Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)"— Sunum transkripti:

1 UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)
BU ZAMANLARDA DA HER LİSE ÖĞRENCİSİNİN HAYALİ OLAN GÜVERTE BÖLÜMÜNÜN “AVANTAJLARI OLDUĞU KADAR DEZAVANTAJLARININDA OLDUGUNU VE SADECE HAVUZDAKİ VEYA RIHTIMDAKİ GEMİLERİ GÖRÜP BU İŞE SOYUNULMAYACAĞINI BİLMELİDİRLER” RICHARD HENRY DANA

2 BU SÖZDEN SONRA PLOT ARAR VE YENİ SEFER BAŞLAR....
“CARGO OPERASYONU VE BÜTÜN HESAPLARIN BİTTİĞİ ANDAKİ KISA SÜREN SESSİZLİK GEMİNİN UZUN ZAMANDIR ALIŞKIN OLMADIĞI BİR DURUMDU.ACENTE GİTTİĞİNDE ARKALARINDA BIRAKTIKLARI GAZATE VE DERGİLERİ OKUMANIN KEYFİ VE BİR SONRAKİ LİMANIN HEYECANI TÜM GEMİYİ SARAR.BU BİTİŞ VE BAŞLANGIÇLAR İŞİMİZİN BİR PARÇASI OLMASINA RAĞMEN İŞİNİ TAM YAPMANIN KEYFİ BİRBAŞKADIR” BU SÖZDEN SONRA PLOT ARAR VE YENİ SEFER BAŞLAR....

3 HAVUZDAN ÇIKARKEN YAPILAN PLANLAMA
Havuza girerken gösterdiğimiz dikkatin aynısını çıkarkende göstermelidir. Pilota verdiğimiz bilgilerin sağlıklı olduğundan emin olmalıdır. Pilot geminin bilgilerini verilen pilot karttan öğrenir.Hangi ekipmanı nasıl kullandığımız ve durumları söylenmelidir. Ayrıca ortamda bulunan rüzgar ve akıntının göz önünde bulundurulmasıda gerekmektedir.

4 Genellikle,gemi havuzdan ayrılırken öncelikle KIÇINI açar ,bundan dolayı manevra yapması zor olur. Gemi rıhtımdan ayrılmaya başlamasından itibaren,gemiyi rıhtımdan neta edecek birkaç unsur vardır(RÜZGAR ve AKINTI).Ancak bu unsurlar havuza girerken kullandığımız gibi efektif kullanılamaz.

5 “Ateşi kıvılcımken söndürmeli!”
Hatta planlamada en çok dikkat isteyen bölüm, bütün halatların rıhtımdan alınıp ayrılma manevrasını yaparken olanı olmalıdır. Genellikle tüm halatlar mola edildikten sonra gemiyi kumanda eden kişinin beklediği rüzgar yönüyle açıktakı rüzgarın ve akıntının yönünün FARKLILIK göstermesi manevrayı zora sokar.Eğer böyle bir durum varise havuzdan ayrılmadan önce tekrardan planlanmalıdır. “Ateşi kıvılcımken söndürmeli!”

6 BALASTLIYKEN DRAFT ve TRİM
Balast ve trimin geminin manevrasına olumlu katkıları vardır.bunlardan bazıları dümenin ve bowthrusterın etkili kullanılabilmesini sağlamak ve freeboard’u azaltıp rüzgardan daha az etkilenmesidir.Her geminin ETKİLİ manevra yapabilmesi için gerekli olan( kıça ) trim miktarı farklıdır. Genellikle ballastlı yükleme kondisyonunun limitlerinde batırılması idealdir.Taki;

7 Geminin mükemmel yönsel dengesini kazanmasına
Pervane ve dümenin en etkili bir biçimde kullanıması,daha kısa sürede durabilmesi,ve tonistanda dümenin daha az dirence maruz kalamasına Bowtruster ‘ın daha etkili kulllanılmasına Kadar...

8 SINGLING UP (HALATLARI TEKLEME)
Yıllar geçtikçe pilotlar ve kaptanlar halatları tekleme konusunda daha tecrübeli olmuşlardır.Hatta bu durum bir adet haline gelmiş her gemide uygulanmaya başlanmıştır. Halatları tekleme genellikle rüzgar ve akıntının olmadığı bölgelerde çok aldırış edilmeden verilen bir komuttur.bu durumda birkaç halat sizi rıhtımda tutar.Halatları teklemeye karar vermeden önce kırlangıça çıkıp hangi halatların kaç tanesinin sizi tutacağına dikkatlice karar vermelisiniz!

9 Halatları teklerken ortaya çıkan gücün halatlara eşit dağılmasına özen gösterilmelidir.Ayrıca hangi halatı sona bırakacağına da karar vermelisin!Bu karar o andaki duruma göre değişir.Temel olarak en kısa halatın sona bırakılması esas alınır ,örn. Bir kısa baş halatla baş koltuk ve bir kısa kıçla, kıç açmaz halatı... Hava şartları ağır olğu zaman tek olan halatları çift konumda bırakılır.

10 Teklerken bırakılan kısa halatlar geminin başa ve kıça gitmesini engellerken en çabuk şekilde güverteye alınabilecek şekilde olmalıdır.Bunun nedeni hem baş tarafta(bowtruster),hemde kıçataraftaki pervanevi biran evvel kullanabilmek istememizdir.Gemiler büyüdükçe ırgatların yük taşıma kuvveti artmış ancak hızı yavaşlamıştır.Bu sebepten dolayı alınacak son halatın olabildiğince çabuk alınması için elimizden geleni yapmalıyız.Örneğin en kısa halatı sona bırakabiliriz böylece pervane en kısa zamanda NETA olmuş olur

11 USING QUICKWATER WHEN UNDOCKING
Bir gemi havuzdan ayrılırken Q.W ı etkili bir biçimde, yardımcı olacak şekilde kullanabilir.özellikle geminin kıç tarafı rıhtıma yakınsa ve Q.W ‘ı tornistanda geçiyorsa. Sancaktan avara olan gemide Q.W kıçı rıhtımdan açar ve gemiye bordasal olarak geri döner.gemi teknesine pivot noktasının önünden çarparsa geminin başını rıhtıma doğru çeker.BU haraket geminin içinden çok hissedilmesede dışardan çok hissedilir.

12 Q.W iskele taraftan avara olurken daha az hissedilir ve daha çok geminin dümen açısınabağlı olarak açık denizdeki tepkisini gösterir. Bu durumda Q.W enaz etkiye sahip olmakla beaber geminin baş tarafında yaptığı etkşden dolayı başın rıhtımla olan açısını düşürür. Doğru bir planlama ile Q.W geminin daha az manevra yapmasını sağlar.Örneğin tornistanda başlatılan bir manevrayla geminin kıçının rhtımdan açılması daha sonrasında Q.W ın pivot noktası önünde tekneye çarpıp başın salınımının kontrolü elde edilesiye kadar stopta beklenip tekrar tornistanla rıhtımdan açılması sağlanabilir.Q.W bölüm 5te uzunca anlatılmıstır.


"UNDOCKING (HAVUZDAN AYRILMA)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları