Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MANEVRA VE SEYİR KURALLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MANEVRA VE SEYİR KURALLARI"— Sunum transkripti:

1 MANEVRA VE SEYİR KURALLARI
BÖLÜM B MANEVRA VE SEYİR KURALLARI Konumuz olan manevra ve seyir kuralları Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünün BÖLÜM B’sinde yer almaktadır.

2 HER TÜRLÜ GÖRÜŞ KOŞULLARINDA TEKNELERİN YÖNETİMİ
BÖLÜM B KISIM I HER TÜRLÜ GÖRÜŞ KOŞULLARINDA TEKNELERİN YÖNETİMİ Bu bölümün birinci kısmı “Her türlü görüş koşullarında teknelerin davranışı”nı kapsamaktadır.

3 her türlü görüş koşullarında uygulanır.
Kural 4 Bu kısımdaki kurallar her türlü görüş koşullarında uygulanır.

4 Kural 5 GÖZCÜLÜK İçinde bulunulan durum ve koşullarda,
durumun ve çatışma tehlikesinin tamamen değerlendirilmesini sağlamak üzere, elde mevcut tüm uygun araçların yanısıra her tekne, her zaman tam bir görme ve işitme gözcülüğü de yapacaktır. Denizde çatışmayı önleyebilmek için öncelikle çatışma tehlikesinin olup olmadığının doğru olarak belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu hususu konunun ilerleyen kısımlarında ayrıntılı olarak işleyeceğiz ancak şunu hepimiz biliyoruz ki en gelişmiş ve en güvenilir tespit vasıtaları canlıların duyu organlarıdır. İşte bu nedenle gemilerde durumun ve çatışma tehlikesinin tamamen değerlendirilmesini sağlamak üzere, elde mevcut tüm uygun araçların yanısıra her tekne her zaman tam bir görme ve işitme gözcülüğü de yapacaktır. Gözcülük denince yalnızca görme duyusundan bahsetmediğimizi, işitme duyusunun da Denizde Çatışmayı Önleme açısından büyük önemi olduğunu bir kez daha vurgulamak istiyorum. Ayrıca bu gözcülerin yeterliliği de önemlidir. Gözcülerinizi eğitmelisiniz. Ne görebileceklerini, ne arayacaklarını, nasıl arayacaklarını, gördüklerini nasıl rapor edeceklerini çok iyi bilmeli ve uygulamalıdırlar. Siz de bu beceriye sahip olduklarından emin olmalısınız.

5 Kural 6 EMNİYETLİ HIZ Çatışmayı önlemek üzere, uygun ve etkili harekete geçebilmek ve içinde bulunulan durum ve koşulların gerektirdiği bir mesafede durdurulabilmesi için, her tekne her zaman emniyetli bir hızla ilerleyecektir. Çatışmayı önlemek üzere, uygun ve etkili harekete geçebilmek ve içinde bulunulan durum ve koşulların gerektirdiği bir mesafede durdurulabilmesi için, her tekne her zaman emniyetli bir hızla ilerleyecektir. Emniyetli hız, çatışmayı önleyici etkili hareketin yapılabilmesi için mümkün olan azami süreyi sağlayacaktır. Çatışmayı önleyici etkili hareketin yapılabilmesi için mümkün olan azami süreyi sağlayacaktır.

6 Kural 6 EMNİYETLİ HIZ Her tekne, her zaman, içinde bulunulan durum ve koşulların gerektirdiği ??????? ??? ????? ilerleyecektir. emniyetli bir hızla Bu yansıda eksik bıraktığım kelimeleri hep beraber tekrarlayalım.

7 EMNİYETLİ HIZ SAPTAMA FAKTÖRLERİ
Kural 6 EMNİYETLİ HIZ SAPTAMA FAKTÖRLERİ TÜM TEKNELER Görüş durumu Trafik yoğunluğu Teknenin manevra yeteneği Sahil ışıkları ve arka plan ışıklarının varlığı Rüzgar, deniz ve akıntının durumu ve seyir tehlikelerinin yakınlığı Su derinliği ve teknenin su çekimi Emniyetli hızın saptanmasında tüm tekneler tarafından dikkate alınması gerekli hususlar yansıda görülmektedir. Faktörlerin herbiri ile ilgili kursiyerlerin fikirlerini sor, sonra kısaca açıkla. Görüş durumu Trafik yoğunluğu Teknenin manevra yeteneği Sahil ışıkları ve arka plan ışıklarının varlığı Rüzgar, deniz ve akıntının durumu ve seyir tehlikelerinin yakınlığı Su derinliği ve teknenin su çekimi

