Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEce Balcı Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU
2
HEDEFLER İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak. İ dare hukukunu tanımlayarak idare hukukunun özelliklerini ö ğ renecek İ darenin hangi faaliyetlerinin idare hukukuna tabi oldu ğ unu bilecek İ dare hukukuna hâkim olan ilkelerin neler oldu ğ unu ö ğ renecek Hukuk devletini tanımlayacak, tarihsel gelişimi ve gereklerini ö ğ renecek.
3
İ Ç İ NDEK İ LER I) İ dare Kavramı A) Organik Anlamda İ dare ( İ dare Organı) B) Fonksiyonel Anlamda İ dare ( İ dari Fonksiyon) II) İ dare Hukuku A) İ dare Hukukunun Tanımı B) İ dare Hukukunun Özellikleri C) İ dare Hukukunun Uygulama Alanı D) İ dare Hukukuna Hakim Olan İ lkeler 1) Hukuk Devleti İ lkesi a) Tarihsel Gelişimi b) Hukuk Devletinin Gerekleri 2) Eşitlik İ lkesi 3) İ darenin Kanunili ğ i İ lkesi
4
İ DARE KAVRAMI İ dare hukukunun konusu idaredir. Peki idare hangi anlama gelmektedir. İ dare=yönetim
5
İ dare Nedir? İ dare, belirli bir amacın gerçekleşmesi için kurulan örgüt veya bu amaca ulaşmak için yürütülen planlı insan faaliyeti demektir. 1. Örgüt 2. Örgütün yerine getirmiş oldu ğ u faaliyetleri kastediyoruz. Bu tanımlamada da görüldü ğ ü gibi yönetim evrenseldir.
6
Kamu İ daresi ile Özel İ dare Arasındaki Farklılıklar Kar-kamu yararı Kamu gücü Ba ğ lılık-serbestlik
7
Hangi kamu idaresi Tüm kamu idareleri idare hukukunun konusu içinde yer alır mı? Çünkü devlette de çok çeşitli organlar ve fonksiyonlar bulunmaktadır.
8
İ dare hukukunun konusu olan idarenin iki yönü bulunmaktadır. 1) Organik anlamda idare 2) Fonksiyonel anlamda idare
9
Organik Anlamda İ dare ( İ dare Organı) Organik anlamda idare ile idarenin örgütsel yönü kastediliyor? İ dare hukuku hangi kamu örgütlerini incelemektedir. Yasama Yürütme Yargı
10
İ dare organı, yürütme organı içinde yer almaktadır. Ancak idare, yürütme organının tamamı de ğ il, sadece bir kısmını oluşturmaktadır. 1982 Anayasası’na göre yürütme I) Cumhurbaşkanı II) Bakanlar Kurulu III) Ola ğ anüstü yönetim usullari IV) İ dare
11
İ dare Organı Devletin yürütme organının Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu, Başbakan ve bakanlar dışında kalan kısmı ile devlet dışındaki di ğ er kamu tüzel kişileri.
12
Fonksiyonel Anlamda İ dare İ darenin yerine getirdi ğ i fonksiyonları, devletin hukuki fonksiyonlarından nasıl ayırd edebiliriz? Maddi Kriter: idari fonksiyonları, bu fonksiyonları yerine getiren kişi ve kurallardan ba ğ ımsız olarak ele almaktadır. Organik kriter: devletin üç çeşit organı tarafından bu organlardan her birine özgü usul ve şekillerle yerine getirilen işlemler, o organın fonksiyonunu oluşturur
13
İ dari fonksiyonun yasama fonksiyonundan ayrılmasında organik kriter kullanılabilir. Buna göre, yasama organından çıkan işlemler yasama fonksiyonunu, idare organından çıkan bir işlem maddi açıdan yasama işlemine benzese de yasama işlemi de ğ il, idari işlemdir. Örne ğ in tüzükler, yönetmelikler
14
İ dari fonksiyonun yargı fonksiyonundan ayrılmasında, hem organik kriter hem de maddi kriter birlikte kullanılmaktadır. Yargı organlarından çıkan ve hukuki uyuşmazlıklar ile hukuka aykırılık iddialarını karara ba ğ lama fonksiyonu yargı fonksiyonudur.
15
İ dari fonksiyon yürütme fonksiyonu ile ilgilidir. Ancak yürütmenin tüm fonksiyonları idari fonksiyon de ğ ildir. Yürütme fonksiyonu içinde de idari fonksiyon ve hükümet fonksiyonu olmak üzere ikili bir ayrım bulunmaktadır.
16
Hükümet etme fonksiyonu (Anayasa Hukuku): Bakanlar Kurulunun kurulması, başbakanın atanması, bakanların seçilmesi, atanması, görevden ayrılmaları, yürütme organının yasama, yargı ve di ğ er devletlerle olan ilişkileri İ dari fonksiyonu ( İ dare Hukuku) İ dari Fonksiyon=Devletin yürütme organının siyasi olmayan faaliyetleri+Di ğ er kamu tüzel kişilerinin faaliyetleri
17
İ DARE HUKUKU İ darenin kuruluş ve işleyişinde uygulanan kamu hukuku kurallarının bütününe denir. İ dare hukukunun özel hukuktan farklı bir takım özellikleri bulunmaktadır.
18
İ dare Hukukunun Özellikleri İ dare hukuku yeni bir hukuk dalıdır. İ dare hukuku tedvin edilmemiş (derlenmemiş) bir hukuk dalıdır. İ dare hukuku bir “içtihat” hukukudur.. İ dare hukukunda taraflar arasında eşitsizlik vardır. İ dare hukukundan do ğ an uyuşmazlıklara idari yargı yerlerinde bakılır.
19
İ dare Hukukunun Uygulama Alanı İ darenin yerine getirdi ğ i tüm faaliyetler idare hukukuna mı tabidir?
20
CEVAP Buradaki kriterimiz kamu gücü. E ğ er idarenin faaliyetleri kamu gücüne dayanıyorsa, o faaliyet idare hukuku alanına girer. Örne ğ in kolluk, vergi, askerlik, kamulaştırma E ğ er idare kamu gücünü kullanmadan faaliyetlerini yürütüyorsa bu özel hukuka tabidir. Kamu gücü: özel hukukta görülmeyen ayrıcalık ve yükümlülükleri kastediyoruz.
21
Bu ayrıcalıklar neler olabilir? 1) Tek yanlı işlemler yapma yetkisi: özel hukuk kişileri hakkında onların rızası olmaksızın hukuki işlem yapabilir. 2) Re’sen İ cra: Mahkemelere ve icra dairelerine başvurmaksızın kendi aldı ğ ı kararları yerine getirebilir. 3) Hukuka uygunluk karinesi: İ darenin aldı ğ ı bir karar bir mahkeme tarafından iptal edilinceye kadar hukuka uygun sayılır. 4) Kamu tüzel kişilerinin borçları hakkında özel hukuk cebri icra yolları uygulanamaz. Malları haczedilemez, iflas edemez.
22
5) Bir kamu tüzel kişisinin personeli kamu görevlisi sayılmaktadır. Kamu görevlileri ise bazı bakımdan özel bir korumaya tabidir, kimi zamanda özel yükümlülükleri bulunmaktadır. 6) Zorunlu üyelik 7) Zorunlu aidat 8) Vergi muafiyeti: 9) Uyuşmazlıkların çözümünün idari yargıda olması 10) Yükümlülükler: İ dare hukuku işlemleri yaparken her zaman ayrıcalıklardan yararlanmaz. Bazen bir takım yükümlülükleri de vardır. Personel alımı, ihaleler vb
23
İ DARE HUKUKUNA HAK İ M OLAN İ LKELER Cumhuriyetçilik ilkesi Üniter devlet ilkesi İ nsan haklarına saygılı devlet ilkesi Atatürk milliyetçili ğ ine ba ğ lı devlet ilkesi Demokratik devlet ilkesi Laik devlet ilkesi Sosyal devlet ilkesi Hukuk devleti ilkesi Eşitlik ilkesi
24
HUKUKDEVLET İ Hukuk devleti, yönetilenlere hukuk güvenli ğ i sa ğ layan devlet düzenini anlatmaktadır. Hukuk devletinde, devlet yalnız hukuku koyan bir varlık de ğ il, koydu ğ u hukukla da ba ğ lı olan bir varlıktır. Hukuk devleti ile kanun devleti aynı anlama mı gelir?
25
Tarihsel Gelişimi Mülk devleti: Devlet kralın ya da feodal beylerin kişisel mülkü olarak görülüyordu. Kamu gücüne sahip olanların bu yetkileri onların şahsı malı olarak görülüyordu (orta ça ğ ). Polis devleti: Kamunun refahı ve selameti için her türlü önlemi alabilen bu amaçla kişilerin hak ve özgürlüklerine alabildi ğ ine müdahale edebilen devlet anlamına gelir. Polis devletinin özelli ğ i, yönetimin tanrısal ve kendi koydu ğ u kurallar dışında hiçbir hukuk kuralı ile ba ğ lı olmamasıdır. (17. ve 18. yy) Hazine teorisi: Devlet ile hazine arasında bir ayrım yapılıyor. Bu teori ile idarenin faaliyetleri dolayısıyla hakları ihlal edilenler yargısal yoldan mali karşılık elde etme hakkına sahipler.
26
Hukuk Devleti İ lkesinin Gerekleri Temel hakların güvenli ğ i Yasal Yönetim İ darenin yargısal denetimi Mahkemelerin ba ğ ımsızlı ğ ı ve yargıç güvenli ğ i İ dari faaliyetlerin önceden bilinebilirli ğ i İ darenin mali sorumlulu ğ u
27
EŞ İ TL İ K İ LKES İ Mutlak eşitlik: Kanunların herkese aynı şekilde uygulanması Nispi eşitlik: Aynı durumda bulunan kişilerin aynı işlemlere tabi olması
28
İ DAREN İ N KANUN İ L İĞİ İ LKES İ Bu ilkenin iki de ğ işik anlamı bulunmaktadır. 1) idarenin eylem ve işlemlerinin kanuna dayanması 2) idarenin eylem ve işlemlerinin kanuna aykırı olmamasıdır. Yani bu ilke, idarenin faaliyette bulunabilmesinin hem şartı, hem de sınırıdır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.