Nasıl Ders Çalışmalıyım ?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI kisiselbasari.com
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
KALİTELİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ Demet TAŞDAN.
NİZİP HÜSEYİN YALÇIN ÇAPAN ANADOLU LİSESİ
Çalışmayı Öğrenmeye , HOŞGELDİNİZ.
BAŞARILI OLMAK İÇİN NELER YAPILMALI?
Bursa Birey Dershaneleri
ÜNAL GÜLMEZ REHBERLİK SERVİSİ
Verimli Ders Çalışma Yöntemleri
Verimli Ders Çalışma Teknikleri 1.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
BÖLÜM 1 BAŞARIYA GİDEN YOL.
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
Etkin Çalışma Yöntemleri.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
UĞUR DERSHANELERİ REHBERLİK BİRİMİ EYLÜL 2004
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Verimli Ders Çalışma Seminerine Hoş Geldiniz
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ Hüsnü DURSUN
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
REHBERLİK SERVİSİ.
AMAÇ BELİRLEME.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK İSTİYORUM!!!
" Nasıl Başarılı Oldum ?”.
ETKİLİ DERS ÇALIŞMAK.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
DERSLERE NASIL ÇALIŞMALIYIZ
ATATÜRK İLKOKULU Rehberlik Servisi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
DERS PROGRAMI OLUŞTURMA
BAŞARININ SIRLARI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
HANGİ DERSE NASIL ÇALIŞMALIYIM?
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri 1 VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ Hazırlayan ve sunan : Uzm.Psk.Dan. Yusuf URHAN.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ VE PLANLI DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ NİHAT HASPOLATB.MUSTAFA YAĞMUR Rehb.ve Psi.Dan. Rehb.ve Psi.Dan.
ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Hazırlayan: Psikolojik Danışman Gamze UĞUR.
PROFİLO İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
SEMINER 1 : MERHABA SıNAV ÇALIŞMAYI SEVMEK. TEOG sistemini dikkate alarak çalışmalarımızı nasıl yapılandırmalıyız, verimli ders çalışma tekniklerini nasıl.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
REHBERLİK SERVİSİ.
AZDAVAY ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”. Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders.
ETKİLİ DERS DİNLEME VE ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
H. A. AKINCI ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”. Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Okul Psikolojik Danışmanı ve Rehber Öğretmen
SINAVLARDA BAŞARILI OLMA YOLLARI
MALAZGİRT MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
Sunum transkripti:

Nasıl Ders Çalışmalıyım ?

“Küçük hanımlar, küçük beyler; Sizin hepiniz, geleceğin bir gülü, yıldızı ve ikbal ışığısınız. Memleketi asıl ışığa boğacak olan sizsiniz. Kendinizin ne kadar önemli, değerli olduğunuzu düşünerek ona göre çalışınız. Sizlerden çok şey bekliyoruz.” Mustafa Kemal Atatürk

Niçin Ders Çalışmalıyım ? Öncelikli olarak “Nasıl Ders Çalışmalıyım ?” sorusundan ziyade, “Niçin Ders Çalışmalıyım ?” sorusunun cevabı bu süreci daha etkili ve isteklilik açısından verimli kılacaktır. İster okul yeni başlamış, ister sınav dönemine hazırlanıyor olalım bu sorunun cevabını mutlaka bulmamız gerekiyor. “Niçin Ders Çalışmalıyım ?”, “Hedefim Ne ?”, “Hedefime Ulaşmak İçin Neler Yapmalıyım ?” gibi sihirli sorular , gerekli motivasyona ulaşmada öncülük edecektir. Yalnız, bir nokta var ki hedef ve isteklilik arasındaki fark. Hedef ve istek belirlemek çoğu zaman karıştırılan bir durumdur. İsteklerin hedefe dönüşmesi için eylem gerekir. Bu hedefleri yakın, orta ve uzak vade olacak şekilde belirlemeli, birbirini izler, biri gerçekleşmeden diğerine geçilmez nitelikte olmalıdır. Hedefi olmayan gemiye, hiçbir rüzgar yardım edemez.

*Hedef Kavramına Değinecek Olursak; Hedef, sahip olduğumuz yetenek ve güçlü yönlerimizle ulaşılabilir türden olmalıdır. Belirleyeceğimiz hedefimiz gerçeklik esaslarına uygun olmalı, ulaşamayacağımız ya da gerçekleştirilemeyecek türden olmamalıdır. Olunması istenenden ziyade, gerçekten yapmak istediklerimizden oluşmalıdır. Bize ve çevremize zarar verici nitelikte olmamalıdır.

*Hedef Belirleme Aşamasında; Kendini tanıma Yeteneklerini tanıma Sınırlarını tanıma Güçlü ve zayıf yönlerini tanıma Karar verme ve sorumluluk alma Hedefi gerçekleştirmeye yönelik bir hareket planı oluşturma öncelikli aşamalardır.

Kendini Tanıma “Ne olduğumuzu biliyoruz; ama ne olabileceğimizi bilmiyoruz.” William Shakespeare

Karar Verme ve Sorumluluk Alma Karar alırken öncelikli olarak bunun “sizden” gelmesi gerekmektedir. Yani, anne-baba, komşular, örnek gösterilen çocuklar bu kararda yalnızca esin kaynağı olmalı, baskın rol değil. Aksi takdirde alacağınız karar sizin değil, çevrenizdekilerin kararı olur. Bu durumda ortaya çıkacak tablo, sizin yapabilirlik ve güçlü yönlerinizin dışında, hayal kırıklığı şeklinde olabilir. “En uzun yolculuklar bile, tek bir adımla başlar.” Lao Tzu

Hareket Planı Oluşturma Bu kısım korkutucu görünebilir, ancak ders çalışma eyleminin asıl çözüldüğü kısım burasıdır. Planın özgürlüğü kısıtladığına ilişkin bir algı mevcuttur. Aslında olan ise doğru bir plan, işleri biriktirmeden, zamanında yaparak bize özgürlük alanı yaratmaktadır.

Planın Özellikleri Plan bize özgü olmalıdır. Bizle ilgili; öğrenme kapasitesi, biyolojik saat ve dikkat süresi gibi kavramlara göre hazırlanmalıdır. İhtiyaçlarımıza, hedeflerimize uygun olarak, zorluk derecesi ayarlanmalıdır. Uygulanabilir ve gerçekçi olmalıdır. Olması istenen şekilde değil, yapılabilecek nitelikte olmalıdır. Uygulama esnasında yaşanabilecek aksaklıklara karşı esnek olmalıdır.

*Plan hazırlarken dikkat edilmesi gerekenler; Plan biyolojik olarak dikkat ve verimimizin en yüksek olduğu zaman dilimlerine alınmalıdır. Çalışma süreleri ve molalar çalışılan konunun zorluğuna göre ayarlanmalıdır. Zorlanılan derslerde dikkat süresi azalmaktadır. Bu bilgi göz önünde bulundurularak zor olan derslerin çalışma süreleri daha kısa, ancak tekrarı fazla olmalıdır. Mola ve çalışma süresi arasındaki denge iyi ayarlanmalıdır. Aksi takdirde uzun süren molalar, tekrar edilen derslerin unutulmasına neden olabilir.

Örneğin; biyolojik verimlilik olarak en iyi sabah saatlerinde dikkatimiz yüksekse, zorlandığımız dersleri ve dikkat gerektiren işleri o saat diliminde yapmak üzere planlamalıyız. Kendine Sor; “En iyi hangi saatlerde anlıyorum ?”, “Dikkatim hangi saatlerde daha yüksek ?”, “Hangi saatlerde severek çalışıyorum ?”

Ders çalışma eyleminde düşünceler, harekete geçme konusunda önemli bir rol oynamaktadır. Davranışa dönüşen düşünceler ders çalışma eylemini yapılabilir, ya da yapılamaz olarak etiketlemektedir. Bu nedenle; «Ders çalışma istediğinin gelmesi» ni beklemek, süreci uzatmada kullanılan bahaneden başka bir şey değildir. Yapılacak tek şey, ders çalışmanın gerekliliğini kabul edip çalışmaya başlamak.

Ders çalışmanın amacına ulaşmasında ufak ipuçlarını göz önünde tutmak yardımcı olabilir; Çalışma süresi ve mola Çalışma ortamı, Düzen

Kısa süreli molalar zihnin kendisini toparlaması açısından önemlidir. Ancak ikisi arasındaki orantı da ders çalışmanın verimine etki etmektedir. Örneğin; 40 dk.lık çalışmaya, 10 dk. Mola 1.5 saatlik çalışmaya, yarım saat mola

Önceki sayfalarda yazılanları somutlaştırmaya yönelik bir örnek GÜNLÜK ÇALIŞMA PLANI 17:00 Eve Geliş 18:30 Derse Başlama *İlk Önce Ödevler *Ödev yoksa konu tekrarı *Tekrarı yapılan konuyla ilgili 2 test 19:30 Mola *Akşam yemeği 20:30 *Konu Tekrarı 21:30 21:40 – 22:00 Kitap Okuma - Kapanış

Anlaşılmayan Konu Yoktur. Dersi dinlemeye hazır olmama hali, Tam dinleme olmadığından, eksik kalan noktalar vardır.

*Grup Çalışmasının Başarıya Etkisi Grup çalışmasının başarıya etkisi iki yönlüdür. Zaman zaman işe yararken, zaman zaman da yanlış oluşturulmuş grup kavramı yüzünden zaman kaybına yol açabilir. Bu nedenle grubun amacı ve işleyişi, çalışma başlamadan önce oluşturulmalı, belirlenen konu ve süre dahilinde çalışma ortamını bozacak hareketlerden kaçınılmalıdır.

Ders Bazında Çalışma ghgkjhkghdfhg

Türkçe Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Türkçe dersinde en önemli beceriler; okuma, anlama ve anlatmadır. Bu becerilerin kazanılmasında yapabileceğimiz çalışmalar; çok kitap, gazete, vb. yazıları okumak, çok soru çözerek soru tiplerine hakim olabilmek, sözlük kullanarak anlamı bilinmeyen sözcüklere ulaşarak paragrafın anlam bütünlüğünü yakalamak, okuma ve anlatma hatalarını gidermek amaçlı da metinleri seslendirmek. Paragraf sorularında metin-soru ilişkisinde, önce soruyu okuyarak başlamak ve paragrafı sorunun cevabı bulacak şekilde okumak. Bununla beraber, paragraf çalışmalarında “ana fikir” temalı soruların cevapları için yazının son cümlesi dikkate alınmalıdır.

Sosyal Bilgiler Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Diğer tüm derslerde olduğu gibi sosyal bilgiler dersinin anlaşılmasında tekrar önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal bilgiler gibi neden-sonuç ilişkisinin kurulabileceği ders ve konularda, tüm konu okunduktan sonra maddeler çıkartarak izlenecek bir çalışma yolu, konunun bütününün kavranmamızda etkili olacaktır. Madde başlıklı çalışmanın ardından konuyla ilgili çözülecek sorular, özümsenme ve ilişki kurma aşamasına geçme konusunda bize yardımcı olacaktır.

Matematik Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Matematik dersinde de önemli bir çalışma yöntemi, konu tekrarlarından sonra çalışmaların sorular üzerinden gerçekleştirilmesidir. Çok soru çözmek, matematik dersinde konuya hakimiyetimizi geliştirir. Bununla beraber şekil çalışmalarına olanaklı olan bu ders, isteneni zihnimizde canlandırabilmemiz açısından da bize yardımcı olacaktır. Formül ve kuralların öğrenilmesi açısından, konu testine başlarken, kullanılabilecek formül ve kuralların kağıdın bir köşesine not etmek, olası bir unutma anında yaşayabileceğimiz kaygının da önüne geçecektir. Matematik dersine ilişkin son bir ipucu da; günlük konu tekrarlarından sonra mutlaka soruların basitten-karmaşığa, karışık olarak çözülmesi gerekliliği. Bu durum, soru-konu tanınması açısından yaşayabileceğimiz aktarım problemlerinin de önüne geçecektir. Önemli Nokta; bir testte karşımıza çıkan sorunun hangi konuya ait olduğunu ve kullanılacak formül ya da kuralları zihinden getirebilmemiz gerekir.

Yabancı Dil Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Yabancı dil dersinde yaşadığımız en büyük sıkıntı kelime bilgisinden kaynaklanmaktadır. Bu noktada uygulayabileceğimiz yöntemler arasında, ilgili üniteye ait tüm kelimelerin, göz önünüzde olabileceği ortamlara yazılı bir şekilde asmamız olacaktır (Buz dolabı, çalışma masasının önündeki duvar, gardrop, yatak başı, kapı, vb.). Yapacağımız çalışmalar ingilizce düşünme becerimizi geliştirmek için yalnızca ingilizce üzerinden olmalıdır. Yalnızca kelime bilmemiz yeterli değil. O kelimenin nasıl yazıldığını bilmek de önemlidir. Bunu kazanmak için ilgili üniteye ait her kelimeyi en az 5 kere yazmalıyız. Bu bize el pratikliği kazandıracaktır. Bununla beraber yabancı dil dersine çalışırken, çalıştığımız dili hayatımıza aktarmalıyız. Her hareketin cümle olarak karşılığını oluşturmalıyız. Yabancı kelimeler Türkçede olduğu gibi tek başlarına bulunmayabilirler ve bazen türkçede karşılıkları olmayabilir. Bu nedenle kelimeleri mutlaka salt olarak değil cümle içindeki yerlerine göre öğrenmeliyiz.

Örneğin; Awesome, fabulous, fascinating, wonderful, amazing, .. Bunların Tükçedeki karşılıkları aynı ama duygu yoğunluğu açısından anlamları farklıdır. Bu sebeple Türkçe olarak değil, İngilizce olarak düşünmeliyiz.

Fizik Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Matematik dersinde olduğu gibi, sayısal derslerde formüller ve tanımlara hakimiyet, dersin anlaşılmasında önemli bir rol oynar. Bu noktada, kağıt köşelerine alacağımız notlar, göz önüne yazacağımız notlar, fotogafik hafızanın öğrenime katkısını arttıracaktır. Ayrıca fizik dersi için geçerli olan bir diğer nokta da, grafik okuma becerisidir. Şekiller üzerinden çalışmak, konunun somutlaştırılabilmesi için etkili yöntemlerden birisidir. Bu tür çalışmaları; hem metinleri grafikleştirerek hem de grafikleri metne döndürerek iki yönlü olarak gerçekleştirebiliriz.

Biyoloji Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Biyoloji, gündelik yaşantıyla bağdaştırılabilmesi açısından son derece elverişli bir derstir. Bu özelliğinden faydalanarak; görseller üzerinden çalışmak, öğrendiğimiz konuların gündelik hayatta denk geldiği alanları belirlemek, anlama ve özümseme aşamasından bize yardımcı olacaktır. Bununla beraber, şekil üzerinden biyoloji dersine çalışmak, konuları daha anlaşılır ve akılda kalıcı hale getirmektedir. Örneğin; “Destek ve Hareket Sistemi konusu okunduktan sonra, konuda adı geçen kemikleri bir vücut görseli üzerinde görmemiz, hangi kemiğin vücudun neresinde yer aldığını bilmemiz, akılda kalıcılığını arttıracaktır.”

Kimya Dersine Nasıl Çalışabilirim ? Kimya da, formül ve kurallar açısından zengin olan derslerin arasındandır. Bu nedenle, diğer benzeşik derslerde olduğu gibi formülleri öğrenmemiz sık tekrara ve alınan ufak notlara bağlıdır. Bununla beraber; soru-konu tanınması aşamasında karışık soru çözmek hakimiyetimizi arttıracaktır.

Ders Çalışma Yöntemlerine Dair İpuçları

“Evin Merkezi CamınKaresine doğru” Yazarak çalışmak, Özet çıkararak çalışmak, Maddeleştirerek çalışmak, Renkli kalemlerle belirginleştirerek çalışmak, Okuyarak çalışmak, Anlatarak çalışmak, Şekil haline getirerek çalışmak, Daha küçük parçalara bölerek çalışmak, Gündelik hayatla ilişkilendirerek çalışmak, Defter yerine, tahta gibi daha büyük alanlar üzerinde çalışmak, Kodlayarak çalışmak, Örneğin; E = mc 2 “Evin Merkezi CamınKaresine doğru”

Öğrenme Kavramında Çabuk Unutulanlar Tam anlamadığımız konular, İstemeden, zorunlu bir şekilde öğrendiklerimiz, Motivasyon açısından düşük olduğumuz zamanda öğrendiklerimiz, Mutsuz anlarda öğrendiklerimiz, Soyuttan, somuta transfer edemeden (görselsiz, ya da gündelik hayata çeviremediklerimiz) öğrendiklerimiz, Gündelik hayatta yer bulamayan bilgiler, Uykusuzken öğrendiklerimiz, Düşünce açısından yoğun bir dönemde öğrendiklerimiz, Dinliyormuş gibi yapılarak öğrendiklerimiz, Not tutmadan öğrendiklerimiz, Tekrarsız öğrendiklerimiz, Çalışmanın üzerine, uzun mola saatleriyle öğrendiklerimiz, Uygun öğrenme ortamı olmaksızın (cep telefonuyla, müzik dinleyerek, çalıştığımız, ortamda dikkat dağıtıcı bilgisayar, playstation vb. ögelerin olması) öğrendiklerimiz.

Hatırlamanın 3 Altın Kuralı Çalışma Seansının Sonunda Ne Hatırlaman Gerektiğini Bil. Çalışma Seansının Sonunda Süreye Uygun Mola Ver. Çalışma Seansının Sonunda Kendini Ödüllendir.

Özgecan Üçer Psikolojik Danışman