8 EMNİYETLİ HIZ SAPTAMA FAKTÖRLERİ ÇALIŞIR RADARI OLAN TEKNELER
Kural 6 EMNİYETLİ HIZ SAPTAMA FAKTÖRLERİ ÇALIŞIR RADARI OLAN TEKNELER Radar cihazının karakteri, yeterlilik ve sınırlılığı Radar mesafe ayarının kısıtlamaları Radar müdahaleleri Radarın mesafeye göre tespit edemediği küçük tekneler, buz ve diğer yüzer maddeler Radarda görülen teknelerin sayısı, bulundukları yer ve hareketleri Yakın çevredeki tekneler için görerek tespitin daha kesin değerlendirme imkanı sağlayacağı Çalışır radarı olan tekneler emniyetli hızın saptanmasında ilave olarak yansıdaki hususları da dikkate almak zorundadırlar. Radarın frekans, pals genişliği, pals tekrarlama frekansı ve anten devir peryodu gibi karakteristik özellikleri menzilini ve hassasiyetini etkilediğinden emniyetli hızın saptanmasında dikkate alınmalıdır. Pals genişliği ayrıca minimum mesafe ve mesafe ayrımı özelliklerini belirler ve bu özellikler de özellikle yakındaki hedeflerin ve aynı kerterizde birbirine yakın mesafede seyreden teknelerin tespit edilebilmesi bakımından emniyetli hızın saptanmasında dikkate alınmalıdır. Radar müdahaleleri de gerçek temasların seçilebilmesi bakımından güçlük yaratabilir. Küçük tekneler, buz kütlesi ve diğer yüzer maddeler mesafeye bağlı olarak radarda tespit edilemeyebilir. Radarda görülen teknelerin sayısı, bulundukları mevkiler ve hareketleri de emniyetli hızın saptanmasında dikkate alınmalıdır. Yakın çevredeki tekneler için görerek tespitin daha kesin değerlendirme sağlayacağını da değerlendirmeliyiz. Geldiğimiz bu noktada Kural 5 yani Gözcülük kuralı ile bu kuralı birlikte yorumlayacak olursak

9 Kural 6 HER ZAMAN Görme ve işitme için yeterli bir gözcü
Yakın çevredeki tekne ve diğer cisimlerin adedinin, yerlerinin ve hareketlerinin belirlenmesi için mevcut her imkanın kullanılması (Gözcü, Radar) Emniyetli süratin tespiti için, içinde bulunulan durum ve koşulların belirlenmesi maksadıyla gözcü ve diğer imkanların etkili kullanımı Çatışmayı önlemek için her tekne her zaman yansıdaki hususları gerçeklemelidir. Görme ve işitme için yeterli bir gözcü Yakın çevredeki tekne ve diğer cisimlerin adedinin, yerlerinin ve hareketlerinin belirlenmesi için mevcut her imkanın kullanılması (Radar) Emniyetli süratin tespiti için, içinde bulunulan durum ve koşulların belirlenmesi maksadıyla gözcü ve diğer imkanların etkili kullanımı

10 Kural 6 EMNİYETLİ HIZ Emniyetli hız,
???????? ??????? için etkili hareketin yapılabileceği, mümkün olan azami ?????’yi sağlayacak kadar yavaş bir hız olmalıdır. çatışmayı önlemek süre Bu yansıda eksik bıraktığım kelimeleri hep beraber tekrarlayalım.

11 Kural 7 (a) ÇATIŞMA TEHLİKESİ
Her tekne çatışma tehlikesi olup olmadığını saptamak için, içinde bulunduğu durum ve koşullara uygun olan elde mevcut araçların tümünü kullanacaktır. Herhangi bir tereddüt mevcut olduğu takdirde, böyle bir tehlikenin olduğu varsayılacaktır. Ve geldik dersimizin ön önemli noktalarından birine. Nedir bu çatışma tehlikesi dediğimiz kavram? Kural 7 der ki! Her tekne çatışma tehlikesi olup olmadığını saptamak için, içinde bulunduğu durum ve koşullara uygun olan elde mevcut araçların tümünü kullanacaktır. Şimdiye kadar bildiklerimiz ışığında tehlikenin varlığını tespit edebileceğiniz imkanlarımız nelerdir? Evet. Gözcüler ve Radar. Bu kural gereğince içinde bulunduğumuz duruma uygun olacak şekilde bu imkanlarımızı kullanmamız gerekiyor. Herhangi bir tereddüt mevcut olduğu takdirde, böyle bir tehlikenin olduğu varsayılacaktır. Yani en kötüsüne göre hareket edeceğiz.

12 Kural 7 (b) ÇATIŞMA TEHLİKESİ Radar varsa ve çalışıyorsa,
Çatışma tehlikesini önceden saptamak Radarla ardarda mevki koymak Radar ekranında görülen cisimlerin usulüne uygun gözlemlerini yapmak üzere uzak mesafe taramalar da dahil radar cihazından gerekli şekilde faydalanılacaktır. Kural 7 (b) maddesinde ayrıca radarımızı nasıl kullanmamız gerektiği konusunda da tanımlama yapılmaktadır. Buna göre: Radar varsa ve çalışıyorsa, Çatışma tehlikesini önceden saptamak, Radarla ardarda mevki koymak, Radar ekranında görülen cisimlerin usulüne uygun gözlemlerini yapmak üzere uzak mesafe taramalar da dahil radar cihazından gerekli şekilde faydalanılması zorunluluğu getirilmektedir.

13 özellikle yetersiz radar bilgisine dayandırılmayacaktır.
Kural 7 (c) ÇATIŞMA TEHLİKESİ Varsayımlar, yetersiz bilgi, özellikle yetersiz radar bilgisine dayandırılmayacaktır. Kural 7 (c) paragrafında çatışma tehlikesinin varlığı ile ilgili yorumlar neden teşkil edecek varsayımlarda yetersiz bilgilere, özellikle de yetersiz radar bilgisine dayanılmaması bir kez daha vurgulanıyor. Yetersiz bilgi ile karar vermeyin. Denizde keşke yoktur ve can salındaki hayat köprüüstündekinden çok daha zordur.

14 Kural 7 (d) ÇATIŞMA TEHLİKESİ
Yaklaşan bir teknenin pusula kerterizinin farkedilir derecede değişmemesi Kerteriz değişse dahi Çok büyük bir tekneye Yedek çekene Yakın mesafede bir tekneye yaklaşırken de çatışma tehlikesi olabilir. Çatışma tehlikesinin varlığını nasıl anlarız? Evet tekne doğrudan üzerimize yaklaşıyorsa çatışma tehlikesi vardır. Doğrudan üzerimize yaklaşmak olayını denizci lisanı ile ifade edersek; yaklaşmayı, mesafenin azalması, doğrudan üzerimize kavramını ise kerterizin değişmemesi olarak tanımlayabiliriz. Yani tespit ettiğimiz bir teknenin kerterizi değişmiyorsa veya farkedilir derecede değişmiyorsa ve bu teknenin bizden mesafesi azalıyorsa çatışma tehlikesi vardır. Unutulmaması gereken bir husus; Çok büyük bir tekneye, yedek çeken bir tekneye veya yakın mesafedeki bir tekneye yaklaşırken kerteriz değişse dahi çatışma tehlikesi olabilir. Neden? Tekne büyüklüğü ve kerteriz/mesafe alınan yer Yedek boyu İlerleme-Yanlama

15 Kural 7 (d) Çatışma tehlikesi var! ÇATIŞMA TEHLİKESİ Mesafe azalıyor
Kerteriz değişmiyor Çatışma tehlikesi var!

16 Kural 8 ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ
Çatışmayı önlemek için yapılan hareketin sonucu, diğer tekneden ????????? ???????? ????? olmalıdır. emniyetli mesafede geçiş

17 Kural 8 ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ
Yapılacak rota ve/veya sürat değişikliği ????? veya ??????? diğer tekne tarafından açıkça görülebilecek kadar ????? olmalı. gözle radarla büyük

18 ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ Çatışmayı önlemek için yapılacak hareket,
Kural 8 (a) ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ Çatışmayı önlemek için yapılacak hareket, Olumlu olmalı Yeterli zamanda yapılmalı İyi denizcilik usulleri ile yapılmalı Çatışmayı önlemek için ne yapılmalı? Nasıl yapılmalı? Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü bu sorulara da cevap olacak kuralları içermektedir. Kural 8 bu sorulara cevap oluşturmaktadır. Kural 8 (a) tüzüğün orijinalinde yani İngilizcesinde çatışmayı önleme hareketinin taşıması istenen özellikleri belirlemesine rağmen Türkçesinde daha farklı anlam ifade eden bir kabullenme yeralmıştır. Biz bu dersimizde bu kuralı orijinal lisanında olduğu gibi işleyecek ve kursunuzun sonunda Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünün Türkçesinin daha doğru ve daha anlaşılır olması için değişiklik teklifi yapacağız. Biz tekrar kuralımıza dönelim ve (a) maddesini ingilizcesinden daha kolay anlaşılması için parçalayarak Türkçeye çevirelim. Buna göre çatışmayı önleme hareketinin 3 özelliği olmalıdır. Çatışmayı önleme hareketi Olumlu olmalı, Yeterli zamanda yapılmalı İyi denizcilik usulleri kullanılmalı

19 ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ Yapılacak rota ve/veya sürat değişikliği
Kural 8 (b) ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ Yapılacak rota ve/veya sürat değişikliği Gözle veya radarla diğer tekne tarafından açıkça görülebilecek kadar büyük olmalı. Birbiri ardına yapılacak küçük rota/sürat değişikliklerinden kaçınılmalıdır. Çatışmayı önlemek için ne gibi hareketler yapabiliriz? Evet, Rotamızı değiştirebiliriz veya süratimizi değiştirebiliriz, veya ikisini de yapabiliriz. Ama bu hareketleri yaptığımızı diğer geminin farketmesi büyük önem taşır. Bunun için Kural 8’in (b) maddesi der ki: Yapılacak rota ve/veya sürat değişikliği gözle veya radarla diğer tekne tarafından açıkça görülebilecek kadar büyük olmalıdır. Yıllarca gemilerde çalıştım, daha fazla da Yıldızlar Suüstü Eğitim Merkezinde gemilere tim eğitimleri yaptırdım. Çoğu zaman vardiya subaylarının çatışmayı önleme hareketi olarak 1-2 derecelik rota değişikliği yaptığını gördüm. Bu hareket karşıdaki gemi tarafından anlaşılmaz. Bu nedenle bu davranış şekli uygun bir hareket şekli değildir. Ayrıca birbiri ardına yapılacak küçük rota/sürat değişikliklerinden de kaçınılmalıdır. Bu husus özellikle diğer teknenin yaptığınız hareketleri yanlış algılamasına ve onun da gerek yokken çatışmayı önlemek için hareket yapmasına ve bu da çatışmaya neden olabilir.

20 Kural 8 (c) ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ Yeterli deniz sahası varsa
yalnız rota değişikliği yeterli olabilir. Zamanında yapılmışsa Esaslı bir değişiklikse Başka bir yakın düşme durumu ile sonuçlanmazsa Çatışmayı önlemek için yeterli manevra alanı varsa yalnız rota değişikliği yeterli olabilir Zamanında yapılmışsa Esaslı bir değişiklikse Başka bir yakın düşme durumu ile sonuçlanmazsa Bu kuralın Türkçesinin de orijinalinden farklı anlam ifade ettiğine dikkatinizi çekerim.

21 Kural 8 (d) ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ
Diğer bir tekne ile çatışmayı önleyici hareket, diğer tekneden emniyetli mesafede geçiş ile sonuçlanmalıdır. Çatışmayı önlemek için yapılacak hareketin sonucu, teknelerin emniyetli mesafede geçişi olmalıdır. Kural 8 (d) ve aklın yolu böyle söylüyor. Yapılan hareketin etkinliği ise diğer tekne geçip tamamen neta olana kadar kontrol edilmelidir.

22 Kural 8 (e) ÇATIŞMAYI ÖNLEME HAREKETİ
Çatışmayı önlemek veya durumu değerlendirmek için zaman kazanmak maksadıyla gerektiğinde Sürat azalt Makinalar stop Tornistan Çatışmayı önlemek veya durumu değerlendirmek için zaman kazanmak maksadıyla gerektiğinde bir tekne Sürat azaltmalı veya Makinaları stop etmeli veya Tornistan çalıştırmalıdır.

23 Kural 9 DAR KANALLAR Bizi ilgilendiren bir çok durum açık denizde meydana gelecektir. Bununla beraber biz tüzük kurallarının denizlerle bağlantılı seyre elverişli sularda da uygulanması gerektiğini hatırlıyoruz. (Kural 1) Bu seyre elverişli sular dar kanallar olabilir ve bu nedenle doğal olarak normal kurallara bazı değişiklikler gerekli olacaktır. Yansıda Plymouth liman girişini görüyorsunuz. Liman girişinde iki sahil arasındaki uzaklık bazı yerlerde neredeyse büyük bir geminin boyuna eşit olmaktadır. Bu limana girmek zorunda kalabilirsiniz. Şimdiye kadar 5 fırkateynimiz bu limana defalarca giriş çıkış yaptı. TCG GAZİANTEP’i limana girerken görüyoruz. Fotoğrafta bulunduğu yer harita üzerinde kırmızı ok işareti ile gösterilen kısım. Sahil o kadar yakın ve diğer teknelerle mesafeler o kadar az ki yapmanız gerekenleri düşünmek için zaman yok. Yapılması gerekenleri çok iyi bilmeniz, omurilikten yapmanız, doğru ve zamanında yapmanız gerekir. Bu kadar dar olmasa da dünyadaki denizle bağlantılı su yollarından en yoğun trafiği olanlardan biri bizim boğazlarımızdır. Özellikle İstanbul boğazı hem daha dar hem de trafik bakımından daha yoğundur. Meslek hayatınız boyunca sayısız kereler seyir yapacağınız bu boğazlarda emniyetle seyir yapabilmeniz için bu kuralda belirtilen hususları zamanında, doğru olarak ve mutlaka uygulamalısınız.

24 Kanalın hangi tarafında seyretmelisiniz?
Kural 9 (a) DAR KANALLAR Kanalın hangi tarafında seyretmelisiniz? SANCAK Dar bir kanalın girişindesiniz. Sancak başomuzluğunuzda görülen burunu bordaladığınızda kanala girmiş olacaksınız. Diğer tekne kanaldan çıkmak üzere. Kanalın hangi tarafında seyretmelisiniz? Kural 9 bu sorunun cevabı olan davranış şeklini şu şekilde düzenlemiştir. Dar bir kanal veya geçit boyunca ilerleyen bir tekne, geçit veya kanalın emin ve uygulayabildiği kadar, kendi sancak tarafındaki dış sınırına yakın seyredecektir.

25 Kural 9 (b) DAR KANALLAR Dar bir kanalda ilerlerken iskele tarafta, yansıdaki animasyonda görülen şekilde görülen bir yelkenli tekne ile aykırı geçiş (Kural 15) durumunda karşılaşıyoruz. Bu durumda Kural 18’e göre normal şartlarda bizim yelkenli tekneye yol vermemiz gerekirdi. Ancak; Kural 18’e dikkat ! Kural 18’in ilk cümlesi şöyle diyor: “9, 10 ve 13 sayılı Kuralların aykırı hükümleri hariç”. O halde incelediğimiz Kural 9 bu hususta ne diyor inceleyelim. Boyu 20 metreden az olan bir tekne veya yelkenli bir tekne dar bir kanal veya geçitte emniyetle seyreden bir teknenin geçişine engel olmayacaktır. Kural 9 (b) Demekki bu yansıdaki animasyonda gördüğümüz yelkenli teknenin davranışı dar kanalda olduğumuz nedenle Kural 9’a aykırı bir davranış olduğundan yanlış ve tehlikelidir.

26 Kural 9 (c) DAR KANALLAR Benzer şekilde Kural 18’e göre üzerinde yol bulunan kuvvetle yürütülen teknelere göre geçiş önceliği olmasına rağmen Balıkçılıkla uğraşan bir tekne de dar bir kanal veya geçitte seyreden bir teknenin geçişine engel olmayacaktır. Kural 9 (c) Demekki bu yansıdaki animasyonda gördüğümüz balıkçı teknesinin davranışı dar kanalda olduğumuz nedenle Kural 9’a aykırı bir davranış olduğundan yanlış ve tehlikelidir.

27 Kural 9 (d) DAR KANALLAR Bir dar kanal veya geçitte karşıdan karşıya geçen bir tekne, sadece böyle bir kanalın veya geçidin içinde emniyetle seyredebilecek bir teknenin geçişine engel olacaksa, bu geçişi yapmayacaktır. Karşıdan karşıya geçen teknenin niyetinden şüphe eden bir tekne Kural 34(d) de belirlenen ses işaretini kullanabilir. (Boyu ne olursa olsun) Bir dar kanal veya geçitte karşıdan karşıya geçen bir tekne, sadece böyle bir kanalın veya geçidin içinde emniyetle seyredebilecek bir teknenin geçişine engel olacaksa, bu geçişi yapmayacaktır. Karşıdan karşıya geçen teknenin niyetinden şüphe eden bir tekne Kural 34(d) de belirlenen ses işaretini kullanabilir. Yani hangi işareti kullanablir? En az 5 kısa düdük

28 Kural 9 (e) DAR KANALLAR Yetişen gemi geçme niyetini belirtecek
Yetişilen tekne uygun olup olmadığını belirtecek Geçiş yapılacak/yapılmayacak Kural 9 (e) (i)’ çerçevesinde, dar bir kanal veya geçitte, yetişen geminin, yetiştiği gemiyi geçebilmesi, yalnızca yetişilen teknenin emniyetli geçiş için hareket yapması ile mümkün olabilecekse, geçme niyetini ses işareti vererek göstermeli ve yetişilen gemi bu konudaki olurunu ses işaretleri belirtmelidir. Aksi takdirde geçiş yapılmamalıdır. Bu maddenin orijinali ile Türkçe’si arasındaki farkı vurgula. (Orijinalinde, Yetişilen gemi manevra yapmadıkça geçişin mümkün olmadığı durum söz konusu) (Türkçe’sinde ise böyle bir durum şartı ifade edilmemiş.) Mutabakata varıldığı taktirde, yetişilen gemi uygun ses işaretini verecek, emniyetli geçişe izin vermek üzere harekete geçecektir. Şüpheli durumda, yetişilen gemi 34(d) sayılı Kuralda belirtilen “UYAN” işareti olarak daha önce de işlediğimiz ses işaretini verebilir. Bu Kural, yetişen teknenin 13.ncü Kuralda belirtilen yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Neydi bu yükümlülük? Yetişen teknenin, yetişilen teknenin yolundan çıkma, ona çapariz vermeme yükümlülüğü, yetiştiği tekneyi tamamen geçip neta olana kadar devam eder.

29 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 9 (e) MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Yetişip geçme fiili sırasında 34 sayılı kuralda belirtilen ses işaretleri kullanılır Yetişip geçme niyeti Sancaktan geçiş - İskeleden geçiş -- Uygun cevabı Uygun değil Dar bir kanal veya geçitte birbirini gören teknelerden : (i) 9 (e) (i) sayılı kurala uyarak diğerine yetişip geçme niyetinde olan bir tekne düdükle aşağıdaki işaretleri vererek niyetini bildirecektir : – İki uzun düdüğü takiben bir kısa düdük : "Senin sancak tarafından yetişip geçmek niyetindeyim" – İki uzun düdüğü takip eden iki kısa düdük : "Senin iskele tarafından yetişip geçmek niyetindeyim" anlamına gelecektir. Yansıda da görüldüğü gibi işaretin 2 uzun düdük kısmı yetişip geçme niyetini, kısa düdük kısımları ise tek sancak, çift iskele olmak üzere geçilecek tarafı belirtmektedir. (ii) Yetişilip geçilecek olan bir tekne 9 (e) (i) sayılı kurala uyarak hareket ediyorsa, mutabakatını “Bir uzun, bir kısa, bir uzun ve bir kısa” sırasıyla verilecek düdük işareti ile yetişen gemiye bildirecektir. (d) Birbirini gören iki teknenin birbirine yaklaşması ve bu teknelerden birinin diğerinin niyetini ve hareketlerini anlayamaması veya çatışmayı önlemek üzere yeteri kadar harekete geçtiğinden tereddüde düşmesi halinde, tereddüde düşen tekne düdüğü ile derhal en azından beş kısa ve seri işaret vererek böyle bir tereddüt içinde olduğunu gösterecektir. Böyle bir işaret en azından beş kısa ve seri çakmalar şeklinde bir ışık işareti ile kuvvetlendirilebilir. Uzun düdük işareti = Kısa düdük işareti = -

30 Kural 9 (e) ------ - ----- - - - - - - - ------ ------ - -
DAR KANALLAR Pruvanızdaki gemiyi yetişip geçebilmeniz için o teknenin manevra yapması gerektiği durumda geçişi yapmak için ne yapmalısınız? İskele tarafından geçme niyetimi belirtmek için 2 uzun 2 kısa düdük çalarım. Pruvamdaki tekne 1 uzun 1 kısa 1 uzun 1 kısa düdük çalarsa geçerim. 5 kısa çalarsa geçmem.

31 Kural 9 (f) DAR KANALLAR ? Araya giren bir engel sebebiyle diğer teknelerin görülmesinin engellendiği dar bir kanal veya bir geçitin bir dönüm yerine veya bir alanına yaklaşan bir tekne özel tedbir ve dikkatle seyredecek, 34(e) sayılı kuralda belirtilen uygun ses işaretini verecektir.

32 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 9 (f) MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Araya giren bir engel sebebiyle diğer teknelerin görülmesine olanak bulunmayan bir kanal veya geçidin dönüş yerine yaklaşan bir tekne kural 34(e)’de belirtildiği gibi uzun bir düdük çalacaktır. Yine kural 34’te belirtildiği gibi dönüş yerinin öbür tarafında veya aradaki engelin arkasında olan ve düdüğün duyulabileceği mesafede bulunan herhangi bir yaklaşan tekne de uzun bir düdükle bu işarete cevap verecektir. Araya giren bir engel sebebiyle diğer teknelerin görülmesine olanak bulunmayan bir kanal veya geçidin dönüş yerine yaklaşan bir tekne uzun bir düdük çalacaktır. Dönüş yerinin öbür tarafında veya aradaki engelin arkasında olan ve düdüğün duyulabileceği mesafede bulunan herhangi bir yaklaşan tekne de uzun bir düdükle bu işarete cevap verecektir. Karayolu trafik kurallarında da buna benzer bir kuralı hatırlıyoruz. Arkası görünmeyen keskin viraja yaklaşırken korna çalınması kuralı.

33 Kural 9 (f) DAR KANALLAR ------ ------

34 Kural 9 (g) DAR KANALLAR Olayın koşulları elverdiği taktirde, hiçbir tekne dar bir kanalda demirlemeyecektir

35 Kural 10 (a) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Bu kural,
Teşkilat'ın kabul ettiği trafik ayırım düzenlerine uygulanacaktır ve gemilerin diğer kurallarla saptanmış olan hiçbir sorumluluğunu kaldırmaz. Bu kural Teşkilat'ın kabul ettiği trafik ayırım düzenlerine uygulanacaktır ve gemilerin diğer kurallarla saptanmış olan hiçbir sorumluluğunu kaldırmaz.

36 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (b) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Trafik ayırım düzenleri ile ilgili kuralları incelemeden önce konu ile ilgili terimleri şekil üzerinde görmekte yarar var.

37 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (b) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Uygun trafik şeridinde, o şeridin genel trafik akımı yönünde ilerlenecektir. Uygulanabildiği kadar trafik ayırım hattı veya ayırım bölgesinden açık bulunulacaktır. Normal olarak, trafik şeridine giriş, şeridin bitiminde olacaktır. Fakat her iki taraftan giriş veya çıkış olacaksa, genel trafik akım yönüne, uygulanabildiği kadar küçük bir açı ile girilecek/çıkılacaktır. Kural 10 esasları gereğince,Trafik ayırım düzenleri kullanıldığında : Uygun trafik şeridinde, o şeridin genel trafik akımı yönünde ilerlenecektir. Uygulanabildiği kadar trafik ayırım hattı veya ayırım bölgesinden açık bulunulacaktır. Normal olarak, trafik şeridine giriş, şeridin bitiminde olacaktır. Fakat her iki taraftan giriş veya çıkış olacaksa, genel trafik akım yönüne, uygulanabildiği kadar küçük bir açı ile girilecek/çıkılacaktır.

38 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (b) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Uygun trafik şeridinde, o şeridin genel trafik akımı yönünde ilerlenecektir. Uygulanabildiği kadar trafik ayırım hattı veya ayırım bölgesinden açık bulunulacaktır. Normal olarak, trafik şeridine giriş, şeridin bitiminde olacaktır. Fakat her iki taraftan giriş veya çıkış olacaksa, genel trafik akım yönüne, uygulanabildiği kadar küçük bir açı ile girilecek/çıkılacaktır.

39 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (c) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Bir tekne mümkün olduğu kadar, trafik şeritlerinde karşıdan karşıya geçmekten kaçınacaktır. Fakat böyle bir geçiş zorunluluğunda olduğu zaman, geçişi uygulayabileceği kadar genel trafik akımı yönüne dik açıya en yakın bir açı ile yapacaktır. Geometri bilgilerinizi hatırlayın. Bir nokta ile bir doğru arasındaki en kısa mesafe noktadan doğruya dik çizilerek elde edilir. Bu nedenle trafik ilerleme hattını kesecek şekilde geçişin en kısa sürede yapılabilmesi ve trafiğin engellenmemesi için genel trafik akımı yönüne dik olarak yapılması gerekir.

40 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (d) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Tekne boyu < 20 m. Bir tekne uygun trafik ayırım düzeni içindeki trafik şeridini güvenli olarak kullanabildiği sürece iç trafik bölgesini kullanmayacaktır. Bununla birlikte, uzunluğu 20 m. den küçük tekneler, yelkenli tekneler ve balıkçı tekneleri dahili trafik bölgesini kullanabilirler. Bununla beraber bir gemi ani kazayı önlemek için bir limana, Deniz platformlarına veya yapılarına, pilot istasyonlarına veya dahili trafik bölgesinde inşa edilen diğer yerlere dahili trafik bölgesi içinde yeralmak suretiyle giriş-çıkış yapabilir. Tüzüğün orijinalinde kullanılan terimin “vessel” olmasına ve Kural 3 ile bu terimin karşılığının “tekne” olarak belirlenmiş olmasına rağmen bu maddelerin Türkçe’sinde Kural 3’teki tanımlara göre hatalı olarak “gemi” ifadesi kullanılmıştır.

41 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (e-h) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Trafik şeridini takip ederek seyreden tekne, ayırım bölgesine girmeyecek, ayırım hattını geçmeyecek Acil durumda, tehlikeden kaçınmak için Ayırım bölgesi içinde balıkçılık yapmak için Trafik ayırım düzeni içinde veya sonuna yakın alanlarda demirlemekten kaçınılacak Trafik ayrım düzenini kullanmayan açıktan geçecek Aşağıdaki durumlar hariç olmak üzere karşıdan karşıya geçen bir tekne ya da bir trafik şeridine giren ya da çıkan tekne dışında bir tekne, normal olarak ayırım bölgesine girmeyecek ve ayırım hattını geçmeyecektir. (i) Acil durumlarda, ani bir tehlikeden kaçınma durumunda; (ii) Bir ayırım bölgesi içinde balıkçılıkla uğraşıldığında. Trafik ayırım düzeni sonlarına yakın alanlarda seyreden bir tekne özel bir dikkat gösterecektir. Bir tekne bir trafik ayırım düzeni içinde veya bu düzenin sonlarına yakın alanlarda demirlemekten mümkün olduğu kadar kaçınacaktır. Bir trafik ayırım düzenini kullanmayan bir tekne mümkün olduğu kadar, uzak geçerek bu düzenden kaçınacaktır.

42 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (i,j) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Balıkçılıkla uğraşan bir tekne trafik şeridini takibeden herhangi bir teknenin geçişini engellemeyecektir. Boyu 20 m.den az olan bir tekne veya yelkenli bir tekne bir trafik şeridini takibeden herhangi bir kuvvetle yürütülen teknenin emniyetle geçişini engellemeyecektir. Balıkçılıkla uğraşan bir tekne bir trafik şeridini takibeden herhangi bir teknenin geçişini engellemeyecektir. Boyu 20 metreden az olan bir tekne veya yelkenli bir tekne bir trafik şeridini takibeden herhangi bir kuvvetle yürütülen teknenin emniyetle geçişini engellemeyecektir. Bu iki kuralın dar kanallarla ilgili olan Kural 9’da da aynen geçerli olduğunu hatırlat.

43 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 (k,l) TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ Manevra kabiliyeti sınırlı bir tekne bir trafik ayırma düzeni içinde seyir güvenliği için bakım tutum işleri yapıyorsa, iş süresince bu kuralı uygulamak zorunda olmayacaktır. Manevra kabiliyeti sınırlı bir tekne bir trafik ayırma düzeni içinde denizaltı kablosu döşeme, hizmet verme ya da kaldırma işinde çalıştığı zaman, iş süresince bu kuralı uygulamak zorunda olmayacaktır. Manevra kabiliyeti sınırlı bir tekne bir trafik ayırma düzeni içinde seyir güvenliği için bakım tutum işleri yapıyorsa iş süresince bu Kuralı uygulamak zorunda olmayacaktır. Manevra kabiliyeti sınırlı bir tekne bir trafik ayırma düzeni içinde denizaltı kablosu döşeme, hizmet verme ya da kaldırma işinde çalıştığı zaman, iş süresince, bu Kuralı uygulamak zorunda olmayacaktır.

44 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ
Kural 10 TRAFİK AYIRIM DÜZENLERİ A noktasından B noktasına seyredecek olan, boyu 20 m.den kısa teknenin kaptanısınız. Yansıda gösterilen 4 rotadan hangisi DÇÖT kuralları ile en iyi uyumu sağlıyor? Yalnız kural 10 için Yeşil veya Kırmızı. Tüm DÇÖT için Kırmızı.


"MANEVRA VE SEYİR KURALLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları