Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı."— Sunum transkripti:

1 Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı.
5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu, tarih ve sayılı Resmi Gazete‘ de yayınlanan 6537 sayılı Kanun ile değişikliğe uğramıştır. Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı.

2 100 yıl önce tarım daha çok ailenin ve yöresel ihtiyaçların karşılanması amacı ile küçük ölçekli olarak yapılmakta idi. Makine ve teknoloji kullanım düzeyi son derece düşüktü. Daha çok aile işletmesi şeklinde üretim yapılmakta idi. Pazarlama dar bölgede yöresel ihtiyaçların karşılanması amacı ile yapılmakta idi.

3 1930 – 1990 lı yıllar arası, artan dünya nüfusu, endüstri sektörünün hammadde ihtiyacı nedenleri ile hangi üründen ne kadar üretirsen üret döneminin yaşandığını görüyoruz. 1990 lı yıllardan sonra, ulaşım ve haberleşme teknolojilerinin de gelişmesi ile, tarımda sürdürülebilir, rekabet edebilir ürünlerin Uluslar Arası Pazar için yetiştirilmesi dönemi başlamıştır.

4 GELİŞTİRİLMESİ GEREKEN ALANLAR
Mülkiyet problemleri Parsel altyapısı Sulama oranlarının yükseltilmesi Üretim planlaması Örgütlenme Kooperatifler Üretici örgütleri Tarım sektöründe IT kullanımı Tarım sektöründe finans kullanımı Tarımsal pazarlama

5 Parsel Bazında Ürün Maliyetleri Hesaplanabilmektedir.
Ürün Maliyetleri; sabit maliyetler ile mekanizasyon maliyetleri değişkenlerinden oluşur. Tarım parselleri, köy merkezleri ve yollar sayısal ortamda bulunmaktadır. Köy merkezi ve parsel arası mesafeler matematik model tarafından hesaplanmıştır. Mekanizasyon maliyetlerinin otomatik olarak hesaplanmasıyla her bir parsele ait ürün maliyetlerinin belirlenmesi mümkün hale gelmiştir. Parsel içi sürüm yolları model ile hesaplanmıştır.

6 Parsel İçi Makine İş Verimi
Eşit miktar alan için parsel şekline bağlı olarak sürüm yolu uzunluğu ve dönüş sayısı değişmektedir. Parsel içi makine zamanı ve yakıt miktarı; İşleme (sürüm, hasat) uzunluğuna ve hızına Dönüş sayısına ve süresine, Model tarafından, sürüm (işleme) uzunluğu hesaplanmakta , işleme genişliğine göre parsel içi makine zamanı ve yakıt hesaplanmaktadır. Mevcut Parsel Dönüş süresi 45 sn alınmıştır Ortalama parsel alanlarının küçük olması ve parsel şekillerinin mekanizasyon için uygun olmaması nedeni ile kaybedilen yakıt masrafı Köy Alanı (Ha) 1023.4 Yakıt Tüketimi (L) 66771 Yakıt Litre Fiyatı (TL) 3.00 Toplam Yakıt Gideri (TL) 200,313 Hektara Ortalama Yakıt (L) 65.24 Hektara Yakıt Gideri (TL) 196 Mekanizasyon Gideri (TL/Ha) 392 İşleme uzunluğu Tarla sürümü esnasında aracın izlediği yoldur. İdeal Parsel (Kenar Oranı 1/5) Türkiye’de ortalama hektara yakıt kaybı 50 L/Ha/Yıl ’dır Mekanizasyon gideri = 300 TL / Ha /Yıl

7 Modele Göre Traktör Hesabı
İşleme İçin Traktör /Gün sayısı Toplam Alan (Dekar) (Farklılık Sınır ve Yol Kayıplarından Gelmektedir) Sürüm Gün Sayısı Gereken Traktör Sayısı Ortalama parsel büyüklüğü 1,1 dekar olan Denizli ilinden seçilen bir köy 2263 9072 30 75 Ortalama parsel büyüklüğü 3.2 dekar olan Adıyaman ilinden seçilen bir köy 1588 9926 53 Ortalama parsel büyüklüğü 4.95 dekar olan Aydın ilinden seçilen bir köy 1036 10008 35 11 dekar büyüklüğünde ideal şekilli parseller olduğunda 931 10234 31 20 dekar büyüklüğünde ideal şekilli parseller olduğunda 870 29 HUDUTSUZ KÖY olduğunda 593 10365 20

8 Optimizasyon – ¼ oranlı ideal parseller için dekar başına düşen toplam maliyet ve kazanç hesabı
Maliyet hesabı için dekar başına, 73 TL tohum+gübre, yakıtın iki katı mekanizasyon gideri, 275 TL buğday geliri baz alınarak hesap yapılmıştır. Mekanizasyon Gideri (TL/Dekar) Yol Uzunlukları Parsel Alan (Dekar) 1 Km 3 Km 5 Km 10 Km 100 90.47 TL 98.55 TL TL TL 50 TL TL TL TL 20 TL TL TL TL 10 TL TL TL TL 5 TL TL TL 1, TL Giderler çıktıktan sonra kalan net kazanç (TL/Dekar) Yol Uzunlukları Parsel Alan (Dekar) 1 Km 3 Km 5 Km 10 Km 100 TL TL 91.72 TL 46.06 TL 50 97.25 TL 78.94 TL 56.09 TL 3.17 TL 20 47.71 TL 9.55 TL TL TL 10 TL TL TL TL 5 TL TL TL TL

9 Toplulaştırma sonrası durum
NEDEN ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI? Eski ve yeni mülkiyet Toplulaştırma sonrası durum Sulama kanalları Böylece Yatırım maliyetlerinde % 40 tasarruf sağlanabilmekte, Sulama oranı %80’lerin üzerine çıkmakta, Üretim girdilerinde tasarrufu ile üretim maliyetleri azalmaktadır.

10

11 Mevcut Durum TARIM ARAZİLERİNİN DAĞILIMI 1. Toplam Tarım Arazisi 23,8
ALAN (Milyon Ha.) 1. Toplam Tarım Arazisi 23,8 ÇKS ye kayıtlı tarım arazisi 14,8 Kayıt altına alınamayan tarım arazisi 9,0 2. Kayıt dışı arazilerin dağılımı Şahıs veya tüzel kişilere ait olup, intikal yapılmaması, hissedarlar arasındaki sorunlar veya çok küçük olması nedeniyle ÇKS ye kayıt ettirilmeyen tarım arazileri 6,3 Kaçak veya ecrimisil ödenerek kullanılan Hazine’ye ait tarım arazileri 2,7

12 Mevcut Durum Tarım İşletmesi Sayısı : 3 milyon
Tarım Parselleri Sayısallaştırıldı. 23.1 milyon Kadastro parseli 30 milyon Tarım parseli Tarım İşletmesi Sayısı : 3 milyon İşletme Arazisi Büyüklüğü : 59 dekar İşletme başına parsel adedi: 10 (30 milyon parsele göre) Malik sayısı (yaklaşık): 40 milyon 40 milyon malik / 3 milyon aktif işletme = 13 malikin arazisi 1 kişi tarafından kullanılmaktadır. 3 milyon işletmenin % 65’i dekar altında araziye sahip % 83’ü dekar altı araziye sahip

13 Miras ile ilgili Uygulama
Diğer Ülkelerdeki Uygulamalar Kaynak: İşletme Sayısı Ort. İşletme Büyük. (ha) Miras ile ilgili Uygulama İngiltere 53,8 En büyük kardeşe devir. Fransa 52,1 Kardeşlerden biri diğerlerine piyasa değerinden bedelini öder. Almanya 45,7 Kardeşlerden biri diğerlerine az bir tazminat öder. İspanya 23,8 Ehil olan mirasçıya devir. İtalya 7,6 AB (27 ülke ort.) 12,6 ABD 181,8 Bedeli karşılığı satılmakta. Türkiye 5,9 Mirasçılara payları oranında intikal etmektedir.

14 Parçalanmanın Neden Olduğu Ekonomik Kayıplar
Mevcut Durumdan Kaynaklanan Ekonomik Kayıplar Kayıp nedenleri Alan (Ha) Hektara kayıp (TL/Yıl) Toplam kayıp (TL/Yıl) 1 Çok küçük olduğundan işletilmeyen parseller (Ha) (Bu arazilerin %50 sulu, %50 kuru olduğu varsayılmış, sulu ve kuru gelir ortalaması alınmıştır.) 2.500 2 Parçalılıktan dolayı tarımsal mekanizasyonun rantabl kullanılamamasından doğan kayıplar (Arazi toplulaştırması yapılan alanlarda yıllık hektara 50 LT yakıt kazanımı sağlanmaktadır. Bunun parasal karşılığı 4*50=200 TL) 200 3 Parçalılıktan ve mülkiyet problemlerinden dolayı üretim kayıpları (Alan yine 15 milyon hektar alınmıştır.) 600 Yıllık kayıp

15 Kanun’un Getirdikleri
Tarımsal arazilerin mirasa konu olması halinde, 5403 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanması, düzenlenmiştir. Yeter gelirli tarımsal arazi büyüklükleri ilçelere göre (81 il 919 ilçe) belirlenmiş olup, tarım arazileri bu büyüklüklerin altında bölünemeyecektir. Yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüklerinde Bakanlar Kurulu kararı ile değişiklik yapılabilecektir. Yeter gelir hesabında, tarım sektöründe kişi başına düşen milli gelirin (3.650 $) en az dört katı geliri sağlayacak toplam arazi büyüklüğü esas alınmıştır. (Yıllık gelir TL)

16 15/05/2014’ten önceki mevzuata göre tarımsal arazinin;
5403 sayılı Kanunda değişiklik yapan 6537 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden (15/05/2014) ÖNCEKİ VEFATLARDA MİRASIN İNTİKALİ Varislerce tapu müdürlüğüne müracaat 15/05/2014’ten önceki mevzuata göre tarımsal arazinin; Elbirliği halinde mülkiyet ya da Paylı mülkiyet olarak tescili Aralarında rızai taksim olarak tescili 15/05/2014 ten itibaren iki yıl içinde yapılacak devir işlemleri harçlardan muaftır.

17 15/05/2014’ TEN SONRAKİ VEFATLARDA MİRASIN İNTİKALİ
(Tapu müdürlüğünce öncelikle elbirliği mülkiyeti olarak karşılanmaktadır) MİRAS BIRAKANIN VEFAT TARİHİNDEN İTİBAREN 1 YIL İÇİNDE MİRASÇILARCA AŞAĞIDAKİ SEÇENEKLERDEN BİRİ ÜZERİNDE ANLAŞMA SAĞLANARAK Mirasa konu tarımsal arazinin; Miktarına bakılmaksızın tamamının bir mirasçıya devri, yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüklerinin katları ise birden fazla mirasçıya devri, 4721 sayılı Medeni Kanunun 373 üncü ve devam maddelerine göre kuracakları, aile malları ortaklığı veya kazanç paylı aile malları ortaklığına devri, Mirasçıların tamamının miras payı oranında hissedarı oldukları 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre limited şirkete devri, 3. kişilere devirleri yapılır. Mirasçılar; bu taşınmazların devri ile ilgili yapılacak işlemlere ilişkin harçlardan, düzenlenecek kâğıtlara ilişkin damga vergisinden muaftır.

18 YETKİLİ SULH HUKUK MAHKEMESİNDE DAVA AÇABİLİR.
MİRASA KONU ARAZİNİN DEVREDİLMEMESİ HALİNDE Bakanlıkça Mirasçılara, DEVİR İÇİN 3 AYLIK SÜRE VERİLİR BU SÜRE BİTİMİNDE BAKANLIK RESEN; İstemde bulunan ehil mirasçıya, Ehil mirasçı yoksa en fazla teklifi veren istekli mirasçıya, Aksi halde 3. kişilere satılması için YETKİLİ SULH HUKUK MAHKEMESİNDE DAVA AÇABİLİR. Sulh hukuk mahkemeleri nezdinde Bakanlıkça Bu kapsamda açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır.

19 AÇILAN DAVADA YETKİLİ SULH HUKUK MAHKEMESİ
MİRASA KONU TARIMSAL ARAZİNİN Kişisel yetenek ve durumları göz önünde tutulmak suretiyle bir ehil Mirasçıya, tarımsal gelir değeri üzerinden devrine, Birden çok ehil mirasçı varsa, öncelikle geçimini yeter gelirli tarımsal araziden sağlayan mirasçıya devrine, Birden çok ehil mirasçının miras dışı tarımsal arazileri varsa, mevcut arazilerini yeter gelirli büyüklüğe ulaştırmak için bu mirasçılara devrine, Ehil mirasçı yoksa, en yüksek bedeli teklif eden mirasçıya devrine, Mirasa konu araziyi talep eden mirasçı yoksa, satışına, KARAR VERİR.

20 Mülkiyetinin mirasçılardan birine devrinden itibaren yirmi yıl içinde, bu arazilerden tamamının veya bir kısmının tarım dışı kullanım nedeniyle değerinde artış meydana gelmesi durumunda; devir tarihindeki arazinin parasal değeri tarım dışı kullanım izni verilen tarihe göre yeniden hesaplanır. Bulunan değer ile arazinin yeni değeri arasındaki fark, diğer mirasçılara arazinin mülkiyetini devralan mirasçı tarafından ödenir. (Bu husus tarafların istemesi halinde tapuya şerh edilir) SULH HUKUK HAKİMİ Mirasa konu arazinin devrini uygun gördüğü mirasçıyı belirleyen kararından sonra; Bu mirasçıya, diğer mirasçıların paylarını gelir değeri ödemesi için 6+6=12 ay süre verir Bu süre içinde diğer mirasçıların payları ödenmezse ve araziyi devralacak başka mirasçı çıkmazsa Hakim; mirasa konu bu arazinin açık artırmayla satılmasına karar verir. DİĞER MİRASÇILARIN PAYLARININ ÖDENMESİ ve TAPU TESCİLİ 12 Aylık sürede mirasçı, diğer mirasçıların paylarını, miras bırakanın varsa borcuyla denkleştirerek, kalan bakiye üzerinden ödeme yapar. Mülkiyeti devralan, diğerlerine borcunu öz kaynaklarıyla ödeyemezse; diğer mirasçıların payları tutarının toplamından fazla OLMAMAK kaydıyla Bakanlıktan «faiz desteği» talep edebilir. BANKAYA MÜRACAAT

21 Ehil mirasçıya ait kriterler
a) Geçimini mirasa konu tarım arazilerinden sağlayanlara 20 puan, b) Tarım dışı geliri bulunmayanlara 10 puan, c) Eşi fiilen tarımsal faaliyette bulunanlara 10 puan, ç) Tarımsal arazileri işleyebilecek mesleki bilgi ve beceriye sahip olanlara 10 puan, d) Mirasa konu arazilerin bulunduğu ilçe sınırları içinde altı yıla kadar ikamet edenlere 5 puan, altı yıl ve daha uzun süre ikamet edenlere 5 puan, e) Herhangi bir sosyal güvencesi olmayanlara 10 puan,

22 Ehil mirasçıya ait kriterler
f) Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) kapsamında tarım sigortası olanlara 5 puan, g) Bakanlığın mevcut kayıt sistemlerine kayıtlılık süreleri altı yıla kadar olanlara beş puan, altı yıl ve daha uzun süre olanlara 10 puan, ğ) Tarımsal örgütlere kayıtlılık süreleri altı yıla kadar olanlara iki puan, altı yıl ve daha uzun süre olanlara 5 puan, h) Tarım alet ve donanımlarına sahip olanlara 5 puan, ı) Kadın olanlara 5 puan verilir. Yapılan değerlendirme sonucu 50 ve üzerinde puana sahip mirasçılar ehil mirasçı olarak değerlendirilecektir.

