Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PEYGAMBER EFENDİMİZİN RAMAZAN GÜNLÜĞÜ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PEYGAMBER EFENDİMİZİN RAMAZAN GÜNLÜĞÜ"— Sunum transkripti:

1 PEYGAMBER EFENDİMİZİN RAMAZAN GÜNLÜĞÜ
T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ PEYGAMBER EFENDİMİZİN RAMAZAN GÜNLÜĞÜ KADİR HATİPOĞLU KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İMAMI

2 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللهَ وَالْيَوْمَ اْلآخِرَ وَذَكَرَ اللهَ كَثِيرًا Andolsun ki, sizin için, sizden Allah’a ve ahir et gününe kavuşmayı umanlar ve Allah’ı çokça ananlar için Resulullah’da güzel bir örnek vardır.” Allah Resulü (s.a.s) her konuda olduğu gibi Ramazanı değerlendirme konusunda da bizlere en güzel örnek ve rehberdir. Acaba Allah Resulü (s.a.s) Ramazan ayını nasıl değerlendiriyordu. O’nun hayatını inceleyerek bu konuya açıklık getirmek biz Müslümanlar için çok önemlidir. Ramazan orucu Peygamber Efendimizin Mekke’den Medine’ye hicretinin ikinci yılında farz kılınmıştır. Allah Resulü (s.a.s) mübarek üç ayların girmesiyle birlikte müminleri bu mübarek ve bereketli aya hazırlamak için çeşitli bilgiler verir ve müminlerin özlemle Ramazanı karşılamasını sağlardı. KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

3 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Selman-ı Farisi (r.a)’ın ifade ettiğine göre Sevgili Peygamberimiz Şaban ayının son gününde bir hutbe okur ve ashabına Ramazanı şöyle anlatırdı: Ey İnsanlar! büyük ve mübarek bir ay yaklaştı, gölgesi başınıza geldi. Bu öyle bir aydır ki, içinde bin aydan daha hayırlı olan Kadir Gecesi vardır. Yine o öyle mübarek bir aydır ki, Allah o mübarek ayın gündüzlerinde oruç tutmayı farz, gecelerinde teravih namazı kılmayı nafile kıldı. Kim bu ayda hayırlı bir işle Allah’a yaklaşırsa başka aylarda bir farz eda etmiş gibi olur. Kim bu ayda farz olan bir ibadeti yerine getirirse başka zamanlarda yetmiş farz yerine getirmiş gibi sayılır. KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

4 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Sevgili Peygamberimizin hayatını incelediğimizde O’nun Ramazan ayını şöyle değerlendirdiğini görmekteyiz: A-Ramazan Ayı Girmeden Önce Yaptıkları 1-) Rü’yet-i Hilal (Ramazan ayının başlangıcının tespiti) Ramazan ayına ait hilallin görülmesiyle olur. Peygamber (s.a.v), hilalin görülüp görülmediğinin tesbitinin yapılmasından sonra oruca başlanmasını isterdi. َ تَصُومُوا حَتَّى تَرَوُا الهـَِل، وََ تُفْطَروا حَتّى تَرَوْهُ، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَاقْدُرُوا لَهُ "Hilâli görünceye kadar oruç tutmayın, yine (müteakip) hilâli görünceye kadar da yemeyin. Bulut araya girerse ayı takdir edin." KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

5 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ 2-) "Yevm-i Şekk" de oruç tutulmasını yasaklamıştır Havanın bulutlu olması gibi sebepler yüzünden, Şaban ayının 29. dan sonraki günün Şaban ayına mı ait yoksa Ramazan ayına mı ait olduğu konusunda şüphe meydana gelirse, bu güne yevmi şekk (şüpheli gün) denir.) Peygamberimiz bu günde oruç tutulmasını yasaklamıştır. Şöyle Buyurmuştur. قَالَ: نَهىَ رَسُولُ للّهِ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ تَعْجِيلِ صَوْمِ يَوْمٍ قَبْلَ "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm, Ramazan orucunu hilâli görmezden bir gün önce başlatmayı yasakladı." KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

6 Oruca başlarken Niyet ederlerdi
T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Oruca başlarken Niyet ederlerdi Hz. Peygamber (s.a.v.), "Amellerin niyetlere göre değer kazanacağını" hemen her fırsatta belirtmişlerdir. Diğer ibadetlerde olduğu gibi Ramazan orucu için de niyetin şart olduğunu beyan etmişlerdir. مَنْ لَمْ يُجْمِعِ الصَّيَامَ قَبْلَ الْفَجْرِ فََ صِيَامَ لَهُ "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Kim orucu fecirden önce niyetle (kesin kılmazsa) onun orucu yoktur.“   يَصُومُ إَ مَنْ أجْمَعض الصِّيَامَ قَبْلَ الْفَجْرِ "Sadece şafaktan önce niyet edenlerin orucu muteberdir." KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

7 تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Sahura Teşvik Ederdi Efendimiz (s.a.s) تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً "Sahur yemeği yiyin, zira sahurda bereket var İftarda Acele Ederdi Hz. Enes (r.a) anlatıyor: كَانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يُفْطِرُ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّي عَلَى رُطَبَاتٍ، فَإِنْ لَمْ يَكُنْ فَعَلَى تَمَراَتٍ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ Resulullah (s.a.s) akşam ezanı okununca namazı kılmazdan önce birkaç taze hurma ile orucunu açardı. Eğer taze hurma yoksa kuru hurma ile açardı. Eğer kuru hurma da bulamazsa birkaç yudum su yudumlayarak orucunu açardı. KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

8 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Mervân İbnu Sâlim, Hz. İbnu Ömer (radıyallahu anhümâ)'den naklediyor: كَانَ النَّبيُّ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَقُولُ إِذَا أَفْطَرَ : ذَهَبَ الظَّمَأُ، وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ، وَثَبَتَ ا‘َجْرُ إِنْ شَاءَ اللّهُ تَعَالَى "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) orucunu açınca şöyle derdi: "Susuzluk gitti, damarlar ıslandı, inşallah Teâlâ sevap kesinleşti." Efendimiz (S.A.S) Mükemmel Oruç Tutardı. Mükemmel oruç nasıl olur? Ebu Hüreyre (r.a)’ın rivayet ettiğine göre, Resul-i Ekrem Efendimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem şöyle buyurmuştur: مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ، فَلَيْسَ للّهِ تَعَالَى حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

9 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Kim yalanı ve onunla ameli terketmezse (bilsin ki) onun yiyip içmesini bırakmasına Allah'ın ihtiyacı yoktur.“ Efendimiz (s.a.s) bu hadislerinde orucun yüksek hedefini açıkça göstermiş, bu ibadetin sadece aç ve susuz kalmaktan ibaret olmadığını, esas gayesinin insanı olgunlaştırmak, ahlâk ve fazilet sahibi olarak yetiştirmek olduğu bildirmiştir. Ramazan ayında bütün kötü duyguları içimizden çıkarıp atmalıyız ki Allah’ın coşan rahmetine ve feyzine dalalım. Yine başka bir hadis-i şerifte Sevgili Peygamberimiz: رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إَّ الْجُوعُ. وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قَيَامِهِ إَّ السَّهَرُ "Nice oruçlular vardır ki, tuttuğu oruçtan yanına sadece çektiği açlık kâr kalır. Nice gece namazı kılanlar vardır ki onların da kârı gece uykusuz kalmaktan ibarettir." KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

10 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Efendimiz geceleri teravih kılarlardı. Efendimiz (sav) Ramazan gecelerinde de teravih namazı kılmış ve müminlerinde bu ibadetten nasiplerini almaları için, مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إيمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، “Kim mükâfatını Allah’tan umarak teravih namazını kılarsa geçmiş küçük günahları affolur.” buyurmuştur. KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

11 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Efendimiz Ramazanda itikâfa girerlerdi. İtikâf, mescit veya mescit hükmünde olan bir yerde ibadet niyetiyle ikamet etmek demektir. Efendimiz (s.a.s) her Ramazanda özellikle son on günde itikâfa girer ve ashabına ve aile efradına da bunu tavsiye ederdi. Hz.Aişe (r.a) şöyle diyor: كَانَ رَسُولُ اللّهِ يَعْتَكِفُ العَشْرَ ا‘وَاخرَ منْ رَمَضَانَ حتّى تَوفّاهُ اللّهُ تعالى وَيقُولُ: تَحرَّوْا ليلَةَ القَدْرِ في العَشْرِ ا‘وَاخِرِ منْ رَمََضَانَ ثمّ اعتَكَفَ أزْوَاجُهُ من بعده "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) vefat edinceye kadar Ramazan'ın son on gününde itikafa girer ve derdi ki: "Kadir gecesini Ramazan'ın son on gününde arayın". Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'dan sonra, zevceleri de itikâfa girdiler." KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

12 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Allah Resulü Ramazanda Yardımlaşma ve Dayanışmaya Önem Verirdi Efendimiz (s.a.s), hayatı boyunca cömert biriydi. Ama Ramazan ayı girince cömertlikte adeta rüzgâr gibi eserdi. Enes b. Mâlik (r.a) rivayet ediyor: Resûl-i Ekrem Efendimiz Sallallâhu Aleyhi Veselleme “Hangi oruç daha faziletlidir?” diye soruldu. Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem, “Ramazan’a hürmeten Şaban ayında tutulan oruç” diye cevap verdiler. Yine soruldu: “En faziletli sadaka ne zaman verilendir?” Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem, “Ramazan ayı içinde verilen sadakadır” buyurdu Râşid ibni Sa’d (r.a)’ın rivayet ettiği bir hadiste Resul-i Ekrem Sallallâhu Aleyhi Vesellem infakta bulunanları şöyle tarif ediyor: “Ramazan ayında bol bol infakta bulunun. Çünkü o ayda infakta bulunmak, Allah yolunda infakta bulunmak gibidir.” KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

13 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Allah Resulü Ramazanda Çok Kur’an Okurdu Efendimiz (s.a.s) Ramazanda Cebrail ile birlikte Kur’ân okuyarak hatmederdi. Abdullah b. Abbas (r.a) rivayet ediyor: “Resûl-i Ekrem Efendimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem, hayır, iyilik, yardım yapma hususunda insanların en cömerdiydi. Ramazan ayında da Cebrail Aleyhisselâmla buluştuğu zaman çok daha cömert davranırdı. Cebrail her Ramazan gecesi Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellemle bir araya gelir, tâ ayın sonuna kadar Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem ona Kur’ân’ı okur, dinletirdi. Cebrâil’le buluştuğu günlerde Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem hayır-hasenat hususunda esen rüzgârdan daha cömert olurdu.” Ramazan Kur’ân ayıdır. Kur’an’ın indiği mevsimdir. Ramazan, kudsiyetini Kur’ân’dan alır. اُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ “Ramazan ayı ki, onda Kur’an indirildi” (Bakara, 2/185) mealindeki âyet bu gerçeği ifade eder. KAZAKKENT ALTAY CAMİİ

14 T.C BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ Kur’an Bizden Ne istiyor. Kur’an bizden O’nu; Okumamızı, Düşünmemizi, Anlamamızı, Yaşamamızı istiyor. Yüce Allah Sâd suresinde ise Kur’an’ı indiriş gayesini şu şekilde açıklamaktadır: كِتَابٌ اَنْزَلْنَاهُ اِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا اَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ اُولُوا اْلاَلْبَابِ “(Ey Muhammed!) Sana bu mübarek Kitabı, ayetlerini düşünsünler ve aklı olanlar öğüt alsınlar diye indirdik.” (Sâd, 38/29) KAZAKKENT ALTAY CAMİİ


"PEYGAMBER EFENDİMİZİN RAMAZAN GÜNLÜĞÜ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları