Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanHakan Aşık Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNDE ANKSİYETE VE BENLİK SAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Ezgi Cesim*, Aslı Esin Aslan*, Gizemnur Demir*, Gökhan Seyhan*, Taner Görüryılmaz*, Yavuz Çetin*, Özge Buket Cesim**, Ceren Hıdıroğlu* *Dokuz Eylül Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü **Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ergoterapi Bölümü Gereç ve Yöntem: Giriş: Yoğun anksiyete, kişilerin benlik saygısında olumsuz ve kalıcı bir etki bırakabilmektedir. Çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi öğrencilerinde anksiyete ve benlik saygısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmaya, Dokuz Eylül Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 66 öğrenci (40 kadın, 26 erkek) dahil edildi. Bireylerin demografik bilgileri kaydedildi. Benlik saygısını değerlendirmek için Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri (CBSE), anksiyete düzeyini değerlendirmek için ise Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) kullanıldı. Benlik saygısının ev/aile ilişkileri, sosyal çevre ve akademik ilişkiler alt ölçekleri ayrı olarak hesaplandı. Benlik saygısı ve anksiyete arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Korelasyon analizi, cinsiyetler arasındaki benlik saygısı ve anksiyete açısından farklılığı değerlendirmek için bağımsız gruplarda t testi yapıldı. Sonuçlar: Tablo 1: CBSE ve BAÖ Sonuçları Tüm örneklemde BAÖ ortalaması 15,3 ± 12,4, CBSE ortalaması 70,2 ± 19,8 olarak bulundu. BAÖ ile CBSE puanları arasında anlamlı ve orta düzeyde ilişki olduğu görüldü (r=-0,470, p<0,05). BAÖ ile CBSE ev/aile ilişkileri (r=-0,262, p<0,05), sosyal çevre (r=-0,229, p<0,05) ve akademik ilişkiler (r=-0,239, p<0,05) alt ölçekleri arasında ise anlamlı düzeyde düşük bir ilişki olduğu gözlendi. Cinsiyetler arasında ise BAÖ ve CBSE alt ölçek puanları açısından fark yoktu (p>0,05). Ortalama ± SS Minimum Maksimum BAÖ 15,3 ± 12,4 51 CBSE-toplam 70,2 ± 19,8 22 98 CBSE-sosyal çevre 6,6 ± 1,6 2 8 CBSE-ev/aile ilişkileri 5,8 ± 2,1 CBSE-akademik ilişkiler 4 ± 2,3 Tablo 2: CBSE ve BAÖ Korelasyonu CBSE-toplam CBSE-sosyal çevre CBSE-ev/aile ilişkileri CBSE-akademik ilişkiler BAÖ r -0,470* -0,229* -0,262* -0,239* *p<0,05 Tartışma: Kaynaklar: Ortalama ölçek puanları Dokuz Eylül Üniversitesi öğrencilerinin hafif düzeyde anksiyeteye sahip olduklarını ve benlik saygılarının yüksek olduğunu göstermiştir. Literatür ile uyumlu olarak, hafif düzeyde anksiyetenin nedeni olarak öğrencilerin yaşadıkları gelecek ve sınav kaygısı, yüksek benlik saygısının nedeni olarak ise, çalışmanın genç yaştaki katılımcılar ile yapılması gösterilebilir. Ayrıca öğrencilerde anksiyete düzeyi arttıkça benlik saygısında azalma yine literatür ile uyumlu görünmektedir. İleriki çalışmalarda, farklı eğitim programlarına özgü ve daha büyük örneklemler ile çalışmalar yapılması önerilmektedir. Abolghasemi, A., Mehrabizadeh-Honarmand, M., Najarian, B., & Shokrkon, H. (2004). The effectiveness of therapeutic methodology of stress inoculation training and systematic desensitization in test anxiety students. Journal of Psychology, 8(29), 3-21. Adewuya, A. O., Ola, B. A., & Adewumi, T. A. (2007). The 12‐month prevalence of DSM‐IV anxiety among Nigerian secondary school adolescents aged 13‐18 years. Journal of Adolescence, 30(6), 1071‐1076. Arslan, H., Mergen, H., Erdoğmuş Mergen, B., Arslan, E. ve Ayyıldız, Ü. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve benlik saygısı puanlarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Medical Sciences (NWSAMS), 1B0039, 2016; 11(1): Heather, L. V., & April, L. C. (2008). The Relationship between Test Anxiety and Academic Performance. [Online] Available: manuscripts/333.php (January 10, 2008) Işık E, Işık Taner Y (Editörler). Çocuk, ergen ve erişkinlerde anksiyete bozuklukları. 1. Baskı, İstanbul: Golden Print, 2006:29-30. Kessler, R., Chiu, W., Demler, O., & Walters, E. (2005). Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 62(6):617–27. Kozacıoğlu, G. (1982). Çocukların Anksiyete Düzeyleri ve Annelerinin Tutumları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi. Lee, A., & Hankin, B. L. (2009). Insecure attachment, dysfunctional attitudes, and low self-esteem predicting prospective symptoms of depression and anxiety during adolescence. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38,219 –231. Millings, A., Buck, R., Montgomery, A., Spears, M., & Stallard, P. (2012). School connectedness, peer attachment, and self-esteem as predictors of adolescent depression. Journal of Adolescence, 35, Morley, T. E., & Moran, G. (2011). The origins of cognitive vulnerability in early childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression. Clinical Psychology Review, 31, Mustafa S., Melonashi E., Shkembi F., Besimi K. & Fanaj N. (2015). Anxiety and self-esteem among university students: comparison between Albania and Kosovo. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205:189 – 194. Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139, Watson, D., Suls, J., & Haig, J. (2002). Global self-esteem in relation to structural models of personality and affectivity. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 185–197. doi: / Sorumlu Yazar: Ezgi Cesim. Dokuz Eylül Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.