Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Advertisements

SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
Salim SELVİ.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ 15 Ekim 2014, Çarşamba Kur’an’ı anlamada izleyeceğimiz yöntem DERS 3
REĞAİB KANDİLİ.
HADİS VE SÜNNETİN ANLAŞILMASI
HADİS ÇEŞİTLERİ.
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
Değerler Eğitimi Hoşgörü
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Sıhhat Derecesine Göre
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
HADİS İLİMLERİ.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Son Dönem 9. Ders.
Son Dönem -devam 10. Ders.
4. Küçükleri Sevmek, Büyükleri Saymak
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
KUR’AN’IN ALLAH KELAMI OLMASININ DELİLLERİ
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
ÇALIŞMANIN ÖNEMİ VE LEZZETİ
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
İSLAMDA KUL HAKKI İHLALİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders

Hadis Kaynaklarının Güvenilir Hadis İhtiva Etmediği İddiası C. Hadislerin İmam Şafii sonrası tedavüle sokulduğu iddiası Schacht, klasik ve diğer mecmualardaki hadislerin büyük çoğunluğunun Şafii’den sonra tedavüle sokulduğunu iddia etmiştir. Ona göre, Hz. Peygamber’e isnad edilen hukuki hadislerin büyük bir bölümü, ikinci yüzyılın ortalarına doğru ortaya çıkmıştır. Oysa yapılan araştırmalar, temel hadis kitaplarında yer alan hadislerin bazılarının Şafii öncesi kitaplarda da yer aldığını göstermektedir. Örneğin Hemmam b. Münebbih tarafından Ebû Hüreyre’ye ait 138 hadisin 137’si Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde, 98’si Buhari ve Müslim’in Sahihlerinde yer almaktadır.

Metin Tenkidi Yapılmadığı İddiası Goldziher Müslümanların hadislerin sıhhatini tespitte isnadı esas alıp metni ihmal ettiklerini ileri sürmektedir. Ona göre akla ve tarihi gerçeklere ters olan rivayetler, isnadının sağlam olması gerekçesiyle sahih kabul edilmiştir. Goldziher’in bu görüşü oryantalistlerin çoğu tarafından tekrarlanmıştır. Hadisçilerin sened tenkidini öne çıkardıkları doğrudur ama metin tenkidini yapmadıkları doğru değildir. Hakim en-Nisaburî Marifetü ulumi’l-hadis isimli kitabının ondokuzuncu bölümünü isnadı sağlam olduğu halde metindeki problemlerden dolayı sahih kabul edilmeyen hadislere ayırmıştır. Burada bazı hadisler hakkında, senedi güvenilir ama metni hatalıdır, hükmünü vermiştir.

Hatib el-Bağdâdî de bir haberin sahih kabul edilebilmesi için akla, Kur’an’ın muhkem nassına, mütevatir sünnete, ümmetin icmaına ve her türlü kesin delile aykırı olmaması gerektiğini ifade etmektedir. Sahih hadisin şartlarından biri de, onun şaz olmaması gerektiğidir.

Hadis metinlerinin mükemmelleştirildiği iddiası Schacht, ilk dönemde Hz. Peygamber ve sahabeye isnad edilen bilgilerin kısa ve tek cümle olduğunu ifade etmektedir. Juynboll, bir hadiste ne kadar ayrıntı varsa onun düzenlemesinin o kadar geç bir döneme ait olduğu düşüncesindedir. Hadis alimleri hadislerdeki bu genişlemeyi fark etmişler ve ona karşı önlem almışlardır. İdrac, takti, ziyadetü’s-sikâ gibi kavramlar bunun ispatıdır. Hadis alimleri, oryantalistlerin iddialarının aksine metne ziyadeyi hoş karşılamamışlardır. Yahya b. Main: Hadis rivayet ederken hata yapmaktan endişe edersen, kısaltmaya git ama ilave yapma, demiştir. Hadisçiler idrac yapan ravileri eleştirmişlerdir.

Hadis kitaplarının az sayıda hadisten seçilmiş olduğunu iddia etmeleri Hadis ilimleri kitaplarında Müsned’in 750.000, Buhari’ nin Sahih’inin 600.000 hadisten seçilmiş olduğu bilgisi yer almaktadır. Oryantalistler bu rakamların abartı olduğunu söylemektedir. Onlar diğer taraftan başlangıçta az hadis olduğu halde hicri üçüncü asırda yüzbinlerce hadisin ortaya çıktığını da iddia etmektedirler. Buradaki hata, oryantalistlerin hadisten hadis metnini anlamış olmalarıdır. Oysa muhaddisler hadisten, her bir hadis metninin farklı senedlerini ayrı hadisler olarak kabul etmektedir.