Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Neden buradasınız? 5N 1K Ne yapmak istiyorsunuz? Niçin yapmak istiyorsunuz? Ne zaman yapacaksınız? Nerede yapacaksınız? Nasıl yapacaksınız? Kim ile yapacaksınız?

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Neden buradasınız? 5N 1K Ne yapmak istiyorsunuz? Niçin yapmak istiyorsunuz? Ne zaman yapacaksınız? Nerede yapacaksınız? Nasıl yapacaksınız? Kim ile yapacaksınız?"— Sunum transkripti:

1 Neden buradasınız? 5N 1K Ne yapmak istiyorsunuz? Niçin yapmak istiyorsunuz? Ne zaman yapacaksınız? Nerede yapacaksınız? Nasıl yapacaksınız? Kim ile yapacaksınız? FERİDUN SAKA (EĞT.BİL.UZM. ) MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ fsaka@meb.gov.tr

2 Eğitimin Amaçları Eğitimin sonunda mezunların; İş kurmak için gerekli kişisel özelliklere sahip ve iş kurmaya hazır olup olmadıklarını görmeleri, İş fikirlerinin ne olduğunu, nasıl üretilip değiştirilebileceğini bilmeleri, Pazarlama kavramının başlıca öğelerini tanımlayarak, iş fikirlerinde uygulayabilmeleri, Finansal yönetimin başlıca öğelerini tanımlayıp, açıklayabilmeleri, İş planı hazırlayabilecek bilgi ve beceriye sahip olarak bunun gerekçelerini açıklayabilmeleri, Kendi işlerini kurarken ve sonrasında atacakları adımları bir eylem planında sunabilmeleri Beklenmektedir.

3 Öğrenmek Duyarsam Unuturum… Görürsem Hatırlarım… Yaparsam ÖĞRENİRİM.

4 Dünyayı değiştirmeyi başarabilenler, değişikliğe kendilerinden başlayanlardır. Bernard Shaw

5 Kişilik yapınız…

6 Etkili İletişim Becerileri Etkili İletişim Becerileri İletişim karşımızdakini doğru anlamak, onların bizi doğru anlamalarını sağlamaktır. Gülümseyin, Samimi ve içten olun, İnsana değer verin, Saygılı olun, Beden dilini iyi kullanın, Pozitif olun. Su kristallerinin sırrı Prof. Dr. Misuru EMOTO

7

8 Etkili görünmek Etkili konuşmak (diksiyon) Etkili beden dili Etkili dinlemek Etkili yazmak

9 İletişimde Önem Sıralaması İletişimde Önem Sıralaması Konuştuklarınız % 7 Ses tonunuz % 38 Beden diliniz % 55 etkili

10 Beden Dili Nasıl Öğrenilir? Başkalarının hareketlerini inceleyerek Sosyal etkinlikler Partiler, iş toplantıları TV sesini kapatıp seyrederek

11 Beden Dili Mahrem Alan 15-45 Kişisel Alan 45- 120 Sosyal Alan 120-360 Ortak Alan 360 üzeri

12 Beden Dili ÇEKİNGEN Kollar Göğüste Vücut Kapalı Göz Teması Yok Kaçamak Bakışlar Vücut Geriye Çekilmiş Eller Kıpır Kıpır Eller Sıkıca Kavranmış Yavaşça Mırıldanarak Konuşma

13 Beden Dili SALDIRGAN Vücut Sert ve İnatçı Öne Doğru Saldırır Gibi Eller Kalçada Çene Yukarıda Kızgın Yüz İfadesi Göz Teması Soğuk ve Sert Kısık Gözler Saldırgan Bakışlar Ders verir gibi İşaret Parmağı

14 Beden Dili Kendine Güvenen Rahat ve Dik Duruş Yüz yüze Yakın Davranış Kollar Serbest İki Yanda Rahat Göz Teması Karşıdakinin Yüzüne Dik Göz Teması Eller Sabit, Nadiren Hareketli Sakin Ses Tonu Yüzde Rahat İfade Belli Belirsiz Gülümseme

15 ÇEVREYİ CİDDİYE ALMAZ. ELEŞTİRMEN DİNLEYİCİ GÜVENLİ DİKKATLİ DİNLEME KENDİNE GÜVENLİ RAHAT İLGİLİ BEDEN DİLİ

16 KOL VE PARMAKLAR RAHAT DÜŞÜNCELİ İLGİLİ HUZURSUZ OLUMSUZ YAKLAŞIMLI CEVABA HAZIR

17 ELLER TAKİPÇİ SİNİRLİ HUZURSUZ TAKİP EDİYOR RAHAT KARŞISINDAKİNE GÜVENİYOR

18 ELLER ÜRKEK ÇEKİNGEN HUZURSUZ OTURUŞ RAHAT İLGİLİ BEKLEDİĞİNİ BULUYOR

19 ELLER HAFİFE ALAN KENDİSİNE AŞIRI GÜVENEN KARŞISINDAKİNİ CİDDİYE ALMAYAN ÇEKİNGEN İÇE KAPANIK DESTEK BEKLEYEN

20 ELLER DÜŞÜNCELİ HUZURSUZ VERECEĞİ CEVAPTAN EMİN OLMAYAN DÜŞÜNCELİ İLGİLİ RAHAT, TAKİPÇİ

21 DÜŞÜNCE AŞIRI İLGİLİ ETKİLEMEYE ÇALIŞAN HAKİM OLMAK İSTEYEN. SIKILMIŞ İLGİSİ DAĞILIYOR.

22 OTURUŞ RAHAT GÜVENLİ UYUMLU HUZURLU AŞIRI HUZURSUZ. ÇEKİNGEN SIKILMIŞ. BİTİŞİ BEKLEYEN

23 DÜŞÜNME-TAKİP İLGİSİZ KOPMUŞ KONU DIŞI KALMIŞ BAŞKA YERDE DÜŞÜNCELİ. ŞAŞIRMIŞ TAKİPÇİ MUZİPLİK YAPMAYA HAZIRLANAN

24 Türkiye Girişimci Bir Ülke midir? Girişimcilik kapasitesi çeşitlenmiş ve gelişmiş iller Girişimcilik kapasitesi hızla gelişen iller Girişimcilik kapasitesi yüksek ama sınırlı sektörlerde kalmış iller Girişimcilik kapasitesi gelişen iller Girişimcilik kapasitesi sınırlı gelişen iller

25 Uluslararası Girişimcilik Endeksi

26 Dünyada yeni kurulan işyerlerinin ilk 5 yıl içinde ayakta kalma oranı yaklaşık %40’ dır. İşletmelerin Başarı Oranları

27 Türkiye’de ilk 5 yıl sonunda işletmelerin ayakta kalma oranı yaklaşık % 30’ dur. İşyerlerinin ölçeği küçüldükçe kapanma oranları hem dünyada hem de Türkiye’de artmaktadır. İşletmelerin Başarı Oranları * TÜİK tarafından imalat sanayinde 10'dan fazla kişi istihdam eden işyerlerinde yapılan bir araştırmanın sonuçlarından alınmıştır.

28 KİŞİLİĞİNİZ VE TUTKULARINIZ Başarılı bir iş için en önemli kriter onu gerçekten sevmeniz ve tutkuyla bağlı olmanızdır. KİŞİLİĞİNİZ VE TUTKULARINIZ Başarılı bir iş için en önemli kriter onu gerçekten sevmeniz ve tutkuyla bağlı olmanızdır. Kişilik yapınız... Kendinizde en hoşlandığınız ve beğendiğiniz özellik nedir ve bunu nasıl işe dönüştürebilirsiniz? Çalışıyorsanız, bağımsız olmak isteği kendi işinizi kurmayı düşündüren en kolay yoldur. Şu andaki işiniz sizi gülümsetiyor mu? Gülümsetmiyorsa, geçmiş tecrübenize dönmeyi mi yoksa tamamen yeni bir şeyi başlatmayı mı düşünürsünüz? Çocukluk ve gençlik yıllarınızda tercih ettiğiniz faaliyet ve hobiler nelerdir? Deneyimlerinizi tanrı vergisi yeteneklerinizle birleştirmek mümkün mü? Zamanınızı en iyi değerlendirdiğiniz, yaparken ruhunuzu aydınlatan ve sizi gülümseten faaliyetler nelerdir? Alıştırma YAPMAKTAN EN ÇOK HOŞLANDIĞINIZ 20 FAALİYETİ YAZINIZ

29 İş Fikri İçin SWOT Analizi Strenghts (Güçlü yanlar)Weaknesses (Zayıf yanlar) Opportunities (Fırsatlar) Threats (Tehditler) Kendimizle ilgili Dış çevreyle ilgili

30 Yeteneklerinizi, tutkularınız ve sorunlu olduğunuz alanları yazın. Daha sonra bunları, yeni bir iş yaratırken nasıl değerlendireceğinizi düşünün. Güçlü ve zayıf yanlarınızı içeren listenizi yaptıktan sonra sizi iyi tanıyan insanlarla birlikte kontrol edin. Kendiniz: İyi, Kötü ve Fena Değil Her durumda mizah anlayışına sahip olmak kesinlikle bir artıdır, ancak ciddiye alınması gereken durumları ciddiye almamak elbette bir eksidir. Alıştırma Güçlü ve Zayıf Yanlarınız

31 Yeni işinizi planlamaya başlarken zayıf yanlarınızın pozitif nitelikler olabileceğini düşünün. Geleceğinizi planlarken bazı zayıf yanlarınızın olduğunu, bunların kabul edilmesi ve hesaba katılması, hatta belki de tedbir alınması gerektiğini unutmayın. Kalabalık ortamlardan hoşlanmıyorsanız, bu durumda kalmayacağınız bir iş yaratmayı düşünmelisiniz.

32

33 GİRİŞİMCİLİK ve GİRİŞİMCİ Fırsatları gören ve bu fırsatların peşine düşen bir işletme yaratan kişi girişimcidir... Girişimci, daima değişim arayışında olan, bu değişimlere karşılık verebilen ve değişimleri fırsat alanları olarak algılayandır. (Drucker 1986:28-28) Girişimci, daima değişim arayışında olan, bu değişimlere karşılık verebilen ve değişimleri fırsat alanları olarak algılayandır. (Drucker 1986:28-28)

34 Başarılı bir girişimci kimdir ?  Kaynaklara,  Becerilere (işletme, finans, pazarlama )  Uygun kişisel özelliklere sahip olan veya sahip olabilecek olan kişidir.

35 Girişimci Kimdir ? Hayalleri olan, Risk alabilen, Fırsatları gözlemleyebilen, Yatırımı yapıp organize/koordine ve kontrol edebilen, Öz sermayenin sahibi olan ve riski üstlenebilen, İş yeri, eleman, ekipman, finansman v.b. girdileri temin eden, İşin yapılması için gerekli bilgi ve beceriye sahip

36 ve sonuçta Kendi işini kuran KİŞİDİR...

37 Yararlanılacak kaynakları doğru teşhis eden, Kendine güven duyan, Sebatkar ve gerçekçi, İş fikrinin uygulanabilirliğine inanan, başkalarını da inandıran, Girişimciliğin Temel Özellikleri

38 Güçlü bir motivasyona sahip, Zorluklara karşı hazırlıklı, Zarar etme riskini göze alabilen, Hem işveren hem de çalışan olabilen, Girişimciliğin Temel Özellikleri

39 Öğrenmeye, kendini geliştirmeye ve yeni fikirlere açık, Kendi kazancından önce işini devam ettirmeyi düşünen, Özel ve kamu sektöründe iyi ilişkiler kurabilen, Yeterli düzeyde bilgi ve tecrübe sahibi, Girişimciliğin Temel Özellikleri

40 Yöneticilik becerilerine sahip, Zamanı ve ilişkileri iyi yönetebilen, Güvenilir ve dürüst kişi olmaktır. Girişimciliğin Temel Özellikleri

41  Tüm sorumluluğu üstlenmesi,  Kazancın garantili olmaması,  Yalnızlık ve dışlanma,  Profesyonel desteğin yokluğu,  Hastalandığında gelirin kesilmesi,  İzin kullanmanın garantili olmaması,  Yıllık ücretli izin uygulamasının olmaması,  Aile ve sosyal ilişkilerde gerginlik. Girişimciyi bekleyen risk ve zorluklar

42 Girişimci Kariyerin Getirileri  Bağımsızlık,  Karar alma özgürlüğü,  Zorluklarla başa çıkma fırsatı,  Sonuca ulaşma ve gurur hissi,  Yüksek finansal getiriler elde etme imkanı.

43 Ücretli Çalışanlar Neden İş Kurmak İstiyor?

44 İçinizdeki Girişimciyi Bulmak Hepimizin içinde bir girişimci var. Biraz paslanmış olsa bile hepimizin kendi işimizi kuracak becerileri var. Yıllardır ne kadar çok bilgi biriktirdiğimizi çok kolay unutuyoruz. Eğer evinizi idare etmek, aile faaliyetlerini organize etmek, aile bütçesini yönetmek gibi işleri yapıyorsanız zaten hepiniz birer girişimci ve zaman yönetimi uzmanısınız demektir.

45 Asla pes etmeyen Disiplin ve kesinlik Bilgi - Beceri İyimser Buluş yapan Güvenli Sorumluluk taşıyan Başaran Risk Alan Cesur Kazanan Kaynakları seferber eden

46 Bir girişimci Neleri Bilmek Zorundadır ?

47 İş Kurma Sürecinden Önce Yanıt Aranması Gereken Sorular Bu ürün/hizmeti kimler ve neden talep eder? Sunulmak istenen ürün/hizmeti yeterince tarif edebiliyor musunuz? Bu iş için gerekli olan temel yetenekler nelerdir? Benzer ürün/hizmeti sunan potansiyel rakipler kim?

48 İş Kurma Sürecinden Önce Yanıt Aranması Gereken Sorular Ürün/hizmet için arzdan fazla talep var mı? Bu yeni ürün/hizmet için talep yaratılabilir mi ? Ürün/hizmetin temel başarı kriteri nedir? (Bilgi, sermaye, makine, v.b) İşin gerektirdiği çaba / kişisel katkılar girişimcinin özelliklerine uygun mu?

49 İş Kurma Sürecinden Önce Yanıt Aranması Gereken Sorular Ne tür bir hukuki yapı tercih edilmeli? Bireysel mi, ortak bir girişim mi ? Mevcut bir işletme mi devir alınmalı, yoksa yeniden bir işletmemi kurmalı? İş kurmak için uygun zaman ve uygun yer tanımlandı mı?

50 Nereye gideceğini bilmeyen yelkene hiçbir rüzgar yardım edemez! Yön

51  Vizyon, girişimcinin işletmesini gelecekte nasıl bir işletme haline dönüştürmek istediği ile ilgili hayallerini ifade eder.  Vizyon: Uzun dönemli genel amaçlarınızı ifade eden bir tanımdır. Bu tanımlama işinizin ileride hangi yüksek hedeflere ulaşmasını istediğinizi belirtmelidir. Vizyon tanımı kısa olmalıdır (20-30 sözcük) ve ne sunacağınız, müşteri kitlenizin kim olacağını belirtmelidir. Vizyon

52 İşletmeye; Gideceği yönü gösterir. Dayanak noktasıdır. Vizyon

53 Misyon Varoluş nedenimiz… Görevimiz… Ne yapmak istiyoruz, kimiz?

54 Misyon, bir işletmenin kısaca amacını açıklar Strateji ve Kapsam, Hangi iş ve nasıl? Amaç, Neden bu işletme var? Değerler, İşletme neye inanıyor? Standartlar ve Normlar, Hangi kurallar geçerli olacak?

55 Misyon İşletme Misyonu, – sosyal sorumluluğu, – kaliteyi, – büyüme ve devamlılığı amaçlamalı, – karlılığı, – müşteri ve pazarı, – ürün ve/veya hizmeti belirlemeli, – aile değerlerini kapsamalıdır.

56 Misyon Aşağıdakileri kapsamaz: Detayları – Zaman çizelgesini, – Ödevleri, – Ölçüleri, – Görevleri.

57 Billur Kahve evi Gelecek hedefi (Vizyon): Ankara’nın en iyi kahve evi olmak Yapılan iş (Misyon): Billur sokakta; sigara dumanı olmayan temiz ve rahat bir ortamda, en güzel Türk kahvesini lezzetli tatlılarla birlikte sunan, aynı zamanda satranç, dama gibi zeka oyunları oynama ve kitap okuma olanağı sağlayan bir kahve evi... Alıştırma Ya Sizin Vizyon ve Misyonunuz ?

58 Hedefler Nerede olmak istiyoruz… O yere nasıl geleceğiz? İçerik olarak genel ve gözlemlenebilir olmalıdır. Zaman çizelgesi ve rakam belirtmez. Hedefler işletmenin geleceğini yansıtır.

59 İŞ FİKRİ İş fikriniz ile sizin kişisel özellikleriniz uyumlu mu?…

60 İyi bir İş Fikri Nedir? İş yapmayı seviyorsunuz, İş yapma beceriniz var, İnsanların ihtiyacı olan bir ürün/hizmet sunmak istiyorsunuz, İş için doğru insanları tanıyorsunuz, Ürün/hizmetiniz piyasada olanlardan farklı, Ürün/hizmetinize ihtiyacı olan yeterince müşteri var, Potansiyel müşterilerinizi biliyorsunuz. İş, bir fikri satılabilir ürün veya hizmete dönüştürmektir. Sadece bir fikre sahip olmak yeterli değildir, fikirlerin uygulamaya konulması gerekir.

61 Her fikrin ve ürünün bir ömür dönemi vardır: - geliştirme - büyüme - olgunluk - doyum - gerileme

62 -SİZİN NE İSTEDİĞİNİZ DEĞİL ONLARIN NE İSTEDİĞİ ÖNEMLİ -ÖNCE HAYAL KURUN SONRASINDA DÜŞLERİNİZİ YERYÜZÜNE DÜŞÜRÜN -İNSANLARI SIRADAN ŞEYLERDEN KURTARIN -SEYREDİN VE SEYİRCİYE ÖNEM VERİN -ZIT OLANI GÖZÖNÜNDE BULUNDURUN -YENİLİKLERE AÇIK OLUN VE RAKİPLERİNİZDEN DE BİRŞEYLER ÖĞRENİN - İKİDEN FAZLA KİŞİYLE BEYİN FIRTINASI YAPIN

63 Yeni İş Fikri Bulmanın Yöntemleri İlgili İnternet Sayfaları İlgili Yayınlar

64 Fikir Değerlendirme Bir iş fikrini yargılamak için en uygun yol ona farklı açılardan bakarak not vermektir. Sorular Fikir 1Fikir 2Fikir 3 543215432154321 Kişilik Bu işe başlamak için çok isteklisiniz. Bu iş için önemli becerileriniz ve bilginiz var. Pazar Durumu Ürün/hizmet için pazar hala büyüyor. Pazar payı potansiyeli iyi. Hammadde kolaylıkla bulunabiliyor. İş fikri için çok az tanıtım gerekiyor. Rekabet Rekabet olmasına rağmen iş fikrinin rakiplere gore daha çok avantajı var. Teknoloji Teknoloji gelişmiş ve kullanılıyor. Risk Durumu İş fikri yasal ve uygulanabilir. İş fikri şartlara göre uyarlanabilir. Bu işi kurmanın riski az. İş kolaylıkla başlatılabilir. Uygulanabilirlik İşe başlama giderleri uygun. İşe başlama maliyeti karşılanabilir. Yatırımın geri dönüş süresi kısa- 2 yıldan az. Puanlama En yüksek puan75 puan

65 İŞ FİKRİNİZİ SINAMA Yapılabilirlik çalışması –Pazar araştırması, Pazarlanabilirlik, –Başlangıç maliyetleri, –İşletme maliyetleri, –Satış tahminleri, –Kârlılık Güvendiğiniz kişiler –Konuyla ilgili –Konuyla ilgisiz (farklı bakış açısı) SWOT Analizi Farkınız ne?

66 İŞ FİKRİ SINAMA Kendi işini kurmak isteyenlerin, sağlıklı olarak bir işletme kurabilmesi için 6 temel noktaya gereksinimi vardır. - İş fikri - Kişisel Nitelikler - Müşteriler - Rakipler Hakkında Bilgi - Strateji Oluşturmak ( 5N1K ) - Kaynaklar


"Neden buradasınız? 5N 1K Ne yapmak istiyorsunuz? Niçin yapmak istiyorsunuz? Ne zaman yapacaksınız? Nerede yapacaksınız? Nasıl yapacaksınız? Kim ile yapacaksınız?" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları