Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Çocuk ve Hastalık Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
2
Hastalığın Çocuk ve Aile Üzerindeki Etkileri;
Çocuğun hastalığının doğuştan/sonradan kazanılmış olması, Hastalığın kazanıldığı yaş, Çocuğun uyum düzeyi ve yetenekleri, Anne-baba-çocuk ilişkisi, Aile içi denge, Hastalığın derecesi, Hasta organ, ağrı veya kaybın derecesi,
3
Hastalığın çocuk ve aile üzerindeki etkileri;
Hastalığın yarattığı kalıcı etki ve sınırlamalar, Hastalığın taşıdığı anlam, hastalıkla ilgili düşünceler, Çocuğun toplumsal uyumu, Okul yaşantısı gibi değişkenlere göre farklılıklar gösterebilir.
4
Çocuk ve Hastalık Çocukların hastalıkları kazanım şekillerine göre temelde ikiye ayrılır; a)doğuştan olanlar b)sonradan kazanılan hastalıklar.
5
Çocuk ve Hastalık Doğuştan getirilen hastalıklarda çocuk doğduğunda hastalığı taşımaktadır ve doğumdan kısa bir süre sonra hastalık belirtileri ortaya çıkar. Bu çocukların gelişim aşamaları hastalığının cinsi ve derecesine bağlı olarak sağlıklı çocuklarınkinden farklı olabilir. Doğuştan getirilen hastalığa sahip olan çocukların doktora gitmek veya tedavi almak yaşamlarının bir parçası haline gelir.
6
Çocuk ve Hastalık Çocuklar normal gelişim aşamalarını sırasıyla yaşarken, çeşitli kazalar veya hastalıklar nedeniyle sonradan hastalıklar kazanabilirler. Yaşamları normal gidişinde giden çocuklar aniden kendilerini hiç tanımadıkları, bilmedikleri ve ağrılı işlemlerin olduğu bir ortamda bulurlar. Bu çocuklardan bazıları kaza veya hastalığın kazanılmasının öncesindeki durumlarına kavuşamayabileceklerdir.
7
Çocuk ve Hastalık Çocukluk hastalıklarında erken girişim çocuk, ailesi ve yaşadığı sosyal ortam için çok önemlidir. Kontrol altına alınması ve gerekli müdahale ile ve tedavilere başlanması. Hastalığın derecesinin artmasını ve daha üst düzey sorunların ortaya çıkmasını önler gibi Ailenin olayla baş edebilme yeteneğine olumlu katkı sağlar.
8
Süreğen Hastalık ve Çocuk
Normalden sapma veya bozukluk gösteren, Kalıcı yetersizlik bırakan, Geriye dönüşü olmayan, Patolojik değişiklikler sonucu oluşan, Hastanın rehabilitasyonu için özel eğitim gerektiren, Uzun süre boyunca bakım, gözetim ve denetim gerektireceği beklenen durum olarak tanımlanmaktadır.
9
Bir çocuğun günlük olağan aktivitelerini en az 3 ay
süreyle engelleyen, yılda en az bir ay süreyle ya da tanı anında hastaneye yatmaya neden olan sağlık sorunudur
10
Süreğen hastalıklar; Kromozom anomalileri nedeniyle gelişen Genetik hastalıklar İntrauterin dönemde teratojenik faktörlere bağlı gelişen Doğum travması ya da perinatal enfeksiyonlar nedeniyle gelişen Postnatal enfeksiyonlar fiziksel travmalar
11
Süreğen Hastalık ve Çocuk
Tıp bilimlerinin ilerlemesi ve yeni yapılan çalışmalarla, çocukluk çağındaki süreğen ve ölümcül hastalıklarda yaşam süreleri uzamaktadır.
12
Süreğen Hastalık ve Çocuk
Yaşam süresinin uzaması ile birlikte hasta çocuk ve ailesi, hastalığın getirdiği psiko-sosyal etkilere daha uzun süre maruz kalmaktadırlar. Çocukların ve ailelerinin hastalıklarından psikolojik olarak etkilenme düzeyleri ve kaygı düzeylerindeki değişiklikler pek çok değişkene bağlı olarak farklılıklar göstermektedir.
13
Süreğen Hastalık ve Çocuk
Süreğen hastalığı olan çocuklar için önemli problemlerden birisi, hekimlerin ve anne/babalar onların bağımsızlık kazanmalarına izin güçlüğüdür.
14
Süreğen Hastalık ve Çocuk
Özürleri veya hastalık belirtileri gözle görülür olan çocuklar, çoğunlukla “gizli” özürleri olan çocuklardan daha fazla ilgi ve destek görürler.
15
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
Süreğen hastalığın çocuğun gelişimine etkisinin düzeyi, Hastalığın oluşum zamanına doğuştan veya sonradan kazanılmış olmasına, Kalıtsal olup olmayışına, Çocuğun yaşı gibi değişkenlere bağlıdır.
16
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
Çocukların olumlu tutum geliştirmelerinde yetişkinlerin olumlu tutumlarının önemi çok büyüktür.
17
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
Süreğen hastalıkların çocuklarda gerileme davranışlarına yol açabildiği gibi çeşitli gelişimsel gerilik veya gelişim gecikmelerine yol açtığı da bilinmektedir. Çocuğun akademik gelişimi üzerinde de olumsuz etkiler yaratabilmektedir.
18
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
Ülkemizde, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilgili kanunun 27. maddesinde “evde eğitim” konusu verilebileceği belirlenmiştir. Evde eğitim; zorunlu öğrenim çağındaki fiziksel, duygusal, sosyal ve iletişim yetersizlikleri nedeniyle, eğitim öğretim kurumlarından doğrudan yararlanamayacak durumda olan bireylerin eğitimleri, özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından plânlanır.
19
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
Gezici öğretmenler İlköğretim çağındaki öğrencilerin en yakın ilköğretim okuluna kaydı yapılır. Bu öğrenciler için okula devam etme koşulu aranmaz, başarıları değerlendirilerek haklarında okula devam eden diğer öğrenciler gibi işlem yapılır.
20
Süreğen Hastalığın Çocuğun Gelişimi Üzerine Etkisi
“Evde eğitim” programının yanı sıra MEB tarafından hastanede yatan çocuklar için Hastane Okulları kurulmakta ve eğitim hizmetleri hastanelerde verilmektedir.
21
Süreğen Hastalığı Olan Çocuklarda Psikolojik Durum
Uzun süreli hastalığı olan çocuklar, sağlıklı yaşıtlarına göre önemli davranışsal problemlere sahip olma açısından daha fazla risk altındadırlar. Davranışlar ve hastalık arasındaki ilişki yıllardır incelenmektedir. Araştırma sonuçlarına göre uzun süreli hastalığın, çocuğun normal büyümesi ve davranışsal gelişiminde etkili olan özel sorunlar yarattığı belirtilmektedir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.