Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

PIAGET Bilişsel Gelişim Kuramı
Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
BİLİŞSEL GELİŞİM.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
Motor Gelişim.
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Topografik Kişilik Kuramı
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
Psikososyal Gelişim Kuramı
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Yapısal Kişilik Kuramı
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişsel Gelişim 1 J. Piaget.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.
ZİHİNSEL (BİLİŞSEL) GELİŞİM
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
- Bilişsel Gelişim Kuramı
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
Başşliyoouu... Başlıyor....
21. YY BECERİLERİ.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı

İsviçreli bir bilim insanı olan Piaget, sosyoloji, felsefe, psikoloji gibi farklı alanlarda araştırmalar yürütmüştür. Zeka üzerine çalışmalar yapan Piaget zekayı, zihnin değişme ve kendini yenileme gücü olarak tanımlamaktadır.

Piaget, yeni bilginin bireyin bilişsel yapısını değiştirdiğini ve geliştirdiğini söylemektedir. Böylelikle bilinmeyen bir durumla karşılaşan birey, deneyimlerinden faydalanarak daha etkili kararlar vermektedir.

Piaget’e göre bilişsel gelişim dört ana etmenden etkilenmektedir: Olgunlaşma Aktif yaşantı Sosyal etkileşim Dengelenme

Piaget’in bilişsel gelişim kuramındaki temel kavramlar şunlardır: Dengelenme Şema Adaptasyon

Dengelenme İnsanın doğuştan bir düzen ihtiyacı vardır. Dengelenme, karşılaşılan durumların öngörülebilir olmasını istemektir. Bu eğilime Piaget, dengeleme dürtüsü adını vermektedir.

Eğer karşılaştığımız durumları mevcut anlayışlımızla açıklayabiliyorsak dünya bizim için anlamlıdır ve dengelenmeden bahsedilebilir. Ancak karşılaştığımız durumları mevcut anlayışımızla açıklayamıyorsak o zaman birey tedirginlik duyar ve dengelemeden bahsedilemez. Bu gibi durumlarda birey tedirginliği kaldırmak için yeni anlayış arayışı içine girer. Bilişsel gelişim zihindeki dengelerin bozulup yeniden kurulmasıyla gerçekleşmektedir.

Şema Şemalar, çevremizi anlamlandırmak için kullandığımız bilgi, ilişki, işlem basamakları gibi bilişsel yapılardır.

Şemalar bilişsel gelişim açısından önemlidir Şemalar bilişsel gelişim açısından önemlidir. Çünkü algılanan bilgiler var olan şemalara bağlı olarak yorumlanır. Olgunlaşma ve deneyim ile birlikte bilişsel şemalar da değişikliğe uğramaktadır.

Adaptasyon Adaptasyon, bireyin çevresiyle etkileşerek değişikliklere uyma gayretidir. Bireyler yeni yaşantılarla karşılaştıkça mevcut bilişsel şemalar yetersiz kalabilmektedir. Bu durumda dengelenmenin sağlanabilmesi için mevcut şemaların yeni duruma adapte edilmesi gerekmektedir.

Adaptasyonun özümleme ve uyumsama olarak adlandırılan iki türü bulunmaktadır. Özümleme, yeni karşılaşılan durumun önceden var olan şemaların içine yerleştirilmesidir. Uyumsama ise var olan şemaların değiştirilip yeni şemaların oluşturulmasıdır.

Piaget’e Göre Bilişsel Gelişim Dönemleri Piage’ye göre bireyler bilişsel gelişim dönemlerini sırasıyla geçirir. Bu dönemlere ulaşılmasında olgunlaşmanın yanı sıra yaşantı, sosyal aktarım ve dengeleme de etkili olmaktadır.

Piage’ye göre bilişsel gelişimin dönemleri şunlardır: Duyu hareket dönemi İşlem öncesi dönem Somut işlemler dönemi Soyut işlemler dönemi

Duyu hareket dönemi (0-2 yaş) Bu dönemde bebekler bilgiyi fiziksel yaşantı yoluyla edinirler. Duyusal izlenimler ve motor etkinlikler ön plandadır. Bu dönemde gerçek anlamda düşünme, akıl yürütme ve mantıksal işlemler gerçekleşmemektedir.

Bu dönemle ilgili olarak nesne devamlılığı ve taklit terimleri öne çıkmaktadır.

Nesne devamlılığı, göz önünden kaybolan bir nesnenin var olmaya devam ettiğinin algılanmasıdır. Duyu hareket dönemindeki bebeğin zihninde nesnelerin temsilleri bulunmamaktadır. Bebek gözünün önünden kaybolan nesneyi takip etmemekte çünkü görmediği nesnenin yok olduğunu sanmaktadır. Bu dönemin sonlarına doğru bebekler kaybolan nesneyi aramaya başlamakta yani nesne devamlılığını kazanmaktadır. Nesne devamlılığı, sonraki dönemde başlayacak olan sembolik düşünme için bir temel oluşturmaktadır.

Bu dönemde bebeklerde taklit özelliği gelişmektedir Bu dönemde bebeklerde taklit özelliği gelişmektedir. Taklit, bireyin öğrenmelerinde önemli bir role sahip olan gözlem yoluyla öğrenme açısından önemlidir.

İşlem öncesi dönem (2-6 yaş) Bu dönem çocuğunun davranışları düşünmeye dayanmasına karşın henüz mantıklı düşünme gelişmemiştir.

Bu dönemde çocuklar nesnelerle ilgili semboller geliştirir Bu dönemde çocuklar nesnelerle ilgili semboller geliştirir. Örneğin bir kutunun araba olduğunu düşünebilir. Çocuk, nesneleri zihninde canlandırarak mekan ve zamanla ilgili kısıtlamalardan kurtulmaktadır. Bu dönemde sembolik oyun oynamaya başlarlar. Bu tür oyunlar çocuğun gerçek yaşama hazırlanması için prova işlevini görmektedir.

İşlem öncesi çocuklar nesnenin görüntüsünün etkisi altında kalmaktadır İşlem öncesi çocuklar nesnenin görüntüsünün etkisi altında kalmaktadır. Bu dönem çocuklarında korunum ilkesi henüz gelişmemiştir. Ancak bu dönemin sonlarına doğru özel bir eğitim alan çocukların korunumla ilgili problemleri çözebildikleri belirlenmiştir.

Bu dönemin önemli bir özelliği de ben merkezliliktir Bu dönemin önemli bir özelliği de ben merkezliliktir. İşlem öncesi dönem çocukları kendi bakış açısı ile başkalarının bakış açısını ayırt edemez, başkalarının duygu ve düşüncelerini göz ardı eder.

İşlem öncesi dönem çocukları bir durumun yalnızca bir yönüne dikkat ederek diğer yönlerine göz ardı etme eğilimindedir. Odaklaşma olarak adlandırılan bu özellik aslında bazı yetişkinlerde de görülebilmektedir.

Bu dönem çocukları tümdengelim ya da tümevarım akıl yürütme biçimlerini kullanmaz. İki durum arasında bağlantılar kurarak akıl yürütürler.

Somut işlemler dönemi (7-11 yaş) Bu dönemde birey sembolik işlemlerden gerçek zihinsel işlemlere geçiş yapar.

Akıl yürütme, sonuç çıkarma gibi mantıksal işlemleri yapmaya başlar Akıl yürütme, sonuç çıkarma gibi mantıksal işlemleri yapmaya başlar. Bu dönem çocukları somut olmayan durumlar üzerinde akıl yürütemez. Bu sebeple somut işlemler dönemindeki çocukların öğretiminde somutlaştırma önem taşımaktadır.

Bu dönem çocuklarının diğer özellikleri de nesneleri bazı özelliklerine göre sıralayabilmeleri ve sınıflandırabilmeleridir.

Soyut işlemler dönemi (12 yaş ve üzeri) Bu dönem bireyleri mantıksal düşünme becerisi açısından yetişkinlerin düzeyine ulaşır tümevarım ve tümdengelim yöntemleriyle düşünebilirler. Problem çözerken somutlaştırmaya gerek yoktur. Ancak yeni karşılaşılan durumlarda somutlaştırmaya ihtiyaç duyabilirler.

Piaget’nin bilişsel gelişim dönemlerinin temel özellikleri şu şekilde özetlenebilir: Duyusal motor 0-2 yaş Kendini dış dünyadan ayırt etme Nesne sürekliliğini kazanma İşlem öncesi 2-7 yaş Çevresindekileri sembollerle ifade etme Tek yönlü sınıflandırma yapma Ben merkezlilik Somut işlemler 7-11 Mantıksal düşünmeye başlama Üst düzey sınıflandırma yapma Ben merkezlilikten uzaklaşma Somut yollarla problem çözme Soyut işlemler 11 + yaş Soyut düşünme Değer sistemi geliştirme Fikirlerle ilgilenme

Piaget’nin kuramının eğitim sistemleri açısından önemli doğurguları olmuştur. Piaget görüşleriyle aktif öğrenme uygulamalarının temelini oluşturmuştur. Aktif öğrenmeye göre öğrenciler keşfetmeye, soru sormaya yönlendirilmelidir.

Ayrıca çocukların bilişsel yapısı yetişkinlerden farklılık gösterdiği daha iyi anlaşılmıştır. Çocukların eğitiminde onların gelişim düzeylerinin dikkate alınması gerekmektedir.

Uygun öğrenme ortamlarının oluşturulmasıyla çocukların bilişsel gelişimi hızlandırılabilmektedir. Diğer taraftan Piaget, sınavları zararlı bulmaktadır. Ona göre ölçme ve değerlendirmede sınıfta yapılan işlerin örnekleri yaptırılmalıdır. Ölçme ve değerlendirmede çocuğun içinde bulunduğu gelişim dönemi dikkate alınmalıdır.

Piaget’in bilişsel gelişim kuramının bazı sınırlılıkları da bulunmaktadır. Örneğin doğuştan gelen özellikler ve çevresel özelliklerin etkisiyle kuramda açıklanan evreleri tüm çocuklar aynı yaşlarda geçirmemektedir.

Diğer taraftan korunum ilkesiyle ilgili yapılan çalışmalar, bu ilkeyi anlayamayan çocukların bazı açıklamalardan sonra korunum ilkesini kavrayabildiklerini göstermektedir.

Ayrıca Piaget, kuramında sınıflama, karar verme, çıkarımda bulunma gibi bilişsel süreçler üzerinde etkili olabilen kültürel etmenlere değinmemiştir.

Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara. Türküm, A. S. (2013). Fiziksel Gelişim. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir.