Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO."— Sunum transkripti:

1 ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY inancguneyamyo@gmail.com Adana MYO

2 İletişim Türleri Yanlı ş ileti ş im veya ileti ş imsizlik: Yüz, göz, söz ve bir gönül ba ğ ı ile do ğ ru noktada bulu ş amayan dinleyici ve konu ş macıların birbirlerine bir ş eyler anlatmaları, anlamları ortak kılmaları ve dolayısıyla birbirlerini anlamaları uzak bir ihtimaldir. Yanlı ş ileti ş ime konu ş macının mesajı do ğ rudan, net ve açık iletmemesi, dinleyicinin dikkatli dinlememesi gibi etkenler neden olur. Do ğ ru ileti ş im veya do ğ ru payla ş ım: Do ğ ru ileti ş im, do ğ ru anlamı yakalamayla ilgilidir. Do ğ ru ve ortak anlam, do ğ ru ileti ş imi sa ğ lar. Unutmayalım ki hangi tarzda ileti ş im olursa olsun temelinde anlamak ve anla ş ılmak vardır. Konu ş macının, anlatmak istedi ğ ini açıkça anlatması; dinleyicinin ise, dikkatli dinlemesi do ğ ru ileti ş imi sa ğ lar

3 1.Birey - Birey Arasındaki İ leti ş im Psikolojik İ leti ş im İ nsanın ilk ileti ş imi, kendisiyle olan ileti ş imi yani iç ileti ş imidir. Simgelerin (sözcük, davranı ş, gülümsemek, kızgın ifadelerin yorumlanması gibi) bireyin kendi içinde üretimi ve yorumlanması, kendisiyle ileti ş imidir. Bu ileti ş im, en yo ğ un ileti ş im türüdür. Ki ş inin kendi iç dünyası ile ileti ş imi; onun dü ş ünmesi, hayal kurması, duygulanması, ihtiyaçlarının farkına varması, iç gözlem yapması ve iç dünyasından mesajlar alarak ve kendine soru sorarak bunlara cevaplar araması ş eklinde olmaktadır. Ki ş i iç dünyası ile ileti ş iminde, hem kaynak yani gönderici hem de alıcı pozisyonlarında bulunmaktadır. Bu, zihinsel bir süreçtir.

4 Sosyal İ leti ş im Sosyal ileti ş im, iki ya da daha fazla insan arasında meydana gelen mesaj alı ş veri ş idir. Çevreyle ileti ş im ki ş inin vazgeçilmez ya ş am gereklerinden biridir. Çevreyle ileti ş imde, ki ş inin kendi ihtiyaçlarını kar ş ılaması esastır. Bu ileti ş im yüz yüze olabilece ğ i gibi televizyon, gazete, dergi, bilgisayar, radyo gibi ileti ş im araçlarıyla da gerçekle ş tirilebilir. Sosyal ileti ş im, i ş ortamındaki insan ili ş kilerinde de önemlidir. Ki ş iler arası ileti ş imin do ğ ru ve etkin bir biçimde kurulmasına “Tamamlayıcı İ leti ş im” denir. Tamamlayıcı ileti ş imin amacı sadece insanlar arası diyalo ğ u geli ş tirmeyi de ğ il, aynı zamanda bunu devam ettirmeyi de içerir. Bu ileti ş im, insanlar arasındaki sorunların ortadan kaldırılmasını amaçlar. Tamamlayıcı ileti ş im; uyum faktörlerine dayanan, özel, birle ş tirici, onaylayıcı ve dinlemeyi gerektiren çok yönlü bir ileti ş im türüdür.

5 2. Birey - Grup İ leti ş imi Ki ş iler arası ileti ş imin önemli yanını küçük grup ileti ş imi olu ş turur. Grup ileti ş imin yarısından fazlası, grup içinde gerçekle ş ir. Her üye, grup içinde birbirine ba ğ lıdır. Örgütsel ileti ş im, grup ileti ş imini gerektirir. İ leti ş imde ba ş arılı olmak için ki ş ide birtakım özel becerilerin (mesleki donanım, e ğ itim, kültür vb.) bulunması gerekir. Grup içi ileti ş im ırk, cinsiyet, ya ş ve meslek gibi özelliklere göre sınıflandırılır. Grup içi ileti ş imin temel amacı,insanlar arası etkile ş imi sa ğ lamaktır. Gruplarda merkezi olan ve merkezi olmayan olmak üzere, iki çe ş it ileti ş im ortaya çıkar. Merkezi ileti ş imde ki ş i, yönetici durumunda iken merkezi olmayan ileti ş imde birey-birey ve birey-grup arasında serbestlik vardır. Burada, gruplar, aralarındaki ileti ş imi yüz yüze kurabilecekleri gibi, ileti ş im araçlarından yararlanarak da kurabilirler. Bireyin kendisiyle ileti ş imi ve ortak paydaları, grupla ileti ş imini de etkiler. Grup içi ya da gruplar arası ileti ş im, belli amaçlar için bir araya gelmi ş örgütler içinde de kendini gösterir.

6 3. Kitle İ leti ş imi Kitle ileti ş imi toplumsal alanda gerçekle ş en bir ileti ş imdir ve her türlü basın-yayın araçları (radyo, televizyon, dergi, gazete, bilgisayar vb.) ve di ğ er yollarla gerçekle ş ir. Kitle ileti ş imi, toplumu bilgilendirmek ve geni ş kitlelerle ileti ş im kurmak anlamında da kullanılır. Kitle; sosyal, siyasal ve kültürel bakımdan belirsiz olan ve ayırt edilemeyen insan kümelerini ifade eder. Kitle ileti ş imi, geni ş örgütleri, grupları ve ki ş ileri kapsar. Kitle ileti ş imi, sosyalle ş menin bir gere ğ i olarak ortaya çıkar. Kitle ileti ş iminde kullanılan uydu teknolojileri, kitleler arası ileti ş imi sa ğ ladı ğ ı gibi dünya uluslarını da birbirine ba ğ lamaktadır. Her tür ileti ş im, kitle ileti ş iminin alt düzeyleri arasında yer alır. Kitle ileti ş iminde alıcı, kaynaktan uzak ve ba ğ ımsızdır; tek yanlıdır, kamusaldır. İ çeri ğ i herkese açıktır ve üyelik esasına göre çalı ş maz. Burada izleyici kitle geni ş tir, farklı toplulukları bir araya getirir. Profesyonel ileti ş imciler (spiker, gazeteci vb.), toplum adına ileti ş im kurarlar.

7 İ leti ş im Yöntemleri 1-SÖZLÜ İ LET İŞİ M Sözlü ileti ş ime, konu ş ma dili de denmektedir. Sözlü ileti ş im; yüz yüze görü ş meler, toplantılardaki konu ş malar, brifingler, halka hitaplar, telefon görü ş meleri, çe ş itli programlar vb. biçimlerde gerçekle ş ir. Gönderici ve alıcı arasındaki konu ş manın her türü, sözlü ileti ş imdir. Sözlü ileti ş im, yüz yüze olabilece ğ i gibi radyo, televizyon, telefonla da olabilir.

8 Sözlü ileti ş imin en önemli unsuru dildir. Sözlü ileti ş im, dil ve dil ötesi olmak üzere iki kısma ayrılır. Dil ile ileti ş imde, ki ş iler, konu ş arak ya da yazarak mesajlarını birbirlerine iletirler. İ ki ki ş i duygularını konu ş arak anlatabilece ğ i gibi, yazarak da (dil unsuru kullanıldı ğ ından) ifade edebilir. Dil ötesi ileti ş im ise, sesin niteli ğ i ile ilgilidir. Bunlar; ses tonu, ses hızı, ses ş iddeti, hangi kelimelerin vurgulandı ğ ı, duraklamalar ve benzeri özelliklerdir. Bunlar, konu ş macı tarafından sınırsız kullanılır. Kullanım ş ekli, sözcüklerden daha etkilidir.

9 İ nsanın uyudu ğ u sürenin dı ş ında kalan zamanın yakla ş ık dörtte üçünü (%75’ini) sözlü ileti ş im kurarak geçirdi ğ i belir­tilmektedir. Buna göre, günde, ortalama 12 saat ya konu ş uyor ya da dinliyoruz. Yine ileti ş im içinde geçen sürenin %60'ının dinlemek ve % 40'ının konu ş makla geçti ğ i belirtilmektedir. Sözlü ileti ş im, ileti ş im türleri içinde en fazla tercih edilen türdür.

10 !!!!Dinleme!!!! Yapılan ara ş tırmalarda bir insanın, günde en az 7 saati dinleyerek geçirdi ğ i, çalı ş ırken de dinleme kapasitesinin, sadece % 25 ‘ini kullanabildi ğ i belirtilmektedir. İ yi dinlemeyen, etkili bir ileti ş im kuramaz. Çünkü iyi dinlemedi ğ imizde en iyi ihtimalle, söylenenlerin ancak % 30'unu anlama imkânımız var. İ leti ş im bir etkile ş im süreci oldu ğ una göre, cevaplarımız da anladı ğ ımız oranda olacaktır. Yani, % 30’luk dinleme ve anlamaya % 30' luk cevaplar vermek durumunda kalırız ki, bunlar eksik, yanlı ş, ço ğ unlukla da ilgisiz cevaplar olacaktır. Bu durum, ki ş inin i ş ve sosyal ya ş antısına zarar verebilir.

11 Duymak ve dinlemek sizce aynı mıdır? İ kisi farklı eylemlerdir. Duyma (i ş itme): Fiziki bir olaydır. Seslerin titre ş imlerinin beyne ula ş ması ile duyma gerçekle ş ir ve genellikle her duydu ğ umuzu anlayamayız. Dinleme: Seslerin (titre ş imlerin), mesajı (iletiyi) gönderenin, gönderdi ğ i anlamıyla, do ğ ru algılanmasıdır. Söyleneni, tam olarak söylendi ğ i ş ekliyle anlamak büyük bir yetenektir. Dinlemek, genellikle basit bir eylem, hareketsizlik olarak de ğ erlendirilir. "Oturup dinliyorsunuz", denir ve pasif bir tepki olarak de ğ erlendirilir. Oysa dinlemek, konu ş mak kadar zor ve aktif bir süreçtir.

12 Etkili ileti ş im biçimlerinden biri olan sözlü ileti ş imi do ğ ru kullanabilmek için; konu ş ma, dinleme, soru sorma ve geri bildirim konularında geli ş mek gereklidir. Etkili ileti ş im hem dinlemeye, hem de konu ş maya ba ğ lıdır. Dinleme aktif ve pasif olarak iki ş ekilde ele alınabilir.

13 Dinleme ö ğ eleri olarak a ş a ğ ıdakiler sayılabilir: Fiziki Unsurlar: Dinleyicinin giyimi, oturması, jest ve mimikleri Dü ş ünme Unsuru: Konu ş mayı anlama Dinleme Dikkat İ li ş kisi: Dikkati toplama Dinleyici Ki ş ilik İ li ş kisi: Konu ş ma ile dinleyenin bakı ş açısının uyması Dinleme engelleri ise: Dinleyiciye ba ğ lı olanlar: Önyargı ve de ğ er bulmama gibi Konu ş macıya ba ğ lı olanlar: Önyargı, saygı göstermeme vb. Konuya ba ğ lı olanlar Ortama ba ğ lı olanlar İ leti ş im araçlarının yetersizli ğ ine ba ğ lı olanlar

14 Etkili dinleme, bize neler kazandırır? Kavrama yetene ğ imizi geli ş tiririz. Yerinde ve anlamlı tepkiler veririz. Dinlenen ki ş i daha fazla konu ş mak ister ve daha etkili ileti ş im sa ğ larız. Daha üretken oluruz. Gerçek soruna ula ş ırız ve problem çözme yetene ğ imizi geli ş tiririz. İ nsan ili ş kilerimizi geli ş tiririz. Daha uzun süre dikkatimizi koruruz. Duyguları ke ş federiz, Dinleyerek saygıyı gösteririz, Dinleyerek bilgimizi artırırız.

15 Beklenen 5 dinleyici tepkisi vardır; “Eksik İ leti ş imden Hiç Bir Zaman Tek Taraf Sorumlu De ğ ildir”

16 Etkili bir dinleme için ş unlar önerilebilir: Susun ve dinlemeye hazır olun. Söz kesmeyin, sabırlı ve saygılı olun. Önyargılardan arının. Ki ş iye de ğ il, söylenenlere yo ğ unla ş ın. Fiziksel katılım yapın (konu ş ana do ğ ru yönelmek, yüz yüze olmak, göz konta ğ ı kurmak). Dikkatli ve ilgili olun

17 Konuşma İ leti ş im alanında büyük geli ş melere kar ş ın yine de insano ğ lunun çevresindekilerle anla ş masını sa ğ layan en etkili araç, onun konu ş ma yetisidir. Ailede olsun, okulda olsun, toplumun ba ş ka kurum ve kesimlerinde olsun, bireyselli ğ imizi ancak konu ş ma yoluyla kanıtlayabiliriz. Birçok etkinli ğ e konu ş ma düzleminde katılırız. Konu ş ma, dü ş ündüklerimizi, tasarılarımızı, özlemlerimizi, kinimizi, öfkemizi biçimlendirip yansıtmada kullanılan en önemli araçtır.

18 Acaba konuşmamızla ilgili eksikliklerimiz olabilir mi? Söylediklerimi kar ş ımdakiler kolayca anlayabiliyor mu? Dü ş üncelerimi açık ve etkili bir biçimde belirtebiliyor muyum? Sözcükleri söylerken söyleyi ş ve dil yanlı ş lıkları yapıyor muyum? Sesimi, duygu ve dü ş üncelerimi besleyecek, zenginle ş tirecek bir yönde kullanabiliyor muyum? Tekdüze mi, yoksa canlı ve hareketli bir biçimde mi konu ş uyorum? Konu ş urken bakı ş larımı beni dinleyenlere yöneltiyor muyum? El ve yüz hareketlerimi kullanırken birtakım yapmacık durumlara dü ş üyor muyum? Beni dinleyenlerin ilgisini da ğ ıtacak, gereksiz ayrıntılardan kaçınabiliyor muyum? Anlattıklarımın önemine inanıyor muyum? Sözü ba ş ka alanlara kaydırıyor, amaçtan ve konudan sapıyor muyum?

19 Konuşma ve dinleme eğitimsizliği yüzünden; Anne-baba-çocuk-ergen ili ş kilerinde, Kom ş uluk-arkada ş lık-dostluk ili ş kilerinde, İş ve sosyal çevremizdeki ili ş kilerde, E ğ itimci-ö ğ renci ili ş kileri ve Kendi kendimizle olan ileti ş imde. Yeterince sa ğ lıklı, verimli ve ba ş arılı olamıyoruz. Bu gerçe ğ i en kısa yoldan, en yo ğ un biçimde vurgulayan; “ İ nsanda dilince de ğ i ş ir kader, Ya yurda ba ş olur, ya ba ş ı gider.” (Kutadgu Bilig Yusuf Has Hacib) mısralarını her zaman hatırımızda tutmalıyız.

20 Konuşma Türleri Hazırlıksız konuşmalar Hazırlıklı konuşmalar Tek kişilik konuşmalar Küme konuşmaları Söyleşi, Konferans,Açık oturum (Panel), Tanışma-tanıştırma, Demeç,Forum, Telefonla konuşma, Söylev (Nutuk),Münazara (Aytışma), Görüşme, Açış konuşması,Sempozyum, Kurultay (Kongre),

21 PANEL İ N TANIMI Toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içinde, uzmanları tarafından tartı ş ıldı ğ ı konu ş malara panel denir. açık oturum ile panel özellikleri yönüyle birbirlerine çok benzerler. hatta bazı kitaplarda panel ile açık oturum aynı konu ş ma türü olarak verilir. arada sadece üslûp farkı vardır. Bir ba ş kanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan olu ş an dinleyicilerin söz sırası alarak konu ş ma kuralları içerisinde yaptıkları tartı ş malara forum denir. FORUMUN TANIMI Forum, panelin devamında yapılacaksa ba ş kan, panelin süresini bir saat, forumun süresini de yarım saat olarak sınırlayabilir. Bu durumda panelden sonra forum yapılaca ğ ı konu ş malara ba ş lanmadan duyurulmalıdır. Forum, toplu tartı ş maların ba ş lı ba ş ına bir çe ş idi sayılmamakla birlikte, dinleyicilerin konu üzerinde daha aktif ve farklı bakı ş açılarıyla dü ş ünmelerini sa ğ lar. Foruma davet edilen uzmanların görü ş lerine de müracaat edilerek ortaya çıkabilecek yanlı ş anlayı ş ların önüne geçilir. Esasen forumdan amaç belli kararlara varmak de ğ il, konuyu de ğ i ş ik anlayı ş larla, farklı boyutlarıyla ortaya koymaktır. Forumda söz alan dinleyiciler, konuyla ilgisi olmayan özel sorunlarına de ğ inmemelidir. Sorular kısa, açık ve net olmalı, tartı ş ma saygı kuralları içerisinde, kırıcılıktan uzak, samimî bir hava içerisinde yapılmalı, tartı ş madan beklenen amaca yardımcı olunmalıdır.

22 MÜNAZARA Birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti -jüri- huzurunda tartı ş ıldı ğ ı konu ş malara münazara denir. tartı ş malarda yarı ş ma kaygısı olmadı ğ ı hâlde, münazaralar birer fikir ve söz yarı ş ma­sıdır. tartı ş malar için geçerli olan kurallar münazaralar için de geçerlidir. bir ba ş kan yönetiminde, jüri önünde yapılan münazarada gruplardaki konu ş macı sayısı bir ile dört arasında de ğ i ş ebilir. her grup kendi grup sözcüsünü (veya ba ş kanını) önceden belirler. SEMPOZYUM Belli bir konuyu aydınlatmak amacıyla, bilim adamı ve ara ş tırmacıların bir araya geldikleri ve konu ş macıların konunun belirli bölümlerini sundukları, tartı ş malı toplantılardır. Bir ba ş ka deyi ş le; ortaya konan konu hakkında aynı oturumda, çe ş itli ki ş ilerin yaptıkları açıklamalı konu ş ma türüdür.

23 Kurultay (Kongre) Bir konuyu görü ş mek üzere çe ş itli ülkelerden gelen delegelerin katılmıyla gerçekle ş tirilen uluslararası toplantılara veya bir kurumun belli zamanlarda ya da gerektikçe yaptı ğ ı toplantılara "kurultay" denir. Dil kurultayı, e ğ itim kurultayı gibi çe ş itli ba ş lıklar altında düzenlenen kurultaylarda, yapılan çalı ş malar üzerine dinleyiciye bilgi verilir. Kurultaylar kamuoyuna açık olabilece ğ i gibi (toplumu ilgilendiren kurultaylar böyledir), kapalı da olabilir (toplumun genelini ilgilendirmeyen kooperatif kurultayları böyledir). Kurultaylar konunun önemine, konu ş macı sayısına, konu ş ma sürelerine göre bir kaç oturum sürebilir. konferans: alanında uzman birinin bir konu hakkında, duygu ve dü ş üncelerini açıklamak, ö ğ retmek amacıyla yaptı ğ ı hazırlıklı konu ş maya konferans denir. konferansçı istedi ğ i konuyu anlatabilir. konferanslar daha çok bilimsel konularda verilmekle birlikte güncel konularda da verilebilir. konferanstan amaç dinleyenleri co ş turmak veya onlara bir fikir a ş ılamak de ğ il, dinleyicileri belli bir konuda bilgilendirmektir. konferansta anla ş ılması güç cümleler kurulmamalı, teknik kelimelere çok yer verilmemeli, kitabî bir üslûpla konu ş ulmamalı; tekdüzelikten sakınılmalıdır. bolca verilen örnekler dinleyenlerin hayatından alınmalı, ses çok iyi kontrol edilerek yerine göre vurgu ve tonlamalar yapılmalı, mümkün oldu ğ u kadar konu ş ma diline yakla ş ılmalıdır.

24 Demeç Önemli bir kimsenin herhangi bir sorun üstünde söyledikleri ya da bir yetkilinin ilgili oldu ğ u konuda yayın örgenlerine yaptı ğ ı açıklamadır. Demeç verilirken demeç veren ki ş i konu ş masına bir sesleni ş le ba ş lar. Sesin olanaklarından yararlanılmalı, fakat yapmacık, abartılı davranı ş lardan özellikle kaçınılmaldır. Konu ş macı verece ğ i bilgiyi sözü dolandırmadan do ğ rudan söyler. Verilecek bilgi kısa cümlelerle açık ve anla ş ılır biçimde söylenmelidir. söylev (nutuk) kalabalık bir dinleyici toplulu ğ unu çe ş itli fikir, duygu ve heyecanları a ş ılamak amacıyla yapılan konu ş malara söylev denir. söylev, dinleyici kitlesini belli bir amaç veya duygu etrafında toplamayı amaçlar. söylev bir yazı türü de ğ ildir. kalabalık halk topluluklarına sunulan önemli söylevler sonradan yazıya geçirilmi ş tir. edebiyatımızın en önemli söylevleri atatürk’e aittir. atatürk’e ait söylevler “nutuk” adlı eserinde toplanmı ş tır.

25 Konuşmanın Öğeleri Konu ş manın İ ç Ö ğ eleri Fiziksel unsur(imaj) Ses Dil Dü ş ünme etkinli ğ i Konu ş ma-dikkat ili ş kisi Dikkatin süresi ve uzunlu ğ u Konu ş manın Dı ş Ö ğ eleri o Konu ş macının durumu o Konu ş macı-Dinleyici İ li ş kisi o Konu ş ulacak konu o Konu ş ulacak yer

26 Etkili Konuşma İçin Öneriler Aktif bir dinleyici olunmalıdır Konu ş ma için hazırlık yapılmalıdır Konu ş manın konusu, planı ve sınırı olmalıdır. Konuya uygun bir miktar mizah içermelidir. Dinleyicilere saygılı olunmalıdır. Konu ş ma dinleyicilerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik olmalıdır. Konu ş manın bir amacı olmalıdır Konu ş ma, ilgi uyandırıcı, ilham verici ve harekete geçirici olmalıdır. Konu ş ma akılcı, inandırıcı, özlü ve etkileyici olmalıdır. Konu ş macı kendinden ve fikirlerinden emin oldu ğ unu göstermelidir. Açık ileti ş im seçilmelidir. Konu ş ma görsel araçlar ile desteklenmelidir.

27 Etkili Konuşma İçin Öneriler - 2 Sesin gücünden yararlanılmalıdır. Konu ş mada bilgi ve duygu dengesi olmalıdır. Düzenli soluk alınmalıdır. Duru ve karma ş adan uzak bir zihne sahip olunmalıdır. Konu ş ma beden diliyle desteklenmelidir. Konu ş macı söylediklerine dikkat etmelidir. Konu ş ma öncesi pratik yapılmalıdır. Susmanın gücünden yararlanmalıdır. Konu ş ma ne çok hızlı ne de çok yava ş olmalıdır. Konu ş ma, istekli bir payla ş ım olmalıdır. Sözlerimiz kesin olmalıdır. Örneklerden yararlanılmalıdır.

28 Etkili Konuşma İçin Öneriler - 3 Benzetmeler kullanılmalıdır. Abartılı konu ş ulmamalıdır. Do ğ ru bilinenler söylenmelidir. Aynı sözcükler tekrarlanmamalıdır. Ki ş i veya kurumların gizlili ğ ine saygılı olunmalıdır. Konu ş mada canlılık bulunmalıdır. Konu ş ma akıcı olmalıdır. Konu ş ma do ğ al olmalıdır. Konu ş manın bir üslûbu olmalıdır. Nezaket kurallarına uygun kelimeler kullanılmalıdır. Konu ş manın süresi iyi ayarlanmalıdır.

29 Sözlü İletişimin Üstün Yönleri İ leti ş im daha hızlıdır. Daha az zaman alır. Anında düzeltme olana ğ ı sa ğ lar. Özel ili ş kilerde beden dili ile birlikte kullanımı ileti ş imi kolayla ş tırır. "Mesaj kelimelerin ötesindedir." Ki ş ilere ba ğ lı olarak gizli kalabilir.

30 Sözlü iletişimin diğer iletişim türlerine göre avantajlı tarafları Anla ş ılmazsa soru sorma ve dolayısıyla tam anlama imkânı verir. Fikir alı ş veri ş inde bulunma, sorunları çözebilme ve mutabakata varma gibi imkânları sa ğ lar. Yapılan hatalar nispeten daha kolay unutulabilir. Kar ş ımızdaki ki ş inin tepkilerini anında gözleme imkânı vardır. Resmiyetten uzak olup daha ki ş iseldir. Daha inandırıcıdır, anında sonuç alınabilir.

31 Sözlü İletişimin Zayıf (sınırlı) Yönleri İş lerin ki ş isel problemler nedeniyle olumsuz sonuçlanması, yazılı ileti ş ime oranla daha fazladır. Görü ş melerde kayıt tutulmadı ğ ı için sorunların çözümü garanti edilemez ve kolay unutulur. Toplantı gibi organizasyonlarda fazla zaman alır. Mesaj uzun ya da karı ş ıksa anla ş ılması güçle ş ir. Alıcı emin olmadı ğ ı konu ş ma bölümlerini daha sonra tekrar edemez.

32 Sözlü İletişimde Etik Etik: İ nsanların kurdu ğ u bireysel ve toplumsal ili ş kilerin temelini olu ş turan de ğ erleri, normları ve kuralları, ahlaksal açıdan do ğ ru-yanlı ş ya da iyi-kötü yönleriyle ara ş tıran bir felsefe disiplinidir. İ leti ş imde etik, toplumdan topluma de ğ i ş ir. Ancak, toplumlara göre de ğ i ş meyen evrensel normlar da vardır. İ leti ş imde etik, toplumdan topluma de ğ i ş ir. Ancak, toplumlara göre de ğ i ş meyen evrensel normlar da vardır. Örne ğ in, yalan haber yaymak tüm dünyada eti ğ e aykırıdır. Do ğ rulu ğ u kanıtlanamayan söylentilerin konu ş ma esnasında aktarılması, gaflar ve kültüre aykırı üslup ileti ş im eti ğ ine aykırıdır. Örne ğ in, yalan haber yaymak tüm dünyada eti ğ e aykırıdır. Do ğ rulu ğ u kanıtlanamayan söylentilerin konu ş ma esnasında aktarılması, gaflar ve kültüre aykırı üslup ileti ş im eti ğ ine aykırıdır.

33 Konuşmacının ve Dinleyicinin Etik Açıdan Sorumlulukları Konuşmacının SorumluluklarıDinleyicinin Sorumlulukları Dinleyiciyi yargılamama, Dinleyiciyi küçük görmeme, Dinleyiciye saygısızlık etmeme, Paylaşım içinde bulunma. İletişime açık olma, Konuşmacıya saygı duyma, Konuşmacıya güven duyma, Olumsuz sorularla konuşmacıyı rahatsız etmeme.


"ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları