Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SOSYAL GÜVENLİK KURUMU"— Sunum transkripti:

1 SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SAMSUN SGK İL MÜDÜRLÜĞÜ 05/04/2017

2 UYGULAMADAKİ TEŞVİKLER Başlama-Bitiş Tarihleri
KANUN NUMARALARI UYGULAMADAKİ TEŞVİKLER SIRA KANUN AÇIKLAMA Başlama-Bitiş Tarihleri Finansman 1 05510 MYÖ’den 5 Puan Prim Teşviki (PEK üzerinden) Sürekli EKONOMİ BK. 2 06486 Yurtdışına Götürülen Sigortalı Teşviki (PEK üzerinden) Sürekli 3 İlave 6 Puanlık Sigorta Prim Teşviki (PEK alt sınır üzerinden) 4 14857 Engelli Teşviki (PEK alt sınır üzerinden) Sürekli 5 Kültür Yatırımı Teşviki (PEK üzerinden) Sürekli KÜLTÜR BK. 6 Ar-ge Yatırım Teşviki (PEK üzerinden) MALİYE BK. 7 06111 Kadın, Genç ve Mesleki Yeterlilik Teş. (PEK üzerinden) İŞKUR 8 15921 İşsizlik Ödeneği Alanları İstihdam Teş.(PEK alt sınır) Sürekli 9 Bölgesel Yatırım Teşviki (PEK alt sınır) 10 06645 İşbaşı Eğitim Programını Tamamlayanları İstihdam Eden İşverenlere Sağlanan Teşvik (PEK alt sınır üzerinden) 11 00687 687 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile sağlanan sigorta primi ve işsizlik sigortası primi

3 Sosyal Güvenliğin Maliyeti
Asgari ücret (1777,5 TL) üzerinden çalışan bir sigortalı için ödenen prim; Prim Türü Prim Oranı Prim Miktarı (TL) Sigortalı SSK % 14 248,85 İşveren SSK % 20,5 (-88,90) 275,51 Sigortalı İşsizlik % 1 17,78 İşveren İşsizlik % 2 35,55 Vergi % 15 + % 0,759 106,81 Toplam 684,5 ( ,5) İşveren İşçi

4 Teşviklerden Faydalanmanın Genel Şartları
Aylık prim ve hizmet belgesini süresi içinde vermek, Tüm sigortalılar için indirim düşüldükten sonra kalan kısmının tamamını ödemiş olmak, SGK’ye İPC’ler dahil borcu olmamak, (Taksitlendirilmesi bozulmayan işverenler yararlanabilir) Uygulamada sadece müracaat edilen işyeri numarasından borç sorgulaması yapılacak, Türkiye geneli değil,

5 Genel Olarak Kimler Yararlanamaz
Mevcut işyerinin devredilmesi, bölünmesi, birleşmesi veya nevi değişikliklerinde yeni işe başlama olarak değerlendirilmez, İşyerinin kapatılıp farklı ad altında aynı faaliyet kodunda açılması veya sigortalıların bütün olarak devredilmesi, Yönetimi elinde bulunduracak şekilde ortaklık ilişkisi olan şirketler arasında personel kaydırma işlemleri veya kapasite artırımına katkı sağlamayacak şekildeki işyeri sahibinin değişmesi, Kamu ihalesi ve Uluslar arası anlaşmalara istinaden açılan işyerlerine uygulanmaz, Kamu İşyerlerine uygulanmaz, SGDP tabi çalışanlar için uygulanmaz, Hertürlü muvazaanın tespiti halinde, yersiz olarak indirimden yararlandırılmış primler gecikme cezası ve faizi ile birlikte tahsil edilir. İhaleli işlerde uygulanmaz

6 01- 5 puanlık indirim Teşviki (5510/81/ı)
Bu teşvikten; Muaccel hale gelmiş borcu olmayan, bildirgelerini süresinde veren, kayıtdışı çalışmayan, sahte sigortalı bildirmeyen, ihaleli işler ve SGDP’ye tabi olanlar haricindeki özel sektör işverenleri faydalanır. Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranının işveren hissesinden beş puanlık (bu oran her bir sigortalı için SGK’ya ödeyeceği paranın %14,49 asgari ücretli bir kişi için de; yaklaşık TL (2017 için) indirim anlamına geliyor.) indirimine ilişkin teşvik uygulaması getirilmiştir. Bu teşvikte süre ve kazanç sınırlaması yoktur. 1/10/2016 tarihinden itibaren 4/b sigortalıları için de geçerlidir

7 02- Yurt dışına gönderilen sigortalılar için 5 puanlık gss indirim Teşviki (5510/81/i)
Özel sektör işyeri işverenlerince; 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelere götürülen Türk işçilerinden, Sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkeler ile sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmış ülkelere 5510 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında geçici görevle gönderilen sigortalıların Türkiye’deki sigortalılık statüsüne göre ödenecek sigorta primlerinde sigorta kolları bakımından genel sağlık sigortası primlerinin bulunması halinde, bahse konu işçilerden, Almanya ile yapılan “İstisna Akdi” sözleşmesi çerçevesinde Almanya’ya çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden, (Libya hariç) dolayı, genel sağlık sigortası primlerinde beş puanlık prim indiriminden yararlanılacaktır.

8 03- ilave 6 puanlık indirim Teşviki (5510/81/2)
İşyerinin, Bakanlar Kurulunca belirlenen il ve ilçelerde faaliyet göstermesi, (Samsun mevcut teşvik bölgesi sınırları içinde bulunmamaktadır ) İşyerinin, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primlerinde 5 puanlık indirimden yararlanma şartlarına sahip olması, İşverenin Türkiye genelinde yasal ödeme süresi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunmaması, ya da bu borçların tecil ve taksitlendirilmiş ve düzenli ödeniyor olması, e-Borcu Yoktur aktivasyonu için başvuruda bulunulması, Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde verilmesi, İşverence ödenmesi gereken primlerin yasal süre içerisinde ödenmiş olması, Kayıt dışı sigortalı çalıştıran işyeri ya da sahte sigortalı bildiriminde bulunan işyeri olmaması, şartlarının birlikte gerçekleşmiş olması gerekmektedir. *2016/Mart ayından itibaren 10 sigortalı çalıştırma şartı kaldırılmıştır.

9 TEŞVİKTEN YARARLANILACAK İLLER VE SÜRELERİ
 (I) SAYILI LİSTE (4 yıl)  (II) SAYILI LİSTE (5 yıl) 56486  (III) SAYILI LİSTE (6 yıl) Afyonkarahisar Adıyaman Ağrı Amasya Aksaray Ardahan Artvin Bayburt Batman Bartın Çankırı Bingöl Çorum Erzurum Bitlis Düzce Giresun Diyarbakır Elazığ Gümüşhane Hakkari Erzincan Kahramanmaraş Iğdır Hatay Kilis Kars Karaman Niğde Mardin Kastamonu Ordu Muş Kırıkkale Osmaniye Siirt Kırşehir Sinop Şanlıurfa Kütahya Tokat Şırnak Malatya Tunceli Van Nevşehir Yozgat Bozcaada-Gökçeada ilçeleri Rize Sivas Trabzon Uşak

10 041/2/2017 İLA 31/12/2017 TARİHLERİ ARASINDA SİGORTALI İSTİHDAM EDEN İŞVERENLERE UYGULANACAK TEŞVİK (687 SAYILI OHAL KHK ) Sigortalı yönünden; 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasında işe alınmış olması, Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olması, İşe alındığı tarihten önceki 3 ayda aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı sigortalı olmaması, İşyeri yönünden; Özel sektör işverenine ait olması, Sigortalının, 2016/12.aya ait Kuruma bildirilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması, Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kuruma verilmesi, Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi, Yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması, Çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği ya da bildirdiği sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı yönünde herhangi bir tespitin bulunmaması, şartlarının birlikte gerçekleşmiş olması gerekmektedir. (GÜNLÜK 22,22 TL =773tl)

11 041/2/2017 İLA 31/12/2017 TARİHLERİ ARASINDA SİGORTALI İSTİHDAM EDEN İŞVERENLERE UYGULANACAK TEŞVİK (687 SAYILI OHAL KHK ) 2016/Aralık ayında Kuruma aylık prim ve hizmet belgesinin verilmemiş olması halinde, sigortalının işe alındığı işyerinden 2016 yılında Kuruma bildirilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına ilave olarak çalıştırılması halinde destekten yararlanılabilmesi mümkün olacaktır. 2017 yılında yeni tescil edilmiş olan işyerlerinde ise; destek kapsamına giren sigortalılardan dolayı işyerinin tescil edildiği tarihi takip eden üçüncü aydan itibaren destek tutarının yarısı kadar yararlanılabilecektir. Örneğin; 2017/Ocak ayı içinde tescil edilen işyeri 2017/Nisan ayından itibaren kapsama giren sigortalıdan dolayı bu teşvikten yararlanabilecek, dolayısıyla 1 Ekim 2017 ve sonrasında tescil edilen işyerinin yararlanması mümkün olmayacaktır. 2015 ve daha önce tescil edilip 2016 yılında hiç sigortalı bildirmeyen işyerleri de 2017 yılında tescil edilen işyerleri gibi değerlendirilmektedir.

12 5- Yaş ve İstihtam Teşviki (4447/Geçici 10)
Bu teşvikten; 1/3/2011 ila 31/12/2020 tarihleri arasında işe alınmış olması, Bayanların; 18 yaşından büyük olması, Erkeklerin yaş aralığında olması, İşe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kurumumuza verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması, Sigortalının, son 6 aydaki ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması, Fiilen çalışması, halinde İşveren hissesi İşsizlik fonundan karşılanır. İşe giriş tarihi itibariyle veya çalışmakta iken; mesleki yeterlilik belgesine sahip olup olmadığı, mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi bitirip bitirmediği, Türkiye İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme kursunu bitirmiş olup olmadığı, işe alındığı işyerinde mesleki yeterlik veya mesleki ve teknik öğretim ya da İŞKUR kurs belgesinde belirtilen mesleklerde ya da alanlarda çalıştırılıp çalıştırılmadığı, Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olup olmadığı, hususları destekten yararlanma süresini etkileyen şartlardır.

13 6111 Kadın, Genç ve Mesleki Yeterlilik Teşviki

14 6111 Kadın, Genç ve Mesleki Yeterlilik Teşviki

15 06- Engelli Teşviki (4857/30) İşyerinde çalıştırılan %40 ve üzerinde engelli sigortalının işveren hissesinin SPEK alt limitinin %100’ü (20,5 puan bu da ödenen paranın %60’ına karşılık gelmektedir.) hazine tarafından karşılanmaktadır. ÖRN: 2017 yılı Normal çalışan için; 666,61 TL Engelli çalışan için; 302,18 TL Hazinenin Karşıladığı; 364,43 TL

16 07- İşbaşı Eğitimi Teşviki (4447/Geçici 15)
Bu teşvikten; 18 yaşından büyük, 29 yaşından küçük olanlardan Türkiye İş Kurumu tarafından 31/12/2017 tarihine kadar başlatılan işbaşı eğitim programlarını tamamlayanların; -Programın bitimini müteakip en geç üç ay içinde programı tamamladıkları meslek alanında işbaşı yapmaları, -İşe alındıkları yıldan bir önceki takvim yılında işyerinden bildirilen aylık prim ve hizmet belgelerindeki sigortalı sayısının ortalamasına ilave olması halinde; İşe alındıkları işyerinin imalat sanayi sektöründe faaliyet göstermesi hâlinde 42 ay, diğer sektörlerde ise 30 ay süre ile; Diğer teşviklerden aldığı işveren hissesi düşüldükten sonra kalan işveren hissesi İşsizlik fonundan karşılanır.

17 08- Ar-Ge Teşviki (5746) Bu teşvikten; Teknoloji merkezi işletmeleri, Ar-Ge merkezleri, Ar-Ge ve yenilik projeleri TÜBİTAK tarafından yürütülen işletmeler, Tekno girişim sermaye desteği alan işletmelerin; Ar-Ge faaliyetlerinde, -Doğrudan görevli olan araştırmacı ve teknisyenlerinin (Ar-Ge personelinin) tamamı ve %10’u kadar destek personelinin ve Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunla ücreti gelir vergisinden istisna tutulmuş fiilen çalışan personelin; 31/12/2023 tarihine kadar, kapsama giren her bir sigortalı için çalışmaları nedeniyle elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin yarısı (SGK’ya ödeyeceği paranın %30’u demek) (6552 sayılı yasa ile 5 yıl şartı kaldırıldı) Maliye Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanacağı öngörülmüştür

18 09- Kültür Yatırım Ve Girişim Teşviki (5225)
Bu teşvikten; -Kültür Yatırım Belgesi almış olan işverenler, söz konusu belgenin alındığı tarihten itibaren yatırım aşamasında üç yıl İşveren Hissesini %50 sini -Kültür Girişim Belgesi almış olan işverenler ise, söz konusu belgenin alındığı tarihten işletme aşamasında yedi yıl İşveren Hissesini %25’ini Kültür ve Turizm Bakanlığı bütçesine konulan ödenekten karşılanacaktır. Bu teşvikin bir farkı da sadece fiilen çalışılan süreler için verilmesidir.

19 10- İşsizlik Ödeneği Teşviki (4447/50)
Bu teşvikten; -İşe giriş tarihi itibariyle işsizlik ödeneği almaya hak kazanmış olması, -Sigortalının işe alındığı tarihten önceki aydan başlanarak son altı aylık dönemde aylık prim ve hizmet belgelerinde bildirilen ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alınmış olması, -İşsizlik ödeneği almaya hak kazanmış olan sigortalının, işsizlik ödeneği almaya hak kazanmadan önce son çalıştığı işyeri haricindeki bir işyerinde işe başlamış olması, -Kapsama giren her bir sigortalı için, işe alındığı tarihten, işsizlik ödeneğinin sona erdiği tarihe kadar yararlanılabilecektir. SPEK alt tutarı üzerinden 33,5 puan işverenin ödeyeceği paranın %89,3’ü oda yaklaşık TL’lik (2017) bir indirim demek

20 11- Yatırım Teşviki (2012-01 Tebliğ)
Bu teşvikten; 20/6/2012 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yatırımlarda Prim Teşviği 2012/01 tebliğ ve Kurumumuzun sayılı genelgesinde detayları belirtilmiştir. Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın, -12 nci maddesinin birinci fıkrasına istinaden büyük ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında teşvik belgesi düzenlenerek desteklenen işletmeler sigorta primi işveren hissesi desteğinden, -13 üncü maddesinin birinci fıkrasına istinaden 6 ncı bölgede; büyük ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında teşvik belgesi düzenlenerek desteklenen işletmeler sigorta primi işveren hissesi desteğine ilave olarak ayrıca sigorta primi (işçi hissesi) desteğinden, yararlanabileceklerdir. Bu teşvik türünde hangi işyerinin kaç sigortalı için ne kadar süreli (İşyerinin bulunduğu ilin yer aldığı bölgeye göre farklılık göstermektedir) teşvikten yararlanabileceği Ekonomi Bakanlığının düzenlediği belgede belirtilmekte ve online olarak Kurumumuza bildirilmektedir.

21 Yatırımlarda Devlet Yardımları Teşviki

22 12- Asgari Ücret Desteği (5510/Geçici 68)
Bu teşvikten; KAPSAMDA OLANLAR 5018 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde sayılan kamu idareleri dışındaki işverenler asgari ücret desteğinden faydalanabilmektedir. KAPSAM DIŞI OLANLAR 5018 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde sayılan kamu idareleri 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki alım ve yapım işlerinde, Uzun vadeli sigorta kollarına (malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası) tabi olan sigortalılar dışındakiler, 2016 yılının aynı ayında uzun vadeli sigorta kollarından bildirilen ve günlük sigorta primine esas kazanç tutarı TL (2015 de 85 tl ) nin üstünde olan sigortalıların 2016 yılında tescil edilen işyerleri bakımından APHB belgesini süresinde vermeyen ve primlerini süresinde ödemeyenler, destekten yararlanılamaz. 2016 yılı Ekim ayı itibariyle sağlanan destek miktarı ,10 TL dir. (Günlük 3,33 TL)

23 13- iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini desteklenmesi (6331 geçici 7 madde)
BAŞLAMA TARİHİ : 1/1/2014 Kamu kurum ve kuruluşları hariç ondan az çalışanı bulunanlardan, çok tehlikeli ve tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri faydalanabilir. Türkiye genelinde, tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde ondan az çalışanın bulunması gerekmektedir. Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kuruma verilmesi şarttır. Kuruma yasal süresi içerisinde ödenmemiş prim ve prime ilişkin borcun bulunmaması gerekmektedir.** Kayıt dışı sigortalı çalıştırılmaması gerekmektedir. İşyerinin, İSG-KATİP’e kayıtlı onaylanmış ve devam eden iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin verilmesine ilişkin, hizmet sunucusu ile yapılmış bir sözleşmesinin olması şarttır. Kurum adına tehlikeli ve çok tehlikeli işyerleri için yansıtma faturası düzenlenmesi gerekmektedir. ** Bu durumda, destek tutarı borca mahsup edilir.

24 14- İşgüvenlikli Çalışma Teşviki (4447/Ek-4)
Bu teşvikten; 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında çok tehlikeli sınıfta yer alıp Ondan fazla çalışanı bulunan Üç yıl içinde ölümlü veya sürekli iş göremezlikle sonuçlanan iş kazası meydana gelmeyen İşyerlerinde çalışanların işsizlik sigortası işveren payı teşvik olarak bir sonraki takvim yılından geçerli olmak üzere ve üç yıl süreyle %1 olarak alınır. Ölümlü veya sürekli iş göremezlikle sonuçlanan iş kazası meydana gelmesi hâlinde takip eden aydan itibaren bu teşvik uygulamasına son verilir. İşverenler bu fıkrada öngörülen şartları tekrar sağlamaları ve talepleri hâlinde bu teşvikten yeniden yararlanır. Türkiye genelinde birden fazla tescilli çok tehlikeli sınıfta yer alan işyeri bulunan işverenin 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalıştırılan toplam çalışan sayısı esas alınır Söz konusu maddenin yürürlük tarihi 23/4/2015 olarak tespit edilmiştir.

25 15- PRİMLERİN ERTELENMESİ
YASAL DAYANAK : sayılı Kanuna eklenen Geçici 72 inci madde KAPSAMI : 2016 yılı Aralık ve 2017 yılı Ocak ve Şubat ayları FİNANSMANI : Hazine • 2016 yılı Aralık ayına ait ertelenen sigorta prim tutarını, 2017 yılı Ekim, • 2017 yılı Ocak ayına ait ertelenen sigorta prim tutarını 2017 yılı Kasım, • 2017 yılı Şubat ayına ait ertelenen sigorta prim tutarını 2017 yılı Aralık 5510 sayılı Kanunun geçici 72 inci maddesi kapsamında asgari ücret desteği hazine katkısı hesabında ilgili aylarda dikkate alınacak prim ödeme gün sayısının günlük 60 TL ile çarpımı sonucu bulunacak sigorta primine esas kazanç tutarı üzerinden hesaplanacaktır. ( 60 x % 34.5 = ) TL. dır. (işsizlik sigorta primi ve DV hariç olmak üzere) Kamu Kurumları dışındaki asgari ücret desteğinden yararlanan işverenler primlerini süresinde ödeme şartı aranmaksızın prim erteleme desteğinden yararlanacaklardır.

26 Son dönem değişiklikleri ve önemli birkaç konu

27 Meslek Kodu Uygulaması
Kayıt dışı istihdamın türlerinden biri ücretlerin eksik bildirimidir. Mühendis, mimar, avukat, öğretmen, doktor, eczacı, futbolcu, antrenör, basketbolcu gibi kalifiye ve yüksek ücret meslekleri yapanların asgari ücret üzerinden prim ödendiği yapılan incelemeler sonucu saptanmıştır. Bu nedenle, 2012 yılı Kasım ayından itibaren APHB meslek koduna yer verilmiştir. İşverenlerin APHB’de, sigortalının fiilen icra ettiği mesleği ve bu mesleğe ait İŞKUR tarafından belirlenen meslek kod numarasının girilmesi istenmiştir. Uygulama 6728 sayılı Kanun ile zorunlu hale getirilmiştir. 01/01/2018 tarihinden itibaren bildirmeyene veya yanlış bildiren kişilere ceza uygulanacaktır.

28 Ahilik Sandığı TORBA YASADA KABUL EDİLEN AHİLİK SANDIĞI;
 1 Ocak 2018’e de başlayacak Primlerin %2’sini esnaf,  %1’ini devlet ödeyecek. Alınacak günlük prim tutarı, prime esas günlük kazanç alt sınırının iki katı üzerinden hesaplanacak tutardan fazla olamayacak 600 gün faaliyetini sürdüren ve sandık primi ödemiş olanlara 180 gün,  900 gün faaliyetini sürdüren ve Esnaf Ahilik Sandığı primi ödemiş olanlara 240 gün, gün faaliyetini sürdüren ve Esnaf Ahilik Sandığı primi ödemiş olanlara 300 gün süreyle Esnaf Ahilik Sandığı ödeneği verilecek. Herhangi bir nedenle sigortalılık durumunun sona ermesi halinde, o ana kadar sigortalıdan kesilen primler ile devlet payı iade edilmeyecek Esnaf Ahilik Sandığı sigortalılarından iflas istemiyle mahkemeye başvurulmuş olmak suretiyle veya iflasa tabi olmamakla birlikte işyerini kapatmak suretiyle sigortalılığı sona erenler, sigortalılığının sona erdiği tarihi izleyen günden itibaren otuz gün içinde Kuruma doğrudan veya elektronik ortamda başvurarak yeni bir iş almaya hazır olduklarını kaydettirmeleri, bu maddede yer alan prim ödeme koşullarını sağlamış olmaları ve Esnaf Ahilik Sandığı primi ve bu prime ilişkin herhangi bir borcunun olmaması kaydıyla Esnaf Ahilik Sandığı ödeneği almaya hak kazanırlar.

29 CEZALI TEŞVİK SÜRELERİ
 Mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyerleri ilk tespitte bir ay süreyle, ilk tespit tarihinden itibaren üç yıl içinde tekrar eden her bir tespit için ise bir yıl süreyle bu Kanun, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununda yer alan sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanamaz Beş kişiden fazla olmamak koşuluyla çalıştırılan toplam sigortalı sayısının %1’ini aşmayan sayıda, çalıştırılanların sigortalı olarak bildirilmediğinin veya bildirilen kişilerin fiilen çalışmadığının tespit edilmesi hâlinde birinci fıkra hükümleri uygulanmaz.

30 Son Dönem Değişiklikleri
İşe Giriş Tarihinin Değiştirilmesi Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine tabi sigortalı çalıştıran işverenler e-sigorta yoluyla yaptıkları bildirimleri bildirgede belirtilen işe giriş tarihini takip eden ilk iş günü saat 23.59’a kadar e-sigorta yoluyla iptal edebilir.  (İşe giriş bildirgeleri işe giriş tarihini takip eden günün sonuna kadar sizin tarafınızdan iptal edilebilecek)

31 Son Dönem Değişiklikleri
İşten Ayrılış Bildirgesinin Verilme Süresi İşverenlerin Kuruma ilk defa işyeri bildirgesi verdikleri işyerlerinde ilk defa sigortalı çalıştırmaya başladıkları tarihten itibaren bir ay içinde çalışmaya başlamış olan sigortalılardan hizmet akdi sona erenlerin söz konusu bir aylık sürenin dolduğu tarihi takip eden onuncu güne kadar verilen işten ayrılış bildirgeleri yasal sürede verilmiş sayılır (ilk defa tescil edilen işyerlerine işe giriş bildirgeleri için verilen 30 günlük ilave süre işten çıkış bildirgeleri için de verildi. )

32 Son Dönem Değişiklikleri
Kamuda 30 yıldan fazla hizmeti olup da 09/01/2015 tarihinden önce emekli olanlardan 30 yılın üzerindeki ödenmeyen ikramiyeleri 1 yıl içinde müracaat etmeleri halinde 7500 TL’ye kadar olanlar 3 ay içinde 7500’TL’nin üzerindeki alacakları da ilk ödemeden bir yıl sonra kanuni faizi ile birlikte ödenecektir. 6736 Sayılı Kanun kapsamında borçlarını yapılandıranlardan ilk taksiti ödeyemeyenler; 31/05/2017’ye kadar kanuni faizi ile birlikte ödeme yapanlar yasal süresi içinde ödemiş kabul edilecek ve yapılandırması bozulmayacaktır. 10/01/2017'den kanun çıkıncaya kadar gecikme zammı ile ödeyenlere bu yılın sonuna kadar talep etmeleri halinde iade yapılacaktır. 6736 Sayılı Kanun kapsamında borçlarını taksitli yapılandıranların her taksiti 4 ay sıralı olarak ötelenmiş kabul edilir.

33 Zorunlu Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım Sistemi 1
2016/26 sayılı başbakanlık genelgesi, orada bahsi geçen Zorunlu Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım Sistemi: Türk vatandaşları ve 5901’e tabi olan mavi kartlı vatandaşlar bu kapsamda olacaktır. 01/01/2017’den itibaren zorunlu olması 45 yaşını doldurmamış (01/01/1972 ve sonrasında doğanlar) olanlar sisteme zorunlu dahil edilir. Süre gelmeden bir emeklilik şirketiyle anlaşma yapılması gerekiyor SPEK tutarının %3’ü kadar bireysel emeklilik kesintisi yapılır. Her bir ihlal için Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yüz Türk Lirası idari para cezası uygulanır.

34 Zorunlu Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım Sistemi 2
Çalışan sayısı ve üzerinde olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar tarihinden itibaren, ► Çalışan sayısı arasında olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki cetvellerde yer alan merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarında çalışanlar tarihinden itibaren, ► Çalışan sayısı arasında olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar tarihinden itibaren, ► Çalışan sayısı arasında olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar ile mahalli idareler ve kamu iktisadi teşebbüslerinde çalışanlar tarihinden itibaren,  ► Çalışan sayısı arasında olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar tarihinden itibaren, ► Çalışan sayısı 5-9 arasında olan bir işverene bağlı olarak özel sektörde çalışanlar tarihinden itibaren, işverenleri aracılığıyla bireysel emeklilik sistemine otomatik olarak dahil edileceklerdir.  Çalışan sayısının belirlenmesinde, birden fazla işyeri olan işverenler için bütün işyerlerindeki çalışanların toplamı göz önünde bulundurulacaktır.

35 Son Dönem Değişiklikleri
Kısmi Süreli Çalışanların GSS’si Eksik Gün Nedeni 06, 07, 17 (Kısmi veya Puantaj) bildirilenlerin Zorunlu GSS kaydı yapılıp,  kalan GSS sürelerini 30’a tamamlamak zorundalar. Kimler Muaf: Bakmakla yükümlü konumda olanlar (eşinden sağlık yardımı almaya müstehak olanlar) 21 ve üzerinde prim gün sayısı bildirilenler Sonuç olarak: 30/09/2016’ya kadar Eksik Gün Nedeni  07 olanlar zorunlu olarak GSS kapsamında değildi artık onlar kapsamda, Bakmakla yükümlü olunanlar ile 21 gün üzerinde prim gün bildirenler muaf değildi onlar da muaflar.

36 Son Dönem Değişiklikleri
Sigorta Primine Esas Kazanç (SPEK) tavanı 24 Kasım 2016 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan 6761 Sayılı Kanun ile; 01/01/2017’den geçerli olmak üzere Asgari ücretin 7,5 katına yükseltilmiştir. (1777,50*7,5=13.331,40) 6764/58: Okul Aile birlikleri ve Vakıf Üniversiteleri 5 puan teşviklerinden YARARLANACAKLAR. 5510/81/ı 09/12/2016 Tarihinden itibaren Meslek liselerinde ve Çıraklık eğitim Merkezlerinde eğitim gören öğrencilerden 10. ve 11. sınıflarda okuyanların sigortasını da okullar yapacaktır. Ev hizmetlerinde 10 günden az çalışanların sigortalılığının (Günlük: 1,19 TL) bildirimi ve ödemeleri ile ilgili olarak Kısa Mesaj (SMS) ve Mobil Uygulamasına geçilmiştir.

37 Kısa Kısa Bazı Hatırlatmalar
1774 Kimlik Bildirim Kanununa göre kolluk kuvvetlerine verilen bildirimlerdeki tarihler ile işe giriş bildirgesindeki tarihlerin uyumu Eksik gün ekinde verilen sözleşmelerde ay içerisindeki çalışma gün sayısının net olarak belirtilmesi ve Puantaj kayıtlarında sigortalının imzasının da olmasına dikkat edilmesi, E-borcu yoktur yazılarının sistemden alınması için aktivasyon müracaatlarının yapılası, İşveren adına imza atmadan önce muhakkak vekaletname alınması, Ay sonunda APHB vermeden önce çalışmazlık bildiriminin sorgulanması, 6736 Yapılandırmasının diğerlerinden en büyük farkı; Kesinlikle ilk iki taksitin aksatılmaması gerekmektedir 6183 Sayılı Amme Alacakları Kanunun 48. md. taksitlendirmesi her daim yapılabilmektedir. Kıdem tazminatı ve emekli olabilir yazıları emeklilik talebi anlamına gelmez.

38 Kısa Kısa Bazı Hatırlatmalar 2
İşyeri tescil müracaatlarının internetten yapılması işlemi, 6661 Teşviğindeki rakam ertesi gün tahakkuktan düşüyor. Zorunluluk hariç ödemeleri bir gün sonra yapılması karışıklığı engelleyecektir. İşten ayrılış kodunun değiştirilmesi ile ilgili sigortalı talepleri Çalışma ve İşkur İl Müdürlüğüne yapılması gerekmektedir. İşveren ile işçinin müşterek müracaatları ise kurumumuza yapılması gerekmektedir. 5510 ve 4857 Sayılı Kanunları incelediğimizde OHAL durumlarında çalışanların işten çıkarılması ile ilgili olarak herhangi bir sınırlama bulunmadığı anlaşılmaktadır.

39 Kısa Kısa Bazı Hatırlatmalar 3
Emeklilik işlemlerinin daha hızlı ilerlemesi için emekliliğine 6 ay ile 1 yıl arasında kalanların hizmet birleştirme dilekçesi vermesinde fayda vardır. İlk defa 08/09/1999’dan önce çalışmaya başlayanlar 15 yıl 3600 gün olması halinde kendi istekleri ile de işten ayrıldığında da Kıdem Tazminatı alabilir. İşkazası, bildirimlerin süresinde yapılmaması halinde; bildirim tarihine kadar sigortalıya ödenecek olan geçici işgöremezlik ödeneğinin tamamının işverenden tahsili, ayrıca 6331 sayılı kanun gereğince de yapılan işin tehlike derecesi ve çalışan sigortalı sayısına göre değişmekle birlikte; her bir işkazsı başına; TL – TL İPC uygulanmaktadır. İşkazasının geçirildiği gün raporlu dahi olsa muhakkak prim bildirilmesi gerekir.

40 Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
Muhtasar beyanname ve Aylık Prim Hizmet Belgelerinin Birleştirilmesi Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, vergi kanunlarına göre verilmesi gereken muhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek, kesilen vergilerin matrahlarıyla birlikte sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarının bildirilmesine mahsustur.

41 Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
MUHTASAR VE PRİ HİZMET BEYANNAMESİ Sigorta primlerinin ödemeleri 5510 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde yapılacaktır. Kırşehir ilinde Haziran ayında verilmesi gereken beyannameler dahil olmak üzere 1/6/2017 tarihinden itibaren başlanacaktır. Türkiye genelinde 1/1/2018 tarihinden itibaren başlanacaktır. Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilebilmesi için şifre verilmesi ve kullanılmasına ilişkin işlemler Gelir İdaresi Başkanlığınca yapılacaktır. Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi dışında kalan Sosyal Güvenlik Kurumuna karşı elektronik ortamda yerine getirilmesi gereken yükümlükler için şifre verilmeye devam edilecektir.

42 Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
VKN İLE SOSYAL GÜVENLİK KURUMU İŞYERİ SİCİL NUMARASININ EŞLEŞTİRİLMESİ Aynı işverene ait tüm işyerleri için muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin gönderilebilmesi bakımından işverenin vergi kimlik numarası altında Sosyal Güvenlik Kurumunda kayıtlı olan tüm işyerlerinin beyannamede yer alması gerekmektedir. Bu bakımdan mükelleflere/işverenlere vergi kimlik numaraları ile kurum işyeri sicil numaralarının eşleştirilmesi amacıyla bir defaya mahsus olmak üzere Vergi Kimlik Numarası ile Sosyal Güvenlik Kurumu İşyeri Sicil Numarasının Eşleştirilmesine İlişkin Bildirimi elektronik ortamda gönderme zorunluluğu getirilmiştir. Bildirim 2017/Mart ayının sonuna kadar internet vergi dairesi üzerinden ( elektronik ortamda yapılacaktır. Kanun kapsamından çıkmış işyerleri için eşleştirme yapılmayacaktır.

43 Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
MESLEK MENSUPLARININ SORUMLULUĞU Muhtasar ve prim hizmet beyannamesinde yer alan bilgilerin, defter ve kayıtlara ve bu kayıtların dayanağını teşkil eden belgelere uygun olmamasına kendi kusurlu davranışları ile sebebiyet verdiklerinin Kurumca veya yetkili adli mercilerce tespit edilmiş olması halinde işverenlerle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumluluk söz konusudur. Sorumluluk için, defter, kayıt ve belgelerin imza karşılığı veya yazılı tutanak yoluyla, bilgilerin ise mail, kısa mesaj veya yazılı tutanak gibi yollarla meslek mensuplarına intikali gerekmektedir. İşveren veya işveren tarafından yetki verilen kişinin imzası olmayan veya bu kişiler tarafından intikal ettirilmeyen bilgi ve belgelere istinaden meslek mensupları tarafından düzenlenen defter, belge ve bilgiler için ilgili meslek mensupları sorumlu sayılacaktır.

44 Genel Sağlık Sigortası
Hiçbir Sosyal Güvencesi Olmayan, 18 yaşından gün alan ve ikametleri Türkiye’de olan T.C. Vatandaşları ZORUNLU olarak GENEL SAĞLIK SİGORTASI’na tabi olmak zorundadır. tarihinden itibaren brüt asgari ücretin % 3 ü üzerinden (1.777,50 TL) aylık 53,33 TL seviyesinden uygulanacaktır. Sosyal Dayanışma Vakıflarına gelir tespiti için müracaat edip Aylık Geliri Kişi Başına Asgari Ücretin 1/3 den az olduğu anlaşılan kişilerin primleri ise hazine tarafından karşılanacaktır. tarihi öncesine ait 60/g borçlarının, tarihleri arasında (oniki ay içinde) peşin veya sigortalının kendi belirleyeceği taksitler halinde ödeme imkanı getirilmiştir. tarihi öncesine ait (60/1-g) prim borcu bulunanlar, 2017/04 döneme ait 53,33 TL olan genel sağlık sigortalısı prim borcunu ödemesi halinde, öncesine ait prim borçları dikkate alınmaksızın tarihinden itibaren 30 gün beklemeksizin sağlık hizmetlerinden yararlanabileceklerdir

45 Geçici koruma sağlanan yabancılarla (yoğun olarak Suriyeliler)
1.     Geçici kimlik belgesi düzenleme tarihinden itibaren en az 6 ay geçmesi gerekiyor, 2.     Çalışma izni için başvuru şart (aynı diğer yabancı uyruklular gibi çalışma izni almaları gerekiyor, en çok bu konu yanlış anlaşılıyor), 3.     İkamet ettikleri illerde çalışma hakkına sahip olacaklar, 4.     Çalıştıkları iş yerindeki toplam çalışan sayısının yüzde 10'unu geçemeyecekler, Mevsimlik tarım ve Hayvancılık işlerinde çalıştırılacaklar ile ilgili müracaatların Bakanlığa değil, geçici koruma sağlanan Valiliklere müracaat yapılması gerekmektedir.

46 Eksik Gün ve Kazanç Bildirimi…
Avukatların ve Rehberlerin SPEK Tutarları Avukatlık Kanunu’nda yapılan düzenleme ile Barolara Avukatlık Bürolarında çalışanlar için asgari ücret belirleme yetkisi verildi. Bu kişilerin bildirimi en az bu tutarın altında olmaması için il müdürlükleri talimatlandırıldı. Benzer şekilde Turist Rehberleri için Bakanlığın belirlediği asgari ücret seviyesi dikkate alınmaktadır.

47 Ücretlerin Banka Kanalıyla Ödenmesi
2009 yılında yapılan değişiklikle ücretlerin banka kanalıyla ödenmesine dair düzenleme yapılmış ve 10 ve üzeri işçi çalıştıranlar ücretleri banka kanalıyla ödenmesi zorunlu hale getirilmiştir. 2016 yılında yayımlanan Yönetmelik ile de, 2016 Haziran ayından itibaren 10 olan işçi sayısı 5’e düşürülmüştür.

48 ALO 170 … Kayıt dışı istihdamla ilgili ihbar ve şikayetlerin hızlı bir şekilde sonuçlandırılması amacıyla Kurumumuz bünyesinde 2008 yılı Mayıs ayında ALO 170 İhbar Hattı kuruldu. Bu ihbar hattı Bakanlığımızca ilgili ve bağlı kuruluşları da kapsayacak şekilde yeni bir anlayışla yeniden yapılandırılarak 15 Kasım 2010 tarihi itibariyle “Çalışma ve Sosyal Güvenlik İletişim Merkezi” olarak Bakanlığımız bünyesinde hizmet vermeye devam etmektedir.

49 Sosyal Güvenlik Hizmetlerinin İyileştirilmesi
2000’li yıllardan önce Sosyal Güvenlik Kurumlarının sunduğu sağlık hizmetinin yetersizliği, gelir ve aylıkların bağlanma süresinin uzun olması, işlemlerin manuel yürütülmesinden dolayı hizmet birimlerinde oluşan iş yoğunluğu ve uzun kuyruklar, kişilerin kayıtlı çalışmasını teşvik etmiyordu. Nitekim 1996 yılında yapılan bir araştırma İşverenler, Sigortalı ve Emeklilerin % 85’inin, Kurumun sunduğu hizmetlerden hoşnut olmadığını ortaya koymuştu. Günümüzde ise durum oldukça farklıdır.

50 Memnuniyet Oranları Kayıt Dışı İstihdamla Mücadele Daire Başkanlığı 50

51

52 Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz.
ve SON Anlatılan konular ile veya Sosyal Güvenlik Uygulamaları Hakkında sormak istediğiniz başkaca soru varsa bekliyoruz, bildiğimizi yanıtlarız, bilmediğimize yorum yapmaz, not alır, muhakkak dönüş yaparız. yoksa; Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz.

53 SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
TEŞEKKÜR EDERİZ Murat TOKGÖZ Ünal KAYA İlkadım SGM Müd.V Samsun SGK İl Müd.


"SOSYAL GÜVENLİK KURUMU" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları