Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Araştırmaya Farklı Yaklaşımlar
OGK 302 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2
Araştırma Türleri Nicel Nitel Deneysel Olmayan Deneysel Anlatı Tarama
İlişkisel Nedensel-Karşılaştırma Deneysel Tam Deneysel Yarı Deneysel Nitel Anlatı Tarihsel Etnografik
3
Araştırmaya Farklı Yaklaşımlar
Araştırmalar genel olarak nitel ve nicel olarak gruplandırılırlar. Hem nitel hem de nicel araştırmacılar veri toplarlar ve analiz ederler. Hem nitel hem de nicel araştırmacılar verilerin analizine dayanarak sonuca ulaşırlar.
4
Nitel çalışmalar süregiden derinlemesine ve ortam-içi araştırmalardır.
Nitel Araştırma Her hangi bir konu hakkında zengin ve derin bir anlayış geliştirmeyi amaçlar. Nitel çalışmalar süregiden derinlemesine ve ortam-içi araştırmalardır. Nitel araştırmanın farklı türleri vardır. Örn. Anlatı, tarihsel, etnolojik
5
Araştırmaya Farklı Yaklaşımlar
Nicel Sayısal veri. İlgili değişkeni betimler, yordar veya kontrol eder. Araştırmacı ortaya hipotez koyar, araştırma sürecini belirler, ve ortamı kontrol altına alır. Araştırmacı büyük bir örneklem ile çalışır. Araştırmacı istatistiksel anlamlılık bulmaya çalışır. Nitel Anlatı veya görsel veri. İlgili konu hakkında derin içgörü ve bakış açısı kazandırır Araştırmacı problemi çok kısıtlamaz. Ortamı kontrol altına almadan açıklar. Araştırmacı doğal ortamlarındaki küçük bir örneklemden uzun bir süreç içinde çok fazla veri toplar. Araştırmacı veriyi sınıflar ve anlamlı şekilde düzenler.
6
Araştırmaya Farklı Yaklaşımlar Örnekler
Nicel Otistik bozukluğu olan kız ile erkek çocukların davranış problemi gösterme oranları arasında fark var mı? Nitel Anaokuluna devam eden ve otistik bozukluğu olan bir kız çocuğunun okul içi deneyimleri nasıldır?
7
Araştırma Türleri (Nicel – Deneysel Olmayan) Tarama Araştırması
Tarama araştırması ilgili konunun ‘şu andaki’ durumunu saptar ve betimler. Tarama araştırmaları genellikle sayısal veriler kullanarak hipotezleri veya araştırma sorularını yanıtlarlar. Tarama araştırmaları genellikle tercihleri, tutumları veya fikirleri inceler. Örn. Öğrenciler yeni YGS sistemi hakkında ne düşünmektedir? Örn. YGSS’ye giren öğrencilerin kaygı düzeyleri nedir?
8
Değişkenler arasındaki ilişkiye dair sayısal ölçümler verir.
Araştırma Türleri (Nicel – Deneysel Olmayan) İlişkisel (Korelasyonel) Araştırma Değişkenler arasındaki ilişkiye dair sayısal ölçümler verir. Bu ölçü korelasyon katsayısı ile ifade edilir. -1 ile 1 arasında değişir; 0 ilişki olmadığı anlamına gelir. Korelasyonel araştırmalar değişkenler arasında neden-sonuç ilişkisi kurmaz. Örn. Özgüven ile başarı arasında güçlü bir ilişkinin olması özgüvenin başarıya neden olduğu anlamına gelmez.
10
Var olan farklılıkların kaynağını ve nedenlerini belirlemeyi amaçlar.
Araştırma Türleri (Nicel – Deneysel Olmayan) Nedensel-Karşılaştırma Araştırması Var olan farklılıkların kaynağını ve nedenlerini belirlemeyi amaçlar. Farklı gruplarda olmak olası nedendir. Varolan farklılık bağımlı değişkendir. Örn. Çocuklardaki dil gelişim düzeyi farklılıklarının nedenini araştırmak. Farklı SED’deki çocukların dil gelişim düzeyleri arasında fark var mıdır? Başarı düzeyi bağımlı değişkendir. Başarıdaki farklılığın olası kaynağı (SED, kardeş sayısı, ev ortamı, aile tipi, anne eğitim düzeyi vb.) bağımsız değişkendir. Nedensel karşılaştırma araştırmaları neden-sonuç hakkında sınırlı bilgi sunar. Gerçek neden-sonuç ilişkisi ancak deneysel araştırmalar ile saptanabilir.
11
Araştırma Türleri Deneysel Araştırma
Deneysel araştırmalar, değişkenler arasında neden-sonuç ilişkisi ortaya koyar. Araştırmada en az iki grup vardır Deney grubu (işlem uygulanan grup) Kontrol grubu (müdahale edilmeyen grup) Deneylerde tüm dış değişkenler kontrol altında tutulur. Deneysel araştırmalarda araştırmacı katılımcıları seçer, onları tesadüfi olarak iki gruba ayırır (deney ve kontrol grupları), bir gruba müdahale (işlem) uygulanır, araştırma ortamını kontrol altında tutar, müdahalenin ne kadar süreceğini belirler, ölçekleri seçer ve böylece neden-sonuç ilişkisi saptayabilir.
12
Kaygı başka insanlarla bir arada olma isteğini
arttırır Ortaya Hipotez Koy Deney Grubu Kontrol Grubu Tesadüfi Gruplama Üniversite Öğrencileri Elektrik şokları acı verecek (Yüksek Kaygı) Elektrik şokları acısız olacak (Düşük Kaygı) Bağımsız Değişken: Kaygı Bağımsız Değişkeni Değiştir Bağımlı Değişkeni Ölç Sonuca Ulaş
13
80 70 60 50 Başkalarıyla bir arada olmak isteyen denekler (%) 40 Bağımlı Değişken 30 20 10 Yüksek Kaygı Grubu Düşük Kaygı Grubu Bağımsız Değişken
14
Kaygı başka insanlarla bir arada olma isteğini arttırır
Ortaya Hipotez Koy Deney Grubu Kontrol Grubu Tesadüfi Gruplama Üniversite Öğrencileri Elektrik şokları acısız olacak (Düşük Kaygı) Elektrik şokları acı verecek (Yüksek Kaygı) Bağımsız Değişkeni Değiştir Yalnız beklemeyi mi başkalarıyla beklemeyi mi tercih ediyor? Bağımlı Değişkeni Ölç Kaygı, başkalarıyla bir arada olma isteğini arttırır Sonuca Ulaş
15
Araştırmalardaki iki önemli temel etik kural:
Araştırmada Etik Araştırmalardaki iki önemli temel etik kural: Katılımcılara zarar vermemek. Fiziksel, ruhsal, toplumsal Katılımcılardan ‘aydınlatılmış onam’ almak. Araştırmacı araştırma hakkında ve araştırmanın olası olumsuzlukları hakkında katılımcıyı aydınlatır Araştırmada yanıltma
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.