T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
SU KALİTESİ YÖNETİMİ T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
Atıksuların Arıtımı Doç. Dr. Ahmet ALTIN.
KENTSEL ATIKSU ARITMA YÖNERGESİ
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
ATIKSU ARITIMINDA TESİS TASARIMI
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
Hazırlayan : Umut Baran ZORLU Öğretmen :Şükran BAHÇEBAŞI
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MARMARA BÖLGESİ Marmara Bölgesi yurdumuzun kuzey batısında bulunur.
ATIKSU ARITIMINDA TESİS TASARIMI
ÖĞRETMENİM: ÜMİT OĞUZHAN
Türkiye’de Biyolojik Su Kalite Standartları
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
TÜRKİYE’NİN ÇEVRESEL PERFORMANSI
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
Modül 3: Çevresel Hedefler, Tedbirler Programı, Ekonomik Analiz, Muafiyetler Tedbirler Programı uygulaması: Yukarı Tisza örneği Yukarı Tisza örneği Alexei.
Arıtılmış Evsel Atıksuların Tarımsal Sulamada Kullanılması Çalıştayı
Taşkınlar ve Taşkınlar Sonrası Sapanca Gölünün Su Kalitesindeki Değişim Danışman : Doç. Dr. Emrah doğan Hazırlayan : halil Koçyiğit – y
TÜRKİYE’NİN ÇEVRE SORUNLARI 2009’da Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde Çevre Eğitimi Yüksek Lisans programı açılmıştır. 1996’da İstanbul’da.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Atıksuların Arıtılması Parktaki Tuvaletler, Illinois Somon Balığı, Kuzey Pasifik.
MARMARA BÖLGESİNDEKİ HAVZA KORUMA EYLEM PLANI
Marmara Kıyıları Hassas Alan Yönetimi
BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA. BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA.
SUNUM PLANI YASAL YAPILANMA KURUMSAL YAPILANMA ANAYASA
ÖZEL HÜKÜM BELİRLEME ÇALIŞMALARINDA MODELLEME Ertuğrul Kahveci Uzman Kasım 2015 ANTALYA T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
ÜLKEMİZDE ATIKSU SEKTÖRÜNDE PLANLAMA, KALİTE İZLEMESİ, DENETİM VE İŞLETMEYE İLİŞKİN YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Hatice DUMAN Uzman Yardımcısı Kasım 2015.
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Su Kaynakları Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 2. Toplantısı Dr. Meltem KAÇIKOÇ Süleyman Demirel Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü Toplantı Tarihi:
 Proje Kapsamı ve Çalışma Programı  Gerekli Verilerin Temini  Su Kalitesi Modeli  Ekolojik Bilgi Kuralı  WFD Explorer  İhtisas Heyeti Çalışma Takvimi.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Hassas Alanlar Şube Müdürlüğü
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ARITILMIŞ EVSEL ATIKSULARIN YENİDEN KULLANIMI PROJESİ
YERÜSTÜ SULARI KALİTE ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ FAALİYETLERİ
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
KİRLİLİK YÜKÜ HESAPLAMALARI
İç Su Ekosistemlerinin Modellenmesi
Endüstriyel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Evsel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Nehrin Doğal Debisi (m 3 /gün) Toplam Debi (m 3 /gün) Gaziantep OSB90000.
1. 2 RG: Tarih ve Sayı Yönetmelik ile; Yüzeysel sular ile kıyı ve geçiş sularının biyolojik, kimyasal, fiziko-kimyasal ve hidromorfolojik.
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
1. SUNUM İÇERİĞİ Kirleticiler 2008/105/EC sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif ile Getirilen Yenilikler 2.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
Su canlıların yaşaması için hayati öneme sahiptir. En küçük canlı organizmadan en büyük canlı varlığa kadar, bütün biyolojik yaşamı ve bütün insan faaliyetlerini.
GEDİZ HAVZASI YAS KÜTLELERİNE ETKİ EDEBİLECEK BASKILAR VE İZLEME NOKTALARI BELİRLEME ÇALIŞMALARI 1 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Mart 2015 Yeraltı Suyu.
ARITILMIŞ SULARIN ENDÜSTRİ VE TARIMDA KULLANILABİLİRLİĞİ - ARITILMIŞ SUYUN KALİTE KONTROL ANALİZLERİ İZÇEV A.Ş. Çevre Laboratuvarı Sulama Suyu Kalite Kriterleri.
1. 2 Kuruluşu 4 Temmuz 2011 tarihli ve 645 sayılı KHK.
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
Dr. Muhammed Ernur AKINER Harran Üniversitesi – Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü Osmanbey Kampüsü, Şanlıurfa
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
TEMPLATE DESIGN © Karıncaların Ağır metal Kirliğinin Gösterilmesinde Kullanılması Utku Güner, Yılmaz Çamltepe, Kadri Kıran,
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
08 Aralık 2014 Numune Alma ve Numunelerin Analize Hazırlanması Konulu Hizmetiçi Eğitim Nermin ANUL Şube Müdür V. İZLEME İLE İLGİLİ ULUSAL MEVZUAT VE İZLEME.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ergene Havzası Yeraltı Suyu İzleme Noktalarının Belirlenmesi Çalışması İzleme ve Su Bilgi Sistemi.
Yasal Mevzuatla Belirlenmiş Sınır Değerlere Dayalı Çevre Yönetimi Anlayışı (Command and Control) 13 Nisan 2016 Ortolano 1996, 8.Bölüm pp
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BELEDİYELERİN ATIKSU VE TEMİZ SU TESİSLERİNDE KULLANILAN ONLINE ÖLÇÜM CİHAZLARI Murat SÖNMEZ Mart 2019.
Sunum transkripti:

T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU Su Kalitesi Yönetimi Daire Başkanlığı Ocak 2013

SUNUM İÇERİĞİ Giriş Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne Taşınan Kirlilik Yükü Ergene Havzası’ndan Marmara Denizi’ne Taşınması Öngörülen Kirlilik Yükü Değerlendirme Su Kalitesinin İyileştirilmesi İçin Olası Tedbirler ve Öneriler Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği’ne Göre Marmara Kıyıları

GİRİŞ Marmara Denizi Kirlilik Raporu’nda Marmara Havzası, Karadeniz (Tuna Nehri) ve Ergene Havzası’ndan (Islah OSB’lerin derin deniz deşarjı sonucu) Marmara Denizi’ne taşınan/taşınması öngörülen kirlilik yükleri dikkate alınarak; Marmara Denizi’nin mevcut kirlilik durumunun ortaya konulması amaçlanmıştır.

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Kirlilik yükü hesaplaması yapılırken,Marmara Denizi havzası 10 ana alt havza olarak ele alınıp değerlendirilmiştir: İstanbul ve İstanbul Boğazı Drenaj Alanı İzmit Körfezi Drenaj Alanı Gemlik Körfezi Drenaj Alanı Susurluk Nehri Havzası Bandırma-Kapıdağ Drenaj Alanı Gönen Nehri (Çayı) Havzası Biga Nehri (Çayı) Havzası Çanakkale Boğazı Drenaj Alanı Tekirdağ Drenaj Alanı Marmara Adası Drenaj Alanı Söz konusu 10 alt havza içindeki evsel AAT’ler, endüstriyel tesisler ve akarsular ile derelerden Marmara Denizi’ne taşınan kirlilik yükleri dikkate alınmıştır.

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Her bir alt havza içinde, çok sayıda küçük akarsu ve dere mevcuttur. Bu dereler, aynı zamanda çok sayıda kirletici kaynak tarafından deşarj edilen yükleri taşımakta ve Marmara Denizi’ne ulaştırmaktadır. İlgili bölümlerde, bu dereler, yayılı kaynak olarak dikkate alınmış ve Marmara Denizi’ne gelen yükleri hesaplanmıştır.

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Marmara Denizi Kirlilik Raporu’nda, Marmara Denizi’ne deşarj edilen - askıda katı madde (AKM) - biyolojik oksijen ihtiyacı (BOİ) - kimyasal oksijen ihtiyacı (KOİ) - toplam nitrojen (TN) - toplam fosfor (TP) parametreleri için kirlilik yükü hesabı yapılmıştır.

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Marmara Denizi’ne yapılan deşarjlar

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri Marmara Havzası’ndan Marmara Denizi’ne deşarj edilen toplam kirlilik yükü (Marmara Denizi Havzası Çevre Master Planı ve Yatırım Stratejisi, 2006).

Marmara Havzası Kirlilik Yükleri

Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne Taşınan Kirlilik Yükü Karadeniz'e taşınan karasal kaynaklı kirleticilerin %75'i Tuna Nehri'nden kaynaklanmaktadır (Alkan vd, 2007). Tuna Nehri yıllık ortalama debisi: 4000-9000 m3/sn Türkiye'den akan nehirlerin yıllık ortalama debisi: 100-600 m3/sn Tuna Nehri tüm Orta ve Doğu Avrupa ile Balkanlar'ın endüstri ve evsel atık sularının boşaltıldığı bir yüzeysel su olup son derece kirlidir. Tuna Nehri'nin taşıdığı su bizim nehirlerimizin toplamından 8 kat daha fazla ve 10 kat daha kirlidir. Tuna Nehri ile gelen atıklar aşırı miktarda azot ve fosfor içermektedir.

Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne Taşınan Kirlilik Yükü Karadeniz'de akıntılar saat yönünün tersine işlediğinden kirlenme kıyıları da etkilemektedir. Bu kirlilik, Karadeniz ve Boğazlar yoluyla Marmara Denizi'ne taşınmaktadır. Diğer bir deyişle, Boğaz üst akıntısı ile Tuna Nehri'nin taşıdığı kirli sular ile kirlenmiş olan Karadeniz suları Marmara Denizi'ne karışmaktadır.

Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne Taşınan Kirlilik Yükü Tuna Nehri ile Karadeniz’e taşınan kirlilik yükünün %50’sinin akıntı ile Marmara Denizi’ne taşınmaktadır (Marmara Denizi Havzası Çevre Master Planı ve Yatırım Stratejisi, 2006). * Zaitsev, 1992; Karadeniz’de Kirlilik İzleme Projesi Final Raporu, 2010

Marmara Havzası ve Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne Taşınan Kirlilik Yükü Marmara Havzası + Tuna Nehri ile Marmara Denizi’ne taşınan kirlilik yükü

Ergene Havzası’ndan Marmara Denizi’ne Taşınması Öngörülen Kirlilik Yükü - Söz konusu havzada sanayi tesislerinin ıslah OSB’ler altında toplanması ve 6 ıslah OSB’nin atıksuları ile bir serbest bölgenin ileri biyolojik arıtma sonrası Marmara Denizi’ne derin deniz deşarjı ile verilmesine yönelik etüt çalışmaları devam etmektedir. Bahsi geçen çalışmanın tamamlanması neticesinde, Marmara Denizi’ne deşarj edilecek olan kirlilik yükleri hesaplanırken; AKM (350 mg/L), BOİ (250 mg/L) ve KOİ (400 mg/L) parametreleri için Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Tablo 22 (Derin Deniz Deşarjına İzin Verilebilecek Atıksuların Özellikleri)’de yer alan limit değerler kullanılmış; TN (10 mg/L) ve TP (1 mg/L) parametreleri için ise Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Ek IV-Tablo 2 (Kentsel atıksu arıtım tesislerinden ileri arıtıma ilişkin deşarj limitleri)’de yer alan limit değerler esas alınmıştır.

Ergene Havzası’ndan Marmara Denizi’ne Taşınması Öngörülen Kirlilik Yükü

DEĞERLENDİRME Tuna Nehri’nden ve Ergene Havzası’ndan gelecek olan kirlilik yükü ile birlikte Marmara Denizi’nin toplam kirlilik yükü 7.450.734 kg/gün’den 24.818.819 kg/gün’e çıkacağı öngörülmektedir. Bu da, toplam kirlilik yükünün yaklaşık olarak 3,5 kat artması anlamına gelmektedir!

DEĞERLENDİRME Ergene Havzası ile Karadeniz’den gelecek olan kirlilik yükü karşılaştırıldığında, Karadeniz’den gelen kirliliğin (%68,9) Marmara Denizi için çok daha büyük bir tehdit oluşturduğu açıktır.

DEĞERLENDİRME Marmara Denizi’ne ulaşan kirlilik yükleri parametreler bazında değerlendirildiğinde de tüm parametrelerde Karadeniz’den (Tuna Nehri) gelen kirliliğin en baskın kaynak olduğu görülmektedir.

Su Kalitesinin İyileştirilmesi için Olası Tedbirler ve Öneriler Marmara Denizi Havzası Çevre Master Planı ve Yatırım Stratejisi’nin uygulanması, Marmara Denizi Havzası’ndaki tüm kentsel yerleşimlerde üçüncü derece arıtma uygulanması, Marmara Denizi Havzası’ndaki tüm bölgede en iyi tarımsal uygulamaların yaygınlaştırılması , Tüm Marmara Denizi Havzası’nda katı atıkların düzenli depolanması ve Karadeniz için planlanan tedbirlerin uygulanması halinde su kalitesinde önemli derecede iyileşmenin görüleceği düşünülmektedir.

• İstanbul bölgesi (özellikle kıyı kesimler) • İzmit Körfezi Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği’ne Göre Marmara Kıyıları Marmara Denizi’nde su kalitesi son derece kötü hassas noktalar (hot spots) şunlardır: • İstanbul bölgesi (özellikle kıyı kesimler) • İzmit Körfezi • Gemlik Körfezi •Bandırma Körfezi’ndeki gibi belli baslı deşarj alanlarının yakınlarındaki sığ kıyı bölgeler

Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği’ne Göre Marmara Kıyıları

Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği’ne Göre Marmara Kıyıları Ancak, nüfusun artmasıyla evsel deşarjlarla gelen kirlilik yüklerindeki artış, yoğun sanayi faaliyetleri, Ergene Havzası’nda faaliyete geçmesi planlanan OSB’lerden DDD yolu ile Marmara Denizi’ne ulaşacak olan kirlilik yükü ve de akıntı yolu ile Marmara Denizi’ne taşınacak olan Karadeniz ile birlikte Tuna Nehri kirlilik yükü beraberce değerlendirildiğinde, Marmara Kıyıları için hali hazırda gri alan olarak nitelendirilen yerler hassas alan, az hassas olarak nitelendirilen yerler ise gri alan durumuna geçeceklerdir.

Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği Hassas ve Az Hassas Su Alanları Tebliği’ne Göre Marmara Kıyıları

ARZ EDERİM