23 Yapılan çalışmalar 5403 Sayılı Kanun kapsamında hazırlanan “Tarımsal Arazilerin Mülkiyetinin Devrine İlişkin Yönetmelik” tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan yürürlüğe girmiştir. Yönetmelik ile; tarım arazilerinin değerlemesi, ekonomik bütünlük, tarımsal arazilerin devri, mirasa konu tarımsal arazilerin devri ve değer artışı, ehil mirasçıya ait kriterler, diğer mirasçıların paylarının ödenmesi ve tarımsal faaliyetin sonlandırılması konularında Kanun hükümleri doğrultusunda uygulama esasları belirlenmiştir.

24 Yapılan çalışmalar İl Müdürlüklerimizde konu ile ilgili Şube Müdürleri ve teknik personel olmak üzere toplam 210 kişiye eğitim sağlanmıştır Kanun uygulamaları ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığı ve Tapu kadastro Genel Müdürlüğü veri tabanlarından da yararlanılarak bir yazılım programı hazırlanmıştır. Yazılım programı ile Kanunun yayımı tarihinden itibaren ölen kişilerin tarım arazileri takip altına alınmıştır.

25 Miras uygulamalarına ilişkin veriler
Kanunun yayımı tarihinden itibaren 1 yıl süre içinde; Toplam ölü sayısı : kişi Üzerinde tarım arazisi bulunan ölü sayısı : kişi Tarım arazisine sahip muris oranı : % 45 Beklenilen Dava sayısı (yaklaşık) : adet (yıllık)

26 Miras uygulamalarına ilişkin veriler
Miras Yolu ile Devir Talebi İstenilen İzin Verilen İzin Verilmeyen Başvuru Sayısı Alanı ( da) Alanı (da) 18.296 17.186 1.110 Satış Yolu ile Mülkiyet Devri İstenilen İzin Verilen İzin Verilmeyen Başvuru Sayısı Alanı ( da) Alanı (da) 22.342

27 Yapılan çalışmalar Kendisine tarımsal arazilerin mülkiyeti devredilen mirasçılardan, diğer mirasçıların paylarının karşılığını öz kaynakları ile ödeyemeyecek durumda olanlar için kredi sağlanabilmesi amacı ile Bakanlar Kurulu Kararı Taslağı hazırlanmıştır. Kredi 2 yıl ödemesiz 10 yıl süreli olacaktır. Faiz desteği baz puan olarak verilecek olup, bu miktar Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecektir.

28 Sorunlar Tarımsal arazi satışlarının Bakanlığımızın görüşü alınarak yapılması nedeniyle, satışlarda işlem sürelerinde gecikmeler olmaktadır. Bakanlığımız ve TKGM tarafından hazırlanan yazılım programının yakın bir zamanda devreye girmesi ile işlemler online olarak yapılabilecektir. Kanun gereğince tarımsal arazi mülkiyetinin intikalini gerçekleştirmeyen mirasçılara açılacak davalar nedeniyle mahkemelerdeki dava sayılarında artış yaşanacaktır. Sonraki yıllarda dava sayılarında azalma beklenmektedir.

29 Sorunlar Tarımsal arazilerde değer tespiti, ehil mirasçıların belirlenmesi konusunda yeterli bilgi ve tecrübe birikimine sahip bilirkişi sayısı yeterli düzeyde bulunmamaktadır. Tapu kaydı kök muris üzerinde bulunan ve elbirliği mülkiyeti tesis edilmiş olan tapularda, Kanunun uygulanması noktasında sorunlar yaşanmaktadır.

30 Arazi Edinimi hisseli arazilerde;
Araziyi kullananın araziyi kullanmayandan satın alması.

31 TEŞEKKÜRLER….


"Aynı kanun daha önce 5578 sayılı kanun ile değişikliğe uğramıştı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları