Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ VE YARGI SÜRECİNDE ÇÖZÜMÜ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ VE YARGI SÜRECİNDE ÇÖZÜMÜ"— Sunum transkripti:

1 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ VE YARGI SÜRECİNDE ÇÖZÜMÜ
Ekrem SARISU Burhanettin YAŞARTÜRK Sezgin ÖZCAN Yıldırım Beyazıt Ünv. Nisan 2014 Ankara

2 En basit tarifi ile vergi; kamu harcamalarına katılma payıdır.
VERGİ NEDİR? Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

3 İki tarafın anlaşmazlığıdır
İki tarafın anlaşmazlığıdır. Uyuşmazlık kişiler, adli, idari ve asgari merciler ve devletler arasında olabilir. UYUŞMAZLIK NEDİR? Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

4 VERGİ UYUŞMAZLIĞI NEDİR?
Vergi idaresi ile mükellefler arasında vergi uygulamaları nedeniyle ortayı çıkan hukuki anlaşmazlıktır. Temelinde mükellef ile vergi idaresi arasında bir “anlayış farkı” ya da “görüş ayrılığı” yatar. VERGİ UYUŞMAZLIĞI NEDİR? Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

5 VERGİ UYUŞMAZLIĞININ ORTAYA ÇIKMA SEBEPLERİ
Genellikle: ● Vergiyi doğuran olay, ● Mükellefiyet, ● Tarh, ● Tebliğ, ● Tahakkuk, ● Ceza Kesme, ● Tahsil İşlemleri, uygulamalarında ortaya çıktığı görülmektedir. VERGİ UYUŞMAZLIĞININ ORTAYA ÇIKMA SEBEPLERİ Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

6 VERGİ UYUŞMAZLIKLARI NASIL ORTAYA ÇIKIYOR?
Genellikle: ● Vergi incelemesi, ● İdarenin tarama ve kontrolü, Sonucu ortaya çıkıyor VERGİ UYUŞMAZLIKLARI NASIL ORTAYA ÇIKIYOR? Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

7 Tarhı Önerilen Vergi Tutarı Kesilmesi Önerilen Ceza Tutarı
Vergi İncelemeleri Yıllar Tarhı Önerilen Vergi Tutarı Kesilmesi Önerilen Ceza Tutarı 2011 ,00 TL ,00 TL 2012 ,00 TL ,00 TL 2013 ,00 TL ,00 TL Tarhı önerilen vergi tutarı Kesilmesi önerilen ceza tutarı Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

8 İnceleme Seçim Kriterleri
Belirli özelliği olan sektör ve konuların denetlenmesi İhbar Mali tablolarda tutarsızlık Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

9 İnceleme Seçim Kriterleri (2)
Bakanlık takipli özel incelemelerin vergisel değerlendirmesi Karapara incelemeleri Düzenleyici kurul (SPK, BBDK vb.) talebi Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

10 Vergi İncelemesinin Türleri
Kapsamına Göre Kaynağına Göre Yöntemine Göre Tam İnceleme (1 yıl) Olağan İnceleme Normal İnceleme Sınırlı İnceleme (6 ay) İhbarlı İnceleme Aramalı İnceleme Karşıt İnceleme Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

11 İncelemenin Başlaması
Vergi incelemelerinde süre, inceleme başlama tutanağının düzenlenmesiyle başlar. Önceden haber verilmesi mecburi değildir. Kural olarak 5 yıllık zamanaşımı süresi dahilinde inceleme yapılabilir. İşe başlama tutanağının hazırlanarak, mükellefle birlikte imzalanması gerekir. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü 11

12 İncelemenin Başlaması (2)
İnceleme, çalışma saatleri içinde, kural olarak işyerinde yapılmalıdır. Daha önceden incelenen mükellefler tekrar incelenebilir. İnceleme konusu açıkça izah edilmeli, konu ile sınırlı inceleme yapılmalıdır. İncelemenin tamamlanmasını takiben durumun tutanak ile tespiti gerekir. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

13 İnceleme Elemanıyla İlişkiler
Gereksiz gerginliklerden kaçınılmalıdır Sorulduğu ve istenildiği zaman bilgi verilmelidir Gereksiz diyaloğa girilmemeli, inceleme elemanından bir davet gelmedikçe rahatsız edilmemelidir Şirket hakkında genel bilgi verilmeli, çalışma ortamı ve mekanlar tanıtılmalıdır İşyerindeki yemek uygulamasından yararlanmak isteyip istemediği sorulmalıdır. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

14 İnceleme Elemanıyla İlişkiler (2)
İrtibat, muhasebe müdüründen aşağı olmamak üzere üst seviyeden ve tek elden sürdürülmelidir. İnceleme elemanının daha üst seviyedeki bir yetkiliye başvurmaya ihtiyaç duymasına mahal verilmemelidir. Hangi bilgi ve belgenin istenildiği anlaşılmalı, bilgi ve belgeler zamanında ve doğru şekilde sunulmalıdır. İstenmeyen / gerekli olmayan bilgiler sunulmamalıdır. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

15 Savunma Tezlerinin Hazırlanması
İnceleme konusunun anlaşılması Konuya ilişkin hazırlık yapılması Mevzuat Karar Özelge Başvurulacak yasal yolların değerlendirilmesi Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

16 İnceleme Tutanaklarına Açıklama ve İtirazların Konulması
Doğruluğundan emin olunmayan bilgiler için zaman istenmeli, zaman verilmiyorsa bu durum tutanakta belirtilmeli Mükellef temsilcisinin beyan ve açıklamalarının tutanağa tam olarak geçirildiğinden emin olunmalı Tutanağın her sayfası imzalanmalı Tutanak imzasından önce şirket danışmanı ile birlikte tarhiyat öncesi uzlaşma talep edilip edilmeyeceği kararlaştırılmalı Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

17 Rapor Değerlendirme Komisyonu Sonuçları
Olumlu Değerlendirme Olumsuz Değerlendirme Raporun değerlendirme komisyonları tarafından ilgili mevzuata uygun bulunması halinde, karar tutanağı ile birlikte, inceleme elemanına veya inceleme ve denetim birimine iletilir. İnceleme elemanı veya inceleme ve denetim birimi söz konusu raporları ilgili vergi dairesine gönderir. Raporun rapor değerlendirme komisyonları tarafından yapılan değerlendirmede ilgili mevzuata uygun bulunmaması halinde, gerekçeli karar tutanağı ile birlikte doğrudan veya inceleme ve denetim birimi aracılığıyla inceleme elemanına gönderilir. Vergi inceleme elemanı, raporu değerlendirir. Raporun uygunluğu görüşünde diretebilir ya da ilgili değişiklikleri yaparak yeniden komisyonun onayına sunabilir. Komisyon raporla ilgili olumlu ya da olumsuz değerlendirmeye varır. Değerlendirmenin olumlu sonuçlanması halinde, olumlu değerlendirmenin sonuçlarını doğurur. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

18 VERGİ İNCELEMESİ SONUCU
Uyuşmazlığa yol açan vergi kabahatleri, suçları ve cezaları ortaya çıkıyor. VERGİ İNCELEMESİ SONUCU Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

19 VERGİ KABAHATLERİ, SUÇLARI VE CEZALARI
Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

20 Vergi Kabahatleri ve Vergi Suçları
VERGİ SUÇLARI Vergi Ziyaı Kabahati Usulsüzlük Kabahati Kaçakçılık Suçu Vergi Mahremiyetini İhlal Suçu Mükelleflerin Özel İşlerini Yapma Suçu Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

21 VERGİ KABAHATLERİ ve CEZALARI

22 Özel Usulsüzlük Kabahati
Vergi Kabahatleri Sadece parasal ceza kesilir Kasıt veya taksirle işlenebilir Tespit vergi incelemeleri ile yapılır/ İdarece saptanır Cezayı vergi dairesi keser Vergi/ceza ihbarnamesi tebliğ edilir VERGİ KABAHATLERİ Vergi Ziyaı Kabahati Usulsüzlük Kabahati Usulsüzlük Kabahati Özel Usulsüzlük Kabahati Birinci Derece İkinci Derece Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

23 Vergi Cezaları VERGİ CEZALARI HÜRRİYETİ BAĞLAYICI + PARASAL CEZALAR
MALİ VE İDARİ NİTELİKTE CEZALAR Vergi Ziyaı Cezası Usulsüzlük Cezası Özel Usulsüzlük Cezaları Kaçakçılık Cezası Vergi Mahremiyetini İhlal Mükelleflerin Özel İşlerini Yapma Birinci Derecede Usulsüzlük Cezaları İkinci Derecede Usulsüzlük Cezaları Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

24 Vergi Ziyaı Kabahati ve Cezası
Vergilendirme ile ilgili ödevlerin zamanında yerine getirilmemesi veya eksik yerine getirilmesi Verginin zamanında tahakkuk ettirilmemesi Verginin eksik tahakkuk ettirilmesi Verginin haksız yere alınması Vergi Ziyaı nedir? Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

25 Vergi Ziyaı Kabahati ve Cezası (2)
Vergi aslına bağlı hesaplanan para cezası Fiilin ağırlığına göre ceza 1 kat, 1/2 kat veya 3 kat artırılır. Ziyaa uğratılan verginin (vergi aslının) bulunması Ceza katsayısının uygulanarak ceza tutarının bulunması Vergi Ziyaı Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

26 Vergi Ziyaı Kabahati ve Cezası (3)
Kayba uğratılan verginin bir katıdır. Ceza kesinleştikten sonra 5 yıl içinde yeniden ceza kesilmesi halinde %50 arttırılır. Kaçakçılık suçu ile vergi ziyaına sebebiyet verilmesi cezayı 3 kat arttırır. Kanuni süresi geçtikten sonra verilen beyannameler için kesilecek ceza ½’dir. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

27 Usulsüzlük Kabahati ve Cezaları
Nedir? Vergi kanunlarına şeklen ve usulen aykırılıktan doğar. Vergi kaybı meydana gelmez. İki derece halinde belirlenmiştir. I. Derece Beyannamelerin süresinde verilmemesi Tutulması zorunlu defterlerin tutulmaması Defter, kayıt veya ilgili vesikaların noksan, usulsüz veya karışık olması İşe başlamanın zamanında bildirilmemesi Tasdik işlemlerinin yaptırılmaması II. Derece Vergi kanunlarında yazılı bildirimlerin zamanında yapılmaması Tasdiki mecburi olan defterlerden herhangi birinin tasdik muamelesinin süresinin sonundan başlayarak bir ay içinde yaptırılmış olması Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

28 Usulsüzlük Kabahati ve Cezaları (2)
tarihinden itibaren uygulanmak üzere aşağıdaki miktarlar belirlenmiştir: Sermaye Şirketleri I. Derece Usulsüzlük Cezası (TL) II. Derece Usulsüzlük Cezası (TL) 110 60 Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

29 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası
Usulsüzlük kabahatinden farkı vergi yükümlülüğünü daha ağır noktalarda ihlal etmesi Şekle ve usule ilişkin hükümlere uyulmaması halinde Özel usulsüzlükler sonucunda, vergi ziyaı da meydana geldiği takdirde, bu ziyaın gerektirdiği vergi cezaları ayrıca kesilir. Özel usulsüzlük kabahatinin fiilleri Belge düzenine ilişkin aykırılıklar Defter düzenine ilişkin aykırılıklar Vergi levhasına ilişkin aykırılıklar Muhasebe sistemine aykırılıklar Vergi kimlik numarasına ilişkin aykırılıklar Bildirim zorunluluğuna uymama Vergi incelemesini zorlaştırma Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

30 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (2)
Cezanın Muhatabı Fatura, serbest meslek makbuzu, gider pusulası ve müstahsil makbuzunun verilmemesi, alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması Bu belgelerde gerçeğe aykırı beyana yer verilmesi Kime verilir? Belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine Belge düzenine ilişkin aykırılıklar Özel Usulsüzlük Cezası Ne kadardır? 190 TL’den az olmamak kaydıyla, belgelere yazılması gereken meblağın %10’u nispetinde verilir. Bir takvim yılı içinde her bir belge nev’ine ilişkin kesilecek toplam ceza TL’yi aşamaz. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

31 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (3)
Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, bulundurulmaması, kullanılmaması Düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi Gerçeğe aykırı beyan edilmesi Belge düzenine ilişkin aykırılıklar Ceza Tutarı Her bir belge için 190 TL – maktu para cezası Her bir belge nev'ine ilişkin olarak her bir tespit için TL’yi Bir takvim yılı içerisinde TL’yi geçemez. Özel Usulsüzlük Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

32 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (6)
Muhasebe standartları, tek düzen hesap planı ve mali tabloların çıkarılmasına ilişkin usul ve esaslara uyulmaması Muhasebe sistemine uymama Ceza Tutarı 4.400 TL – maktu para cezası Özel Usulsüzlük Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

33 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (7)
Vergi kimlik numarası kullanmadan işlem yapılması Kabahatin oluşması için vergi kimlik kullanılma zorunluluğu getirilen bir işlemin varlığı gereklidir Vergi kimlik numarasının kullanılmasının zorunlu olduğu işlemlere örnekler; taşınmaz alım satımı, taşıt alım satımı Vergi kimlik numarasına ilişkin aykırılıklar Ceza Tutarı 970 TL – maktu para cezası Özel Usulsüzlük Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

34 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (8)
Mükellefler Maliye Bakanlığı’nın veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların vergilemeye ilişkin isteyecekleri bilgileri vermeye mecburdurlar Talep yazısında bilgilerin belirli bir sürede verilmesine ilişkin uyarının yapılması gerekir Ceza kesilmesine rağmen mecburiyeti yerine getirmeyenlere yeniden süre verilir Uyulmaz ise ceza bir kat arttırılarak uygulanır Bilgi Vermekten Çekinme Ceza Tutarı Birinci sınıf tüccarlar için TL – maktu para cezası Özel Usulsüzlük Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

35 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (9)
Talep üzerine, defter, belgeler ve diğer kayıtların ibrazı zorunluluğu İbraz mecburiyetine uymama Vergi inceleme ile ilgili her türlü izahat verilmesi, incelemeye yetkiliye çalışma yeri göstermek Vergi incelemesini zorlaştırma Özel Usulsüzlük Cezası Ceza Tutarı Birinci sınıf tüccarlar için TL – maktu para cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

36 Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası (10)
Elektronik ortamda beyanname verilmesi zorunluluğuna uyulmaması Elektronik Beyanname Yükümlülüğüne Uymama Ceza Tutarı Birinci sınıf tüccarlar için TL – maktu para cezası Elektronik ortamda beyanname verilmesi yükümlülüğünün kanuni beyanname verme süresinin sonundan başlayarak: - 30 gün içinde yerine getirilmesi halinde 1/10, - Bu sürenin dolmasını takip eden itibaren 30 gün içinde yerine getirilmesi halinde 1/5 oranında uygulanır. Özel Usulsüzlük Cezası Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

37 (Danıştay 4. Dairesi, E:2004/2105, K:2005/611, T:12.04.2005)
Özel Usulsüzlük Kabahati ve Cezası – Yargı Kararları Özel usulsüzlük cezalarının amacı, cari yıl içerisinde yapılacak kontroller ile vergi ziyaının önlenmesidir. ÖRNEK OLAY: Mükellef, 2010 yılında taşınmaz satışı gerçekleştiriyor ve taşınmazı 2 yıldır elde bulundurduğu için KDV istisnasından yararlanıyor yılında gerçekleştirilen vergi incelemesi sonucunda, istisna şartlarını taşımadığı için KDV istisnasından yararlanamayacağı iddiasıyla KDV tarhiyatı ve özel usulsüzlük cezası kesiliyor. 353. madde takvim yılının kapanmasından sonra ve zamanaşımı süresi içinde vergi incelemesiyle belirlenen ve vergi kaybı doğuran olaylardan yola çıkılarak, yılı içinde belge düzenine de aykırı davranıldığı yaklaşımıyla ceza kesilmesini öngören bir düzenleme içermemektedir. Dolayısıyla takvim yılının kapanmasından sonra vergi kaybından yola çıkarak yıl içinde belge düzenine de aykırı davranıldığı gerekçesiyle ceza kesilemez. (Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu, E:2009/271, K:2010/218, T: ) 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 353 üncü maddesinin 1 inci fıkrası uyarınca verilmesi ve alınması gereken faturanın verilmediğinin ve alınmadığının tespiti halinde, vermeyen ve almayanların her birine her bir belge için özel usulsüzlük cezası kesileceğinin belirtildiği, bu maddeye göre ceza kesilebilmesi için faturanın verilmediğinin, alınmadığının vermeyen ve almayanların birlikte tespitinin gerektiği tutanakta ise satışın kime, ne zaman yapıldığı belli olmadığı gibi faturanın verilip alınmadığının inceleme ve araştırma ile ortaya konulmadığı ve vermeyenlerle almayanlar birlikte saptanmadığından ceza kesilebilmesi için gerekli koşullar oluşmadığı (Danıştay 4. Dairesi, E:2004/2105, K:2005/611, T: ) Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

38 Aşağıda yazılı süreler geçtikten sonra vergi cezası kesilemez
Zamanaşımı Aşağıda yazılı süreler geçtikten sonra vergi cezası kesilemez Vergi ziyaı cezasında, cezanın bağlı olduğu vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın birinci gününden başlayarak 5 yıl VUK 353 (Özel Usulsüzlükler ve Cezalar) ve VUK Mükerrer 355. maddeleri uyarınca kesilecek usulsüzlük cezalarında, usulsüzlüğün yapıldığı yılı takip eden yılın birinci gününden başlayarak 5 yıl Usulsüzlükte, usulsüzlüğün yapıldığı yılı takip eden yılın birinci gününden başlayarak 2 yıl Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

39 HÜRRİYETİ BAĞLAYICI VE PARASAL NİTELİKTE SUÇLAR VE CEZALARI

40 Hürriyeti Bağlayıcı ve Parasal Nitelikte Suç ve Cezalar
Kaçakçılık Cezası Vergi Mahremiyetini İhlal Mükelleflerin Özel İşlerini Yapma Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

41 Vergi ziyaının varlığı şart değildir.
Kaçakçılık Suçu Suçun oluşabilmesi için gerekli eylemler VUK’ta tanımlanmıştır Hürriyeti bağlayıcı ceza ile cezalandırılacak vergi suçlarından en ağırıdır Vergi ziyaının varlığı şart değildir. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

42 Kaçakçılık Suçu ile Vergi Kaybına Yol Açılması
Kaçakçılık suçunun “Vergi Kaybı”na neden olması durumunda Vergi ziyaı suçu için öngörülen mali cezanın 3 KATI uygulanır. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

43 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları
Defter ve kayıtlarda hesap ve muhasebe hileleri yapmak, Gerçek olmayan kişiler adına hesap açmak Defterlere kaydı gereken hesap ve işlemleri vergi matrahının azalması sonucunu doğuracak şekilde tamamen veya kısmen başka defter, belge veya diğer kayıt ortamlarına kaydetmek, Defter, kayıt ve belgeleri tahrif etmek veya gizlemek Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlemek veya bu belgeleri kullanmak 18 AY-3 YIL HAPİS CEZASI Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

44 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (2)
Defter, kayıt ve belgeleri yok etmek veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koymak veya hiç yaprak koymamak Belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenlemek veya bu belgeleri kullanmak 3 YIL – 5 YIL HAPİS CEZASI VUK hükümlerine göre ancak Maliye Bakanlığı ile anlaşması bulunan kişilerin basabileceği belgeleri, Bakanlık ile anlaşması olmadığı halde basmak veya bilerek kullanmak 2 YIL– 5 YIL HAPİS CEZASI Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

45 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (3)
Gerçekte olmayan veya var olmakla birlikte işlemlerle ilgisi bulunmayan kişiler adına onları borçlu ya da alacaklı göstermek Muvazaalı işlem – gerçekte olmayan bir işlemi varmış gibi göstermek Gerçek olmayan veya ilgisi bulunmayan kişiler adına hesap açmak Genel olarak belirtilmiş, kanunda tek tek nelerin hesap ve muhasebe hilesi olduğu sayılmamıştır Her zaman görülebilecek hesap ve muhasebe hataları ile ayırmak güç olabilir «Hile» bilinçli bir kavramı içermesi nedeniyle kasıtlı olarak yapılan hareketleri kapsar Hesap ve muhasebe hileleri yapmak Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

46 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (4)
Tahrifat, gerçeğe aykırı bir değişiklik yapılmasıdır Vergi ziyaı bir zorunluluk değildir Vergi incelemesi kapsamında talep edilmesi halinde, defter ve belgelerin gizlenmesi Defter, belge ve kayıtları tahrif etmek veya gizlemek Çift defter tutmak Defter tutması zorunlu olan mükellefler için işlenebilir bir suçtur Suçun oluşması için bu fiilin sonucunda vergi matrahının azalması gerekir Hesap ve işlemleri başka defter, belge veya diğer kayıt ortamlarına kaydetmek Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

47 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (5)
Belgelerin gerçeği yansıtmayacak şekilde düzenlenmesi Belgeler asılları üzerinde işlenebileceği gibi suretleri üzerinde de işlenebilir Faturadaki satış fiyatının gerçekten düşük gösterilmesi gibi Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlemek veya kullanmak Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

48 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (6)
Suçun oluşması için defter sayfalarının yok edilmesi yeterlidir Defter sayfalarını yok ederek Yerine başka yaprak koymak veya hiç yapmak koymamak VUK’ta defter, belge ve kayıtları saklama süresi 5 yıldır Yok etmek bunların imha edilmesi, kullanılamayacak hale getirilmesidir Defter, kayıtları veya belgeleri yok etmek Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

49 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (7)
Sahte belge, gerçek bir muamele veya durum olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belgedir Vergisel amaçlarla düzenlenmiş olması gerekir Düzenleyen ile kullanan farklı ise iki ayrı suç vardır Sahte belge düzenlemek veya bu belgeleri kullanmak Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

50 Kaçakçılık Suçları ve Cezaları (8)
KAST TCK uyarınca suç şartı Bilerek ve isteyerek yapmak Belgenin sahte olduğunun bilinerek kullanılması Yanıltıcı belge düzenlemek (karine) Kaçakçılık suçunun manevi unsuru Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

51 VERGİ MAHREMİYETİNİ İHLAL SUÇU VE CEZASI

52 Vergi Mahremiyetini İhlal Suçu
Uymak Zorunda Olanlar İhlali Halinde Vergi muameleleri ve incelemeleri ile uğraşan memurlar Vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri ve Danıştay görevlileri TCK 239. madde uyarınca: 1 YIL – 3 YIL hapis ve 5000 güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır Vergi yasalarına göre kurulan komisyonlara iştirak edenler Vergi işlerinde kullanılan bilirkişiler Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

53 MÜKELLEFLERİN ÖZEL İŞLERİNİ YAPMA SUÇU VE CEZASI

54 Mükelleflerin Özel İşlerini Yapma Suçu
Vergi idaresinde ve vergi yargısında görevli olanlar, Vergi kanunları ile ilgili hesap, yazı ve sair özel işlerini ücretsiz bile yapamazlar Bu yasağa aykırı harekette bulunanlar “görevi kötüye kullanma” suçu ile cezalandırılırlar (6 aydan 2 yıla kadar hapis cezası) Vergi ziyaına sebep olunması halinde vergi ziyaı cezası kesilir Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

55 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜM YOLLARI

56 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ
● İdari aşamada çözüm ● Yargı aşamasında çözüm VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

57 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ AŞAMADA ÇÖZÜMÜ
57

58 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ AŞAMADA ÇÖZÜMÜ
● Düzeltme yolu ● Ödeme-Cezada İndirim ● Uzlaşma ● Vergi Afları VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ AŞAMADA ÇÖZÜMÜ Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

59 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ DÜZELTME YOLUYLA ÇÖZÜMLENMESİ
59

60 Hesap Hataları (VUK md. 117) Vergilendirme Hataları (VUK md.118)
VERGİ HATALAR (VUK md. 116) Hesap Hataları (VUK md. 117) Vergilendirme Hataları (VUK md.118) Matrah Hataları Mükellefin Şahsında Hata Vergi Miktarında Hatalar Mükellefiyette Hata Çifte Vergi (Mükerrer Vergi) Konuda Hata Vergilendirme ve Muafiyet Döneminde Hata Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

61 HESAP HATALARI Vergilendirme ile ilgili beyanname, tahakkuk fişi, ihbarname, tekalif cetveli ve kararlarda matraha ait rakamların veya indirimlerin eksik veya fazla gösterilmiş veya hesaplanmış olması Vergi nispet ve tarifelerinin yanlış uygulanması, mahsupların yapılmamış veya yanlış yapılmış olması, birinci bentte yazılı vesikalarda verginin eksik veya fazla hesaplanmış veya gösterilmiş olması Aynı vergi kanununun uygulanmasında belli bir vergilendirme dönemi için aynı matrah üzerinden bir defadan fazla vergi istenmesi veya alınması Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

62 VERGİLENDİRME HATALARI
Bir verginin asıl borçlusu yerine başka bir kişiden istenmesi veya alınması Açık olarak vergiye tabi olmayan veya vergiden muaf bulunan kimselerden vergi istenmesi veya alınması Açık olarak vergi mevzuuna girmiyen veya vergiden müstesna bulunan gelir, servet, madde, kıymet, evrak ve işlemler üzerinden vergi istenmesi veya alınması Aranan verginin ilgili bulunduğu vergilendirme döneminin yanlış gösterilmiş veya süre itibariyle eksik veya fazla hesaplanmış olması Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

63 VERGİ HATALARININ TESPİTİ
● Memurun bulması, ● Üst memurun incelemesi, ● Teftiş sırasında, ● Vergi incelemesi, ● Mükellef müracatı, İle ortaya çıkıyor VERGİ HATALARININ TESPİTİ Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

64 VERGİ HATASININ DÜZELTİLMESİ
Vergi Hataları: ● Vergi dairesince re’sen (VUK md. 121) ● Mükellefin talebi üzerine (VUK md. 122) VERGİ HATASININ DÜZELTİLMESİ Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

65 DÜZELTME TALEBİ VE ŞİKAYET YOLUYLA DAVA AÇMA

66 Vergi Hatası, Düzeltme Ve Şikayet Üzerine Dava Yolu
Düzeltme işleminin konusunu, VUK’da “vergi hataları” adı ile öngörülen belli vergilendirme sakatlıkları oluşturur. Vergi hatası ise doğrudan vergi miktarını etkileyerek fazla veya eksik vergi tarh, tahakkuk ve tahsiline yol açan maddi yanlışlıklar ya da değerlendirme yanlışlıklarıdır. Düzeltme işlemi konusu yapılamayan 2 husus bulunmaktadır. Yargı kararlarına konu olmuş uyuşmazlıklar Ödeme emri aşamasındaki uyuşmazlıklar Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

67 Düzeltme Talebi Üzerine Yapılacak İşlemler
Vergi Dairesi Talebi Haklı Görür Düzeltmeyi Yapar Vergi Dairesi Düzeltme Talebini Reddeder Düzeltme Talebinin Dava Açma Süresi İçinde Yapılması Düzeltme Talebinin Dava Açma Süresi İçinde Yapılmaması Vergi dairesinin red kararı üzerine kalan dava açma süresi içinde, vergi dairesinin cevap vermemesi halinde ise 60 günlük bekleme süresinin bittiği tarihten itibaren kalan dava süresi içinde Vergi Mahkemesine başvurulması zorunludur. Şikayet Yolu ile Maliye Bakanlığına Başvuruda Bulunulur. Şikayet merciinin verdiği red kararı üzerine 30 gün içinde, şikayet mercinin başvuruyu cevaplamaması halinde ise 60 günlük bekleme süresinin dolmasından sonra 30 gün içinde vergi mahkemesinde dava açılacaktır (VUK md. 124). Vergi Uyuşmazlıklarının Çözüm Yolları

68 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÖDEME-CEZADA İNDİRİM YOLUYLA ÇÖZÜMLENMESİ
68

69 Ödeme-Cezada İndirim (VUK md. 376)
İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde vergi dairesine başvuru Teminat göstererek vadenin bitmesinden itibaren üç ay içinde ödemeyi taahhüt Şartları Vergi ziyaı cezasında birinci defada cezanın yarısı, takiben kesilenlerde 1/3 Aynı anda kesilen birden fazla vergi ziyaı cezası 1/2 oranındaki indirimden yararlanabilir Usulsüzlük veya özel usulsüzlükte her defada 1/3 İndirim Miktarı Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

70 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ VERGİ AFLARI YOLUYLA ÇÖZÜMLENMESİ
70

71 Vergi Afları Vergi cezaları af yasaları ile kısmen veya tamamen sona erebilir. Vergi Usul Kanunu’nda af ile ilgili bir hüküm bulunmamaktadır. Aftan yararlanmak çoğu kez vergi aslının ödenmesi koşuluna bağlanmaktadır. Çıkartılan af yasaları, genellikle belli dönemlere ilişkin vergilerle ilgili olarak kesilmiş vergi cezalarını kapsamaktadır. Türkiye’de çeşitli zamanlarda çıkartılan yasalarla vergi cezaları affedilmiştir. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

72 Vergi Afları (2) tarih ve 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun tarih ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun tarih ve 6846 sayılı Kanun (Varlık Barışı) Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

73 OLASI VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÖNÜNE GEÇME YOLLARI

74 OLASI VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÖNÜNE GEÇME YOLLARI
● Pişmanlık müessesesi, ● Özelge müessesesi, ● Peşin fiyatlandırma anlaşmaları OLASI VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÖNÜNE GEÇME YOLLARI Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

75 VERGİ UYUŞMAZLIĞININ “PİŞMANLIKLA BEYAN”LA ÇÖZÜMÜ
75

76 Pişmanlıkla Beyan (VUK md. 371)
Sadece beyana dayalı vergiler için geçerli Sadece vergi ziyaı cezasını gerektiren fiillerde mümkün Mükellef hakkında beyandan önce ihbarda bulunulmaması, mükellefin vergi incelemesine başlanmamış ya da takdir komisyonuna sevk edilmemiş olması gerekir Mükellefin kabahati kendiliğinden haber vermesi gerekir Dilekçeden sonra beyanname verilmesi gerekir Ödeme süresi geçmiş vergiler, pişmanlık zammı ile birlikte haber verilme tarihinden itibaren 15 gün içinde ödenir Ceza Şartların sağlanması halinde vergi ziyaı cezası kesilmez Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

77 PİŞMANLIKTAN YARARLANMAYAN VERGİLER
● Emlak Vergisi ● Veraset ve İntikal Vergisi ● Damga Vergisi PİŞMANLIKTAN YARARLANMAYAN VERGİLER

78 KAÇAKÇILIK SUÇU PİŞMANLIKTAN YARARLANIR MI?
● VUK md. 359’daki kaçakçılık suçunu gerektiren fillerin kendiliğinden haber verilmesi halinde pişmanlıktan yararlanılır. KAÇAKÇILIK SUÇU PİŞMANLIKTAN YARARLANIR MI?

79 İŞTİRAK SUÇU PİŞMANLIKTAN YARARLANIR MI?
● İştirak suçunun kendiliğinden haber verilmesi halinde pişmanlık hükümlerinden yararlanılır. Sadece dilekçe vermek yeterlidir. İŞTİRAK SUÇU PİŞMANLIKTAN YARARLANIR MI?

80 VERGİ VE PİŞMANLIK ZAMMININ ÖDENMEMESİ
● Haber verme tarihinden itibaren vadesi geçen vergilerin pişmanlık zammı ile birlikte 15 gün içinde ödenmemesi halinde pişmanlık talebi geçersiz olur ve cezalı tarhiyat yapılır. VERGİ VE PİŞMANLIK ZAMMININ ÖDENMEMESİ

81 ÖZELGE YOLUYLA OLASI VERGİ UYUŞMAZLIĞININ ÖNÜNE GEÇME
81

82 Vergi Özelge Başvuruları (VUK md. 413)
Mükellefler vergi uygulamalarında gerekli gördükleri konularda Maliye Bakanlığı’ndan açıklama talep edebilir Vergi Dairesi Başkanlığı’na özelge talep formuyla başvuru yapılır Özelge otomasyon sistemiyle, özelge örnek havuzundan yeknesak cevaplar verilir Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

83 Vergi Özelge Başvuruları (2)
Özelge sistemi ile başvuruların ve cevapların bir standarda kavuşturulması, yayın yoluyla şeffaflık sağlanması ve bürokrasiyi azaltması amaçlanmaktadır. Mükellefin, özelge neticesinde işlem yapması halinde, bu işlemin mevzuata aykırı olduğunun sonradan anlaşılması üzerine mükellefe vergi cezası kesilmez. Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

84 OLASI VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ PEŞİN FİYATLANDIRMA ANLAŞMASIYLA ÇÖZÜMÜ
(KVK MD. 13, 2007/2888 BKK md. 14) 84

85 Peşin Fiyatlandırma Anlaşmaları
Peşin fiyatlandırma anlaşmalarının amacı, mükelleflerin ilişkili kişilerle yapacakları mal veya hizmet alım ya da satımında uygulayacakları transfer fiyatlandırmasına ilişkin olarak karşılaşılabilecek olası vergi ihtilaflarının önüne geçilmesidir. Mükellefler, Gelir İdaresi Başkanlığı (“GİB”) ile yapacakları anlaşma sonucunda, anlaşma koşullarına uydukları sürece vergisel risklere karşı korunmuş olacaklar ve bu durum mükelleflere ileriyi görebilme olanağı sağlayacaktır. tarih ve 2007/12888 sayılı BKK ( tarih ve sayılı RG) Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

86 Peşin Fiyatlandırma Anlaşmaları (2)
Gelecek işlemlerde uygulanacak fiyatın tespit edilmesinde kullanılacak yöntem İdare ve mükellef tarafından belirlenir Üçer yıllık ve yenilenebilir Anlaşmada belirlenen yöntem eleştiri konusu yapılamaz ancak yöntemin uygulanmasının doğruluğu ve yöntem uygulanırken anlaşma koşullarına uyulup uyulmadığı inceleme konusu yapılabilir İdare ve mükellef arasında, İdare ve bir başka ülkenin idaresi arasında ve İdare, mükellef ve birden fazla yabancı ülkenin Vergi İdaresi arasında olabilir Vergi Uyuşmazlıklarının İdari Aşamada Çözümü

87 TEŞEKKÜRLER

88 UZLAŞMA YOLUYLA ÇÖZÜMÜ
VERGİ İHTİLAFLARININ UZLAŞMA YOLUYLA ÇÖZÜMÜ Vergi İhtilafları

89 Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
İdari Yollar Uzlaşma Türleri Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Tarhiyat Sonrası Uzlaşma Vergi İhtilafları

90 Uzlaşma Mükellef İdare Hızlı tahsilat
Uzun ve masraflı yargı sürecinin bertarafı Yargıdaki iş yükünün hafiflemesi İdari işlemin tekrar gözden geçirilmesi Vergi İhtilafları

91 Tarhiyat Öncesi Uzlaşma
İnceleme raporunun eklendiği uzlaşmaya davet yazısının tebliğinden itibaren Re’sen ve/veya ikmalen vergi ve/veya cezaları Vergi İncelemesi 15 gün içerisinde Tarhiyat öncesi uzlaşma talebi Vergi İhtilafları

92 Tarhiyat Öncesi Uzlaşma
Uzlaşılan vergi miktarı üzerinden, uzlaşma tutanağı tarihi itibariyle gecikme faizi hesaplanır. Yargı yolu açıktır. Tarhiyat öncesi uzlaşmanın temin edilememesi veya uzlaşmaya varılamamış olması halinde, tarhiyat sonrası uzlaşmaya gidilemez. Uzlaşma sonuçları kesindir. Kaçakçılık suçları ile vergi zıyaına sebebiyet verilmesi halinde tarh edilecek vergi ve kesilecek ceza ile bu fiillere iştirak edenlere kesilecek cezalar tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamı dışındadır. Vergi İhtilafları

93 Tarhiyat Öncesi Uzlaşmaya Varılmaması
Mükellef vergi ve ceza ihbarnamelerinin kendilerine tebliğ edilmesini beklemelidir. İhbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde vergi mahkemesinde dava açılabilir. Tarhiyat öncesi uzlaşma talep edilmemişse, Tarhiyat sonrası uzlaşma talep edilebilir. Vergi İhtilafları

94 Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
Tarhiyat sonrası uzlaşmanın kapsamı dışında kalan vergi ve cezalar; Usulsüzlük cezaları Özel usulsüzlük cezaları Kaçakçılık Suçlarını oluşturan fiillerle vergi zıyaına sebebiyet verilmesi halinde tarh edilen vergi ve kesilen cezalar ile bu fiillere iştirak edenlere kesilen cezalar VERGİ VERGİ ZİYAI CEZASI Vergi/ceza ihbarnamelerinin tebliği itibariyle 30 gün içinde Yetkili uzlaşma komisyonuna başvuru Vergi İhtilafları

95 Tarhiyat Sonrası Uzlaşmanın Sonuçları
UZLAŞMAYA VARILMIŞSA UZLAŞMAYA VARILMAMIŞSA Uzlaşma tutanakları kesindir. Nihai teklifin kabul edildiği, dava açma süresinin sonuna kadar yazılı olarak bildirilmelidir. Uzlaşma vaki olmuşsa dava açılamaz. Uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde genel hükümlere göre dava açılabilir. Dava açılmışsa devam olunur. Vergi İhtilafları

96 TEŞEKKÜRLER

97 VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ YARGI AŞAMASINDA ÇÖZÜMÜ
Vergi İhtilafları

98 Vergi Davası Mükellef ile idare arasında doğan uyuşmazlığın, idari aşamada çözümlenememesi durumunda, olay “vergi davası” şeklinde yargısal denetime tutulmak üzere mükellefçe vergi yargı organına aktarılır. Genel Olarak; Yargı organınca verilen kararlar, taraflar açısından kesin hüküm niteliğindedir. Taraflar ancak bir üst yargı organına başvurarak kararın bozulmasını isteyebilir. Vergi İhtilafları

99 Vergi Yargısında Görevli Organlar
Bölge İdare Mahkemeleri Danıştay Vergi Mahkemeleri VERGİ YARGISINDA GÖREVLİ ORGANLAR Vergi İhtilafları

100 Vergi Yargılamasında Usul İlkeleri
Re’sen Araştırma İlkesi Yazılı Olma İlkesi Kıyas Yapılmama İlkesi Toplu Yargılama İlkesi Vergi İhtilafları

101 Vergi Yargılamasında Usul İlkeleri
Re’sen Araştırma İlkesi Vergi yargılama usulünde “re’sen araştırma ilkesi” geçerlidir. Vergi hakimleri, tarafların ileri sürdüğü hususlarla bağlı kalmayıp, gerekli gördüğü hususlarda kendiliğinden araştırmayı genişletip, derinleştirebilmektedir. Vergi mahkemesi, vergi uyuşmazlığının çözümlenmesinde, taraflardan ve ilgililerden, belirlenen yasal süre içinde lüzumlu gördüğü evrak ve belgelerin gönderilmesini ve her türlü bilginin verilmesini isteyebilir. Vergi İhtilafları

102 Vergi Yargılamasında Usul İlkeleri
Yazılı Olma İlkesi Vergi yargılama usulünde “yazılılık ilkesi” geçerlidir. Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinde yazılı yargılama usulü uygulanır ve inceleme evrak üzerinden yapılır. Yazılılık ilkesinin amacı, davayı hızlandırmak suretiyle uyuşmazlığı en kısa sürede çözümlemektir. Bazı koşullar gerçekleştiği takdirde, yazılılık ilkesi dışında duruşma da yapılabilmektedir. Vergi İhtilafları

103 Vergi Yargılamasında Usul İlkeleri
Kıyas Yapılmama İlkesi Vergi yargılama usulünde “kıyas yapılmama ilkesi” geçerlidir. Kıyas; bir olay hakkında yer alan kuralın, nitelikleri ve şartları ona benzeyen fakat kanunda düzenlenmemiş diğer bir olaya uygulanması olarak tanımlanabilir. Vergi hakimi vergi kanunlarını yorumlarken kıyas yoluna gidemez. Kıyas yoluna başvurulması halinde, Anayasa’nın maddesinde yer alan “verginin kanuniliği ilkesi” ihlal edilmiş olur. Vergi İhtilafları

104 Vergi Yargılamasında Usul İlkeleri
Toplu Yargılama İlkesi Vergi mahkemeleri esas itibariyle, ”kurul durumunda” yargısal görev yapmaktadırlar. Bu usulün adaleti daha iyi dağıtacağı, toplu bir mahkemede mahkeme üyesi hakimlerin bilgi ve deneyimlerini bir araya getirmek suretiyle, tek hakimin vereceği kararlara kıyasla daha sağlıklı kararlar alacağı savunulmaktadır. Vergi İhtilafları

105 İhtirazi kayıtla beyan üzerine
Vergi Davaları İkmalen, re’sen veya İdarece yapılan tarhiyata karşı dava yolu VERGİ DAVALARI Ödeme emri ve tahsil işlemlerine karşı dava yolu İhtirazi kayıtla beyan üzerine dava yolu Vergi hatası, düzeltme ve şikayet üzerine dava yolu Vergisel düzenleyici işlemlere karşı dava yolu Vergi İhtilafları

106 İkmalen, Re’sen veya İdarece Tarhiyata Karşı Dava Yolu (1)
VUK’nun 34. maddesine göre, tarh edilen vergi ve cezalar ihbarname ile ilgililerine tebliğ olunur. 2577 sayılı İYUK’un 7. maddesine göre, vergi davaları, ihbarnamenin tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde açılmalıdır. Yapılan tarhiyata karşı dava açılması ile ilk derece mahkemesi kararına kadar yürütme kendiliğinden durur. Vergi mahkemesinin davanın reddi kararı üzerine, ikinci ihbarname düzenlenir ve dava konusu vergi/ceza, gecikme faizi ile birlikte idare tarafından talep edilir. İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenir. Vergi İhtilafları

107 İkmalen, Re’sen veya İdarece Tarhiyata Karşı Dava Yolu (2)
Gecikme faizi vergi aslı üzerinden hesaplanır. Gecikme faizi, verginin ödenmemiş kısmına, normal vade tarihinden itibaren yargı organı kararının tebliğ tarihine kadar hesaplanır. Temyiz veya itiraz müracaatında yürütmenin durdurulmasına karar verilmediği takdirde, ikinci ihbarnamede yer alan tutarın ödenmesi gerekmektedir. Dava açılması nedeniyle tahsili duran vergi ve cezalar istenildiği takdirde davanın devamı sırasında da kısmen veya tamamen ödenebilir. Böylece gecikme faizinin durdurulması mümkün olabilir. Vergi İhtilafları

108 İkmalen, Re’sen veya İdarece Tarhiyata Karşı Dava Yolu (3)
Dava Açma Süresi Uzlaşma Yoluna Gidilmemişse Uzlaşma Yoluna Gidilmişse İhbarnamenin Tebliğ Tarihinden İtibaren Gün Uzlaşmanın Vaki Olmaması Halinde, Dava açma süresi bitmiş veya 15 günden az kalmış ise tutanağın tebliğ tarihinden itibaren Gün Vergi İhtilafları

109 İkmalen, Re’sen veya İdarece Tarhiyata Karşı Dava Yolu (5)
Vergi Dairesi Savunması 30 Gün Vergi Dairesinin Savunmasına Cevap Dava dilekçesinin verilmesi DOSYANIN TEKEMMÜLÜ Vergi Dairesinin İkinci Savunması 30 Gün Vergi İhtilafları

110 İkmalen, Re’sen veya İdarece Tarhiyata Karşı Dava Yolu (4)
Verginin Tarhı İlgiliye tebliğ edilmesinden itibaren 30 gün içerisinde Dava İlk derece mahkemesi kararına kadar yürütme durur. Davanın Kabulü Davanın Reddi Temyiz veya itirazda yürütme durdurulmazsa ikinci ihbarnamedeki tutar ödenir. Dava konusu tutarın ödenmiş olması halinde mükellefe iade yapılır. Dava konusu vergi/cezanın, gecikme faizi ile birlikte talebi Vergi İhtilafları

111 İhtirazi Kayıtla Beyan Sonrası Dava Yolu (1)
Vergilendirme genel olarak beyan usulüne dayanmaktadır. Bu usulde vergi mükellefi veya sorumlusu, vergi kanunları çerçevesinde vergiye tabi matrahını kendi belirler ve beyanname ile vergi dairesine bildirir. Mükelleflerin beyan ettikleri matrahlara ve bu matrahlar üzerinden tarh edilen vergilere karşı dava açma hakları bulunmamaktadır. İhtirazi kayıtla beyan bu durumun istisnasıdır. İhtirazi kayıt ile beyanda, mükellef vergiye tabi olup olmadığı hususunda tereddüt ettiği matrahları ihtirazi kayıt ile beyan etmekte ve bunun üzerinden tarh edilen vergiye de dava açmaktadır. Vergi İhtilafları

112 İhtirazi Kayıtla Beyan Sonrası Dava Yolu (2)
Tahakkuk fişinin düzenlenmesi itibariyle 30 gün içerisinde dava açılmalıdır. İhtirazi kayıt ile beyan edilen matraha ilişkin olarak Mükelleflerin ihtirazi kayıt koyarak beyanda bulunmaları onlara ihtirazi kayıtla beyan ettikleri matrah veya matrah kısmı için vergi mahkemeleri nezdinde dava açma hakkını vermektedir. Yürütmeyi durdurma talep edilmelidir. Vergi İhtilafları

113 İhtirazi Kayıtla Beyan Sonrası Dava Yolu (3)
İhtirazi kayıt üzerine açılan davalarda vergi mahkemesinin kabul kararı üzerine, düzeltme fişi düzenlenmekte ve dava konusu vergi bu düzeltme fişi kapsamında mükellefe iade edilmektedir. Düzeltme fişinin tebliğinden itibaren bir yıl içerisinde iadenin alınması gerekmektedir. Aksi taktirde hak sakıt olmaktadır. İhtirazi kayıt üzerine açılan davalarda, Vergi Mahkemesinin kararı üzerine iade alınan vergi, Danıştay kararı üzerine tekrar ödenirse, iade ve geri ödeme tarihleri arasında geçen süre için gecikme faizi ödenmektedir. Vergi İhtilafları

114 Ödeme Emrine Karşı Dava Yolu (1)
Ödeme emri, vadesinde ödenmeyen kamu alacakları için düzenlenir. Vergi dairesince düzenlenen ödeme emri, borçlulara 7 gün içinde borçlarını ödemeleri veya mal bildiriminde bulunmaları konusunda yapılan bir bildirimdir. Ödeme emrinin düzenlenmesi ile vergi dairesi aynı zamanda kamu alacağının tahsili için cebri tahsilat işlemlerine de başlamış sayılır. Vergi İhtilafları

115 Ödeme Emrine Karşı Dava Yolu (2)
Ödeme emrinin tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde davanın açılması gerekmektedir. Tatil günleri 7 günlük süreye dahildir. Ödeme emrine karşı açılan davalar, tahsilatı durdurmaz. Yürütmenin durdurulması (YD) talep edilip YD hakkında olumlu karar alınmadığı sürece idare cebri tahsil işlemlerinin gereklerini yerine getirme hakkını haizdir. Vergi İhtilafları

116 Ödeme Emrine Karşı Dava Yolu (3)
Süresinde ödenmeyen amme alacağı AATUHK uyarınca Ödeme emri Borcun olmadığı DAVA Ödeme emri tebliğ Yürütmenin durdurulması talep edilmelidir. Borcun ödendiği Zamanaşımı Vergi İhtilafları

117 Temyiz/İtiraz Vergi Mahkemesi Kararı 30 gün içerisinde İtiraz
Bölge İdare Mahkemesi Tek hakimle verilen kararlar Temyiz Birden fazla hakimle verilen karar Danıştay Onama Bozma Düzelterek Onama Uyma Israr 30 gün içerisinde 30 gün içerisinde Karar Düzeltme 15 Gün Karar Düzeltme 15 Gün Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu/Temyiz Vergi İhtilafları

118 Karar Düzeltme Nedenleri
Kararın esasına etkisi olan iddia ve itirazların, kararda karşılanmamış olması, Bir kararda birbirine aykırı hükümler bulunması, Kararın usul ve kanuna aykırı bulunması, Hükmün esasını etkileyen belgelerde hile ve sahtekarlığın ortaya çıkmış olması, durumlarında karar düzeltilmesi istenebilir. Vergi İhtilafları

119 İlk Derece Mahkemesi Kararı
Kanun Yararına Bozma İlk Derece Mahkemesi Kararı İlk derece mahkemesi tarafından verilen kararlar temyiz incelemesinden geçmeden kesinleşmiş ise bu yola başvurulabilir. Bakanlıkların göstereceği lüzum üzerine veya re’sen Başsavcı tarafından kanun yararına bozma yoluna başvurulabilir. Temyiz edilmedi Kesin Karar Danıştay Başsavcısı Kanun Yararına Temyiz Bozma Kararı Red Kararı Vergi İhtilafları

120 İçtihatların Birleştirilmesi
Dava daireleri veya idare ve vergi dava daire kurullarının kendi kararları veya ayrı ayrı verdikleri kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık varsa içtihatların birleştirilmesi talep edilebilmektedir. İçtihadın Birleştirmesi Kararı Danıştay’ın LEHE Kararı Resmi Gazete’de İlan Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu 1 AY Danıştay’ın ALEYHE Kararı İçtihadın Değiştirilmesi Kararı Vergi İhtilafları

121 Düzenleyici İşlemlere Karşı Dava Yolu (1)
Vergi yükümlülerini ilgilendiren vergi kanunlarının uygulanmasına ilişkin tüzük, yönetmelik, kararname ve genel tebliğlerin dava konusu edilmeleri olanaklıdır. Genel düzenleyici işlemlere karşı açılacak davalar, Danıştay’ın ilk derece mahkemesi sıfatıyla göreceği davalardandır. Düzenleyici işlemlerde dava açma süresi, Resmi Gazete’de ilan edildiği tarihten itibaren 60 gündür. Vergi İhtilafları

122 Düzenleyici İşlemlere Karşı Dava Yolu (2)
İlandan itibaren DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER 60 gün içinde Dava DANIŞTAY (İlk derece sıfatıyla) 30 gün içinde Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Temyiz Vergi İhtilafları

123 TEŞEKKÜR EDERİZ . . . Vergi İhtilafları


"VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ İDARİ VE YARGI SÜRECİNDE ÇÖZÜMÜ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları