Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanNesrin Baştürk Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması Ekim 2016 Recep Bıyık
2
PwC Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması
3
İçerik Af Uygulamalarıyla İlgili Genel Açıklamalar Kanun’un Kapsamı ve Dönemi Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması -Kesinleşmiş Kamu Alacakları -İhtilaflı Kamu Alacakları -İnceleme ve Tarhiyat Aşamasındaki İşlemler -Pişmanlıkla Yapılan Beyanlar 3
4
PwC Kamu Alacakları Neden Sürekli Yeniden Yapılandırılır? 4 Vergi aflarının zamanlaması Vergi aflarının sonucu 1930’lu yıllar uygulaması 1998 düzenlemeleri 2011 düzenlemesi 6111 sayılı Kanun Haksız incelemeler İhtilaflı iş dosyalarının ulaştığı boyut 1973 affı 2023 beklentisi Politik nedenler Fiskal nedenler Yapısal değişiklikler Ekonomik krizler Af gerekçelerinin giderilememesi Diğer gerekçeler 13.11.2016
5
PwC Önemli Bazı Mali Af Uygulamaları İlk vergi affı 1920 tarihli 1930’lu yıllarda yapılan afların genel karakteristiği Varlık Vergisi afları 50’li yıllar / 60’lı yıllar ve sonrası Kurumlara özel aflar Cumhuriyetin 50. yılı nedeniyle yapılan genel af 6736 sayılı Kanun -50. af -5. matrah artırımı (1983/2801, 1992/3787, 2003/4811, 2011/6111, 2016/6736) 5 13.11.2016
6
PwC Yeni Mali Af Paketinin Karakteristik Özellikleri 6 Tarihin en kapsamlı paketi Deneyimlere paralel Önemli sapmalar var Ekonomik koşullar Uluslararası vergi uygulamaları KDV / BSMV İade yok Kapsam Vergi düzenlemeleri Gerekçe Vergiler arasında ayırım Ödeyen / ödemeyen ayırımı 13.11.2016
7
PwC Kanun’un Kapsamı / Karşılaştırma 7 13.11.2016 4811 (25.02.2003) 5811 (13.11.2008) 6111 (13.02.2011) 6486 (21.05.2013) 6552 (10.09.2014) 6736 (03.08.2016) Kesinleşmiş alacaklar X X İhtilaflı alacaklar X XX İncelemedeki işlemler X XX Matrah artırımı X XX Kasa düzeltmesiXX X Ort. alacaklar düzeltmesi XX X Kayıtlarda yer almayan mallar ve sabit kıymetler X XX Fiilen olmayan mallar X XX Yurt dışı varlıklarla ilgili beyan X X X Yurt içi varlıklarla ilgili beyan X XXX Yurt dışı kazançlarda istisna X X XX
8
PwC Kanun’un Kapsamı – Alacak Türü İtibariyle 8 Vergiler, vergi cezaları, faiz ve zamlar KOSGEB alacakları Gümrük vergisi, cezaları, faiz ve zamlar Arazi tahsisinden doğan alacaklar Sosyal güvenlik primleriTOBB ve Oda alacaklarıaidatları Belediye ve il özel idarelerinin vergi alacakları TÜRMOB aidatları Belediyelerin su alacaklarıBARO alacakları Trafik cezalarıTESK alacakları OSB alacaklarıTarımsal amaçlı kredi alacakları 13.11.2016
9
PwC Kanun’un Kapsamı – Dönem İtibariyle 9 13.11.2016 Alacak TürüDönem İtibariyle Kapsam Vergiler 30.06.20106 tarihinden önceki dönemler Beyana dayanan vergilerde 30.06.2016 tarihine kadar verilmesi gereken beyannameler Vergi aslına bağlı cezalar Verginin ait olduğu döneme göre belirlenir Vergi aslına bağlı olmayan cezalar 30.06.2016 tarihinden önce yapılan tespitlere ilişkin olarak kesilen ve 16.08.2016 tarihi itibariyle; kesinleşmiş, ihtilaflı veya tebliğ edilmemiş cezalar
10
PwC Kanun’un Kapsamı – Dönem İtibariyle 10 13.11.2016 Alacak TürüDönem İtibariyle Kapsam Yıllık beyannameli mükellefiyetlerde 2015 ve önceki yıllara ilişkin vergilendirme dönemleri Vergilendirme dönemi aylık olan mükellefiyetlerde Mayıs/2016 ve önceki dönemler Vergilendirme dönemi 3 aylık olan mükellefiyetlerde Bitim tarihi ve beyanname verme süresi son günü Mayıs/2016 ve öncesi dönemler Vergilendirme dönemi 15 gün olan mükellefiyetlerde Bitim tarihi ve beyanname verme süresi sonu Haziran/2016 ve öncesi dönemler Harç mükellefiyetlerinde 30.06.2016 ve önce gerçekleşen devir ve iktisaplar nedeniyle tarh edilip kesinleşen yada bu tarih itibariyle ihtilaflı olan işlemler
11
PwC Kesinleşmiş Vergi ve Ceza Borçları 11 Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi asıllarının tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların %50’si Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarına göre hesaplanan tutar Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan para cezalarının % 50’si Gecikme zammı ve gecikme faizi Nisan 2015 vadeli 100.000 TL tutarındaki bir kamu alacağının (Ağustos sonu itibariyle) Gecikme zammı22.400 TL Yİ-ÜFE’ye göre faizi 5.180 TL Afla gelen avantajZAMMIN % 77’si SİLİNİYOR. 13.11.2016
12
PwC Kesinleşmiş İdari Para Cezaları 12 Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar İdari para cezasının tamamı Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarına göre hesaplanan tutar Faiz, gecikme faizi ve zam 13.11.2016
13
PwC Kesinleşmemiş Vergi ve Ceza Borçları Ödeme emirlerine karşı açılan davalarda ödenecek tutarlar -Vergi mahkemesinin olumlu kararı varsa, vergi aslının %20’si, -Vergi mahkemesinin olumsuz kararı varsa, vergi aslının %100’ü, -Dava vergi mahkemesi aşamasında devam ediyorsa, vergi aslının %100’ü, -Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine güncelleme oranı (Yİ- ÜFE) esas alınarak hesaplanacak tutar 06.09.2016 18
14
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 14 Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 25’i Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Asla bağlı olmayan cezaların % 75’i Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar 13.11.2016 Dava açılmış veya dava açma süresi geçmemişse
15
PwC Avantaj Hesabı - Örnek 15 2013 yılı kurumlar vergisi incelemesi yapılmış 31 Ağustos 2016 tarihi itibariyle vergi mahkemesinde Vergi aslı100.000 TL Ceza (Tekerrür)150.000 TL Gecikme faizi39.200 TL TOPLAM289.200 TL Vergi aslı50.000 TL Ceza (Tekerrür)0 TL Yİ-ÜFE’ye göre faizi 9.920 TL TOPLAM59.920 TL 13.11.2016
16
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 1613.11.2016 Son kararın terkin olması halinde Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının %20’si Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 10’u Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslının % 80’i Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 90’ı Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
17
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 1713.11.2016 Son kararın tasdik veya tadilen tasdik olması halinde Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Tasdik edilen vergi aslının tamamı, terkin edilen verginin % 20’si Vergi aslına bağlı olmayan cezalarda tasdik edilen cezanın % 50’si, terkin edilen cezanın % 10’u Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Terkin edilen verginin 80’i Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 50’si ve % 90’ı Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
18
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 1813.11.2016 Son kararın bozma olması halinde Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 25’i Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 75’i Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
19
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 1913.11.2016 Son kararın kısmen onama kısmen bozma olması halinde, onanan kısım için Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 50’si Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların % 50’si Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
20
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 2013.11.2016 Son kararın kısmen onama kısmen bozma olması halinde, bozulan kısım için Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 25’i Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 75’i Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
21
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması 2113.11.2016 Uzlaşma sürecindeki işlemlerde Ödenecek TutarlarSilinecek Tutar Vergi aslının % 50’si Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi aslının % 50’si Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamı Gecikme zammı, gecikme faizi, faiz gibi fer’i alacaklar
22
PwC İhtilaflı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması – Diğer Koşullar 22 13.11.2016 Ödenmesi gereken tutarların Kanun’da belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi Dava açılmaması ya da kanun yollarına başvurulmaması
23
PwC Pişmanlıkla veya Kendiliğinden Yapılan Beyanlar Kanun’un kapsadığı dönemlere ilişkin olarak Ekim 2016 sonuna kadar pişmanlıkla beyanda bulunulması şartıyla; 23 Ödenecek TutarlarSilinen Tutarlar Verginin tamamı Zam ve faiz yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar Vergi cezalarının tamamı Fazi ve zammın tamamı 13.11.2016
24
PwC İnceleme ve Tarhiyat Aşamasındaki İşler Mevcut incelemeler kural olarak devam eder. İnceleme sonucu ortaya çıkan vergi, ceza ve faizler için Kanun hükümlerinden yararlanılabilir. 24 13.11.2016
25
PwC İnceleme ve Tarhiyat Aşamasındaki İşler 25 Ödenecek TutarlarSilinecek Tutarlar Tarh edilen verginin % 50’si Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 25’i Verginin doğduğu tarihten Kanunun yayımlandığı tarihe kadar gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutar Kanun’un yayımı tarihinden dava açma süresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizi Tarh edilen verginin % 50’si Vergi aslına bağlı cezaların tamamı Vergi aslına bağlı olmayan cezaların % 75’i Gecikme faizinin tamamı 13.11.2016
26
PwC Matrah & Vergi Artırımı
27
PwC Matrah/Vergi Artırımı Matrah ve vergi artırımı dört vergi grubunda 2011-2015 için yapılabilir. -Gelir vergisi, -Kurumlar vergisi, -Gelir/Kurumlar vergisi stopajı (sadece belirlenen ödemeler), -Katma Değer Vergisi 27 Matrah artırımında bulunulan yıllar için daha sonra; İnceleme ve Tarhiyat yapılamaz 13.11.2016
28
PwC Matrah Artırımından Yararlanamayacaklar Aşağıdakiler matrah ve vergi artırımından yararlanamazlar: -Defter, kayıt ve belgeleri yok edenler -Defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar -Sahte belge düzenleyenler. «… Kanunun yayımlandığı tarihten önce herhangi bir tespit yapılmış olması durumunda, bu kapsama giren mükelleflerin … matrah ve vergi artırımından yararlanmaları mümkün değildir.» 2813.11.2016
29
PwC Gelir Vergisinde Matrah Artırımı 29 Yıl Artış Oranı (%) Asgari Matrah Tutarı (TL) Vergi Oranı (%) Bilanço UDT & Serbest Meslek Kira Geliri Diğer Gelirler 2011353514.0002.8009.50020 20123014.8202.9649.89020 20132515.7403.14810.49020 20142016.7403.34811.16020 20151518.9703.79412.65020 Not: Koşullar sağlanırsa vergi oranı % 15 olarak uygulanır. 13.11.2016
30
PwC Kurumlar Vergisinde Matrah Artırımı 30 Yıl Artış Oranı (%) Asgari Matrah Tutarı (TL) Vergi Oranı (%) 20113528.00020 20123029.65020 20132531.49020 20142033.47020 20151537.94020 Not: Koşullar sağlanırsa vergi oranı % 15 olarak uygulanır. 13.11.2016
31
PwC İndirimli Oran Uygulamasında Koşullar 31 13.11.2016 Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin yasal süresinde verilmiş, tahakkuk eden verginin (damga vergisi dahil) süresinde ödenmiş olması (Her yıl için ayrı ayrı aranır.) Gelir ve kurumlar vergisi için Kanun’un 2 ve 3. maddelerinden yararlanılmaması (Her yıl için ayrı ayrı bakılmaz, topluca aranır.) Beyannamesinin sonradan düzeltilmesi engel değil. Zarar beyanı veya indirim, istisna veya mahsuplar nedeniyle ödenecek vergi çıkmaması engel değil. 1 2
32
PwC Gelir/Kurumlar Vergisinde Matrah Artırımı Diğer Konular Kıst dönemde faaliyet gösteren mükellefler için asgari matrahlar, çalışılan ay sayısı dikkate alınarak hesaplanır. Kanun’un yayınlandığı tarihten önce kesinleşen tarhiyatlar matrah artırımında ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınır. Matrah artırımında bulunulan yıllara ait zararların % 50’si, 2016 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilmez. Matrah artıranların, GVK geçici madde 61 kapsamında tevkifata tabi kazançları için de matrah artırmaları şarttır. Geçmiş yıl zararları ve tevkif suretiyle ödenen vergiler matrah artırımı dolayısıyla hesaplanan vergilerden mahsup edilemez. Ödenen vergiler gelir ve kurumlar vergisi hesabında gider yazılamaz. İade olunacak vergilerle sınırlı inceleme yapılabilir. 32 13.11.2016
33
PwC Yatırım İndirimi Stopajı Artırımı 33 Yıl GV St. Artış Oranı (%) Muhtasar Beyanname Verilmemişse Artırılacak Matrah Tutarı (TL) Vergi Oranı (%) 20113514.00015 20123014.82515 20132515.74515 20142016.73515 20151518.97015 13.11.2016 Yİ istisnasından yararlananların, matrah artırımı olanaklarından yararlanabilmeleri için, kurumlar vergisi ve stopaj matrah/vergi artırımı birlikte yapmaları gerekir. Yİ istisnasına tabi kazancını muhtasar beyannameyle bildiren kurumların, hesapladıkları vergi tutarını aşağıdaki Tablonun ikinci sütununda yazılı oranlarda artırmaları gerekir. Yİ istisnasından yararlananlar, bu kazançlarını muhtasar beyannameyle beyan etmemişlerse, ilgili kazanç ve iratlarına ilişkin tevkifat matrahlarını, asgari kurumlar vergisi matrahının % 50’sinden az olmamak üzere beyan etmeleri, bu tutar üzerinden % 15 oranında vergi hesaplamaları gerekir.
34
PwC Kurumlar Vergisi Matrah Artırımı Örnek Veriler: Yıl: 2011, kurum kazancı: 100.000 TL, yatırım indirimi istisna tutarı: 30.000 TL (GVK geçici madde 61 kapsamında), beyan durumu: muhtasar beyanname verilmiş ve (30.000 x % 19,8) 5.940 TL stopaj ödenmiş. Yıl KV Matrahı (TL) Artırım Oranı (%) Artırılan Matrah (TL) Asgari Matrah (TL) Hes. Esas Matrah (TL) Vergi Oranı (%) Öd. KV (TL) 201170.00035 24.500 28.000 205.600 Yıl GVK Gç. Md. 61 Stopajı (TL) Artırım Oranı (%) Ödenecek KV (TL) 20115.940% 352.079 3412.08.2016 Ödenecek Toplam KV (TL) 7.679
35
PwC Gelir / Kurumlar Vergisi Stopajı Vergi Artırımı Kapsam 35 13.11.2016 Gelir Vergisi Kanunu’nun 94. maddesinin birinci fıkrasının -1 numaralı bendinde yer alan ücret ödemeleri -2 numaralı bendinde yer alan serbest meslek ödemeleri -3 numaralı bendinde yer alan inşaat işleri istihkak bedelleri -5 numaralı bendinde yer alan kira ödemeleri Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15. maddesinin birinci fıkrasının -(a) bendinde yer alan inşaat işleri istihkak bedelleri -(b) bendinde yer alan kooperatiflere ödenen kira bedelleri Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 30. maddesinin birinci fıkrasının -(a) bendinde yer alan yıllara yaygın inşaat işleri istihkak bedelleri
36
PwC Gelir Vergisi Stopajı Vergi Artırımı 36 Yıl Ücret GV Artış Oranı (%) SM / Kira Artış Oranı (%) İnşaat İşlerinde Artış Oranı (%) 2011661 2012551 2013441 2014331 2015221 13.11.2016
37
PwC Gelir Vergisi Stopajı Vergi Artırımı Vergi artırımı ancak yıllık yapılabilir. Yıllar itibariyle tercih yapılabilir. Vergi artırımı sadece sayılan ödemeler için yapılabilir. Kâr payı stopajları için artırım yapılamaz. Artırım yapılan yıllar için vergi incelemesi ve tarhiyat yapılamaz. Ödenen vergiler gelir ve kurumlar vergisi hesabında gider yazılamaz. 37 13.11.2016
38
PwC Gelir Vergisi Stopajı Matrah Artırımı Ücret ödemeleri Beyannamelerin tamamının verilmiş olması halinde, muhtasar beyannamelerde yer alan ücret ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden hesaplanır. Beyannameler tam olarak verilmemişse, verilen beyannamelerdeki veriler esas alınarak, tam yıl için hesaplama yapılır. Hiç beyanda bulunulmamış olması halinde, -Ücret ödemeleri için, ilgili yılda verilmiş SGK bildirgelerinden hareketle hesaplama yapılır. -SGK bildirgeleri de hiç verilmemişse en az iki asgari ücretli çalıştırıldığı kabul edilerek hesaplama yapılır. 38 13.11.2016
39
PwC Gelir Vergisi Stopajı Matrah Artırımı Kira & Serbest Meslek Ödemeleri Muhtasar beyannamelerde yer alan ödemelerin gayrisafi tutarı esas alınarak ödenecek ek vergi hesaplanır. Bazı beyannamelerin verilmemiş olması halinde, beyan edilen tutarlar tam yıla iblağ edilmez. Hiç beyanda bulunulmamışsa; -Serbest meslek ödemeleri için, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenen asgari gelir vergisi matrahı tutarının % 50’si esas alınarak belirlenen tutar, -Kira ödemeleri için, beyana tabi geliri sadece GMSİ’den oluşan gelir vergisi mükellefleri için belirlenen asgari gelir vergisi matrahı esas alınarak belirlenen tutar, dikkate alınarak hesaplama yapılır. 39 13.11.2016
40
PwC KDV Vergi Artırımı Artırım Oranları 40 Yıl Hesaplanan KDV Artış Oranı (%) 20113,5 20123 20132,5 20142 20151,5 13.11.2016
41
PwC KDV Vergi Artırımı Uygulama 1 Vergi artırımı ancak yıllık yapılabilir. Yıllar itibariyle tercih yapılabilir. Artırım yapılan yıllar için vergi incelemesi ve tarhiyat yapılmaz. Kanunun yayınlandığı tarihten önce kesinleşen tarhiyatlar matrah artırımında ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınır. Tecil-terkin uygulamasından yararlananlarda artırıma esas tutarın hesaplanmasında, tecil edilen vergi hesaplanan vergiden düşülür. Ödenen vergiler gelir ve kurumlar vergisi hesabında gider yazılamaz. 41 13.11.2016
42
PwC KDV Vergi Artırımı Uygulama 2 Beyannamelerin tamamının verilmiş olması halinde, 12 ayın beyannamesinin Hesaplanan KDV Toplamı bulunup, bu tutar esas alınarak ödenecek ek vergi hesaplanır. En az 3 KDV beyanında bulunmuş mükelleflerde KDV ortalaması bir yıla tamamlanarak ek vergi hesaplanır. 2 veya daha az KDV beyanı veren mükelleflerin, GV ve KV matrah artırımında bulunmak şartıyla, GV-KV matrah artırım tutarı üzerinden % 18 oranında KDV artırımında bulunmaları gerekir. İlgili yıl beyannamelerinde hesaplanan KDV bulunmaması veya tecil- terkin uygulaması kapsamındaki teslimlerden oluşması halinde, ilgili yıl için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartıyla, artırılan matrah üzerinden % 18 oranında katma değer vergisi artırımında bulunularak düzenlemeden yararlanılabilir. 42 13.11.2016
43
PwC KDV Vergi Artırımı Uygulama 3 İlgili yıl beyannamelerinde hesaplanan KDV bulunmaması veya tecil-terkin uygulaması kapsamındaki teslimlerden oluşması halinde, ilgili yıl için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartıyla, artırılan matrah üzerinden % 18 oranında katma değer vergisi artırımı yapılır. Örnek: 2011 yılında KDV’ye tabi işlemi bulunmayan veya tüm hesaplanan KDV tutarları tecil edilecek KDV’den oluşan kurumun 2011 yılı KV matrahı 250.000 TL dir. 43 13.11.2016 Yıl KV Matrahı (TL) Artırım Oranı (%) Artırılan Matrah (TL) Asgari Matrah (TL) Hes. Esas Matrah (TL) Vergi Oranı (%) Öd. KV (TL) 2011250.00035 87.500 28.00087.500 2017.500 Yıl Hes. KDV (TL) KV Artırılan Matrah (TL) Hes. Esas KDV Matrahı (%) Vergi Oranı (%) Ödenecek KDV (TL) 2011087.500 1815.750
44
PwC KDV Vergi Artırımı Uygulama 4 Bazı dönemlerde hesaplanan KDV yokken bazı dönemlerde varsa, ödenmesi gereken KDV tutarı, artırılan KV matrahı üzerinden % 18 oranında hesaplanan tutardan aşağı olamaz. Örnek: 2011 yılında bazı aylarda hesaplanan KDV’si bulunmayan, bazı aylarda hem hesaplanan KDV hem de tecil edilebilir KDV’si bulunan kurumun 2011 yılı toplam hesaplanan KDV tutarı 45.000 TL ve KV matrahı 120.000 TL dir. 44 13.11.2016 Yıl KV Matrahı (TL) Artırım Oranı (%) Artırılan Matrah (TL) Asgari Matrah (TL) Hes. Esas Matrah (TL) Vergi Oranı (%) Öd. KV (TL) 2011120.00035 42.000 28.00042.000 208.400 Yıl Hes. KDV (TL) Vergi Oranı (%) Hesaplanan KDV Tutarı (TL) 201145.0003,51.575 Asgari Artırım Tutarı (TL) 7.560 (42.000 x % 18) Ödenecek KDV (TL) 7.560
45
PwC İnceleme Aşamasındakiler Matrah Artırımından Yararlanırsa Matrah artıranlar nezdinde devam eden incelemeler, Kanun’un yayımını izleyen ayın başından itibaren bir ay içinde (Eylül 2016 sonuna kadar) bitirilmezse, incelemeye devam edilemez. İnceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah artırımı yapılması halinde, inceleme sonucu bulunan fark, artırılan matrahtan mahsup edilebilir. 45 13.11.2016
46
PwC İnceleme Aşamasındaki İşler (KV) 46 Artırılan Matrah (TL) Bulunan Fark (TL) Yapılacak Uygulama 100 Artırılan matrah nedeniyle çıkan vergi ödenir. İnceleme sonucu tarhiyat yapılmaz, ceza kesilmez. 10075 Artırılan matrah nedeniyle çıkan vergi ödenir. İnceleme sonucu tarhiyat yapılmaz, ceza kesilmez. 100125 Artırılan matrah nedeniyle çıkan vergi ödenir. İnceleme sonucu bulunan fark ile artırılan matrah arasındaki fark üzerinden (25 TL) vergi ve ceza hesaplanır. Ek tarhiyat için Kanun hükümlerinden ayrıca yararlanılabilir. 13.11.2016
47
PwC İnceleme Aşamasındaki İşler (KDV) 47 Artırım Nedeniyle Ödenecek Vergi (TL) İn. Sonucu Tarh Ed. Gereken Vergi (TL) Yapılacak Uygulama 100 Artırım nedeniyle hesaplanan vergi ödenir. İnceleme sonucu tarhiyat yapılmaz, ceza kesilmez. 10075 Artırım nedeniyle hesaplanan vergi ödenir. İnceleme sonucu tarhiyat yapılmaz, ceza kesilmez. 100125 Artırım nedeniyle hesaplanan vergi ödenir. İnceleme sonucu tarh edilmesi gereken vergi ile artırım nedeniyle hesaplanan vergi arasındaki fark (25 TL) istenir. Ek tarhiyat için Kanun hükümlerinden ayrıca yararlanılabilir. 13.11.2016
48
PwC Matrah / Vergi Artırımı Son Konular Beyannamenin verileceği vergi dairesi -Gelir, kurumlar ve katma değer vergisi açısından bağlı olunan vergi dairesi -Muhtasar beyannamenin verildiği vergi dairesi -Farklı vergi dairesinin mükellefi olunmuşsa, en son vergi dairesi 48 13.11.2016
49
PwC Kasa & Mal & Sabit Kıymet Düzeltmeleri
50
PwC Stok ve Kasa Düzeltmeleri 50 FiilHesaplanacak Vergi İşletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan mal, makine, teçhizat ve demirbaşların kayda alınması % 10, % 4 veya % 0,5 KDV ödenir. İşletmede mevcut olmadığı halde kayıtlarda yer alan malların kayıtlardan çıkartılması Her türlü vergisel yükümlülük yerine getirilir. Kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan kasa mevcudunun ve ortaklardan alacakların düzeltilmesi Düzeltilen tutarın % 3’ü oranında vergi ödenir. Düzenlemeden yararlanılarak; Mali tablolar gerçeğe uygun hale getirilir Daha az vergi yüküyle risk yok edilebilir. 13.11.2016
51
PwC Kayıt Dışı Emtia ve Sabit Kıymet Düzeltmesi Uygulama 5113.11.2016 KonuUygulama Bildirim 30 Kasım 2016 tarihine kadar bildirim Değerleme ve kayıt Kıymetler bildirim tarihindeki rayiç bedelle değerlenir ve kayıtlara intikal ettirilir Vergi % 10, 4 veya 0,5 oranında KDV hesaplanır Sorumlu sıfatıyla beyan, beyanname verme süresinde ödeme KDV indirimi Emtia için hesaplanan KDV indirilebilir Sabit kıymetler için hesaplanan KDV indirilemez Diğer konular Sabit kıymetler için amortisman ayrılamaz Satış bedeli kayda alma bedelinden düşük olamaz KDV sorumluluğu kalkar (Md 9/2) Beyan edilen kıymetler Ba Formuna dahil edilir
52
PwC Kayıt Dışı Emtia ve Sabit Kıymet Düzeltmesi Muhasebe 5213.11.2016 Beyan edilen emtianın kaydı: ------------------------------------- / ----------------------------- 153 TİCARİ MALLARXXX 191 İNDİRİLECEK KDVXXX 525 KAYDA ALINAN EMTİA KARŞ.XXX 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLARXXX (Sorumlu sıfatı ile ödenecek KDV) ------------------------------------- / ----------------------------- Beyan edilen makine ve demirbaşların kaydı: ------------------------------------- / ----------------------------- 253TESİS MAKİNA VE CİHAZLARXXX 689DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD.VE ZAR.XXX 526 DEMİRBAŞ MAKİNE VE TEÇHİZAT ÖZEL KAR. XXX 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLARXXX (Sorumlu sıfatıyla ödenecek KDV) ------------------------------------ / -----------------------------
53
PwC Kayıtlarda Yer Aldığı Halde Fiilen Mevcut Olmayan Emtia Düzeltmesi – Uygulama 5313.11.2016 KonuUygulama Yapılacak işlemler 30 Kasım 2016 tarihine kadar muhtelif alıcılar adına fatura düzenlenir Bedel, gayrisafi kar oranına göre bedel tespit edilir İşlem kayıtlara intikal ettirilir Vergi Emtianın tabi olduğu oranda KDV hesaplanır. Ödenmesi gereken KDV ilk taksit beyanname verme süresi içinde, diğerleri izleyen 2. ve 4. aylarda olmak üzere 3 eşit taksitte ödenir. Diğer konular Borçlu hesap gerçek duruma uygun olarak belirlenir. Borçlu hesap belirlenemezse KKEG olarak kaydedilir. Düzenlenen fatura Bs Formuna dahil edilir.
54
PwC Kayıtlarda Yer alıp Mevcut Olmayan Emtia Düzeltmesi - Muhasebe 5413.11.2016 ------------------------------------- / ----------------------------- 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZARARLARXXX (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) 600 YURTİÇİ SATIŞLARXXX 391 HESAPLANAN KDVXXX ------------------------------------- / -----------------------------
55
PwC Kasa ve Ortaklardan Alacaklar Hesaplarının Düzeltmeleri 55 İşlemHesaplanacak Vergi Kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan kasa mevcudunun ve ortaklardan alacakların düzeltilmesi Düzeltilen tutarın % 3’ü oranında vergi ödenir. Düzenlemeden yararlanılarak; Mali tablolar gerçeğe uygun hale getirilir Daha az vergi yüküyle risk yok edilebilir. 13.11.2016
56
PwC Düzeltme Kapsamı 5613.11.2016 Mükellefler Açısından Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri Düzeltme Konusu Kıymetler Açısından Kasa mevcudu Ortaklardan alacaklar Ortaklardan alacaklar ve ortaklara borçlar arasındaki net alacak tutarı Ortaklardan alacaklarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemler İşletmenin esas faaliyetiyle ilgili işlemler dolayısıyla ortaya çıkan alacaklar düzeltme konusu olamaz Dönem açısından 31.12.2015 tarihi itibariyle düzenlenen bilançoda görülen ancak gerçekte bulunmayan tutar
57
PwC Düzeltme Uygulaması 5713.11.2016 Beyan süresi30.11.2016 tarihine kadar Ödenecek vergi Beyan edilen tutarın % 3’ü beyan süresinde ödenir Diğer konular Ödenen vergi gelir ve kurumlar vergisinden mahsup edilemez, gider yazılamaz.
58
PwC Muhasebe Kayıtları Kasa Hesabı Düzeltmesi 5813.11.2016 ------------------------------------- / ----------------------------- 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZARARLARXXX (Kanunen kabul Edilmeyen Gider) 100 KASAXXX 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLARXXX ------------------------------------- / -----------------------------
59
PwC Muhasebe Kayıtları Ortaklardan Alacaklar Hesabı Düzeltmesi 5913.11.2016 ------------------------------------- / ----------------------------- 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZARARLARXXX (Kanunen kabul Edilmeyen Gider) 126 DİĞER ÇEŞİTLİ ALACAKLARXXX 131 ORTAKLARDAN ALACAKLARXXX 231 ORTAKLARDAN ALACAKLARXXX 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLARXXX ------------------------------------- / -----------------------------
60
PwC Başvuru & Ödeme
61
PwC Başvuru Zamanı 61 Başvuru KonusuBaşvuru Zamanı Genel olarak 31 Ekim 2016 tarihine kadar başvurulur. İnceleme sonucu yapılacak tarhiyatlarda İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde başvurulur. Emtia, makine, teçhizat, demirbaş, kasa ve ortaklardan alacaklarla ilgili düzeltmeler 30 Kasım 2016 tarihine kadar başvurulur. 13.11.2016
62
PwC Ödeme Kamu Alacaklarının Yapılandırılması Peşin (Kasım 2016 sonuna kadar) veya taksitle ödeme olanağı 62 Taksit SayısıÖdeme Süresi (ay)Katsayı 6121,045 9181,083 12241,105 18361,15 13.11.2016 İnceleme sonucu yapılan tarhiyatlar için Kanun kapsamında hesaplanan tutar, ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere, 6 eşit taksitte ödenir.
63
PwC Ödeme Hesap Düzeltmelerinden Doğan Vergiler 63 Beyan SüresiÖdeme Süresi Kayıtlarda yer almayan mevcut varlıklar 30 Kasım 2016 İşletmede var olmayan mallar30 Kasım 2016 31 Ocak 2017 31 Mart 2017 Kasa ve ortaklardan alacaklar30 Kasım 2016 13.11.2016
64
PwC Taksitlerin Zamanında Ödenmemesi Matrah Artırımı Matrah ve vergi artırımı nedeniyle hesaplanan vergilerin yasal ödeme süresi içinde ödenmemesi durumunda; -Vergi tek defada ödenecekse, vade tarihinden, -Taksitle ödenecekse, taksitlerin vade tarihinden, ödeme tarihine kadar geçen süre için, gecikme zammı oranının bir kat fazlası oranında gecikme zammı uygulanır. 6413.11.2016
65
PwC Taksitlerin Zamanında Ödenmemesi Borçların Yapılandırılması Bir takvim yılında iki veya daha az taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, Kanun hükümlerinden yararlanılmaya devam edilebilmektedir. Ancak bu durumda, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarları için aylık % 1,40 oranında faiz uygulanır. İkiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı tamamen kaybedilmektedir. Bu durumda yapılandırma hiç yapılmamış gibi kamu alacağı takip edilebilir. Ödenen kısım için düzeltme yapılmaz. 6513.11.2016
66
PwC Cari Dönem Vergilerinin Zamanında Ödenmemesi Borçların Yapılandırılması Kesinleşmiş veya ihtilaflı borçları yeniden yapılandırarak taksitle ödemek isteyenlerin, taksit ödeme süresi içinde, cari dönem vergilerini zamanında ödemeleri gerekmektedir. Bu vergilerin çok zor durum olmaksızın her bir vergi türü itibariyle bir takvim yılında ikiden fazla vadesinde ödememesi ya da eksik ödenmesi halinde, yapılandırılan borçlara ilişkin kalan taksitlerin ödeme hakları kaybedilir. 6613.11.2016
67
PwC Son Konular Kanun 19 Ağustos 2016 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi Tebliğ 23 Ağustos 2016 tarihinde yayımlandı. (RG 29810/m) Af kanunlarının diğer vergi kanunlarından temel farkı Fırsatlar / Riskler 67
68
PwC Varlık Barışı
69
PwC Varlık Barışı Kanunları 5811/6486 /6736 Karşılaştırması 69 İşlem 5811 (2008) 6486 (2013) 6736 (2016) Yurt dışı varlıklar kapsamda mı?EVET Yurt içi varlıklar kapsamda mı?EVETHAYIREVET Varlığın belli bir tarihi itibariyle varlığının ispatı gerekiyor mu? EVET HAYIR Başkası adına bildirim mümkün mü?HAYIR Vergi var mı?EVET HAYIR Sermayeye ekleme zorunluluğu var mı?EVETHAYIR Matrah farkından mahsup var mı?EVET HAYIR Diğer kanunlar açısından koruma var mı? HAYIR EVET 13.11.2016
70
PwC Kapsam 7012.08.2016 Yurt dışında bulunan varlıklar Para, altın, döviz Menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları Yurt içinde bulunan varlıklar Para, altın, döviz Menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları Taşınmazlar
71
PwC Bir Bakışta Varlık Barışı Uygulaması 7112.08.2016 Varlığın ispatı Varlığın belli bir tarih itibariyle varlığının ispatı aranmıyor Beyan / Bildirim Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek Yurda getirme 31.12.2016 tarihine kadar yurda getirilmesi zorunlu Defterlere kayıt Varlıklar defterlere kaydedilebilir Kazancın tespitinde dikkate alınmaz İşletmeden çekilebilir Ödenecek vergi Vergi yok Amortisman Varlıklar için amortisman ayrılamaz Varlıkların elden çıkartılması Elden çıkarmadan doğan zararlar, gider veya indirim olarak dikkate alınamaz
72
PwC Sağlanan Avantajlar «… (6) Birinci fıkra kapsamında Türkiye’ye getirilen veya dördüncü fıkra kapsamında kanuni defterlere kaydedilen varlıklar nedeniyle, madde hükmünden yararlananlar ve bunların kanuni temsilcileri hakkında, başkaca bir neden ile gerekli olması hali saklı kalmak üzere sırf bu işlemin yapılmış olmasından dolayı ve bu işlemden hareket edilerek, hiçbir şekilde vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı ile herhangi bir araştırma, inceleme, soruşturma veya kovuşturma yapılamaz, vergi cezası ve idari para cezaları kesilemez. …» 7212.08.2016
73
PwC Kâr Dağıtımı Kaynaklı Alacaklarda Düzeltme & Varlık Barışı «Yetmedi, stok affı getirdik. Böylece kayıtdışı olmaktan milleti kurtardık. Kasa fazlası, para çekmiş işlememiş, ne yapmış. 'Bunları da beyan et bitsin' dedik. Bırak artık sıkıntılı yaşamayı. Yetmedi, 'İçeride ve dışarıda param var. Vaktiyle biriktirdim.' Maliyeye falan hiç uğrama, götür bankaya yatır. Yeni yatırım mı yapacaksın, inşaat mı yapacaksın, alışveriş mi yapacaksın. Ne yapacaksan yap. Maliye Bakanı, 'Bu kadar para yatıyor, biz de üzerinden sebeplensek' dedi. Dedim, 'Kusura bakma. Ter dökmeden milletin parasına gözünü dikme kardeşim.' Öyle, 'yüzde 1-2 alsak falan' yok kardeşim. Milletin parası millete ait. Yatırıma dönecek. Bir kuruş almadan paranızı dışarıdan içeriden getirin bankaya yatırın. Vergi dairesine falan da hiç haber vermenize gerek yok. Öyle bir meramları da yok. Çünkü bir şey alamayacaklarını bildikleri için ilgilenmezler. Hiçbir vergi soruşturması falan da olmayacak. Garanti ediyorum. Olursa sorumlusu benim.» Başbakan Binali Yıldırım Türkiye İyi Gelecek Konferansı 02.09.2016 7312.08.2016
74
PwC Varlık Barışı Koruma Kalkanı Oluşturur mu? 7412.08.2016
75
Teşekkürler...
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.