Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER"— Sunum transkripti:

1 E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
Bölüm 10 E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: M-Ticaret: Geçmiş, , Şimdi ve Gelecek Örnek: Ford AutoXchange B2B Pazaralanı

2 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
Öğrenme Hedefleri E-ticaret, dijital pazarlar ve dijital ürünlerin özgün özellikleri nelerdir? Temel e-ticaret iş ve getiri modelleri nelerdir? E-Ticaret, pazarlamayı nasıl değiştirmiştir? E-ticaret işletme-işletme işlemlerini nasıl etkilemiştir? M-ticaretin işletmedeki rolü nedir ve en önemli m-ticaret uygulamaları nelerdir? E-ticaret web sitesi oluşturulurken hangi konular ele alınmalıdır? Bu bölüm elektronik ticaretin kilit özelliklerini tanımlamaktadır. Öğrenciler e-ticaretin katılımcılarıdır ve kendi deneyimlerini konuşmayı severler. Konuşmanıza sınıfta bugün veya dün online alışveriş yapan biri var mı diye sorarak başlayabilirsiniz. Öğrencilerin olumlu veya olumsuz deneyimleri hakkında konuşturmaya çalışın. Onlardan kaç tanesi ürünler için araştırma yapmak veya ürünleri satın almak için kendi cep telefonlarını kullanmıştır? e-ticareti en son tatil döneminde nasıl kullanmışlardır? E-Ticaret onların alışveriş yapma ve ürün/hizmet satın almalarını nasıl değiştirmiştir? Kaç tanesi flört sitelerini kullanmıştır? (dürüst bir cevap beklemeyin, fakat bazıları gönüllü olabilir) © Prentice Hall 2011

3 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
4FOOD: Hamburgerler Sosyalleşmeye Gidiyor Problem - Kalabalık bir Pazar alanında (Manhattan) bir burger restoranın hizmetlerinin farklılaştırılması Çözüm – Pazarlama ve hizmetler için sosyal ağların ve kalabalık kaynağın kullanılması IPad, online sipariş verilmesi Müşteriler kendi sandeviçlerini yapıp ona bir isim verebilir Twitter, Facebook, Foursquare bütünleştirilmesi Açıklama: Yeni ürün ve hizmetler yapmak için bilgi sistemlerinin kullanımı Gösterimler: Pazarlama araçları olarak sosyal ağ teknolojilerini kullanmak Bu sunum sosyal ağ katılımcılarını çekmek için Twitter, Facebook ve Foursquare ile birlikte eğlence ve hizmetleri birleştiren Manhatandaki yeni bir organik burger restorantının çabalarını tanımlar. Öğrencilere Foursquare kullanıp kullanmadıklarını ve onun hakkındaki düşüncelerini sorun. © Prentice Hall 2011

4 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet E-ticaretin bugünü: İşletmeyi işletmek için Internet ve Web’in kullanımı 1995’de başlayan ve üstel olarak büyüyen, durgunlukta bile büyüyen Dot-com balonu patlamasında yaşamını sürdürenler ve hala başarılarını devam ettirenler E-ticaret devrimi hala ilk aşamalarında Bu sunum e-ticaretin ne olduğunu ve e-ticaretin bugünkü durumunu tartışmaktadır. Bu doküman e-ticaretin tarihinin diğer teknoloji yeniliklerinin aynası olduğunu belirtmektedir. Öğrenciler muhtemelen radyo ve televizyonun ilk günlerini bilmeyeceklerdir, fakat belki müzik kasetlerini, VHS video kasetlerini ve hatta satışları azalan ve hala bizimle olan CD’leri hatırlayacaklardır. E-ticarette e-kitaptan mobil satın almalara kadar son dönemde bir trend vardır. E-ticarette bu yeni trendlerinin bazılarını listelemek için öğrencilerden sizinle çalışmalarını isteyin. © Prentice Hall 2011

5 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet E-TİCARETİN BÜYÜMESİ Bu şekil e-ticaretin artan büyümesini göstermektedir. Metinden “E-ticaret büyümenin yataya döndüğü durgunluğuna kadar çift-haneli oranlarda büyüdü yılında, geleneksel perakende satışlarının yıllık %5 küçüldüğü düşünüldüğünde e-ticaret getirilerinin yatay olması kötü değildi. Durgunluğa rağmen, 2010 yılında, online satın alıcıların sayısı %6 oranında büyüyerek 133 milyona arttı ve ortalama yıllık satın alış %5’e artarak 1,139 $ oldu. Amazon’un satışları bu yıl içinde %28 büyüdü. Perakende e-ticaret gelirleri durgunluğuna kadar her yıl yüzde büyümüştür, 2010 yılında yavaşladığı zaman, e-ticaret getirilerinin yıllık %12 oranında tekrar büyümesi beklenmektedir. ŞEKİL 10-1 © Prentice Hall 2011

6 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet E-ticaret niçin farklıdır– 8 özgün özellikleri 1. Her yerde olma: Internet/Web teknolojisine her yerde ulaşılabilir: işte, evde vb. her an Etkisi: Pazar yerlerinin kaldırılması Müşteri rahatlığının artması ve alışveriş maliyetinin düşmesi Bu sunum ve gelecek yedi sunumda e-ticaretin hızlı büyümesinin nedenleri tartışılacaktır-Internet ve e-ticaretin radyo ve televizyon gibi daha önceki teknoloji devrimlerinden daha zengin ve daha güçlü özgün özellikleri olarak adlandırılacaktır. Metin Internetin 8 özgün özelliğini tanımlamaktadır: 1) Her yerde olma 2) Küresel erişim 3) Evrensel standartlar 4)Zenginlik 5) Karşılıklı etkileşim 6) Bilgi yoğunluğu 7) Kişiselleştirme/Özelleştirme 8) Sosyal teknoloji. Öğrencilere Internetin diğer iletişim ortamlarından veya geleneksel alışverişten veya bilgi deneyiminden farklılıkları hakkında ne düşündüklerini tanımlamalarını isteyin. Ticari faydalar açısından, “her yerde olma” nın kalitesi konusunda özel olan nedir? Bir sonraki sunum küresel erişimin özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere küresel erişimin ne anlama geldiğini ve küresel erişimin etkilerini sorun. (Küresel erişim: Ticaretin kültürler ve ulusal sınırlarında değişiklik yapmadan görünmez olmasını sağlar. Pazar alanı, potansiyel olarak, dünya çevresinde milyarlarca müşteriyi ve milyonlarca işletmeyi kapsar.) © Prentice Hall 2011

7 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Küresel erişim Teknoloji ulusal sınırları aşmakta, dünya etrafında olmakta Etkisi: E-Ticaret görünmez bir şekilde ve değiştirme olmadan kültürel ve ulusal sınırları aşma olanağı sağlar Potansiyel olarak dünya çapında milyarlarca müşteri ve milyonlarca işletmeyi içeren pazar alanı vardır Bu sunum küresel erişimin özgün özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bu niteliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediklerini sorun. Sosyal, politik veya etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantajı var mıdır? Bir sonraki sunum evrensel standartların özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun anlamını ve etkilerinin ne olabileceğini sorun. (Evrensel standartlar: Farklı bilgisayar sistemleri kolayca birbirleriyle etkileşim kurabilirler. Daha az maliyetli pazara giriş maliyeti-tüccarların ürünleri pazara getirmek için ödemek zorunda oldukları maliyet. Daha az maliyetli müşterilerin araştırma maliyetleri-uygun ürünleri bulmak için gerekli çaba) © Prentice Hall 2011

8 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Evrensel standartlar Bir teknoloji standartlar kümesi: Internet standartları Etkisi: Farklı bilgisayar sistemleri kolayca birbirleriye iletişim kurabilir Düşük pazara giriş maliyetleri-ticaret adamlarının ürünleri pazara getirmek için ödemek zorunda oldukları maliyetler Düşük müşteri araştırma maliyetleri-uygun ürünleri bulmak için gereken çabalar Bir sonraki sunum zenginliğin özgün özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun ne anlama geldiğini ve etkilerinin ne olabileceğini sorun. (Zenginlik: Çok sayıdaki insana aynı anda metin, ses ve videolu zengin mesajları gönderme olanağı. Video, ses ve metin pazarlama mesajları tek bir pazarlama mesajı ve müşteri deneyimiyle birleştirilebilir) © Prentice Hall 2011

9 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Zenginlik Video, ses ve metin mesajlarını desteklemesi Etkisi: Çok sayıdaki insana aynı anda metin, ses ve videolu zengin mesajlar gönderme olanağı Video, ses ve metin mesajları tek bir pazar mesajı ve müşteri tecrübesiyle birleştirilebilir Bu sunum, zenginliğin özgün özelliklerini tartışmaktadır. Öğrencilere bu özelliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediklerini sorun. Sosyal, politik veya etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantajı var mıdır? Gelecek sunum etkileşim özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun anlamını ve etkilerinin ne olabileceğini sorun. (Etkileşim: Müşteriler kişilerle deneyimlerini aktif olarak paylaştıkları diyaloglarla uğraşırlar. Müşteri ürünlerin piyasaya dağıtıldığı süreçte ortak-paylaşımcı hale gelir. © Prentice Hall 2011

10 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Etkileşim Teknoloji kullanıcıyla birlikte etkileşimli çalışır Etkisi: Konuşmada yer alan tüketici deneyimini bireye aktif olarak ayarlayabilir Tüketici piyasaya ürünlerin dağıtımı sırasında katılımcı olur. Bu sunum etkileşimin özgün özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bu özelliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediklerini sorun. Sosyal, politik veya etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantajı var mıdır? Gelecek sunum bilgi yoğunluğunun özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun anlamını ve etkilerinin ne olabileceğini sorun. (Bilgi yoğunluğu: Daha fazla fiyat şeffaflığı. Daha fazla maliyet şeffaflığı. Tüccarlara fiyat farklılığında ilgilenme olanağı.) © Prentice Hall 2011

11 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Bilgi yoğunluğu Bilgi yoğunluğunda yüksek artış—bilginin tümü ve kalitesi tüm pazar katılımcılarına uygundur Etkisi: Fiyat şeffaflığı daha fazla Maliyet şeffaflığı daha fazla Ticaret adamlarına fiyat ayrıştırması yapabilme olanağı Bu sunum etkileşimin özgün özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bu özelliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediklerini sorun. Sosyal, politik veya etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantajı var mıdır? Sonraki sunum kişiselleştirme/özelleştirme özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun ne anlama geldiğini ve etkilerinin ne olabileceğini sorun. (Kişiselleştirme/Özelleştirme: Kişiselleştirme mesajları grupların yanısıra kişilere de gönderilebilir. Hizmetler ve servisler kişisel tercihlere göre özelleştirilebilir) © Prentice Hall 2011

12 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Kişiselleştirme/Özelleştirme Teknoloji mesajların, ürünlerin değişimine izin verir Etkisi Kişiselleştirilmiş mesajlar grupların yanısıra kişilere de gönderilebilir Ürünler ve hizmetler kişisel tercihlere göre özelleştirilebilir Sonraki sunum kişiselleştirme/özelleştirme özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bunun ne anlama geldiğini ve bu özelliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediğini sorun. Sosyal, politik ve etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantaj? Öğrencilere kişiselleştirme ve özelleştirme arasındaki farkı sorun. © Prentice Hall 2011

13 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet 8 özgün özellikleri (devamı) Sosyal teknoloji Teknoloji içerik oluşturma ve sosyal ağı destekler Etkisi Yeni internet sosyal ve işletme modelleri kullanıcıya içerik oluşturma ve dağıtma ve sosyal ağları destekleme olanağı verir Bu sunum sosyal teknolojinin sekiz özgün özelliğini tartışmaktadır. Öğrencilere bu özelliğin diğer etkilerini düşünüp düşünmediklerini sorun. Sosyal, politik veya etik sonuçları var mıdır? Herhangi bir dezavantajı var mıdır? © Prentice Hall 2011

14 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet E-ticarette temel kavramlar Dijital pazarların azalması Bilgi asimetrisi Araştırma maliyetleri İşlem maliyetleri Menü maliyetleri Dijital Pazar yeteneği olması Fiyat farklılaştırması Dinamik fiyatlandırma Aracı kullanmama Bu sunum dijital pazarları tanıtmaktadır ve dijital pazarların işletmelerin iş yapma şekillerinde etkilerini tartışmaktadır. Öğrencilere burada listelenen terimleri tanımlamalarını ve ayrıca dijital pazarlar tarafından yaratılan bu etkilerin herbirini açıklamalarını isteyin. (azaltılmış bilgi asimetrisi vb.) isteyin. Herhangi bir Pazar alanında yer alan üç tür maliyet türü üzerinden gidin. Öğrenciler bu kelimelerle pek yakın olmayabilir, fakat bu olguya aşina olabilirler. Örneğin, tüm öğrenciler bir tişört bulmak için alışveriş merkezine gitmenin zaman alacağını ve para gerektireceğinin farkında olacaktır. (bu bir araştırma maliyetidir.) Aynı tişört bugün web’de en düşük araştırma maliyetiyle satın alınabilir. Bilgi asimetrisi: işlem için önemli olan bir bilgiye işlemin taraflardan birinin diğerine göre daha fazla sahip olması. Araştırma maliyetleri: Uygun ürünler bulma çabası İşlem maliyetleri: Piyasaya katılım maliyeti Menü maliyeti: Değişen fiyatların tüccara maliyetleri Fiyat ayırımı: Aynı ürünlerin veya hemen hemen benzer ürünlerin farklı hedef gruplarına farklı fiyatlardan satışı Dinamik fiyatlandırma: Müşterinin talep özelliğine veya satıcının arz durumuna göre ürünün fiyatının değişmesi Aracı kullanmama (Aracısızlık): Değer zincirinde ara aşamalarından sorumlu olan iş süreçlerinin veya organizasyonların ortadan kaldırılması © Prentice Hall 2011

15 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet ARACI KULLANMAMANIN TÜKETİCİYE FAYDALARI Bu grafik aracı kullanmamanın müşteriler için fiyatları nasıl azalttığını göstermektedir. Ayrıca imalatçılar ara adamı elimine ederek ürün için daha fazla kar kazanma olanağı sağlar. Ara adam gerçekten gerekli midir? Öğrencilere “ara adamın ”kim olduğunu düşündüklerini sorun. Örneğin Wallmart bir dağıtıcı perakendecidir. Onlar önemli bir fonksiyon sağlıyorlar mı? İmalatçılar niçin sadece Walmart’ı gözardı edip ve müşteriye doğrudan satış yapmıyor? Pazarda aracı kullanmamak maliyetleri ve fiyatları düşürdüğü için iyi bir şey gibi algılanmasına rağmen, imalatçıların büyük bir kısmı kendi dağıtım ortaklarını ve kanallarını korurlar. Wallmart’a sabun satan P&G gibi birçok imalatçı ihtiyaç duymaktadır. Tipik dağıtım kanalı birçok ara katmanlara sahiptir ki bunların herbiri ürünün son fiyatına ekleme yapar, kazak ta olduğu gibi. Bu aracıları ortadan kaldırılmasıyla müşteri için son maliyet düşer. Şekil 10-2 © Prentice Hall 2011

16 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret ve Internet E-ticarette temel kavramlar Dijital ürünler Dijital ağ üzerinden ürünlerin dağıtılabilmesi Örnek. Müzik parçaları, video, yazılım, gazeteler, kitaplar İlk ürünün üretimi nerdeyse tüm ürünün maliyetidir: 2. ürünün marjinal maliyeti nerdeyse sıfırdır Internet üzerinden dağıtım maliyeti çok düşüktür Pazarlama maliyeti aynı kalır; fiyatlandırma oldukça değişkendir Dijital ürün üreten endüstriler devrimsel değişikliklerden geçmektedirler (yayıncılar, kayıt etiketleri vb. ) Bu sunumda e-ticarette temel kavramların tartışılmasına devam etmektedir, dijital ürünlere ve geleneksel ürünlerle nasıl karşılaştırıldığına bakarak. Öğrencilere son beş yılda dijital ürünlerin satın almalarının nasıl değiştiğini sorun. Dijital ürünlerin değeri kendi benzer geleneksel ürünlere eşit midir? Ne tür faydaları ve sorunları vardır? Örneğin, müzik Ask students how their purchases of digital goods have changed over the past five years. Are digital goods equal in value to their traditional counterparts? What benefits and drawbacks do they have? Music, for instance, used to be a physical product (record or CD) not a digital product or digital service. © Prentice Hall 2011

17 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji E-ticaret Şekilleri İşletme-Müşteri(B2C) İşletme-İşletme (B2B) Müşteri-Müşteri (C2C) Mobil ticaret (m-ticaret) Bu sunum e-ticaret çeşitlerini tanıtmaktadır. e-ticaret katılımcılara göre işletme müşteri, işletme işletme ve müşteri müşteri şekline kategorize edilebilir. M-ticaret internete bağlanma şekline göre bir başka kategoridir. Öğrencilere burada listelenen farklı e-ticaret şekilleri ile ilgili örnekler vermelerini isteyiniz. Birçok öğrenci işletme işletme örneğini vermekte zorlanacaktır. ABD’de işletme işletme e-ticaret örneği olan grainger. com adresini ziyaret edebilirsiniz. Bir başkası mcmaster.com bir diğeri ise elemica.com’dur. (kimyasal endüstri) © Prentice Hall 2011

18 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji E-ticaret İş Modelleri Portal E-tailer İçerik Sağlayıcı İşlem aracısı Piyasa yaratıcısı Hizmet sağlayıcı Toplum sağlayıcı Bu slayt yeni internet iş modellerini tartışmaya devem etmektedir. Öğrencilere bu iş modelleri hakkında örnek vermelerini isteyiniz. Herbir model ile ilgili onların deneyimlerini ve herbir model ile ilgili örnek vermelerini isteyiniz. Bu modellerin nasıl gelir yarattıklarını sorunuz. Örneğin; Ana kapı– gelir: reklam Hizmet sağlayıcı – gelir : üyelik aidatı, reklam Bu yeni iş modelleri sadece internette çalışırlar. Özellikle perakende endüstrisinde olanlar. Bazı yeni modeller sosyal ağ siteleri gibi internetin iletişim kapasitesinin avantajlarından yararlanırlar. © Prentice Hall 2011

19 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret-İşletme ve Teknoloji TWITTER İŞLETME MODELİNİ ARAŞTIRIYOR Bu bölümde okuduklarınıza dayanarak, Twitter’ın iş modelini nasıl karakterize edersiniz? Eğer Twitter’ın bir iş modeli olması gerekse, bu bölümde tanımlanan getiri modellerinden hangisi çalışır? Twitter’ın sahip olduğu en önemli varlık hangisidir ve bu varlığı paraya nasıl çevirmiştir? Yüksek müşteri terk oranı Twitter’ın potansiyel reklam getirisi üzerinde ne etkisi olacaktır? Bu slayt örnek olay incelemesi olan twitter ile ilgilidir ki twitter bir sosyal ağ sitesidir ve Twitter kullanıcılarına 140 karakter uzunluğunda arkadaşlar ve izleyicilerine mesaj gönderme imkanı sunmaktadır. Twitter önceki slaytta tartışılan iş modeli olan topluluk sağlayıcıdır. Kaç öğrenci Twitter’ı kullanıyor? Kaçı kullanmayı yeni bıraktı? Twitterın oranı yıllık yüzde otuzun biraz üzerindedir. Bu neden böyle olmaktadır? © Prentice Hall 2011

20 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji E-ticaret getiri modelleri Reklam Satışlar Üyelik Ücretsiz/Kısmi ücretli İşlem maliyeti Katılım Bu slayt e-ticaret sayfalarının para kazanma yöntemlerini ve gelir modellerini tartışmaktadır. Öğrencilere her bir gelir modeli ile ilgili sayfa örneği vermelerini isteyiniz. Reklam-yahoo Satışlar-amazon Üyelik-wall street journal Ücretsiz/kısmi ücretli – flckrs İşlem maliyeti- etrade Katılım-amazon, mypoints © Prentice Hall 2011

21 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji En Popüler Web 2.0 Hizmeti: sosyal ağlar Sosyal ağ siteleri internet reklamlarını, kullanıcı tercih bilgilerini ve müzik, videolar ve e-kitapları satar Sosyal alışveriş siteleri Alışveriş fikirlerinin arkadaşlarıyla değiştirilmesi Kalabalığın Bilgeliği/Halkkaynağı Çok sayıdaki insan konular ve ürünler hakkında bir tek kişiden daha iyi karar verir Tahmin pazarları: Belirli çıktılar üzerinde (seçimler, satış figürleri, yeni ürünlerin tasarımları) aynı düzeydekileri iddiaya girdikleri pazarlar Bu slayt web 2.0 teknolojilerinin sosyal ağlara etkilerini tartışmaktadır. Birçok öğrenci sosyal ağ teknolojilerinin farkındadırlar, fakat onlar tahmin pazarlarını duymuşlar mıdır? Onları kendi zamanlarında daha detaylı bu konuda araştırmalarını isteyiniz. İş firmaları tarafından bu tekniğin ve olgunun kullanılmıştır. Linkedln en büyük profesyonel ve iş sosyal ağıdır. Üyeleri sık sık işçileri işe almakta ve iş bulmak için kullanmaktadır. © Prentice Hall 2011

22 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji FACEBOOK: KENDİ KARLARI İÇİN SİZİN ÖZELİNİZİ YÖNETİYORLAR Bu olayda bu bölümdeki hangi kavramlar gösterilmiştir? Facebook’un gizlilik politikasının zayıflılıklarını ve özelliklerini tanımlayın. Bu zayıflılıklara hangi yönetim, organizasyon ve teknoloji faktörleri eşlik eder? Facebook yöneticilerinin gizlilik ve karlılığı dengeleyecek seçeneklerin bir kısmını listeleyin ve tanımlayın. Facebook kullanıcıların gizliliklerini nasıl koruyabilir? Karlılığı ve işletme modeli üzerinde ne etkisi olabilir? Facebook’un kendi site trafiğini para kazandıracak bir işletme modeli geliştirmede başarılı olacağını beliyor musunuz? Niçin bekliyorsunuz veya beklemiyorsunuz? Bu slayt örnek olay çalışmasında ele alınan en büyük sosyal ağ sitesi olan facebook hakkında tartışma sorularını vermektedir. Facebook reklam gelir modelini kullanmaktadır ve reklam verenler facebook’a kendi özel bilgilerini sunanlar ile ilgilenmektedirler. Birçoğu kendi kişisel bilgilerinin özel tutulmasını isterler. © Prentice Hall 2011

23 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji E-ticaret pazarlaması Internet pazarlamacılara müşteriyi tanıma ve ilişki kurma için yeni yollar sağlar. Uzun kuyruk pazarlaması: Harcama yapmadan geniş bir kitleye ulaşma olanağı Davranışsal hedefleme: Binlerce web sitesi üzerinde kişilerin online davranışlarını takip etme Araştırma motoru pazarlaması, reklam gösterimleri, zengin medya ve e-posta içeren reklam formatları Öğrencilere pazarlamacıların blog içeriklerini, sohbet odalarının içeriğini ve mesaj tahtalarını neden analiz ettiklerini sorunuz. Öğrencilere e-posta veya başka bir elektronik formatta reklam deneyimlerini tanımlamalarını ve değerlendirmelerini isteyiniz. © Prentice Hall 2011

24 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji WEB SİTESİ ZİYARETÇİSİNİN TAKİBİ Bu şekil clickstream takibinin nasıl çalıştığını göstermektedir ve mağaza kendi web sitelerinde alışveriş aktiviteleri hakkında mağazanın neler söyleyebileceğini göstermektedir. Daha geniş ölçümler kullanıcı davranışının farklı türleri için mevcuttur, web sayfasında harcanılan zamandan sipariş verilen ve alışveriş arabasına konulan fakat satın alınmayan ürün sayısına kadar. E-ticaret web siteleri online mağaza üzerinde alış veriş yapanın her adımını takip eden araçlara sahiptir. Bayan kıyafetleri satan bir web sitesinde müşterinin davranışlarının yakından incelenmesi her bir aşamada mağazanın ne öğrendiğini ve satışları artırmak için ne gibi adımlar atılabileceğini göstermektedir. ŞEKİL 10-3 © Prentice Hall 2011

25 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji WEB SİTESİNİN KİŞİSELLEŞTİRİLMESİ Firmalar müşteri tecrübelerini geliştirerek ve katma değer yaratarak bireysel kullanıcıların özel ilgi alanlarına yönelik ürünler ve hizmetler için reklam veya içerik gösteren özgün kişiselleştirilmiş web sayfaları oluşturabilirler. Bu grafik clickstream takibinin olanak verdiği kişileştirme şekillerinden bazılarını göstermektedir. Web sitesi tarafından yapılan önerileri deneyimlerinde faydalı bulan öğrenci var mı? Amazon.com’a gidebilirsiniz ve tavsiye edici sistemlerin nasıl çalıştığını gösterebilirsiniz. Bir ürün için araştırma yapın ve sayfanın aşağısına doğru gidin ki burada Amazon’un tavsiye edicilerin diğer insanların nelere baktığını ve neyi satın aldığını söyleyecektir. Netflix ayrıca kişiselleştirmeyi göstermek için mükemmel bir sitedir. ŞEKİL 10-4 © Prentice Hall 2011

26 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji ÇİFT TIKLAMA GİBİ REKLAM AĞLARI NASIL ÇALIŞIR? Reklam ağları, Internet üzerinde bireysel tüketicileri takip etme olanağından dolayı gizlilik taraftarları arasında tartışma yaratmıştır Öğrenciler reklam ağlarının internette onları nasıl takip ettiği hakkında ne düşünüyorlar? Aslında herkes için ağlar tarafından takip edildiğini bilmek zordur, bundan daha zor olanı bilginin nasıl kullanıldığıdır. Sosyal ağlar tarafından nasıl bir sosyal fayda sağlanmaktadır? ŞEKİL 10-5 © Prentice Hall 2011

27 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji İşletme-İşletme e-Ticaret Elektronik Veri Transferi (EVT) Bilgisayardan bilgisayara faturalar, satın alma emirleri gibi standart işlemlerin değişim yapılması Büyük endüstriler o endüstri için elektronik belgelerin yapısını ve bilgisini tanımlayan standartlara sahiptir Daha fazla şirket diğer firmalarla bağlantı kurmak için bireysel ağlardan internete geçmektedir Örn. Satın alma: İşletmeler en-düşük maliyetli tedarikçileri bulmak, online tedarikçi ürün kataloglarını araştırmak, tedarikçilerle anlaşma yapmak, siparişleri yerine getirmek vb. için şimdi Interneti kullanabilmektedirler. Bu sunum Internet teknolojileri tarafından B2B e-ticarete getirilen değişikliklere bakmaktadır. Internet ve web teknolojisinin işletmelere diğer işletmelere satış için çoklu grafik gösterimler ve etkileşimli özellikleriyle birlikte yeni elektronik mağaza önü oluşturma yeteneğini benzer şekilde B2C için de sağladığını unutmayın. Alternatif olarak, işletmeler satın alma ve satış işlemleri için diğer işletmelere bağlantılarında dış ağ veya elektronik pazaralanları oluşturmak için Internet teknolojilerini kullanabilir. © Prentice Hall 2011

28 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji ELEKTRONİK VERİ TRANSFERİ (EVT) Bu grafik hem B2B e-ticaret hem de sürekli yerine koyma için işlemleri otomaktikleştirmek için EVT’nin firmalar ve tedarikçileri tarafından nasıl kullanıldığını göstermektedir. EVT hala çokça kullanılmaktadır ve kitapta sıralanan kısıtlamalara sahiptir ve yüzlerce satıcının ve alıcının yer aldığı pazaralanı faaliyetleri desteklemek için tasarlanmamıştır. Şirketler B2B e-ticaret ve sürekli stok yenileme için işlemlerini otomatik hale getirmede EVT kullanmaktadırlar. Tedarikçiler otomatik olarak satın alma firmalarına gönderimler hakkında veriler göndermektedir. Satın alma firmaları üretim ve stok gereksinimleri tedarikçilere ödeme verilerini sağlamak için EVT kullanabilirler. ŞEKİL 10-6 © Prentice Hall 2011

29 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji İşletme-İşletme e-Ticaret (devamı) Özel endüstriyel ağlar (özel değişimler) Büyük firmalar kendi tedarikçileriyle, dağıtımcılarıyla ve diğer önemli iş ortaklarıyla bağlantı kurmak için dış- ağları kullanırlar Satın alıcılar tarafından sahiplenen aşağıdakilerin paylaşımına izin verilmesi: Ürün tasarımı ve gelişimi Pazarlama Üretim programlaması ve stok yönetimi Yapısal olmayan iletişim (grafikler ve e-posta) Bu sunum Internet ve Web teknolojisinin B2B e-ticareti değiştirme yollarını tartışmaya devam etmektedir. Bir yolu firmanın tedarikçileriyle bağlantı kurmak için ağ kullanımıdır. Bu metin Volswagen Grup ve onun tedarikçileriyle bağlantı kuran VW Group Supply’ın örneğini sağlamaktadır. VW Group Supply Volkswagen için tüm otomobil ve parça bileşenlerini içeren küresel satın almanın yüzde 90’ını idare etmektedir. © Prentice Hall 2011

30 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji ÖZEL ENDÜSTRİ AĞI Özel değişimler olarak da bilinen bir özel endüstri ağı etkin tedarik zincir yönetimi ve diğer işbirlikçi ticari aktiviteler için firmayı tedarikçilerine, dağıtımcılarına ve diğer önemli iş ortaklıklarına bağlar Bu grafik özel endüstriyel ağı ve hem tedarikçi hem de dağıtımcıların nasıl bağlantı kurabileceğini göstermektedir. Özel endüstriyel ağlar onu kullanan ve yaratan firma tarafından sahip olunan ağlardır. Onlar “özeldir” ve katılım için size sorulmalıdır. FIGURE 10- 7 © Prentice Hall 2011

31 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji İşletme-İşletme e-ticaret (devamı) Net Pazar alanları (e-merkezi) Birçok alıcılar ve satıcılar için tek pazar Endüstrinin sahip olduğu veya bağımsız aracılar tarafından sahip olunan İşlem ücretlerinden, diğer hizmetlerden getiri elde edilmesi Anlaşma, açık artırma, RFQ veya sabit fiyatlar aracılığıyla belirlenen fiyatların kullanımı Doğrudan veya dolaylı ürünlere odaklaşma Dikey veya yatay pazaralanları olabilmesi Bu sunum bu olayda Net pazaralanı yaratma kabiliyeti aracılığıyla Internet ve web teknolojilerinin B2B e-ticaret değiştirme şekillerini tartışmaya devam etmektedir. Öğrencilere doğrudan ve dolaylı üründen önekler vermelerini sağlayın ve aradaki farkı sorun. (Doğrudan ürünler üretim sürecinde kullanılan ürünlerdir, örneğin araba gövdesinin üretimindeki çelik saç gibi. Dolaylı ürünler üretim sürecinde doğrudan yer almayan diğer tüm ürünlerdir, bakım ve onarımı için ofis araçları ve ürünleri gibi.) Öğrencilere yatay ve dikey pazaralanları arasındaki farklılıkları sorun. © Prentice Hall 2011

32 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji NET PAZARALANI Ner pazaralanları birden fazla alıcının birden fazla satıcıdan alış yapabildiği online pazaralanlarıdır. Bu grafik katılımcıların kendi işlemlerini yönetmelerini sağlayacak bir net pazaralanını ve fonksiyonlarını göstermektedir. Bu metin savunma sanayi ve uzay aracı Exostar örneğini sağlamaktadır- Net pazaralanı tarafından desteklenen pazaralanı ki uzun dönemli satın almalar, ortak ağlar sağlama ve platform programlama üzerine odaklanmıştır. Ticari, askeri ve kamu sektöründeki 16,000 den fazla ticari ortak Exostar’ın kaynağını, e-satınalımını ve işbirliği araçlarını kullanmaktadırlar. ŞEKİL 10-8 © Prentice Hall 2011

33 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret: İşletme ve Teknoloji İşletme-İşletme e-ticaret (devamı) Değişimler Üçüncü partinin sahip olduğu bağımsız Net pazar alanları Anında satın alımlar için binlerce tedarikçinin ve alıcının bağlanılması Genel olarak tek bir endüstri için (yiyecek, elektronik) doğrudan dikey pazarların sağlanması E-ticaretin ilk dönemlerinde artış olması; çoğunun başarısız olması Rekabetçi teklifler fiyatları aşağı doğru çekmiş ve yaralı fiyat indirimini sağlamak için alıcılar veya hizmet sağlayıcılar ile uzun dönemli ilişki önerilmemiştir Bu sunum bu olayda değişikliği yaratmak aracılığıyla kullanılan yetenek aracılığıyla Internet ve Web teknolojisinin B2B e-ticaretini değiştirme şekillerini tartışmaktadır. Bu metinde yiyecek ve tarım endüstrisinde 180 ülkeden fazla alıcı ve satıcı arasında anında satın almaları otomatik hale getiren FoodTrader.com örneği verilmiştir. © Prenrtice Hall 2011

34 CHAPTER 10: E-COMMERCE: DIGITAL MARKETS, DIGITAL GOODS
Mobil Dijital Platform ve Mobil E-Ticaret M-ticaret M-ticaret toplam e-ticari işlemlerin küçük bir kısmını temsil etmesine rağmen, getiri düzenli olarak artmaktadır. Yerel-bazlı hizmetler Bankacılık ve finansal hizmetler Kablosuz reklamcılık ve perakendecilik Oyunlar ve eğlence Bu sunum hizmet ve ürün satın almak için kablosuz mobil araçları kullanımı m-ticareti tanıtmaktadır. M-ticaret özellikle lokasyon-tabanlı uygulamalar ve hizmetler için oldukça uygundur. Öğrencilere kendi cep telefonlarını kullanarak hangi uygulamaları ve hizmetleri kullandıklarını sorun. Oyunlar veya eğlence satın alan var mı ve hangi şirketlerden? Lokasyon-tabanlı bir hizmet kullandınız mı? Ziyaret etmek için en uygun site ve geo-etiketli hizmetli Wikitude.me keşfedin © Prentice Hall 2011

35 CHAPTER 10: E-COMMERCE: DIGITAL MARKETS, DIGITAL GOODS
Mobil Dijital Platformu ve Mobil E-ticaret CONSOLIDATED MOBILE COMMERCE REVENUS Bu grafik m-ticaret satışlarının dalgalanma gösteren büyümesini göstermektedir öncesi yıllarda, m-ticaret ABD’de çok küçüktü ve hızlı bir şekilde büyümemişti. Cep telefonları özellikle akıllı telefonlar bunu değiştirdi. Cep telefonunu veya mobil dizüstü bilgisayarı kullanarak satın alım yapan bir öğrenci var mı? Akıllı telefon kullanan kaç öğrenci vardır? Mobil ticaret 2010 yılında tüm e-ticaretin sadece küçük bir kısmını temsil etmesine rağmen B2B e-ticaretin en hızlı büyüyen türüdür, ŞEKİL 10-9 © Prentice Hall 2011

36 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret Web Sitesinin Kurulması Aşağıdakiler hakkında yeteneklere sahip bir grubun oluşturulması Teknoloji Site tasarımı Sosyal ve enformasyon politikaları Donanım, yazılım ve telekomünikasyon alt yapısı Müşterinin talepleri sitenin teknoloji ve tasarımını yönlendirmelidir Bir web sitesi oluşturma birçok düşünceyi içerir. Eğer bu bir e-ticaret sitesi ise, tasarımın arkasında müşteri tercihleri yönlendirici güç olmalıdır. Müşteriler neye bakıyorlar, sitenizde ne bulabilirler ve sitenizden kolayca nasıl satın alabilirler? Teknolojiyi nasıl seçeceksiniz? Site enformasyon politikanız ne olacak? Bu ne demektir? Eğer bilmiyorsanız, müşterileriniz bunu kesinlikle bilmenizi bekleyecektir? © Prentice Hall 2011

37 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret Web Sitesinin Kurulması İşletme kararları teknolojiyi yönlendirmelidir-tersi olmamalıdır İşletme amaçları Sitenin sahip olması gereken yetenekler Örn. Bir ödeme işleminin yerine getirilmesi Sistem fonksiyonu Bu amacı gerçekleştirecek teknolojik yetenek Örn. Alışveriş sepeti veya diğer ödeme sistemi Enformasyon gereksinimleri Örn. Güvenli kredi kart değişimi, birden fazla ödeme seçenekleri E-ticaret sitesi oluşturulması işletmeyi anlamakla başlar, daha sonra işletmeyi desteklemek için teknoloji kullanılır. Planınız siteniz için belirli işletme amaçlarını tanımlamalıdır ve sonra sistem fonksiyonlarını ve bilgi gereksinimlerinin bir listesini oluşturun. İşletme amaçları sitenizin sahip olmasını istediğiniz basit yeteneklerdir. Sistem fonksiyonları işletme amaçlarınızı gerçekleştirmek için ihtiyaç duyacağınız enformasyon sistem yetenekleri türleridir. Bir sistem için enformasyon gereksinimleri işletme amaçlarını başarmak için sistemin üretmek zorunda olduğu enformasyon elementleridir. © Prentice Hall 2011

38 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
E-ticaret Web Sitesinin Kurulması Web sitesinin kurulumunda alternatifler Tamamı kurum içi Karma sorumluluk Tamamen dış-kaynaklı Birlikte-yerleştirme Web sitesi bütçesi Binlerce dolardan milyonlarca dolara kadar/ yıllık Bütçenin %50’si sistem bakımı ve içerik oluşturma E-ticaret yapılırken yöneticilerin en önemli kararlarından biri Web sitesini nasıl oluşturacaklarıdır. Birçok sayıda seçenek vardır. Web sitesi oluşturma maliyeti için teknoloji maliyeti dikkate değer şekilde azalırken aynı şekilde işgücü maliyeti de düşmektedir. Şimdi çok sayıda yetenekli Web tasarımcıları, programcıları ve ağ yöneticileri mevcuttur. (burada iş piyasası biraz daha sıkı olmakla birlikte). Belirli şirketler için en uygun seçenek hangisidir? Küçük bir işletme için elindeki işgücüyle en iyisi hangisidir? Çok az teknik deneyime sahip bir kişi için en iyisi hangisidir? Orta-büyüklükteki bir işletme için elindeki lokasyonlarla en iyisi hangisidir? Diğer bir düşünülmesi gereken Web sitesi bütçesidir. Küçük site maliyeti en az birkaç bin dolar, büyük bir işletmenin sitesini yönetmek için her yıl birkaç milyon dolar gerekir. © Prentice Hall 2011

39 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
Mobil Dijital Platform ve Mobil E-Ticaret WEB SİTESİ KURMA VE BARINDIRMA SEÇENEKLERİ Bu grafik site oluşturmadaki iki temel kararı göstermektedir: nereye site kurulacağı ve kimin kuracağı. Her iki görev de dış kaynaktan veya şirket içinde oluşturulabilir. ŞEKİL E-ticaret sitesi kurarken ve barındırırken düşünülmesi gereken çok sayıda seçeneğiniz vardır. © Prentice Hall 2011

40 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
Mobil Dijital Platform ve Mobil E-Ticaret BİR WEB SİTESİ BÜTÇESİNİN BİLEŞENLERİ Bu şekil farklı web site maliyet bileşenlerinin göreceli büyüklüklerini göstermektedir. 2000’den beri, bir web sitesinin kurulumu ve işletimi için donanım, yazılım ve telekomünikasyon maliyetleri dramatik bir şekilde düşmektedir. Aynı zamanda sistem bakımı ve içerik oluşturmanın maliyetleri tipik bir web sitesi bütçesinin yarsından daha fazlasını oluşturmak üzere artmıştır. İçerik sağlama ve 24/7 işlemlerin düzgün akışının her ikisi de emek-yoğundur. ŞEKİL 10-11 © Prentice Hall 2011

41 BÖLÜM 10: E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER
© Prentice Hall 2011


"E-TİCARET: DİJİTAL PAZARLAR, DİJİTAL ÜRÜNLER" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları