Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanKudret Demirören Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
ANALİTİK BÜTÇE Kazım GENÇ Maliye Uzmanı ANKARA
2
- PROGRAM BÜTÇE SINIFLANDIRMASI - ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
SUNU PLANI - GENEL BİLGİLER - PROGRAM BÜTÇE SINIFLANDIRMASI - ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
3
BÜTÇE 5018 SAYILI KANUNDA BÜTÇE: BELİRLİ BİR DÖNEMDEKİ GELİR VE GİDER TAHMİNLERİ İLE BUNLARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLARI GÖSTEREN VE USULÜNE UYGUN OLARAK YÜRÜRLÜĞE KONULAN BELGE,
4
BÜTÇE TÜRLERİ GENEL YÖNETİM SOS. GÜV. KUR BÜTÇESİ
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇESİ MAHALLİ İDARELER BÜTÇESİ GENEL BÜTÇE BELEDİYE BÜTÇESİ İL ÖZEL İD. BÜT. ÖZEL BÜTÇE MAH. İD. BİRLİK B. DÜZ. VE DEN K. B
5
BÜTÇE İLKELERİ - BÜTÇE, HÜKÜMETİN MALÎ İŞLEMLERİNİN KAPSAMLI VE SAYDAM BİR ŞEKİLDE GÖRÜNMESİNİ SAĞLAR. - BÜTÇELER KURUMSAL, İŞLEVSEL VE EKONOMİK SONUÇLARIN GÖRÜLMESİNİ SAĞLAYACAK ŞEKİLDE ULUSLARARASI STANDARTLARA UYGUN OLARAK BELİRLENEN BİR SINIFLANDIRMAYA TÂBİ TUTULARAK HAZIRLANIR VE UYGULANIR.
6
DEVLET FAALİYETLERİNİN ;
BÜTÇENİN KODLANMASI DEVLET FAALİYETLERİNİN ; KURUMSAL, FONKSİYONEL, EKONOMİK SINIFLANDIRMASIDIR.
7
BÜTÇE KODLAMASI İHTİYACININ ORTAYA ÇIKMASI
DEVLET FAALİYETLERİ İLE BU FAALİYETLERİN MİLLİ EKONOMİNİN GENELİ VEYA BÖLÜMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN ANALİZİ İÇİN UYGUN BİR BÜTÇE SINIFLANDIRMASINA İHTİYAÇ DUYULUR.
8
BÜTÇE KODLAMASININ KAPSAMI
- BÜTÇE KODLAMASI MALİ İŞLEMLERİ KAPSAR. (GELİR, GİDER, AÇIK, FİNANSMAN) KAMU POLİTİKALARININ SONUÇLARINI KAPSAR. - DEVLETİN PİYASA ŞARTLARINDAKİ ÜRETİMİ KAPSAM DIŞINDADIR. - AYNİ İŞLEMLERİ VE PARA OTORİTELERİNİN İŞLEMLERİNİ KAPSAMAZ.
9
BÜTÇE KODLAMASI VE MİLLİ GELİR HESAPLARI
- BÜTÇE SINIFLANDIRMASININ VERİLERİ, MİLLİ GELİR HESAPLARININ EN GÜVENİLİR GİRDİSİ OLARAK KULLANILABİLMELİDİR. - BÜTÇE SINIFLANDIRMASI, MİLLİ GELİR HESAPLARININ DERLENMESİNDE KULLANILAN YÖNTEMLERİ VE SINIFLANDIRMALARI İZLEMELİDİR.
10
BÜTÇE KODLAMASI VE MUHASEBE
BÜTÇE SINIFLANDIRMASI DEVLETİN İDARİ HESAPLARINA DAYANIR. BU HESAPLAR, İDARİ BİRİMLERCE DENETİM VE HESAP VERME AMACIYLA TUTULAN HESAPLARDIR. İDARİ HESAPLAR HESAP VERİLEBİLİRLİK İLKESİNE VE BÜTÇE KODLAMASINA UYGUN OLARAK DÜZENLENMELİDİR.
11
BÜTÇE KODLAMASININ BÖLÜMLERİ
- TOPLAM GELİR VE HİBELERİN SINIFLANDIRILMASI - TOPLAM HARCAMALARIN VE NET BORÇ VERME EKSİ GERİ ÖDEMENİN SINIFLANDIRILMASI -FİNANSMANIN SINIFLANDIRILMASI
12
PROGRAM BÜTÇE-ÖNCEKİ UYGULAMA
13
PROGRAM BÜTÇE KOD YAPISI
01-99 1-3 DAİRE KODLARI KURUM KODLARI PROGRAM KODLARI ALT PROGRAMLAR ÖDENEK TÜRÜ FAALİYET KODLARI HARCAMA KALEMİ
14
-KOD YAPISINDAN KAYNAKLANAN PROBLEMLER - UYGULAMA PROBLEMLERİ
GENEL DEĞERLENDİRME BÜTÇE KODLAMASINDA YAŞANAN PROBLEMLERİ ÜÇ ANA GRUBA AYIRMAK MÜMKÜNDÜR : - SINIFLANDIRMA PROBLEMLERİ -KOD YAPISINDAN KAYNAKLANAN PROBLEMLER - UYGULAMA PROBLEMLERİ
15
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI İHTİYACININ ORTAYA ÇIKMASI
KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA KOYMUŞTUR. YENİ BÜTÇE KODLAMASI, DEVLETİN MALİ İSTATİSTİKLERİNİN DAHA DÜZENLİ, DAHA GÜVENİLİR, DAHA TUTARLI, ANALİZE VE ÖLÇMEYE ELVERİŞLİ ŞEKİLDE TUTULMASI AMACIYLA HAZIRLANMIŞTIR.
16
ANALİTİK BÜTÇE TANIMI Analitik bütçe sistemi, kamu harcamalarını; kurumsal (idari), fonksiyonel ve ekonomik açılardan sınıflandırarak ölçme ve analiz etme imkânı sağlayan bir bütçe sistemidir. Analitik bütçe sınıflandırması, mali saydamlığın gerçekleştirilmesi yönünde atılan adımlardan birisi olup, bütçenin ayrıntılı bir şekilde analiz yapmaya elverişli bir kod yapısına sahip olması düşüncesinin ürünü olarak ortaya çıkmıştır
17
ANALİTİK BÜTÇENİN GETİRİLERİ 1/1
Getirdiği önemli yenilikler; program sorumlularınıntespitine imkân vermesi, mevcut bütçede var olmayan fonksiyonel sınıflandırmanın sağlanması, detaylı bir kurumsal kodlamaya yer verilmesi, aynı kodlamanın konsolide bütçeli kuruluşlar dışındaki kuruluşlarda da uygulanabilir olması, uluslararası karşılaştırmalara imkân vermesi, ölçmeye ve analize elverişli olması olarak sıralanabilir. Özetle, bu özellikleri ve ayrıca analize elverişli istatistikî veriler üretmeye imkân vermesinden ötürü, yeni bütçe Kodlamasına Analitik Bütçe Sınıflandırması denilmektedir.
18
ANALİTİK BÜTÇENİN GETİRİLERİ 2/2
Analitik bütçe sınıflandırmasında dört ana soruya cevap bulmak zorundayız. Bunlar; 1.Kamu kaynaklarını kimler kullanıyor? 2.Kamu kaynaklarını kullanan birinci soruya cevap teşkil eden kurumlar hangi kamusal işlevi yerine getirmektedir? 3.Kamu kaynağını kullanan kurumlar fonksiyonlarını yerine getirirken hangi kaynaktan finansman sağlamaktadır? 4.Kurumlar işlevlerini yerine getirirken ne gibi bir maliyete katlanmaktadır? Bu soruların cevaplarını sırasıyla kurumsal, fonksiyonel, finansal ve ekonomik kodlama içinde bulmak mümkündür.
19
GFS (GOVERNMENT FINANCE STATISTICS )
GFS, EKONOMİK ANALİZ YAPMAK AMACIYLA DEVLETİN NAKİT ALINDILARINI VE ÖDEMELERİNİ (MUAMELELERİNİ) KAYIT EDEN ULUSLARARASI KABUL EDİLMİŞ BİR SİSTEMDİR.
20
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASININ YAPISI
HARCAMA VE BORÇ VERMENİN KODLAMASI * KURUMSAL KODLAMA * FONKSİYONEL KODLAMA * FİNANSMAN TİPİ KODLAMA * EKONOMİK KODLAMA GELİRİN KODLAMASI AÇIK/FAZLANIN FİNANSMAN KODLAMASI
21
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMA SİSTEMATİĞİ
KURUMSAL SINIFLANDIRMADA, BÜTÇE SİSTEMİ İÇİNDE YERALAN İDARİ YAPI TEMEL ALINMIŞTIR. FONKSİYONEL VE EKONOMİK SINIFLANDIRMADA; GFS STANDARTLARI BENİMSENMİŞTİR. FİNANSMAN TİPİ SINIFLANDIRMA İSE, MALİ MEVZUATIMIZ GEREĞİ GELİŞTİRİLMİŞTİR.
22
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASININ VARSAYIMLARI
GELİŞTİRİLEN BÜTÇE KODLAMASININ BİLGİSAYAR ORTAMINDA UYGULANACAĞI VARSAYILMIŞTIR. BÜTÇE HAZIRLIĞI VE UYGULAMASININ YENİDEN DÜZENLENECEĞİ VARSAYILMIŞTIR. GENEL YÖNETİM KAPSAMINDA YER ALAN KURULUŞLARIN TAMAMINDA UYGULANABİLİR OLMASINA DİKKAT EDİLMİŞTİR.
23
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI GELİŞİM TAKVİMİ
2002 YILINDA 6 KURUMDA PİLOT UYGULAMA YAPILDI. 2003 YILINDA TÜM KONSOLİDE BÜTÇELİ KURUMLAR PROGRAM BÜTÇELERİNİ AYNI ZAMANDA ABS’YE GÖRE DE YAPTILAR. 2003 YILINDA TÜM KURUMLARDA PİLOT BİRİMLER SEÇİLEREK BÜTÇE UYGULAMASI YAPILDI. 2004 YILINDA BÜTÇE KANUNU ABS’YE GÖRE KANUNLAŞTI. VE UYGULAMADA ABS’YE GÖRE YAPILMAKTADIR.
24
BÜTÇE KODLARININ GENEL GÖRÜNÜMÜ
25
1- KURUMSAL SINIFLANDIRMA
KURUMSAL SINIFLANDIRMA, SİYASİ VE İDARİ SORUMLULUĞUN BELİRLENMESİNİ VE PERFORMANS SORUMLULARININ TESBİTİNİ HEDEFLEMEKTEDİR. AYNI ANAYASAL OTORİTEYE TAHSİS EDİLEN KAYNAKLARIN AYNI KODDA YER ALMASI BENİMSENMİŞ OLUP, BÜTÇE TÜRLERİ İTİBARIYLA GRUPLANDIRMA BUNUN İSTİSNASIDIR. SİYASİ YA DA BÜROKRATİK OLARAK YÖNETİM YETKİSİ KURUMSAL SINIFLANDIRMANIN TEMEL KRİTERİ KABUL EDİLMİŞTİR.
26
KURUMSAL SINIFLANDIRMANIN AÇIKLAMASI
- DÖRT DÜZEYLİ VE SEKİZ HANELİ BİR KODLAMA BENİMSENMİŞTİR. - BİRİNCİ DÜZEY, BAKANLIKLAR İLE ANAYASAL OLARAK EŞDEĞER KURUMLARI VE BÜTÇE TÜRLERİNİ BELİRLEMEKTEDİR. - İKİNCİ DÜZEY, BİRİNCİ DÜZEYDE TANIMLANAN YÖNETİCİLERE KARŞI DOĞRUDAN SORUMLU BİRİMLER İLE BÜTÇE TÜRLERİ KAPSAMINDA YER ALAN KURUMLARI İFADE ETMEKTEDİR. - ÜÇÜNCÜ DÜZEY KODLAR, ANA HİZMET BİRİMLERİ GİBİ İKİNCİ DÜZEYE BAĞLI BİRİMLERİ KAPSAR. - DÖRDÜNCÜ DÜZEY KODLAR, DESTEK VE LOJİSTİK BİRİMLERİ İLE POLİTİKALARI UYGULAYAN BİRİMLERİ TANIMLAR.
27
KURUMSAL SINIFLANDIRMA ANAHTARI (BİRİNCİ DÜZEY)
28
KURUMSAL SINIFLANDIRMA ANAHTARI
29
BİRİNCİ DÜZEY KURUMSAL KODLAR
01 – CUMHURBAŞKANLIĞI 02 – T.B.M.M. 03 - ANAYASA MAHK. 04 - YARGITAY 05 – DANIŞTAY 06 - SAYIŞTAY 07 - BAŞBAKANLIK 08 - ADALET BAKANLIĞI 09 - MİLLİ SAVUNMA BAK. 10 - İÇİŞLERİ BAKANLIĞI 11 - DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI 12 - MALİYE BAKANLIĞI 13 - MİLLİ EĞİTİM BAK. 14 - BAYINDIRLIK VE İSKAN BAK. 15 - SAĞLIK BAKANLIĞI 16 - ULAŞTIRMA BAKANLIĞI 17 - TARIM VE KÖYİŞLERİ BAK. 18 - ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜ.BAK. 19 - SANAYİ VE TİCARET BAK. 20 - ENERJİ VE TABİİ KAYN. BAK. 21 - KÜLTÜR VE TURİZM BAK. 22 - ÇEVRE VE ORMAN BAK. 40-41 ÖZEL BÜTÇELİ KURUMLAR 42- DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KUR. 43- SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI 44-45 İL ÖZEL İDARELERİ 46-47 BELEDİYELER 48- MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİ 97-99 YÜKSEK ÖĞRETİM KUR
30
KURUMSAL KODLAMA ÖRNEĞİ (BAŞBAKANLIK)
31
2- FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA
-FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA DEVLET FAALİYETİNİN TÜRÜNÜ GÖSTERMEK ÜZERE TASARLANMIŞTIR. -DÖRT DÜZEYLİ VE ALTI HANELİ KOD GRUBUNDAN OLUŞMAKTADIR. - BİRİNCİ DÜZEY, DEVLET FAALİYETLERİNİ 10 ANA FONKSİYONA AYIRMAKTADIR. -ANA FONKSİYONLAR, İKİNCİ DÜZEYDE PROGRAMLARA BÖLÜNMEKTEDİR. - ÜÇÜNCÜ DÜZEY KODLAR İSE NİHAİ HİZMETLERİ GÖSTERMEKTEDİR. - DÖRDÜNCÜ DÜZEY AÇILARAK MUHTEMEL İHTİYAÇLAR İÇİN BOŞ BIRAKILMIŞTIR.
32
HARCAMANIN FONKSİYONEL SINIFLAMASI
GENEL KAMU HİZMETLERİ YASAMA, DIŞİŞLERİ, DIŞ EKONOMİK YARDIMLAR, GENEL HİZMETLER, BORÇ YÖNETİMİ, TEMEL ARAŞTIRMALAR. SAVUNMA HİZMETLERİ ASKERİ VE SİVİL SAVUNMA İDARESİ İLE DIŞ ASKERİ YARDIMLAR . (HASTANELER VE OKULLAR HARİÇ) KAMU DÜZENİ VE GÜVENLİK ASAYİŞ, İTFAİYE, YARGI, CEZAEVİ HİZMETLERİ. (HASTANELER , OKULLAR VE SİVİL SAVUNMA HARİÇ) EKONOMİK İŞLER VE HİZM. TİCARİ VE SINAİ FAALİYETLERİN DÜZENLENMESİ VE SÜRDÜRÜLMESİNE İLİŞKİN KAMU HİZMETLERİ. ÇEVRE KORUMA HİZMETLERİ ATIK YÖNETİMİ, KİRLİLİĞİN AZALTILMASI VE DOĞAL ORTAMIN KORUNMASI. İSKAN VE TOPLUM REFAHI HİZ. KİŞİ VE AİLELERİN İSKANI İLE TEMEL İHTİYAÇLARA YÖNELİK HİZMETLER. (OTOYOLLAR VE SULAMA SİSTEMLERİ HARİÇ) SAĞLIK HİZMETLERİ BİREYSEL VE TOPLUMSAL SAĞLIK HİZMETLERİ VE YAYGIN SAĞLIK EĞİTİMİ (ASKERİ SAHRA HASTANELERİ HARİÇ) DİNLENME KÜLTÜR VE DİN HİZMETLERİ BİREYSEL VE TOPLUMSAL MORAL HİZMETLERİ (GENEL NİTELİKLİ EĞİTİM PROGRAMLARI HARİÇ) EĞİTİM HİZMETLERİ ÖRGÜN VE YAYGIN EĞİTİM HİZMETLERİ (HİZMET İÇİ EĞİTİM HARİÇ.) SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL YARDIM HİZMETLERİ GENEL OLARAK SOSYAL GÜVENLİK HİZMETLERİ İLE SOSYAL YARDIM PROĞRAMLARI (AİLE PLANLAMASI HARİÇ.)
33
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA (BİRİNCİ DÜZEY)
34
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA (İKİNCİ DÜZEY)
35
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA (ÜÇÜNCÜ DÜZEY)
36
- DEVİRLİ ÖDENEKLERİ İZLEMEK İÇİN GELİŞTİRİLMİŞTİR.
3- FİANSMAN TİPİ KODU - GENEL DEVLET TANIMINA GİREN BÜTÜN KURUMLARI KAVRAYABİLMEK İÇİN İHTİYAÇ DUYULMUŞTUR. - DEVİRLİ ÖDENEKLERİ İZLEMEK İÇİN GELİŞTİRİLMİŞTİR. - HARCAMANIN HANGİ KAYNAKLA FİNANSE EDİLDİĞİNİ GÖSTERİR. - TEK HANELİ KODDAN İBARETTİR.
37
FİNANSMAN TİPİ KODLARI
1 - GENEL BÜTÇE 2 - ÖZEL BÜTÇE 3 - SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI 4 - ÖZERK KURULUŞLAR 5 - DÖNER SERMAYELER 6 - ÖZEL ÖDENEKLER 7 - DIŞ PROJE KREDİLERİ 8 - BÜTÇE DIŞI FONLAR
38
4- EKONOMİK SINIFLANDIRMA 1/4
- EKONOMİK SINIFLANDIRMA DEVLET FAALİYETLERİNİN, MİLLİ EKONOMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNE GÖRE GRUPLANMASIYLA OLUŞTURULMUŞTUR. - DEVLET FAALİYETLERİNİN, MİLLİ GELİR VE PİYASA EKONOMİSİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN ÖLÇÜLMESİNİ AMAÇLAR. - ALTI HANELİ VE DÖRT DÜZEYLİ KOD GRUBUNDAN OLUŞUR. - BÜTÇE POLİTİKALARININ SEÇİCİ BİR ŞEKİLDE UYGULAMASINI SAĞLAR.
39
EKONOMİK SINIFLANDIRMA 2/4
Harcamanın ekonomik sınıflandırmasında kullanılan kriterler açısından harcamalar, cari ve sermaye giderleri ile cari transfer ve sermaye transfer olmak üzere gruplandırılmaktadır. Cari giderler, bütçe kanunları ile belirlenmiş asgari değeri aşmayan mal ve hizmet karşılıklarını, sermaye giderleri ise, bütçe kanunları ile belirlenmiş asgari değeri aşan mal ve hizmet karşılıklarını ifade etmektedir. Cari giderlere personel giderleri, borç faizi ödemeleri, sermaye giderlerine ise gayrimenkul satışı, bina yapımı örnek olarak gösterilebilmektedir.
40
EKONOMİK SINIFLANDIRMA 3/4
Cari transfer giderleri, bütçe dışındaki kurumların cari nitelikli olan giderlerini finanse etmek amacıyla bütçeden yapılan karşılıksız ödemeleri göstermektedir. Sermaye transfer giderleri ise ödemenin yapıldığı kesimin sermaye nitelikli olan harcamalarını karşılamak amacıyla karşılıksız olarak yapılan ödemeleri göstermektedir. Borç verme bütçe kod yapısı içerisine ABS sistemi ile ilk defa dâhil edilen bir ödeneklendirme yaklaşımıdır. Program bütçe sisteminde Devletin borç vermesi, ara Bütçelerle ya da bütçeye gider yazılmak suretiyle gerçekleştirilen, ABS’ de ise direk yazılması sağlanmıştır. Harcamanın ve borç vermenin ekonomik sınıflandırması ABS’ de dört düzeyli bir kodlamadan oluşmuştur.
41
EKONOMİK SINIFLANDIRMA 4/4
42
SINIFLANACAK İŞLEMLER
GELİRLER KARŞILIKLI VEYA KARŞILIKSIZ OLARAK HERHANGİ BİR MALİ HAKKA DAYANMAKSIZIN YAPILAN TAHSİLATLARDIR. HARCAMALAR KARŞILIKLI VEYA KARŞILIKSIZ OLARAK HERHANGİ BİR MALİ HAKKA DAYANMAKSIZIN YAPILAN ÖDEMELERDİR. KAMUSAL AMAÇLARLA, BİR MALİ HAKKA VEYA TAAHHÜDE DAYALI OLARAK YAPILAN ÖDEMELERDİR. BORÇ VERME ALACAKLARDAN TAHSİLATLAR KAMUSAL AMAÇLARLA, BİR MALİ HAKKA VEYA TAAHHÜDE DAYALI OLARAK VERİLMİŞ BORÇLARDAN YAPILAN TAHSİLATLARDIR. DEVLETİN, FİNANSMAN AÇIKLARINI KARŞILAMAK AMACIYLA KENDİ YÜKÜMLÜLÜKLERİ KARŞILIĞINDA YAPTIĞI ÖDEME VE TAHSİLATLARDIR. FİNANSMAN
43
KODLAMA KRİTERLERİ CARİ SERMAYE CARİ SERMAYE ÖDEMELER TAHSİLAT
KARŞILIKLI GİDERLER GELİRLER CARİ SERMAYE KARŞILIKSIZ MALİ VARLIKLAR LİKİDİTE AMAÇLI KAMUSAL AMAÇLI VERİLEN BORÇ GERİ ÖDEME DEVLETİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ FİNANSMAN
44
SINIFLAMA KRİTERLERİ SERMAYE TRANSFERİ BORÇ VERME / GERİ ÖDEME CARİ
BÜTÇE KANUNLARI İLE BELİRLENMİŞ ASGARİ DEĞERİ AŞMAYAN MAL VE HİZMET KARŞILIKLARI. KİRA GELİRLERİ CARİ BORÇ FAİZİ ÖDEMELERİ CARİ TRANSFER CARİ NİTELİKLİ MAL VE HİZMETLERİN FİNANSMANI AMACIYLA YAPILAN KARŞILIKSIZ İŞLEMLERDİR VERGİ GELİRLERİ BURSLAR SERMAYE BÜTÇE KANUNLARI İLE BELİRLENMİŞ ASGARİ DEĞERİ AŞAN MAL VE HİZMET KARŞILIKLARI. GAYRİMENKUL SATIŞI BİNA YAPIMI SERMAYE TRANSFERİ SERMAYE NİTELİKLİ MAL VE HİZMETLERİN FİNANSMANI AMACIYLA YAPILAN KARŞILIKSIZ İŞLEMLERDİR BİNA AMAÇLI BAĞIŞ DEPREM KONUTLARI BORÇ VERME / GERİ ÖDEME KAMUSAL BİR AMAÇLA VE BİR MALİ HAKKA YA DA TAAHHÜDE DAYALI OLARAK YAPILAN İŞLEMLERDİR. KONUT KREDİLERİ KREDİ TAHSİLATLARI
45
BÜTÇELEME ANLAYIŞI - AYRILABİLEN VE İZLENMESİ ANLAMLI OLAN BÜTÜN MALİYETLER AYRI TERTİPLERDE BÜTÇELENMELİDİR. - GEÇEN YILDAN KALAN VE ÖDENEMEYEN TUTARLAR, CARİ YIL BÜTÇESİNİN İLGİLİ TERTİPLERİNDEN ÖDENECEKTİR. - RED VE İADELER İÇİN BÜTÇELERDE YENİ ÖDENEK TERTİPLERİ AÇILMAYACAK, İADESİ GEREKEN TUTARLAR GELİRLERDEN DÜŞME ŞEKLİNDE MUHASEBE SİSTEMİNDEN YAPILACAKTIR.
46
HARCAMANIN EKONOMİK SINIFLAMASI
BORDROYA DAYALI OLARAK KAMU PERSONELİNE YAPILAN ÖDEMELERİ. (TEDAVİ ÖDEMELERİ VE AYNİ ÖDEMELER HARİÇ) PERSONEL GİDERLERİ DEVLETİN İŞVEREN SIFATIYLA ÖDEDİĞİ SOSYAL GÜVENLİK KATKI PAYLARI. (PERSONELDEN KESİLEN PRİMLER HARİÇ) DEVLET PRİMİ GİDERLERİ MAL VE HİZMET ALIMLARI FATURALI OLARAK TESLİM ALINAN MAL VE HİZMET BEDELLERİ. (SABİT SERMAYE EDİNİMİ GİDERLERİ HARİÇ) DEVLET BORÇLARINA İLİŞKİN FAİZ ÖDEMELERİ (ÖDENEN KOMİSYON VE İHRAÇ GİDERLERİ HARİÇ) FAİZ GİDERLERİ SERMAYE BİRİKİMİ HEDEFLEMEYEN KARŞILIKSIZ ÖDEMELER (DEVLET BORÇ FAİZLERİ HARİÇ) CARİ TRANSFERLER DEVLET MALVARLIĞINI ARTIRAN ÖDEMELERDİR (SAVUNMA VE STOK ALIMLARI HARİÇ) SERMAYE GİDERLERİ BÜTÇE DIŞINA SERMAYE BİRİKİMİ AMAÇLAYAN ÖDEMELER (KİT SERMAYE İŞTİRAKLERİ HARİÇ) SERMAYE TRANSFERLERİ BİR MALİ VARLIK KARŞILIĞINDA YAPILAN ÖDEMELERDİR (GÖREV ZARARLARI HARİÇ) BORÇ VERME BÜTÇEDE ÖNGÖRÜLMEYEN HİZMET KARŞILIKLARI (YALNIZCA MALİYE BÜTÇESİNDE YER ALIR.) YEDEK ÖDENEKLER
47
KIZILCAHAMAM TOPLANTISI
KIZILCAHAMAM TOPLANTISI
48
İKİNCİ DÜZEY EKONOMİK KODLAR
KIZILCAHAMAM TOPLANTISI İKİNCİ DÜZEY EKONOMİK KODLAR
49
ÜÇÜNCÜ DÜZEY EKONOMİK KODLAR
50
DÖRDÜNCÜ DÜZEY EKONOMİK KODLAR
51
ANALİTİK BÜTÇE GELİR SINIFLANDIRMASI
Analitik bütçe sisteminde bütçe gelirleri ile de dört düzeyli ve altı haneli bir kod grubundan oluşmaktadır. Birinci düzey, gelirlerin ekonomik sınıflandırmasında; vergi gelirleri, vergi dışı gelirler, sermaye gelirleri, alınan bağışlar ve yardımlar, alacaklardan tahsilatlar, red ve iadeler yer almaktadır. Program bütçe sisteminde red ve iadeler gider olarak gösterilirken, yeni sınıflandırma sisteminde gelirden düşme(net vergi geliri) şeklinde gösterilmektedir. İkinci düzey sınıflandırmada ve diğerlerinde ise ana gelir unsurları giderek daha ayrıntılı olarak ortaya konulmaktadır.
52
GELİRİN BİRİNCİ DÜZEY EKONOMİK SINIFLANDIRMASI
muhasebat/bipocspadm 123456
53
GELİRİN İKİNCİ DÜZEY EKONOMİK SINIFLANDIRMASI
muhasebat/bipocspadm 123456
54
GELİRİN ÜÇÜNCÜ DÜZEY EKONOMİK SINIFLANDIRMASI
muhasebat/bipocspadm 123456
55
GELİRİN DÖRDÜNCÜ DÜZEY EKONOMİK SINIFLANDIRMASI
56
BÜTÇE HAZIRLAMA DÜZEYİ - ÖRNEK
57
BÜTÇENİN OYLAMA DÜZEYİ
BÜTÇE, GEREK PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNDA GEREKSE GENEL KURULDA FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN BİRİNCİ DÜZEYİNDE OYLANACAKTIR.
58
BÜTÇENİN KANUNLAŞMA VE UYGULANMA DÜZEYİ
KIZILCAHAMAM TOPLANTISI BÜTÇENİN KANUNLAŞMA VE UYGULANMA DÜZEYİ BÜTÇE; KURUMSAL SINIFLANDIRMANIN HER DÖRT DÜZEYİNİ, FONKSİYONEL SINIFLANDIRMANIN DÖRT FİNANSMAN TİPİ SINIFLANDIRMAYI , EKONOMİK SINIFLANDIRMANIN İLK İKİ DÜZEYİNİ. İÇERECEK ŞEKİLDE KANUNLAŞACAK VE UYGULANACAKTIR.
59
KANUNLAŞMA – UYGULAMA DÜZEYİ (ÖRNEK)
KIZILCAHAMAM TOPLANTISI KANUNLAŞMA – UYGULAMA DÜZEYİ (ÖRNEK)
60
HARCAMANIN GİDER KAYDI DÜZEYİ
HARCAMALARIN GİDER KAYDI, BÜTÇENİN HAZIRLANMASINDA OLDUĞU GİBİ AYRINTI DÜZEYİNDE İZLENMEKTEDİR.
66
1- Strateji birimi tarafından hazırlanır.
KESİN HESAP SÜRECİ 1- Strateji birimi tarafından hazırlanır. 2- 15 Mayısa kadar Maliye Bakanlığına sunulur. 3- 30 Hazirana Kadar Maliye Bakanlığınca son hali verilir ve Bakanlar Kurulu aracılığıyla Meclise ve Sayıştaya sunulur. 4- Sayıştay genel uygunluk bildirimi hazırlar. 5- 17 Ekim - 31 Aralık arası Mecliste görüşülür. 6-Görüşmelerde ve kesinleşmesinde bütçeye ilişkin hükümler uygulanır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.