19 yy. Büyükşehirleri (London urban poor)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GREEN TOUCH PROJECT Bu Proje TOBB ve Eurochambres Koordinasyonunda Yürütülmektedir.Bu Proje Avrupa Birliği Tarafından Finanse Edilmektedir.
Advertisements

WELWYN CITY GARDEN WELWYN BAHÇE ŞEHİR
Sustainable Developement & International Perspective in School Bu proje T.C. Başbakanlık DPT AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (
Comenius Okul Ortaklıkları
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
Yazılım Sertifikasyonunda Karşılaşılan Zorluklar
Heykeltraş ve ressam Bruno Torfs’un Avustralya’da Melbourne yakınlarındaki yağmur ormanlarında bulunan atölyesi ve heykellerinden bazıları. Torfs, bu ünik.
Hareket halindeki insanlara ulaşın.Mobil Arama Ağı Reklamları Reach customers with Mobile Search Network.
  KARDELEN KONUTLARI ALAYDIN YAPI.
Where did you come from to Kocaeli ? Karaman, Balıkesir, Egytp,Zonguldak, Eskişehir,Ağrı, Konya, Bolu, Tokat, Gümüşhane,Hatay, Rize,Urfa,Erzurum ( 2 )
Insurance investment regarding technical, financial and population movements in the fields of probability and statistics envisioning, creating tables.
PRIMARY SCHOOL KOZLU PRIMARY SCHOOL (Turkey) COMENİUS.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi Projesi Improving.
SÜLEYMAN DEM İ REL PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL. GENERAL INTRODUCTION SCHOOL DIRECTORY, TEACHERS AND OTHER STAFF CLASSROOMS PARTS OF THE SCHOOL GALLERY.
> > < < GAZÜ KAYSERİ GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, 2000 EŞ ZAMANLI MÜHENDİSLİK KARA HARP OKULU GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ Dr. Türkay DERELİ.
TURKISH EASY READERS FOR BEGINNERS Anatolin Folk Tales 1 Dem Turkish Center
Nobody’s Unpredictable Urban Age Istanbul Survey – the views of residents Ben Page, Chief Executive, Ipsos MORI
TÜBİTAK Ufuk 2020 Enerji Verimli Binalar ve Sürdürülebilir İşlem Endüstrileri Konu Başlıkları Merve AKKUŞ Bilimsel Programlar Uzmanı Nanoteknoloji,
SERVING WATER TO A THIRSTY PERSON Bu Proje AB Tarafından Finanse edilmektedir. This Project is funded by European Union. Responsibility for the information.
These courseware materials are to be used in conjunction with Software Engineering: A Practitioner’s Approach, 6/e and are provided with permission by.
Database for APED Büşra Bilgili | Emirhan Aydoğan | Meryem Şentürk | M. Arda Aydın COMPE 341.
RELIGIOUS TRADITIONS BAGS TO DO IN YOUR CITY T.C. Ünye Kaymakamlığı ANAFARTA ORTAOKULU.
RELIGIOUS TRADITIONS BAGS TO DO IN YOUR CITY T.C. Ünye Kaymakamlığı ANAFARTA ORTAOKULU.
There was a man who was thinking of building an honourable structure that could last for milleniums and show the king’s power. So, he racked his brain.
TEOG SINAVINA BU KELİMELERİ BİLMEDEN GİRMEYİN UNIT 7.
ULUBATLI HASAN PRIMARY SCHOOL (ULUBATLI HASAN İLKÖĞRETİM OKULU) BERGAMA, İZMİR TURKEY.
Elke HOFFMANN & Engin YILMAZ Hessenkolleg- Wetzlar / Almanya İzmir Özel Fatih Koleji / Türkiye Grup Çalışması ve e-Twinning: Metodlar ve Sonuçları / Grup.
BEYPAZARI DISTRICT DIRECTORATE FOR NATIONAL EDUCATION ‘’Acadmy of New Possibilites’’
AVRUPA BİRLİĞİ GUNDTVİG ÖĞRENME ORTAKLIĞI ‘ALTIN ÇOCUKLAR ALTIN EBEVEYNLER’ PROJESİ EUROPEAN UNION GRUNDTVIG LEARN PARTNERSHIP GOLDEN PARENTS FOR GOLDEN.
LITERARY TRANSLATION 2 Week 5. In-class translation workshop.
BOĞAZLAYAN HALK EĞİTİM MERKEZİ INSTITUTUL POSTLICAL PHOENIX htttp:// NEWHAM COLLEGE OF FURTHER.
CHAPTER Section 1.1 What Is Entrepreneurship? Section 1.2 Characteristics of an Entrepreneur Introduction to Entrepreneurship.
2017 YILINDA GERÇEKLEŞTİRİLMESİ PLANLANAN ÇEVRE EĞİTİM ETKİNLİKLERİ
Charter Party’lerde Yetkili Mahkeme ve Uygulanacak
Celtic-Plus Proposers Day 22 September 2016, Istanbul
TREATMENT/TRETMAN.
Nation state formation as a spatial project
Celtic-Plus Proposers Day 23 November 2016, Leuven
Nation state formation as a spatial project
Anadolu Üniversitesi Arkeoloji Bölümü
EK YILINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇEVRE EĞİTİM ETKİNLİKLERİ
MIM3032 ANALYSIS OF HISTORIC BUILDINGS Course Introduction
University of Pennsylvania English Language Programs
SUPERB OPPORTUNıTY FOR YOU ıN TURKıYE ıT ıS TıME TO ıNVEST ıN TURKEY! GRANTS CONSULTANCY THROUGH THE USTA CONSULTANCY SERVICES We provide application and.
Organizational Communication
Located on the hill on the rigt behind Kastamonu Goverment House, one of the symbols of the city’s other important. Abdurrahman Pasha in 1885, the building,
ETwinning Nedir?. Türkiye’de 81 ilin katılımıyla yürütülen 1.Projemiz.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Menderes (eski adıyla Cumaovası), İzmir'in ilçesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
(EVET,NE KADAR BAŞARI, O KADAR İYİ DÜŞÜNCE.)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DREAMHOUSE TY TLG DREAM HOUSE TY TLG DREAM……… YOU CAN TOUCH, IF YOU DREAM………
Before the Battle of Çanakkale. Why a Front in Çanakkale was Opened? In the summer of 1914, the war continued in Europe with all its intensity, and by.
THE MYSTERIOUS ISLAND JULES VERNE. INFORMATION ABOUT THE BOOK  Name of the book: The Mysterious Island  Author: Jules Verne  Type: Adventure  Number.
PREPARED BY: 9-B STUDENTS. Sumerians, who laid the foundations of great civilizations and the world cultural heritage, emerged to the st The Sumerians.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2019 YILINDA GERÇEKLEŞTİRİLECEK ÇEVRE EĞİTİM ETKİNLİKLERİ
2018 YILINDA GERÇEKLEŞTİRİLECEK ÇEVRE EĞİTİM ETKİNLİKLERİ
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Partnerships for Development. Objectives To share vision on strategic partnerships To briefly introduce the Strategic Partnerships.
2019 YILINDA GERÇEKLEŞTİRİLMESİ PLANLANAN ÇEVRE EĞİTİM ETKİNLİKLERİ
Where’s the post office? 1. Where is the post office? Where is the post office? It’s next to the bank. It’s next to the bank. Is there a bank next to.
Sunum transkripti:

19 yy. Büyükşehirleri (London urban poor)

Ütopya tasarımlar ve daha iyi bir dünya hayali 19 yy’da kentlerin sağlıksız ortamı, standart dışı konutlar, fakirlik ve hijyenik olmayan koşullar birçok plancıyı daha iyi ve güzel bir yerleşim biçiminin hayalini kurmaya yöneltti. Howard, Wright ve Le Corbusier öne çıkan isimlerdi. Temel amaç sorunlu bölgelerdeki düşük gelir gruplarına belli asgarî standartlara sahip konut ve yaşam alanı sağlamak ve aynı zamanda işlevlerin birbirinden ayrıldığı estetik ve huzurlu mekânlar yaratmaktı. Wright tek tek evlerden oluşan geniş bir desentralizasyon hayal ederken Le Corbusier dikeyde yükselen yoğun ve büyük şehirler planlamıştı. Howard ise 30.000 nüfuslu, kendi içinde bütüncül bahçe-şehirler tasarlamıştı, ancak özgün plana sadık sadece 2 adet Garden City inşa edilebildi. Yeni bir mekan tasarımın arkasında şüphesiz daha hakkaniyetli bir toplumsal düzenin hayali yatıyordu.

Ütopya tasarımları: Garden cities

Garden cities – ender örnekler, Welvyn

Sosyal konutlar ve etkileri 2.Dünya Savaşı sonrası dönemde birçok ülkede büyük sosyal konut ve/veya uydu kent projeleri gerçekleştirilmiştir. Temel amaç sorunlu bölgelerdeki düşük gelir gruplarına belli standartlara sahip konut ve yaşam alanı sağlamaktı ancak arsanın pahalı oluşu ve kapitalist sistemin gerekleri dikeyde yükselmeyi zorunlu kıldı. Bu alanlarda üretim işlevleri konut alanından kesin olarak ayrılmış, ancak tüketime yönelik ticaret ve diğer hizmetler eklenmişti. Ne var ki, daha önce yakınları, tanıdıkları, hemşehrileri veya iş arkadaşları ile yanyana oturdukları eski konutlarından bu yeni bloklara taşınan insanlar çoğunlukla kendilerini yalıtılmış ve mutsuz hissetmişler. Bir süre sonra toplumsal sorunlar ve suç oranları (örneğin artan vandalism, boşanma oranı, bebek ölüm hızı) yükselmeye başlamış, imkânı olanların bu konutları terk etmesi ile bu tür sosyal konutlar çöküntü alanı haline gelmiştir.

Social housing – satellite city (Germany) Dullness precedes decay

A natural and healthy city structure according to Jacobs (New York)

Erzincan Çarşı TOKİ

Original Garden City planning vs. typical TOKİ implementation

Utopian designs and their origins Howard’s ‘Garden City’, self contained towns, horizontal development, linked with railroads Le Corbusier’s ‘Radiant City’, vertical city, linked with highways Wright’s ‘Broadacres’, individualism and decentralization _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ A better city, a better society Idea of solving social problems through design Radical designs, radical changes in social order

Jacob’s main arguments Street life and presence of people on the streets is essential for Safety Vitality Commerce and other activities Social integration Thinning out of cities for zoning and segregation is counter-productive Different functions shall be located together in a great city for ease and cooperation

Utopian views and their critique in planning Utopian (currently mainstream) design Zoning to its extremes: Especially industry and productive activities in general should be segregated from residential, commercial, cultural, recreation, etc. areas Taking people off the street Bringing light to the city Providing ample green and/or empty space for recreation Minimal standards of housing Better view, organized outlook Critique of Jane Jacobs Mono-use neighbourhoods The disappearence of the street No sense of belonging (aidiyet), no diffentiation (lack of character) No place for any other plan, any other dream, any other ambition than the ones envisaged by the planner No place for improving or re-investing existing structures (homes as well as shops) ▷▶ Dullness (tekdüzelik) and decay