Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİLİ İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİLİ İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1 ETKİLİ İLETİŞİM

2 Ders: Etkili İletişim Temel İletişim Süreci İletişim Türleri Etkin İletişimin Önündeki Engeller İletişimin Temel Becerileri İletişimin Püf Noktaları Empati Stres ve Risk Yönetimi Motivasyon Problem Çözme Yolları

3 İletişim Duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla başkaları ile paylaşılmasıdır. Toplumsal bir varlık olan insan, kuracağı ilişkiler çerçevesinde varlığını anlamlandırır. Başkaları ile bir arada olabilmek, onları etkileyebilmek için iletişim kurmak zorundadır.

4 Temel İletişim Süreci İletişim çift yönlüdür. İnsanlar arasındaki bütün konuşmaları iletişim olarak kabul edemeyiz. Bunlar karşılıklı ve alışveriş şeklinde olduğu zaman iletişimdir. Alıcının geri besleme yapmadığı durumlar tek yönlüdür ve “İLETİŞİM” değil “İLETİM” dir. (*)

5 Temel İletişim Süreci Kişiler arası sorunların çoğunu, hatta pek çok toplumsal sorunu iletişim bozukluklarına bağlarız. İletişim, varolmak ve yaşamak için beslenmek kadar doğal ve kaçınılmazdır. İşte benlik kavramı, grup, tutumlar gibi karmaşık, psikolojik ve toplumsal olayların doğasında iletişim vardır.

6 Temel İletişim Süreci Bir insanın benliği o insanın KİM olduğudur. Benlik; Kişinin kendisine ait varsaydığı kuralların bütünü. Ergenlikte başlayıp olgunluğa kadar gelişen, yaşlılık döneminde tam sahip olduğuna inandığı, daha çok insanın karakteriyle özdeşleştirilen olgu.

7 Temel İletişim Süreci Benlik insanın arkasından bakarak, her şeyi gördüğü, işittiği, değerlendirdiği bir ekran ve çevresindeki dünyayı süzen bir filtredir.

8 Temel İletişim Süreci Her insanın kendi hakkında binlerce fikri vardır. Kim olduğu, neyi temsil ettiği, nerede yaşadığı, inançları, ne gibi değer yargıları olduğu ve neye inandığı gibi.

9 Temel İletişim Süreci Bir insanın benliği, başkalarıyla kurduğu iletişimi etkiler. Tatminkar ve sağlıklı iletişim için, güçlü bir benlik gerekir. Zayıf benlik, insanın başkalarının kendisini nasıl gördüğü yolundaki idrakini çarpıtır ve insanlarla anlaşmakta ona ayak bağı olan bir öz-güvensizlik aşılar.

10 Temel İletişim Süreci Bireyin güçlü bir benlik kazanabilmesi için, toplumdan ve hayatındaki önemli insanlardan sevgi, saygı ve onay görmesi gerekir. O halde benlik, insanın başkaları ile etkili bir iletişim kurabilmesi için son derece önemlidir. Temelde bir insanın benliği sevenlerle sevmeyenler tarafından belirlenir.

11 Temel İletişim Süreci Güvenlik görevlisi olarak iletişimde bulunurken insanların benliklerini yeterince değerlendirmeli ve bu değerlendirmeler ışığında iletişim kurmalıyız.

12 Etkilemek ve Yönlendirmek Mutlu olmak
Temel İletişim Süreci Bizim için yaşamsal eylem olan iletişim beş temel amaca yönelik olarak gerçekleşir. Varolmak, Haberleşmek, Paylaşmak, Etkilemek ve Yönlendirmek Mutlu olmak

13 Temel İletişim Süreci 1. Varolmak ; Her birey kuracağı ilişkiler çerçevesinde varlığını anlamlandırır. Genelde insanlar, içinde yaşadıkları toplumsal sistemin kurallarına uyum sağladıkları oranda kendilerini toplumsallaşmış olarak kabul ederler. Herhangi bir alt gruba ait olduğunu duyumsayan birey, grubun temel amaçlarına ve işleyişine uyum sağlayarak kendini dışlanma riskinden korur. (*)

14 Temel İletişim Süreci 2. Haberleşmek ; İnsanoğlu geçmişten günümüze, çevresinde ve dünyada olup bitenleri hep öğrenme isteği içinde olmuştur. (*) Görsel ve işitsel yayın teknolojileri, tüm dünyayı evlerimize taşırken, kitlesel iletişim olanaklarının interaktif (etkileşimli) ortamlarla kişisel kullanıma açılması haberleştirmeyi geliştirmiştir.

15 Temel İletişim Süreci 3. Paylaşmak ; İnsan paylaştıkça çoğalan bir varlıktır. İletişimde öncelikle bilgi ve düşünce, sonrada duygu paylaşılır. Yaşamın bilgisini üreten insan, bu bilgiyi başkaları ile paylaşarak kendi varlığını hisseder. Duygusal boyut, iletişimin temel belirleyicisidir. Duygusal yanı eksik olan iletişimin başarısı mümkün değildir. (*)

16 Temel İletişim Süreci 4. Etkilemek ve Yönlendirmek ; Kişiler arası iletişimde, sosyo ekonomik ve kültürel konumlar, kişisel donanımlar (bilgi, güzellik, kibarlık, güzel konuşma vb.) etkileme ve yönlendirme işlevinde belirleyici olmuştur. Kaynağın baskın olduğu iletişim süreçlerinde, yani gücünü baskı, korku ve sindirme yöntemlerinden alan otoriter rejimlerde, kaynağın temel amacı, kendi istekleri doğrultusunda hedef kitleleri etkileyip yönlendirmektir.

17 İletişimin Öğeleri 1. Kaynak (verici) 2. Alıcı (hedef) 3. Mesaj (ileti-haber) 4. Kanal 5. Geri Bildirim (feed back)

18 İletişimin Öğeleri 1. Kaynak (verici) : Bilgi, duygu ve düşüncelerini aktarma girişiminde bulunan kişi ya da kurumdur. Bir başka değişle, iletişimi başlatan kişidir. 2. Alıcı (Hedef) : Mesajın ulaşması istenen kişi, kurum ya da topluluklardır. Alıcıdan kaynağın kodladığı anlamı alıp çözmesi ve değerlendirmesi beklenir.

19 İletişimin Öğeleri 3. Mesaj (İleti-Haber) : Bir yaşantıya ait duygu ve düşüncenin kodlanarak sözlü, sözsüz veya yazılı bir anlatımla alıcı kişiye ulaşmasını sağlayan sembollerdir. Yani iletilmek istenen konudur. Kodlama : kaynağın iletiyi, anlaşılması veya algılanması için görsel veya işitsel forma Sokması. Kod Çözme : iletinin kaynak tarafından algılanması. Kişiler arasında mesaj; sözler, sözel olmayan davranışlar ve söz ötesi davranışlar biçiminde kodlanabilir.

20 İletişimin Öğeleri Düşüncelerimizi sözlerle iletirken, duygularımızı daha çok söz ötesi ve sözel olmayan davranışlar yoluyla iletiriz. Göz teması, fiziksel yakınlık, duruşlar, yüz ifadeleri sözel olmayan iletişim davranışlarıdır. Ses tonu, vurgulama ve susmalar ise söz ötesi iletişim davranışlarıdır. Bir çalışmaya göre, yüz yüze iletişimde, duygusal mesajların % 55’i yüz ifadeleri, % 38’i söz ötesi yolla ve ancak % 7’si sözlerle veriliyor.

21 İletişimin Öğeleri 4. Kanal : Kaynağın mesajını alıcıya ilettiği araç ve yoldur. Bir diğer ifade ile mesajın gönderildiği ve alındığı ortamdır. Her duyu organı bir kanalı dinlemektedir. Gözümüz görsel ortamı, kulağımız işitsel ortamı dinlemektedir. Yüz yüze iletişimde görsel ve işitsel kanallar birlikte kullanılırlar. Gerekli durumlarda koklama ve dokunmaya ilişkin duygularımızı da kullanarak kanalların sayısını artırırız. (*)

22 İletişimin Öğeleri 5. Geri Bildirim (feed back) : Bütün iletişimlerde kaynağın en çok üzerinde durduğu konudur. Kaynaktan gelen mesajın alıcı tarafından nasıl anlaşıldığı ancak geri bildirim mekanizması ile öğrenilir. Alıcı tarafından geri bildirim verilmemesi iletişimi engeller. En hızlı geri bildirimler yüz yüze iletişimde olur.

23 G Ü R Ü L T Ü V E Y A K İ R L İ L İ K O R T A M I
İletişimin Öğeleri Parazitos (engelleyici) G Ü R Ü L T Ü V E Y A K İ R L İ L İ K O R T A M I Parazitos (engelleyici) YAPICI Parazitos (engelleyici) Kod Çözme Kodlama Değer Duygu Düşünce İnanç Bilgi Görüş Davranış Tutum Değer Duygu Düşünce İnanç Bilgi Görüş Davranış Tutum KAYNAK (VERİCİ) HEDEF (ALICI) MESA J (İLETİ) FİLTRE Araç (kana) YAPICI potansiyel feed back GERİ BİLDİRİM (Feed Back) Parazitos (engelleyici) Parazitos (engelleyici) Parazitos (engelleyici) YAPICI

24 İletişimin Öğeleri Geri Bildirim : Filtre edilen iletinin kaynak tarafından cevaplanması. Potansiyel Geri Bildirim : Algılanan iletinin herhangi bir zamanda iletilmek üzere saklanması Engelleyici (parazitoslar): İletinin algılanmasını zorlaştıran ortam. Yapıcı: İletinin algılanmasını kolaylaştıran destekleyen ortam

25 İletişimin Öğeleri Teorik olarak, iletişim içinde olan iki kişiden biri “A” (gönderici), diğeri “B” (alıcı) olarak adlandırılır.

26 İletişimin Öğeleri EBEVEYN EBEVEYN YETİŞKİN YETİŞKİN ÇOCUK ÇOCUK
İletişimin Öğeleri Mesaj Gönderici “A” Cevapçı “B” EBEVEYN EBEVEYN YETİŞKİN YETİŞKİN ÇOCUK ÇOCUK

27 1. Kişi-içi iletişim (Kendi kendine iletişim) 2. Kişilerarası iletişim
İletişim Türleri 1. Kişi-içi iletişim (Kendi kendine iletişim) 2. Kişilerarası iletişim 3. Örgüt-içi iletişim (Kurum içi iletişim) 4. Kitle İletişimi

28 İletişim Türleri 1. Kişi İçi İletişim : Bir insanın düşünmesini, duygulanmasını, kişisel ihtiyaçlarının farkına varmasını, iç gözlem yapmasını, rüya görerek kendi içinden mesaj almasını ya da kendine sorular sorarak bunlara cevaplar üretmesidir. 2. Kişiler arası İletişim : Kaynağını ve hedefini insanların oluşturduğu iletişimdir.

29 İletişim Türleri 3. Örgüt içi İletişim :
İletişim Türleri 3. Örgüt içi İletişim : Örgüt (organizasyon) : İş ve işlev bölümü yaparak, bir otorite hiyerarşisi içerisinde, ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelmiş insanların faaliyetlerinin koordinasyonudur. Örgüt üyelerinin, örgütün amaçlarını yerine getirmek üzere kurdukları iletişimdir.

30 İletişim Türleri 4. Kitle İletişim : Mesajın kitle iletişim araçları tarafından geniş halk kitlelerine iletilmesi ve bunlar tarafından yorumlanması sürecidir.

31 Kişiler arası İletişim ve Çatışma
İletişim Türleri Kişiler arası İletişim ve Çatışma Sorunu olan veya kendinden bir şey anlatmaya çalışan bir kimseye uyarı veya yargılama gibi müdahaleler, konuşan kişinin susmasına ve kendisini duyulmamış hissederek küsmesine ya da kapanmasına neden olur.

32 İletişim Türleri Kişiler arasında iletişim ve çatışmanın, anlaşamamanın temelinde iletişim kopukluğu ve yanlış anlama yatmaktadır. Bu durumda birbirini dinlemeden tartışılmaktadır. Çalışmalar kişilerin aynı şeylere baktıkları halde, duydukları ve işittikleri şeyleri farklı algılayıp yorumlayabildikleri gerçeğini ortaya koymuşlardır.

33 Örgüt İçi İletişim ve Çatışma
İletişim Türleri Örgüt İçi İletişim ve Çatışma Örgütlerin işleyişleri esnasında mesleksel roller, bireylerin hiyerarşik konuma göre yerleştirilmeleri ve yöneticilerin geniş yetkilerle donatılması, çalışanlar üzerinde baskı ve tehdit oluşturur. En çok rastlanan çatışmalar “rol çatışmaları” ve “ast-üst” ilişkilerinden doğan çatışmalardır.

34 Dinleme (*) Nasıl Dinliyorsunuz? 1. Görünüşte Dinleme
Dinleme Nasıl Dinliyorsunuz? 1. Görünüşte Dinleme 2. Seçerek Dinleme 3. Saplantılı Dinleme 4. Savunucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme (*)

35 İletişimi Engelleyici Davranışlar
İletişimi Engelleyici Davranışlar (*) 1. Öğüt vermek, çözüm getirmek fikir vermek, 2. Yargılamak, eleştirmek, ad takmak, 3. Soru sormak, araştırmak, incelemek, 4. Teşhis ve tanı koymak, tahlil etmek, 5. Güven verme, teskin ve teselli etmek

36 Etkin İletişimin Önündeki Engeller
İletişimi Engelleyici Davranışlar Etkin İletişimin Önündeki Engeller - Korkular - Önkabuller - Duyarsızlık - İsim takmak - Kararsızlık - Alınganlık - Ben-merkezcilik

37 İletişimde Temel Beceriler
İletişimde Temel Beceriler Kendini Tanımak Bir insanın kendi duygularını, güçlü ve zayıf yanlarını, ihtiyaç ve motivelerini tanıması ve anlamasıdır. (*)

38 İletişimde Temel Beceriler
İletişimde Temel Beceriler Kendini Doğru İfade Etmek Güven duygusunun temelinde, kendini olduğu gibi kabul etmek, bilgi ve yeteneklerinizin bilincinde olmak yatar. Güven insanların sizi gördüğü ve duyduğu imajdır.

39 İletişimde Temel Beceriler
İletişimde Temel Beceriler Kendinize olan güveni artırabilmek için uygulanacak bazı yöntem ve geliştirebileceğiniz beceriler; * Bilgi Güçtür, (*) * Olumsuz Düşüncelerinize Dikkat Edin, * Kendinize Değer Verin,

40 İletişimde Temel Beceriler
İletişimde Temel Beceriler * Vazgeçmemiz Gerekenler, - Kendinizi aşağılamayın, - Eleştirileri olduğu gibi kabul etmeyin ancak üzerinde düşünün, - Daima eski başarısızlıklarınızı düşünmeyin, - Yeteneklerinizi yargılamayın.

41 İletişimde Temel Beceriler
İletişimde Temel Beceriler Kendinize güveni olan insan, kendini doğru olarak ifade eder, sağlıklı iletişim kurar, karşı tarafın duygu dünyasından bakarak mesajının anlaşılıp anlaşılmadığı değerlendirir ve amacına ulaşır.

42 Beden Dili İnsanlar konuşarak anlaşmayı geliştirmeden önce beden dilleriyle anlaşırlardı.Beden dili insanların ilk anlaşma aracı ve ilk dili olmuştur. Beden dili aracılığıyla insanlar duygularını, düşüncelerini, isteklerini, ihtiyaçlarını ve ruhsal zenginliklerini başka insanlarla paylaşmışlardır.

43 Beden Dili İnsan, hayat boyunca çoğunlukla farkında olmaksızın günlük beden dilini son derece etkin olarak kullanır. Ancak bedenini, kelimeleri kontrol ettiği gibi kontrol edemez. Bedenimiz olaylara veya durumlara karşı çok daha fazla kendiliğinden tepki verirler.Gerçek duygu ve düşüncelerimizi kelimelerin arkasına gizlemek belki mümkündür, ama beden dilimizi gizlememiz çok kere mümkün değildir.

44 (Duruş, mimik ve jestlerimiz)
Beden Dili (*) - Kelimeler Etki % 10 Ses Tonu Etki % 30 Beden Dili Etki % 60 (Duruş, mimik ve jestlerimiz)

45 Beden Dili (*) Ne ? Nasıl ?

46 Başkaları İle Aranızdaki Mesafe Oturma Biçimi Yürüyüş Biçimi Giyim
Beden Dili Beden Dili Beden Duruşu Mimikler Jestler Göz Teması El Sıkışma Biçimi Başkaları İle Aranızdaki Mesafe Oturma Biçimi Yürüyüş Biçimi Giyim Kullanılan Aksesuarlar

47 Beden Dili Yüz kaslarının anlatım amaçlı kullanımı “MİMİKLERİ”, baş, el, kol, ayak, bacak ve bedenin kullanımı da “JESTLERİ” oluşturur.

48 Sözsüz İletişim Grupları
Sözsüz İletişim Grupları Yüz ve Beden Temel Duygu İfadesini Anlatan Yüz Anlatımı (1) Mutluluk (2) Korku (3) Öfke (4) Hayret (5) Üzüntü (6) Tiksinti 2. Bedensel Temas (*) 3. Mekan Kullanımı (*) (*)

49 Sözsüz İletişim Grupları
Sözsüz İletişim Grupları Mekan Kullanımı

50 Sözsüz İletişimde Göstergeler
Sözsüz İletişimde Göstergeler - Göz İlişkisi - Yüz İfadesi - Baş Hareketleri - Jestler - Beden Duruşu - Yakınlık - Yöneliş - Bedensel Temas - Dış Görünüş (*)

51 Konuşmanın sözel Özellikleri
Konuşmanın sözel Özellikleri Çok fazla ve çok hızlı konuşmaktan kaçının. Bir topluluk içinde DİNLEDİĞİNİZE YAKLAŞIK OLARAK, EŞİT MİKTARDA konuşmaya gayret edin. Sesinizin yüksekliği ve tonunu bulunduğunuz çevreye göre ayarlayın.

52 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Eleştiri Sanatı-Eleştirmenin Kuralları (*) - Kişiyi değil, davranışını eleştirmeliyiz. - Eleştiriyi asla başkalarının yanında yapmamalıyız. - Uyarıyı hemen anında vermeliyiz, ertelememeliyiz. - Genelleme yapmamalıyız. - Olumsuz davranışın sonuçlarını anlatmalıyız. - “Eski” hataları gündeme getirmemeliyiz.

53 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Öfke İnsanoğlunun ilk edindiği, kontrol etmeyi ise en geç öğrendiği duygudur. Bazı bilim adamlarına göre öfke içerlemektir. Yani bir beklentinin veya talebin yerine getirilmemesi sonucu hissedilen duygudur. Öfke, Fizyolojik olarak tansiyon yükselmesi ve kasların sertleşmesi, Psikolojik olarak ise saldırgan sözler söyleme, karalamak, şiddete başvurmak türünden tepkilere yol açar.

54 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Öfkenin ifade edilmesi şiddete, içe çevrilmesi depresyona yol açar.(suçluluk duygusu) Hedefinin saptırılması ise sonuçta etkisiz kaldığı gibi çevremizdeki suçsuz insanları incitmekten başka bir işe yaramaz. Öfkenin sıkıntısına katlanmak genelde tek çare olarak görülür.

55 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Öfke ve Nedenleri : * Kendisine sunulacak hizmet gecikmiş olabilir. * Kendisine saygısızca davranılmış olabilir. * Yorgun, uykusuz ve stresli olabilir. * Kendisini kimsenin anlamadığını düşünüyor olabilir. * Bağırarak isteklerinin yerine geleceğini sanıyor * Beklentileri yerine getirilmemiş olabilir.

56 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Öfkeli Bir İnsana Karşı Önlemler : * Sakin kalmaya çalışın ve kendinize....deyin. * Karşınızdakini ilgiyle ve ciddi bir şekilde dinleyin. Araya girmeyin. * Onu kendisini dinlediğinize inandırın. * Onu öfkelendiren özel noktaları belirleyin. * Dikkatinizi, karşınızdakinin sözünü ettiği sorun ve sorunun çözümü üzerinde yoğunlaştırın.

57 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Öfkeli İnsanlar karşısında Yapılmaması gerekenler : * Asla “sinirlenmeyin”, “sinirlenmeye gerek yok” demeyin. * Münakaşa etmeyin, tartışmaya girmeyin. * Eğer o şaka yapmıyorsa, şaka yapmaya kalkışmayın. Konuyu espri ile hafifletmeyin.

58 İletişimin Püf Noktaları
İletişimin Püf Noktaları Hayır Deme Taktikleri (*) - Neden hayır dediğinizi açıklayınız, Sizden isteneni reddetmeden önce başka bir seçenek öneriniz, - Karşı tarafın duygularını anladığınızı belli ediniz, - Çok fazla özür dilemeyiniz, - Baskı altında eğilmemeye çaba gösterin, Karşınızdaki ile aynı tarafta olduğunuzu göstermeye onun da bunu anlamasına çaba gösterin.,

59 Empati Bir insanın, kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasıdır.

60 Empati Kurabilmek İçin Gerekli Üç Temel Öğe
Empati Empati Kurabilmek İçin Gerekli Üç Temel Öğe 1. Kişi kendini karşısındakinin yerine koymalı, onun bakış açısıyla bakmalı, 2. Karşımızdaki kişinin duygu ve düşünceleri doğru olarak algılanmalı, 3. Empatik anlayış karşıdaki kişiye iletilmeli.

61 Stresle Başa Çıkma Yöntemleri.
Stres ve Risk Yönetimi (*) Stres Belirtileri, Stres Yönetimi, Stres Kaynakları, Stresle Başa Çıkma Yöntemleri.

62 Stres ve Risk Yönetimi Kronik Stres Kaynakları;
Stres ve Risk Yönetimi Kronik Stres Kaynakları; 1. Rollerdeki belirsizlik, 2. Rol çatışması, 3. Kişiler arası çatışma, 4. Sorumluluk, 5. Katılım, 6. İş güvenliği, 7. Yönetim tarzı, 8. Fiziki mekan ve çevre şartları, 9. Yoğun iş yükü, 10. Zaman yetersizliği, 11. Kariyer engeli.

63 Çalışanların rollerinin yeniden tanımlanması, Sosyal destek sağlama,
Stres ve Risk Yönetimi Örgütsel Olarak Stresle Başa Çıkabilme Yöntemleri Çalışanların rollerinin yeniden tanımlanması, Sosyal destek sağlama, Aşırı iş yükünü ortadan kaldırma, Çalışma koşullarını yeniden gözden geçirme, Kararlara katılımını arttırma, Güven duygularını geliştirme, Stresli personele danışmanlık hizmeti verme.

64 Olumsuz düşünceleri yenmek, Kendinizle olumlu diyalog kurmak,
Stres ve Risk Yönetimi Kişisel Olarak Stresle Başa Çıkabilme Yöntemleri Harekete geçmek, Geri çekilmek, Hiç bir şey yapmamak, Tavrınızı ayarlamak, Olumsuz düşünceleri yenmek, Kendinizle olumlu diyalog kurmak,

65 Stresli duruma girmeden önce kendinizi hazırlamak, Çalışmak,
Stres ve Risk Yönetimi Kişisel Olarak Stresle Başa Çıkabilme Yöntemleri Stresli duruma girmeden önce kendinizi hazırlamak, Çalışmak, Kendinizi ödüllendirmek, Fiziksel olarak formda olmak, Sağlıklı beslenmek.

66 Motivasyon Motivasyon (Movere) kelime anlamı, etki altına almak, harekete geçirmek, teşvik etmektir. Motivasyon (Güdü); İnsanların, belirli bir amacı gerçekleştirmek için davranışa geçmeleri olarak tanımlanır. (*)

67 Organizasyonlarda Motivasyon;
Motivasyon Organizasyonlarda Motivasyon; Bireyin ihtiyaçlarını tatmin etmesi için ortam yaratarak, etkileyerek ve isteklendirerek harekete geçirme sürecidir. Örgüt Yönetimi hem kişisel hem de organizasyonel hedeflere ulaşmak için işgörenlerin ihtiyaçlarını tatmin ederek onlardan en etkili biçimde yararlanmaya ve işgörenleri organizasyonun amaçlarına motive etmeye çalışır.

68 Maslow’a göre ihtiyaçlar Hiyerarşisi, 1. Psikolojik ihtiyaçlar,
Motivasyon Maslow’a göre ihtiyaçlar Hiyerarşisi, 1. Psikolojik ihtiyaçlar, 2. Sosyal İhtiyaçlar, 3. Fizyolojik İhtiyaçlar,

69 Takım Çalışması Anlamı ve Önemi
Takım Çalışması Anlamı ve Önemi Çalışanlar; çalışma arkadaşlarıyla ilgili tüm ön yargıları bir tarafa bırakarak, birbirlerine güvendikleri, paylaştıkları, ortak sorumluluk duygusunu hissettikleri, yaratıcılıkları üzerindeki engellerin ortadan kaldırıldığı, saygı ve sevginin olduğu ortamlarda sağlıklı iletişim uygulayarak hedeflerine ulaşmayı başarabilirler.

70 - Problemlerin kökenine inmek,
Problem Çözme Yolları - Problemlerin kökenine inmek, - Tekrarlanan problemleri ortadan kaldırmak - Yenilikçi çözümler üretmek, Farklı ve değişken alternatifler arasında en doğru ve en etkin seçimi yapmak, Bilgi toplamak ve herkesin görüşünü dikkate ve değerlendirmeye almak, - Kararları hızlı ve etkin bir biçimde almak,

71 Alınan kararların hızla uygulamaya konabilmesi katılım sağlamak,
Problem Çözme Yolları Alınan kararların hızla uygulamaya konabilmesi katılım sağlamak, Acil durumlarda akılcı ve yapıcı bir şekilde başa çıkabilmek, İletişimi ve problemlerin çözümünü hızlandırmak için ortak bir dil kullanmak, - Eylem planı çıkarmak.

72 Problem Çözme Aşamaları
Problem Çözme Aşamaları - Öncelikleri belirlemek, - Karmaşık problemleri analiz etmek, - Teknik problemleri çözmek, - Eldeki durumla ilgili en uygun çözümü bulmak, - Oluşacak problemleri engellemek, - Fırsatları belirleyip değerlendirmek, - Kritik sorular sormak, - Öğrendiklerimizi hayata geçirmek

73 ÖRNEK SINAV SORULARI

74 Örnek Sınav Soruları 1. Aşağıdakilerden hangisi iletişimin önündeki engellerden değildir? a) Duyarsızlık b) Beden dili . c) Alınganlık d) Korkular e) Kararsızlık 2. Bir insanın kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasına ne denir? a) Sempati b) jest mimik c) Beden Dili d) Empati . e) Taklit

75 Örnek Sınav Soruları 3. İnsanların ve hayvanların gözlenebilen hareketlerine aşağıdakilerden hangisi denir? a) İçgüdü b) Tavır c) Davranış . d) Hareket e) Amaç 4. Ast-üst ilişkileri, aşağıdaki hangi iletişim türü içerisinde yer almaktadır? a) Kitle iletişimi b) Kişi içi iletişim c) Örgüt içi iletişim . d) Hiçbiri e) Kişiler arası iletişim

76 Örnek Sınav Soruları 5. Başarılı iletişim kurallarının arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz? a) Karşımızdaki kişilere saygı duymak b) Gerçekçi ve doğal davranmak c) Empati d) Uzun boylu olmak . e) Motivasyon 6. Aşağıdakilerden hangisi psikolojik olarak motivasyon anlamına gelmektedir? a) Duygu b) İstek c) İhtiyaç d) Güdü . e) Arzu

77 Örnek Sınav Soruları 7. Aşağıdakilerin hangisi motivasyonun faydalarından değildir? a) İşletmelerin verimliliğinin artırılması b) Çalışanların işten kaytarma oranını azaltmak c) İşletmelerin giderlerini yükseltmek . d) İşletme ve çalışanların hayat kalitesini yükseltmek e) İşletme sahiplerinin hedeflerine ulaşması 8. Aşağıdakilerden hangisi Motivasyon için söylenemez? a) Yöneticiler, liderler çalışanların motivasyonuna etki edebilirler, fakat bunları kontrol edemezler b) Motivasyon her zaman olumlu olur, olumsuz motivasyon yoktur . c) Tatmin edilmiş bir ihtiyaç artık motivasyon aracı değildir d) Bütün davranışlarımız içsel motivasyonumuza bağlıdır e) Motivasyon olumlu veya olumsuz olabilir

78 Örnek Sınav Soruları 9. Aşağıdakilerden hangisi strese karşı gösterilen psikolojik tepkilerden biri değidir? a) Korku b) Terleme . c) Endişe d) Geri çekilme e) Üzüntü 10. Aşağıdakilerden hangisi günlük stresle başa çıkma yolları arasında gösterilemez? a) Boş zaman yaratabilmek b) Aileye vakit ayırmak c) Müzikten zevk almak ve dinleyecek zamana sahip olmak d) Dinlenme ve eğlenmeye olanak sağlamak e) İşleri yarına ertelemek .

79 Örnek Sınav Soruları 11. Aşağıdakilerden hangisi günlük yaşam stresi ile başa çıkma yollarından birisidir? a) Umulmadık zamanlarda para kaybetmek b) Çocukları azarlamak c) Doyumsuz bir cinsel yaşam d) Müzik dinlemek, spor yapmak . e) Çevrenizdekilere bağırmak 12. İş stresi ile başa çıkma yollarından hangisi yanlıştır? a) Gülümsemeyi öğrenin b) Pozitif olun c) İşi bırakın . d) Hayır demeyi öğrenin e) İşinizi planlı ve severek yapın

80 Örnek Sınav Soruları 13. Kişilerin 0-25 cm yakınlarındaki saha ne mesafesidir? a) Kişisel alan b) Mahrem alan . c) Sosyal alan d) Genel alan e) Etkili alan 14. Kişilerin sosyal alanları ne kadardır? a) cm b) cm c) cm d) cm e) cm .

81 Örnek Sınav Soruları 15. Kişilerin cm’lik alanına kimler girebilir? a) Hiç kimse b) Aileleri c) Postacı d) Arkadaşı . e) Tanıdıklarımız 16. Empati kurabilmemiz için karşımızdaki kişinin düşüncesiyle birlikte neyi anlamamız gerekir? a) Hayat tarzını b) Yaşam koşullarını c) Duygularını, hislerini . d) Aile yapısını e) Kültürünü

82 Örnek Sınav Soruları 17. Empatinin son aşaması nedir?
a) Karşımızdaki kişi ile arkadaş olmak b) Karşımızdaki kişinin sorunlarını çözmek c) Karşımızdaki kişi ile iyi diyalog kurmak d) Karşımızdaki kişi ile ilgili düşüncelerimizi ona iletmek . e) Karşımızdaki kişi ile ilgili yaklaşımımızı değiştirmek 18. Aşağıdakilerin hangisi iletişimin temel becerilerinden değildir? a) Karşımızdakini dinlemek b) Kendi bildiklerini yapmak . c) Kendini tanımak d) Kendini açmak e) Kendini doğru ifade etmek

83 Örnek Sınav Soruları 19. Aşağıdaki karşılaştırmaların hangisi birbirine uymaz? a) Kaynak-verici b) Kanal-feed back . c) İleti-haber d) Hedef-alıcı e) Geri bildirim-feed back 20. “Bilgi, duygu ve düşüncelerini aktarma işleminde bulunan kişi ve kurumdur” tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir? a) Kanal b) İleti c) alıcı d) Kaynak . e) Mesaj

84 Örnek Sınav Soruları 21. Aşağıdakilerden hangisi iletişim türlerinden değildir? a) Kişi-içi iletişim ve çatışma b) Kişiler arası iletişim ve çatışma c) Örgüt-içi iletişim ve çatışma d) Kitle iletişimi ve çatışma e) Öznel iletişim ve çatışma . 22. Aşağıdakilerden hangisi temel duygu ifadesini aktaran yüz anlatımlarından değildir? a) Mutluluk b) Korku c) Öfke d) Üzüntü e) Hiçbiri .

85 Örnek Sınav Soruları 23. “İnsanların belirli bir amacı gerçekleştirmek için harekete geçmeleri” tanımı aşağıdakilerden hangisidir? a) Empati b) Kaynak c) Motivasyon . d) Korku e) Sempati 24. İnsanın karşısındaki kişinin düşüncesinin aynısına sahip olmasına ne denir? a) Empati b) Kaynak c) Motivasyon d) Korku e) Sempati .

86 ETKİLİ İLETİŞİM


"ETKİLİ İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları