Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanTunç Göker Sarı Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ
2
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبَانَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: « نَضَّرَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ مِنَّا حَدِيثًا، فَحَفِظَهُ حَتَّى يُبَلِّغَهُ، Ebu Davut, Sünen, K.İlim Bab.10 Hadis no:3660 c:4 s:67
3
MUSEDDED, YAHYA, ŞU’BE, ÖMER B. SÜLEYMAN, HZ.ÖMER’İN OGLU, ABDURRRAHMAN, ABDURRAHMANIN BABASI, ZEYD B. SABİT VE HZ. PEYGAMBER ŞÖYLE BUYURDULAR: "Allah, benden bir hadisi işitip de onu (güzelce) ezberleyip başkasına (eksiksizce) aktaran kimsenin yüzünü ak etsin.
4
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عُبَيْدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ رَبِيعَةَ، عَنِ المُغِيرَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ : سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : « إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ، مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ » BUHARİ, SAHİH, K.CENAİZ B.34 C.2 S.81 K.İLİM B:38 C.1 S.38
5
Bize Şu'be, Cami' ibn Şeddâd (118)'dan; o da Âmir ibn Abdillah ibn Zubeyr(124)'den; o da babası Abdullah ibn Zubeyr(72)'den tahdîs etti. Abdullah (R) dedi ki: Ben Zubeyr ibn Avvâm(36)'a: Ben senden, fulân ve fulân kimselerin tahdîs eder olduğu gibi, Rasûlullah(S)'tan hadîs söylerken işitmiyorum, dedim. Zubeyr: Bana gelince, ben Rasûlullah'tan hiç ayrılmadım. Lâkin ben Rasûlullah'tan işittim ki, O: "Her kim benim ağzımdan yalan söylerse, cehennemdeki yerine hazırlansın" buyuruyordu, dedi
6
ومن كان في بيته هذا الكتاب فكأنما في بيته نبي يتكلم. KİMİN EVİNDE BU KİTAP VAR İSE (TİRMİZİ’NİN SÜNENİ) SANKİ EVİNDE KONUŞAN PEYGAMBER VARDIR.
7
SAHABE KİMDİR? Sahabî: "Hz. Peygamber (Sallallâhu Aleyhi ve Sellem)'e iman ederek onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimsedir."
8
SAHABELER HZ. PEYGAMBERİN YANINDA KALMA DURUMLARINA GÖRE HADİSLERİ EZBERLEMİŞLER VE NAKLETMİŞLERDİR. 1) Ebu Hureyre (R.A.) 5374 hadis 2) Abdullah ibni Ömer (R.A.) 2630 hadis 3) Enes bin Malik (R.A.) 2286 hadis 4) Aişe binti Ebu Bekir (R.A) 2210 hadis 5) Abdullah ibni Abbas (R.A) 1660 hadis 6) Cabir bin Abdullah (R.A) 1540 hadis 7) Ebu Said el-Hudri (R.A.) 1170 hadis
9
HIFZ (EBERLEME) DÖNEMİ Ashab Hz. Peygamberden duyarak veya görerek aldığı hadisleri saklayıp nakletmesine hifz yani koruma denir İlk dönemde hadisler çeşitli nedenlerden dolayı yazı geçirilememiştir. Bunun çesitli nedenleri vardır.
10
Kitabet Dönemi Sahabe hadis yazım yasağının yasagı ortadan kalktıktan sonra kendilerine ait sayfalar olusturmaya başlamışlardır. Sahabeden Sa’d b. Ubade, Muaz b. Cebel, Abdullah b. Mes’ud daha bir çok sahabe hadis yazmıştır.
11
Ebu Hureyre (Ö.58) öğrencisi Hemmam b. Münebbihe (Ö.132) yazdırdığı 138 hadis bugün elimizde mevcuttur
12
Hadisler ilk dört halife dönemin de toplanamamıştır. Raviler hadislerin bazılarını ezberden, bazılarını ise yazılı metinlerden naklederek bir sonraki nesle ulaştırılmaya çalışmışlardır.
13
ALİMLER HADİS ALMAK İÇİN UZUN YOLCULUKLAR YAPMAK ZORUNDA KALMIŞLAR.BUNA ER-RİHLE Fİ TALEBİ’L İLİM (HADİS) DENMİŞTİR.
14
TEDVİN DÖNEMİ HAFIZLARDA VEYA DEĞİŞİK YAZI MALZEMELERİ ÜZERİNDE BULUNAN HADİS METİNLERİNİN BELLİ BİR TASNİFE TABİ TUTMAKSIZIN YAZIYA GEÇİRİLMEYİ İFADE EDER.
15
hicri I. asrın sonlarında Emevî halife Ömer b. Abdülaziz valilere, tanınmış âlimlere, Medine halkına ve Medine valisi Ebu Bekir b. Hazm (öl. 120/738)’a hadislerin tedvini için bir emir (Mektup) göndermiştir. Medine
16
MEKTUP ŞÖYLEDİR: “Beldende Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselam) 'le ilgili rivayetleri araştır, topla ve yaz. Ben ilmin (hadîslerin) yok olmasından ve âlimlerin tükenmesinden korkuyorum. Bu iş yapılırken sâdece Resûlullah (aleyhissalâtu vesselam)'in sünneti kabul edilsin. Âlimler mescid gibi herkese açık ve malum yerlerde oturup tedrisatta bulunarak ilmi yaysınlar, bilmeyenlere öğretsinler. Zira ilim gizli kalmadıkça yok olmaz.''
17
İbn Şihab ez-Zührî (öl. 124/742) ve başka âlimler ulaşabildikleri hadisler derleyerek mecmualar oluşturmuşlar ve bunları Ömer b. Abdülaziz’e sunmuşlardır. Ömer b.Abdulaziz’in bizzat kendisinin elinde bir defterle tedvin faaliyetine katıldığı ve yürütülen faaliyetleri kontrol ettiği bildirilmektedir.
18
Tedvin döneminin asıl amacı, hadislerin yok olmaktan ve kaybolmaktan korumaktır. Hadisleri yok olmaktan kurtarmak için sağlam ve zayıf her türlü hadisi sıhhat durumları hakkında hiçbir bilgi vermeden bir araya getirdiler.
19
TASNİF DÖNEMİ Bu nedenle hadisleri tasnif edenlerin çoğunluğu, sağlam çürük demeden bütün hadisleri kitaplarına almışlardır. Hadis kitabı yazanlar kitaplarına aldıkları hadisleri kendi görüşlerine göre eleyip sadece sağlam olanları alsalardı başka alimlerce sağlam sayılabilecek hadisler kaybolmuş olacaktı.
20
1- Konularına göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’lebvâb kitaplar denir. Ebvâb, bâb kelimesinin çoğuludur 2- Râvîlerine göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’r-ricâl kitaplar denir. Ricâl, racül kelimesinin çoğuludur. Burada adamdan maksat hadis râvîleridir.
21
Konularına Göre (Ale’l-Ebvâb) CAMİİ SÜNEN MUSANNEFLER TEK BİR KONUYA AİT HADİSLERİ TOPLAYAN KİTAPLAR SİYER VE MEGAZİ KİTAPLARI FADAİL(FAZİLETLE İLGİLİ HADİSLER)
22
Ravilere Göre (Ale’r-ricâl) Düzenlenmiş Kitap Türleri 1- Müsnedler 2- Mu‘cemler 3-Etrâf Kitapları 4-Râvî Biyografileri (Tabakat)
23
KÜTÜBİ SİTTE 1-BUHARİ:EL-CAMİU’S-SAHİH(SAHİHİ BUHARİ) 2-MÜSLİM:EL-CAMİU’S-SAHİH(SAHİHİ MUSLİM) 3-EBU DAVUT:SÜNEN (SÜNENİ EBU DAVUT) 4-TİRMİZİ:SÜNEN (SÜNENİ TİRMİZİ) 5-NESAİ:SÜNEN (SÜNENİ NESAİ) 6-İBN MACE:SÜNEN (SÜNENİ İBN MACE)
24
İYİLİK Okulda öğretmen çocuklardan hafta sonu bir iyilik yapıp gelmelerini ister..Sınıftada 3 afacan çocuk vardır.. Hafta başı gelince öğretmen sırayla herkese ne tür iyilikler yaptıklarını sormaya başlar.. Sıra bizim afacanlara gelmiştir.. Ali'ye sorar: Ali söyle bakalım sen nasıl bir iyilik yaptın..? Ali övünerek: Hocam yaşlı bir bayanın karsiya geçmesine yardım ettim der. Öğretmen: Aferin der.. Sıra Veli'ye gelir: Onada aynı soruyu sorar.. Veli'de: Hocam bende Ali'ye yardım ettim..Yaşlı bayanı karşıya geçirdik.. Öğretmen : Peki hala der.. Sıra Osman'a gelir.. Aynı soruyu onada sorar.. Osman'da: Hocam bende Ali ile Veli'ye yardım ettim, Yaşlı bayanı karşıya geçirdik.. Hoca biraz düşünür ve sorar: -Neden üçünüzde aynı kişiye yardım ettiniz peki? Çocuklar hep bir ağızdan: -Hocam, yaşlı kadın karşıya geçmek istemeyince üçümüz bile az geldik, ne diyonuz siz?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.