilişsel biçimi / öğrenme biçimi Epistemolojik inançları Sosyo-ekonomik düzeyi Yaşı Öğrenme stratejileri Öz-yeterlik inancı Önbilgi düzeyi Diğer inançları Aile yapısı ve desteği
8
Öğretimde Öğrenci Özelliklerine Göre Yapılabilecek Düzenlemeler
Yararlanılan Kaynak: Smith, P. L. & Ragan, T. J. (1999). Instructional design. (2nd ed., p.56). NY: John Wiley & Sons. Öğretimde Öğrenci Özelliklerine Göre Yapılabilecek Düzenlemeler Öğretim yöntemi ya da stratejisi Tepki biçimi (yazılı, sözel, vb.) Öğretimde içeriğin sunum hızı Dikkatin nasıl çekileceği Alıştırma ve uygulamaların sayısı Geribildirim (tür ve sıklık) Alıştırma ve uygulamaların bağlamı Öğrenci denetimi (nitelik / nicelik) Verilecek örneklerin bağlamı Okuma materyallerinin düzeyi Verilecek örneklerin sayısı ve zorluğu Kullanılacak sözcüklerin düzeyi Yapı (yapılandırılmış / yapılandırılmamış) Pekiştireç (tür ve sıklık) İçeriğin somutluk / soyutluk düzeyi ve düzenlenişi Öğrenciye sağlanacak rehberlik Öğrencileri gruplamada kullanılacak ölçütler Öğretime ayrılacak zaman Öğrenciye sağlanacak ipucu (sayı ve nitelik) Ölçme-değerlendirme yaklaşımı
9
Öğrenci Özelliklerine Göre Tasarım
öğretmenler, öğretimde hangi yöntem, yaklaşım ya da stratejinin kullanılacağı; içeriğin yapısının ve düzenleniş biçiminin nasıl olacağı, hangi hızda ve ne kadar sürede sunulacağı; öğrencilerin dikkatinin nasıl çekileceği ve sürdürüleceği; yer verilecek alıştırma ve uygulama etkinlikleri ile örneklerin türü, zorluk düzeyi, bağlamı ve sayısının ne olacağı; öğrencilerin grup halinde mi yoksa bireysel olarak mı çalışacakları, eğer grup olarak çalışacaklarsa gruplama işleminde hangi ölçütlerin temel alınacağı;
10
Öğrenci Özelliklerine Göre Tasarım
öğretim sırasında gerek duyuldukça öğrencilere sağlanacak ipuçlarının niteliği ve sayısının ne olacağı; öğrencilerden beklenen tepki biçiminin türü; kullanılacak öğretim ortam ve materyallerinin neler olacağı; ne tür geribildirim ve pekiştireç kullanılacağı ve bunların hangi sıklıkta verileceği; öğretimde kullanılan sözcüklerin ve okuma materyallerinin düzeyinin ne olacağı; hangi ölçme-değerlendirme yaklaşımının kullanılacağı ve öğrencilere ne tür bir rehberlik sağlanacağı gibi düzenlemelere karar verirken öğrenci özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate almak durumundadırlar.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.