Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DENİZDE GÜVENLİK DERSİ DÖNEM ÖDEVİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DENİZDE GÜVENLİK DERSİ DÖNEM ÖDEVİ"— Sunum transkripti:

1 DENİZDE GÜVENLİK DERSİ DÖNEM ÖDEVİ
KURTARMA BOTLARI,GEMİ TERK KAYAKLARI VE TÜNELLERİ

2 Kurtarma Botları 1986 yılından itibaren SOLAS kuralları gereği gemilerdeki can kurtarma vasıtalarına bir ilave olarak “kurtarma botu” konulması zorunluluğu getirilmiştir. Kurtarma botları gerek bir acil durumda gerekse gemiyi terk durumunda denize düşenleri kurtarmak ve kurtarma gemisine taşımak için kullanılan süratli teknelerdir. Tamamen şişme, yarı katı yarı şişme ve tam katı olmak üzere çeşitleri vardır. Bir kurtarma botunun en az gereklerine uymak kaydı ile bir filika kurtarma botu olarak kabul edilebilir. 500 grt ve üzerindeki yolcu gemilerinde geminin her iki tarafına birer tane yerleştirilmiş olarak toplam iki daha küçük yolcu gemileri ile tüm yük gemilerinde ise en az bir adet LSA Code 5.1 kurallarına uygun kurtarma aracı bulundurulmak zorundadır.

3 Bir kurtarma botu ve IMO sembolü

4 Yerleri Ø Kurtarma botları geminin açık güvertesine, kolay ve çabuk ulaşılabilecek ve gemideki diğer çalışmalar ile engellenmeyecek bir yere konur. Ø Kurtarma botu ve onun yerleştirilme düzeni diğer bir indirme yerindeki can kurtarma aracının çalışmasını engellemeyecek şekilde olmalıdır, Ø Kurtarma botlarına gidiş yolları ve bulundukları yerler acil durum aydınlatma ile aydınlatılacaktır, Ø Tüm Kurtarma botları veya yakınlarına çalışma ve çalıştırma kollarının maksadını açıklayan talimat ve işaretler konulur ve bunlar acil durum aydınlatması ile görülebilir olmalıdır. Ø Konulan işaretler teşkilatın önerilerine uygun semboller ile olmalıdır (Şekil-36). 28 SOLAS Chapter III, Kural 21 29 SOLAS Chapter III, kural 31 64

5 Donatımı Mürettebatı kurtarma botunu kullanmaya ehliyetli ve sertifikalı olmalı ve açık deniz şartlarına karşı koruyucu giysi “Anti-exposure suit” ile donatılmış olmalıdır.

6 Deniz şartlarına karşı koruyucu giysi ve
standart IMO sembolü

7 Özellikleri Kurtarma botlarının boyları 3.8 metreden kısa 8.5 metreden uzun olmaz. Ø 5 kişi için oturur, 1 kişi yatabilir şekilde 6 kişiyi alabilir. Ø Tam dolu büyük bir can filikasını en az 2 mil hızla yedeğinde çekebilir. Ø Sakin havada geminin üzerinde saatte 5 mil kadar yol varken denize indirilebilir ve parima halatı bunu tutacak sağlamlıktadır. Ø En az 4 saat 6 mil hızla seyir yapabilir. Ø Alabora olduğu takdirde en fazla iki kişiyle düzeltilebilir. Ø Sabit yedekleme donanımına ve yüzer yedek halatına sahiptir. Ø Sabit veya dıştan takma motorludur. Ø Yakıt deposu yangına dayanıklıdır. Ø Sabit oturakları vardır. Ø Kısa seferde 9, uzak seferde 6 can salını rehberleyebilecek vasıftadır.

8 İçinde Bulundurulması Gereken Malzeme
Ø 1 ad. su geçirmez bir kap içinde, bir takım yedek pili ve ampulü ile birlikte, mors işareti vermeye uygun su geçirmez el feneri, Ø 1 ad. düdük veya benzer ses işareti veren alet, Ø 1 ad. kullanıldıktan sonra sıkıca kapatılabilen su geçirmez ilk yardım seti, Ø 2 ad. 30 metreden kısa olmayan yüzer bir ince halata bağlı yüzer can halkası, Ø 1 ad. ışıldak, Ø 1.ad. radar reflektörü, Ø 2 ad. ısı korumalı tulum bulundurmalıdır.

9 Kurtarma botu sert yapılı tipte ise, yukarıdaki
malzemelere ilave olarak; Ø 1 ad.bot kancası, Ø 1 ad. kova, Ø 1 ad. Çakı, Ø 1 ad. balta bulundurulmalıdır. Eğer kurtarma botu şişirilebilir tipte ise, yukarıdaki Ø 1 ad. emniyetli yüzer çakı, Ø 2 ad. sünger, Ø 1 ad. el tulumbası veya körük, Ø 1 ad. delikleri onarmak için uygun bir kap içinde tamir seti Ø 1 ad. emniyet kancası bulundurulmalıdır.

10 Can Kurtarma Botlarının Tarihi Gelişimi
İngiltere dünyada denizde kurtarma amacı ile bir organizasyon kuran ilk ülkedir. İlk kurtarma teknesi 1760’ta Amiral Graves tarafından imal edilmişse de, bu tür bir teknenin esas mucidi, 1785’te Norveç tipi bir yelkenlinin, küpeştelerini yükseltip, demirden bir omurga ile baş-kıç kısımlarına hava odaları ekleyen ve böylece stabilite ve yüzerliliğini arttırıp, batmaz bir tekne yarattığını iddia eden Lionel Lukin’dir. Ancak bu icadın patentini bile almasına karşın bu tekne yeterince başarılı olmamıştır. Fakat daha sonra Bamborough, Yorkshire’da başka bir tekneden bozarak yaptığı ‘batmaz' tekne başarılı olmuş ve birçok hayat kurtarmıştır.

11 Denizde hayat kurtarma operasyonlarına kamuoyu ilgisinin
artması 1789’da meydana gelen Adventure faciası ile olmuştur. Bu tekne Newcastle açıklarında kıyıdan sadece 300 metre uzakta fırtınalı denizde batmış ve ekibinin tamamı, kıyıdan izleyenlerin bakışları altında dalgalar arasında ölmüştür. Bu olaydan sonra bir halk toplantısı düzenlenmiş ve bir can kurtarma teknesinin tasarımı için para toplanmıştır. Güney Shields’te bir tekne yapımcısı olan Henry Greathead’m tasarımı seçilmiş ve onun yaptığı tekneler can kurtarma botu olarak kullanılmaya başlanmıştır. 1823 yılı ise denizde hayat kurtarma tarihindeki ikinci mihenk taşıdır. Bu yıl,kendisi de daha önce birçok deniz kurtarma operasyonunda bulunmuş Ve sahillerde meydana gelmiş deniz kazalarında 300’e yakın denizciyi Kurtarmış olan Sir William Henry, deniz kurtarma operasyonlarını İngiltere parlamentosunun gündemine sokmayı başarmıştır.

12 Kendisi 1824'te Deniz Kazalarında Hayat Kurtarma Enstitüsü"nü
kurmuş daha sonra bu kurum Ulusal Kraliyet Can Kurtarma Botu Enstitüsü‘ne dönüşmüştür. Günümüzde bu enstitü tarafından kullanılan ve tüm sahillerde bulunan üç çeşit can kurtarma botu vardır; her hava şartı ve orta hava şartlan için tekne ve iç denizler için şişme bot. En son dizayn edilmiş olan her hava koşulunda kullanılan can kurtarma teknesi yaklaşık 17 metre boyundadır ve 25 knott sürat yapabilir. Kıyıya yakın kurtarma çalışmalarında kullanılmak üzere bir şişme bot ile bunun indirilebilmesi için bir vinci vardır. Çoğu can kurtarma teknesinde tekneden tekneye kurtarma için varageleler vardır.

13 Sahil Güvenlik, Mayday ve SOS verilen radyo frekanslarını sürekli takip
ettiğinden, zor durumdaki her hangi bir tekneden ilk haberdar olan kurum olur. Ayrıca denizde zor durumda bir tekne veya kişi görenlerde ilk olarak sahil güvenliğe haber verirler. Sahil güvenlik bir acil durumda gerekli kurtarma birimlerine haber verir ve kurtarma operasyonunu koordine eder. Sahil güvenlik ister kendi birimlerini kullansın ister başka kurtarma birimlerine haber versin her zaman ilk yapılan iş en yakındaki can kurtarma teknesini suya indirmektir. Karadaki hazırlıkları yürütmek amacıyla da ayrı birimler görevlendirilir. Günümüzde, birbirlerini tamamlayıcı rolleri olması açısından kurtarma tekneleri ve helikopterler ortak çalışır. Bir tekne zor durumdaki bir teknenin yanında çok daha uzun süre kalabilirken, helikopterler acil durumlarda denizden birini almada daha uygun olabilirler.

14 ABD’de ise hükümet tarafından ilk denizde hayat kurtarma kurumu
New Jersey'de 1848 yılında kurulmuştur. Ancak bu tarihten çok önceleri Birçok bölgede, 1789’da kurulmuş Massachusetts İnsanlık Derneği tarafından açılmış yerel kurumlar faaliyet göstermekteydi. 1871 yılında Amerika'daki çeşitli hayat kurtarma organizasyonlarından sorumlu devlet kurumunun başına gelen S. Kimball tüm bu organizasyonları baştan koordine etmiş ve dünyada bu tür kuruluşlar arasında en iyi olanını yaratmıştır.

15 Türkiye’de arama kurtarma görevi daha çok asayiş ağırlıklı olsa da
İçişleri Bakanlığı’na doğrudan bağlı olarak görev yapmak üzere kurulan Sahil Güvenlik Komutanlığı’nındır. Marmara Denizi’ndeki kazalarda ise bir KİT olan Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmesi Genel Müdürlüğü (KEGKİ) yetkilidir.

16 Çeşitli Kurtarma Botları
Balden BD-R01 Can Kurtarma Botu

17

18 ÖZELLİKLERİ Modeli: BD-R01 Tipi : Can Kurtarma Botu Uzunluğu: 4,30 m
ÖZELLİKLERİ Modeli: BD-R01 Tipi : Can Kurtarma Botu Uzunluğu: 4,30 m. Genişliği : 1,73 m. Su Kesim Hattı : 0,35 m. Yakıt Kapasitesi: 30 Litre İmalat Malzemesi: Solid GRP ( Polyester ) Motor Gücü : 15 HP AĞIRLIĞI (SOLAS Ekipman ile birlikte) Personel hariç: 425 kg. Personel ile: 875 kgKURTARMA BOTUNDA BULUNAN MALZEMELER. Maksimum personel kapasitesi : 6 WHEELMARK 'lıdır.

19

20 KURTARMA BOTUNDA BULUNAN MALZEMELER
1) 2 ADET YÜZER ÖZELLİKTE KÜREK 2)1 " FİLİKA KANCASI 3)DENİZDE CANLI KALABİLME KİTABI 4)1 ADET PUSLA 5)1 " DENİZ DEMİRİ 6)1 " FİLİKA PRİMASI 7)1 " TAHTA MAŞRAPA 8)1 " SU KOVASI 9)10 " GIDA 500 GR'LIK 10)4 " PARAŞÜTLÜ FİŞEK 11)10 " EL MAYTABI 12)SU GEÇİRMEZ EL FENERİ VE YEDEK PİLLERİ 13)1 ADET SİNYAL AYNASI 14)1 " DÜDÜK 15)1 " İLK YARDIM SETİ 16)2 " YÜZER İNCELİ KURTARMA HALKASI 17)1 " EL TULUMBASI 18)1 " OLTA TAKIMI 19)RADAR LEFLEKTÖRÜ 20)1 ADET ISI KORUMALI TULUM 21)1 " ÇOK AMAÇLI ÇAKI 22)FİLİKA BALTASI 23)KONSERVE AÇACAĞI 24)SMOKE SIGNAL 25)40 ADET KUSMA POŞETİ

21 CAN KURTARMA BOTU SERBEST BIRAKMA KANCASI

22

23

24 Örnek bir kurtarma botu

25 NARWHAL KURTARMA BOTU Boy: 380 cm. Genişlik: 175 cm.
Şişen kısım çapı: 44 Ø. Ağırlık: 65 kg. Taşıyabilecek max ağırlık: 700 kg. Taşıyabilecek max. insan sayısı: 5-6 kişi Motor: 10, 15, 20, 30 HP. Sertifika: CE

26

27

28 Kurtarma botları, tehlike içinde olan kişileri kurtarmak ve kurtarma gemisine taşımak üzere dizayn edilmişlerdir. Kurtarma botları çok çeşitli şekil ve yapıdadırlar. Sert veya şişirilebilir yapıda ya da her ikisinin birleşimi olan kurtarma botları bulunmaktadır. Kurtarma botlarının boyu 3,8 metreden kısa ve 8,5 metreden uzun değildir.

29

30 AMF QRV 900 - Plate Aluminum Diesel Jet Rescue RIB Kurtarma botu örneği

31 Kurtarma tatbikatı Marine Rescue Training in Bodrum

32 Bodrum Deniz Kurtarma ve Muğla İl Sağlık Müdürlüğü 112 Acil
Sağlık Hizmetleri Ekipleri Ortak Planlı Tatbikatı Sona Erdi. Muğla Valiliği İl Sağlık Müdürlüğü 112 Acil Sağlık istasyon görevlileri, Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi (UMKE) ve Bodrum Deniz Kurtarma Derneği (BDK) üyeleri imzalanan protokol çerçevesinde Bodrum’da 10 Mart 2010 tarihinde denizde kurtarma tatbikatına katıldı. Bu tatbikata Muğla il Sağlık Müdürü İskender GENCER, Bodrum İlçe Emniyet Müdürü Niyazi TURGAY, Sahil Güvenlik 101 Bot Komutanı Gencay YILMAZ, Bodrum Liman Başkanı Eray AYKANAT, Bodrum Belediye Başkan Vekili Feridun ÖZSERT, Muğla 112 Baştabibi Ali Burak MÜLAYİM, Muğla il Sağlık Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı TİMUR gözlemci olarak katılmışlardır.

33 112 Acil Tardım Sağlık istasyonu görevlilerinin Bodrum Deniz Kurtarma
Derneğinin deniz üzerindeki faaliyetlerine denizde destek vermek ve daha etkin olabilmek için hazırlanan tatbikatta üç farklı senaryo uygulandı. Bodrum deniz kurtarma takımı Teknede kalp krizi geçiren kişi için 112 merkeze acil yardım çağrısını, temsilen Bodrum İlçe Emniyet Müdürü Sn. Niyazi TURGAY yaparak, bulundukları bölgeyi telefonla görüştüğü yetkiliye bildirdi.

34 Teknede bulunan yolcunun kalp krizi geçirdiğinin 112 Merkezini
telefonla haberdar edilmesini müteakkiben olay yerine önce Bodrum Deniz Kurtarma Ekibi olay yerine şişme bot ile ulaşarak hastaya temel yaşam desteği (kalp masajı, hava yolu açılması ve O2 takviyesi) ile müdahaleye başladı. Akabinde 112 Personeli ve BDK personeli Deniz Ambulansı ile teknenin bulunduğu bölgeye hareket etti. Personel tekneye ulaştıktan sonra ileri yaşam desteğine geçilerek Entübasyon, moniterizasyon ve elektro şok uygulamasını takiben damar yolu açılarak ilaç uygulaması yapıldı. Hasta yapılan müdahaleye cevap verdikten sonra ambu ile solunumu sağlanmak sureti ile Deniz Ambulansına nakledildi. Dört dakika içerisinde karaya ulaştırılan hasta 112 Kara Ambulansı ile hastaneye gönderildi.

35 Ardından denizde kaybolan bir sörfçü için BDK harekat merkezine gelen
ihbar üzerine şahsın son görüldüğü bölgeye BDK botu arama ve kurtarma faaliyetlerine başladı. Olay ile ilgili bilgiler 112 Merkez ile paylaşarak Bodrum Marina’ya bir kara ambulansı sevk edilmesi istendi. BDK botunun şahıs ile temas kurulmasına müteakkip su üzerinde bulunan şahısa dalgıçlar suya girerek hareketsiz ve yorgun gözüken kişiye ilk müdahaleye başlandı. Şahıs su içerisinde boyunluk takılarak yüzer sedye ile stabil hale getirilerek bota alındı. Şahsın sol bacağında kırık olduğu tespit edilerek kendisine şişme atel uygulanarak bacak stabil hale getirildikten sonra Marina’ya sevk edildi. Marina da akaryakıt iskelesinde beklemekte olan 112 Acil Sağlık Hizmetlerine ait kara Ambulansına hasta teslim edildi.

36 Son senaryoda ise deniz kazası geçiren ve suya düşen 3 kazazede BDK
harekat merkezine yapılan tekne kazası ihbarı üzerine İki şişme bot ile harekete geçildi.112 Merkez aranarak olay bilgileri paylaşıldı ve 2 kara ambulansı desteği istendi. Olay yerine ulaşan ekipler den biri öncelikle boğulayazma vakasına müdahale ederken 2. Botta bulunan dalgıçlar diğer vakalara ulaşarak su içerisinde ilk müdahaleye başladılar. Şahıslar su içerisinde yüzer sedyelere alınarak stabil hale getirildiler. Bu esnada 112 Sağlık ekiplerini de alarak olay yerine ulaşan Deniz Ambulansına sevk edilen boğulayazma vakası derhal tedaviye alındı. Kendisine aspirasyon ve solunum desteği sağlandı Botlara alınan bir hipotermi vakası ile bir panik hastaya da ilk müdahale yapıldıktan sonra Marina’da bekleyen kara ambulanslarına teslim edilerek hastaneye sevkleri sağlandı.

37 Kurtarma botu test,kontrol sürüşü

38

39

40 Gemi terk kayakları Kayaklar
Genelde yolcu gemilerinde fazla sayıda olan yolcunun acil durumda gemiyi süratli ve emniyetli olarak terk etmesini sağlamak için kullanılan, gemiyi terk yerlerinden denize kadar uzanan bir şekilde kurulan şişme kayaklardır. Özellikle borda yüksekliği fazla olan büyük kapasiteli feribotlarda çok çabuk atılabilmesi, kolay kurulabilmesi, yolcuların rahat, güvenli ve süratli olarak gemiyi terkinin sağlanabilmesi açısından tercih edilmektedir. Bir veya iki kayaklı olan tipleri vardır, bunlar 30 dakika içinde 360 yolcuyu boşaltabilecek kapasitedir.

41 Tek kişilik şişme bir kayak

42 Kayakla terk edilen bir yolcu gemisi

43 Çifte Tahliye Tüneli Çifte Tahliye Tüneli Çifte Tahliye Tüneli en gelişmiş tahliye sistemidir. Şu ana kadarki alınmış en yüksek kapasitedeki onaya haiz olan sistem büyük yolcu gemileri için geliştirilmiştir. Hızlı ve kolay tahliyeyi sağlayan sistem diğer ürünlere göre daha az yer kaplar.

44

45 Tahliye Kanalı Sistemleri (Chute)
Yüksek bordalı yolcu gemileri için idealdir ve büyük gemilerde bile hızlı, kolay tahliyenin gerçekleşmesini sağlar. Açık güverte, güverte araları ya da borda gibi birçok yere monte edilebilecek, paket halinde kullanıma hazır bekleyen sistemdir.

46

47

48

49

50

51

52

53 Mini Tahliye Kanalı Sistemleri (Minichute)
Hafif ve en küçük hacimde paketlenmiş sistem güvertede uygun olan her yere monte edilebilir. Sistem cansalları pakete dahil olduğundan tahliye için değerli zamandan kazanılması sağlanmıştır. Alçak güverteli gemiler için tasarlanmıştır.

54

55 Tahliye Kaydırağı Sistemleri (Slide)
Her tip ve boyuttaki gemiye uygun yüksek kapasiteli tahliye sistemleridir. Gemi bordosuna çeşitli şekillerde gemi tasarımına uygun şekillerde monte edilir. Kaydırağın açısı, geminin en aşırı trim ya da meyilinde dahi kullanılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Geniş ürün modeline sahip tahliye sistemleri her türlü gemi tasarımına ve kapasitesine uygun olarak yerleştirilebilir. Normal büyüklükteki kaydırağın açısı gemide baştan kıça kadar yüklemeye imkan verir, yine de kritik alanlara yerleştirilmekten kaçınılır. Olağandışı gövde şekilleri olan gemiler, örneğin uçak gemileri, için ideal çözümdür.

56

57

58

59 Mini Tahliye Kaydırağı Sistemleri (MiniSlide)
Hızlı feribot, süper yatlar, arabalı vapurlar, yolcu motorları gibi alçak güverteli gemiler için tasarlanmıştır. Her tip gemiye ve kapasitelerine göre ayarlanabilir.

60

61

62

63 Doğrudan biniş cansalları (Direct boarding liferafts)
Eşsiz “doğrudan biniş” konsepti alçak fribordlu gemilerde toplu tahliye çözümleri için idealdir. Bu sistemler gemilere aborda olacak şekilde bağlanabilirler bu sayede tahliye sırasında hareket engellenir.

64


"DENİZDE GÜVENLİK DERSİ DÖNEM ÖDEVİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları