Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEngin Özçelik Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
ARDUİNO PLATFORMU BÖLÜM2:Arduino platformu Arduino kurulumu ve test
2
Arduino içindekiler Windows Üzerine Kurulum Mac OS üzerine kurulum
Linux Üzerine Kurulum İlk Programın Çalıştırılması: “Merhaba Dünya” Arduino Geliştirme Ortamına Ayrıntılı Bakış Seri İletişim Arduino UNO Kartını Tanıyalım
3
Arduino platformu genel olarak iki bileşenden oluşur.
6
Arduino IDE Windows kurulumu
13
Arduino MacOS Kurulumu
20
Arduino Linux Kurulumu
23
Sistemimize Java geliştirme ortamını kuruyoruz.
24
USB yuvasına okuma ve yazma izni vermek için..
25
Terminale dmesg yazalım
28
İLK PROGRAMIN ÇALIŞTIRILMASI:’’MERHABA DÜNYA’’
Sürücü kurulumu ardından Arduino klasöründeki Arduino simgesine çift tıklayarak Arduino geliştirme ortamını çalıştırabilirsiniz. Tools>Boards menüsünden kullanacağımız Arduino kartının modelini seçiyoruz. Tools>Serial Port menüsünden bilgisayarımızda Arduino ile bağlantı kurulan seri portu seçiyoruz. Arduino sürücüsü kurulduktan sonra bilgisayarımızda Arduino ile iletişim kurulacak olan USB üzerinden çalışan bir COM port yaratacaktır.
31
ÖRNEK KODLAMA İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
/* Bu bölüm açıklama bölümüdür */ Açıklama ve yorumlarınız için bir satır yeterli ise: // Bu durum da bir açıklama satırıdır. Yapılan açıklama, yorumlar derleyici tarafından dikkate alınmaz. Arduino programlama da genel olarak iki fonksiyon bulunuyor: Setup() ve loop(). Setup() fonksiyonu Arduino çalışmaya başladıktan sonra bir kere çağrılır ve program ile ilgili başlangıç ayarlarının yapılmasında kullanılır. Loop() fonksiyonu ise Arduino çalışmaya devam ettiği sürece devamlı işletilen süper döngü fonksiyonudur. Arduino yeniden başlatılmadıkça ve gücü kesilmedikçe işlemler devam eder.
32
Fonksiyonların başındaki void ifadesi bu fonksiyonların değer döndürmeyen fonksiyonlar olduğunu belirtiyor. Fonksiyonların gövdeleri süslü parantezler içerisinde ({ }) kalan bölümlerdir. Devremizde 13 numaralı dijital pini çıkış olarak ayarlamalıyız. Bunun için pinmode() fonksiyonunu kullanıyoruz. pinmode( kullanılacak pin numarası, OUTPUT veya INPUT) Led’imizin yanması için HIGH konumuna almalıyız. Bunun için dijitalwrite( çıkış verilecek pin numarası, HIGH veya LOW ) fonksiyonunu kullanıyoruz. Bir saniye aralıklarla yanık sönme işlemini gerçekleştirmek için delay( ms cinsinden bekleme süresi) fonksiyonunu kullanıyoruz.
33
FİLE MENÜSÜ Bu menüde genel olarak dosya işlemleri bulunuyor. New: Yeni bir çalışma sayfası açar. Open: Var olan dosyayı açar. Sketchbook: Kaydedilen program dosyalarını açar. Examples: Arduino’nun içerisindeki örnek yazılımların olduğu bölümdür. Close: Açık olan pencereyi kapatır. Save: Çalışılan dosyayı kaydeder. Save As: Üzerinde çalışılan dosyayı farklı bir isimle kaydeder.
34
Upload I/O: Programın karta yüklenmesi işlemini sağlar
Upload I/O: Programın karta yüklenmesi işlemini sağlar. Page Setup: Yazıcı çıktısı almak için sayfa ayarlarının yapıldığı seçenek. Print: Çıktı almak için kullanılan seçenek. Preferences: Arduino geliştirme ortamı ile ayarların yapıldığı bölümdür. Quit: Programı kapatır.
35
EDİT MENÜSÜ Bu menüde metin düzenleme komutları yer alıyor. Undo: Son yapılan işlemi geri alır. Redo: Son geri aldığınız işlemi tekrarlar. Cut: Seçilen kısmı kesip hafızaya alır. Copy for Forum: Forumlarda paylaşmak üzere renk kodlarıyla birlikte hafızaya alır. Copy as HTML: Web sitelerinde kullanılmak üzere kod renklendirmelerinin HTML kodlarıyla birlikte hafızaya alınmasını sağlar.
36
Paste: Hafızadaki metni istenen yere yapıştırmak için kullanılır
Paste: Hafızadaki metni istenen yere yapıştırmak için kullanılır. Select All: Kod penceresindeki her şeyi seçer. Comment/Uncomment: Satırı yorum haline getirmenize veya eski haline getirmenizi sağlar. Increase Indent: Satır başı boşluğu ekler. Decrease Indent: Satır başı boşluğunu azaltır. Find: Kod içerisinde arama yapma penceresini açar. Find Next: En son aranan metnin bir başka örneğini arar.
37
SKETCH MENÜSÜ Verify/Compile: Kodu derler. Show Sketch Folder: Programların kaydedildiği klasörü açar. Add File: Var olan program dosyasına başka bir dosya eklemek için kullanılır. Import Library: Kütüphanelerle ilgili başlık dosyasını programa ekler.
38
TOOLS MENÜSÜ Auto Format: Koddaki girinti ve boşlukları okunabilirliğini arttıracak şekilde ayarlar. Archive Sketch: Zip dosyası olarak kaydeder. Fix Encoding & Reload: Karakter kodlamasındaki hatayı düzeltip program dosyasını tekrar açar. Serial Monitor: Seri iletişim verilerini görüntüler. Board: İstenilen Arduıno kart seçimi yapılır. Serial Port: Bilgisayar ile Arduino’nun haberleşmesi için oluşturulmuş COM port numarasıdır. İşletim sistemine göre değişir. Burn Bootloader: Programa yazılan dilin ön yükleyici tarafından işlemcinin anlayacağı dile dönüştürmesi işlemini gerçekleştirir.
39
SERİ İLETİŞİM Arduino`nun bilgisayarımızla bir seriport üzerinden iletişim kurduğunu biliyoruz. Arduino programı yürütürken aynı port üzerinden bilgisayarla veri iletişiminde bulunabilmektedir. Seri iletişimin bizlere ilginç projeler yapma ve hem de yazdığımız programı geliştirirken kullana bileceğimiz güzel bir hata ayıklama (debugging) aracı sağlamaktadır. seri porta veri göndermek için ’’serial’’ adı verilen nesne kullanılır.
40
Seri porta veri göndermek için ’’serial’’ adı verilen nesne kullanılır.
Serial kütüphanesinde en çok kullanılan fonksiyonlar serial.print () ve serial.println() fonksiyonları kullanılır. Bu iki fonksiyon arasındaki fark nedir? Serial.print (’’merhaba’’); // tırnak içerisindeki ifadeyi seri monitöre gönderir. Veriler ekranda yan yana yazar.(merhaba merhaba ..) Serial.println(‘’’merhaba’’); // tırnak içerisindeki ifadeyi seri monitöre gönderir. Veriler ekranda alt alta yazar.(merhaba merhaba)
41
SERİ İLETİŞİM MONİTÖRÜ
42
Seri iletişim monitörü yazdığımız programımızda arduino’dan seri port üzerinden bilgisayara gönderilen verileri görüntüleyeceğimiz bir araçtır. Serial monitor aracının kullanımını görmek için aşağıdaki programı yazmamıp çalıştırmamılıyız: Programı derleyip yükledikten sonra serial monitor butonuna basıp çalıştırdığımızda saniyede bir arduino bilgisayara selam soyluyor yazdığını görürüz.
44
Programımız setup bölümündeki serial
Programımız setup bölümündeki serial.begin(9600) satırı ile seri iletişim hızını belirliyoruz değeri saniyede 9600 bitlik veri ve yaklaşık olarak saniyede 1000 karaktere denk gelmektedir. görüntülenmesini istediğimiz karakterler ASCII denilen karakter kodlamasında olmalıdır. ASCII karakter nedir? Çeşitli harf ve karakterlerin bilgisayar ortamındaki sayısal karşılığıdır.
45
ARDUİNO UNO KARTINI TANIYALIM
Bir çok arduino kartı çeşidi bulunmaktadır. Ancak arduino da en çok kullanılan kart çeşidi Arduino Uno dur. Arduino Uno genel özellileri nelerdir? Mikrodenetleyici: ATmega 328 Besleme voltajı: 7-12v max 20v Giriş çıkış pin sayısı: 14 adet dijital pini mevcuttur. Bunlardan 6 tanesi PWM olarak kullanılabilir. Pinlerdeki akım: 5V(40mA) 3,3V(50mA) Flash: 32 KB Ram: 2 KB EEPROM: 1KB Çalışma hızı: 16MHz İletişim bilgisayar üzerinden sağlanabilir.
46
Not: iki tip Arduino uno mikro denetleyicisi vardır
Not: iki tip Arduino uno mikro denetleyicisi vardır. ATmega168, ATmega328 ile hemen hemen aynıdır ve pin uyumludur. Aradaki fark, ATmega328'in ATmega168'in 16KB flaş, 512 bayt EEPROM ve 1KB RAM'e kıyasla 32KB flaş, 1KB EEPROM ve 2KB RAM daha fazla bellek içermesidir. Arduino üzerindeki bazı elemanlar
47
Arduino üzerindeki diğer bileşenlere bakalım
48
Usb bağlantı konnektörü: USB jakı arduinoya program yüklemek ve bilgisayar ile haberleşmeyi sağlamak için kullanılan bağlantı jakı. 9-12v DC güç girişi: Arduino kartını beslemek için bu giriş kullanılır genellikle. ATmega328 Mikrodenetleyici: Arduino kartımızın beyni mikrodenetleyici modülüdür. Haberleşme çipi: bilgisayar ile haberleşmeyi sağlayan entegre modülüdür. Krıstal: 16MHz kristal çalışma hızını belirler. Reset butonu: programın yeniden başlatılmasını sağlar.
49
7. Power ledi: Arduinoya enerji gelip gelmediğini kontrol eder.
8. TX ve RX ledleri: TX ledi dışarıya veri gönderildiğinde yanar. RX ledi ise dışarıdan veri alındığında yanar. 9. Led: Arduinonun 13 pinine bağlı 13 pin çıkış yapıldığında led yanar. 10. Power pinleri: buradan 3,3v 5v çıkış elde edilir. 2 adet GND pini ve VİN pini bu pin Arduino Uno kartına harici bir güç kaynağı bağlandığında kullanılan voltaj girişidir. 11. Analog girişler: buraya analog sensörler bağlana bilir. 6 adettir. 12: TX ve RX pinleri: Bu pinler TTL seri data almak (receive - RX) ve yaymak (transmit - TX) içindir. 13: Dijital giriş / çıkış pinleri (yanında ~ işareti olan pinler PWM çıkışı olarak kullanılabilir.)
50
14: Ground ve AREF pinleri : Analog girişler için referans voltajıdır
14: Ground ve AREF pinleri : Analog girişler için referans voltajıdır. analogReference() fonksiyonu ile kullanılır. Hassasiyeti artımak için kullanılır. 15: Kart üzeri programlama(ICSP) pinleri: Arduino üzerindeki mikrodenetleyiciyi harici bir programlayıcı ile de programlıya biliriz. Bu pinler sayesinde birden fazla arduinoyu birbirine bağlayabiliriz.
51
ADI SOYADI NUMARASI Yunus SEVİNÇ Halil OCAK Selahattin AKBAYRAK Sercan KANTAR
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.