TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMELERİ 12. HAFTA YRD. DOÇ. DR. SELİM EMİROĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
Advertisements

EDATLAR.
Hakan Satılmış/ Türkçe Öğretmeni
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
VURGU CÜMLEDE VURGU.
 Konuşur ve yazarken insan zihninin nasıl çalıştığı, sözcükleri nasıl seçerek sıraladığı konusu üzerinde, üretimsel dilbilime gelinceye kadar önemli.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
ŞEYMA ÖZÇELİK 8-A 541 ÖZEL SEVGİ KOLEJİ SELMA ERASLAN
CÜMLENİN ÖGELERİ.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
İlksen Uysal BOZYEL/Türkçe Öğretmeni
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
SÖZCÜKTE ANLAM.
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKOKULU.
türkçe performans ödevi
Ders kitabımızda ömrü anlatan metin vardı.Hangi ses olayları vardır?
1/20 Yapısına Göre Fiiller A B C D “ Annesi sonunda bebeği uyutabildi.” cümlesindeki fiilin çeşidi aşağıdakilerden hangisidir? Tezlik Yaklaşma Sürerlik.
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
TASARRUF NE GÜZELDİR.
YAPI BİLGİSİ.
ETKİLİ OKUMA.
FİİL (EYLEM).
Ses bigisi soruları.
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
SÖZCÜK TÜRLERİ BAĞLAÇLARÜNLEMLER Eş görevli ya da birbiriyle ilgili sözcükleri, sözcük öbeklerini, özellikle tümceleri bağlamaya yarayan,
‘’de’’nin Yazımı.
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
SES BİLGİSİ.
Öğretmenler yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
KELİME (SÖZCÜK) Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime denir.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
KISA DÖNEMLİ HEDEFLER.
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
GÜLİZAR DEMİRCİ CEVAT BARUTÇU ÖMER AYDOĞAN
EDATLAR.
BARIŞ İLE DOĞA YARIN KIYAMET KOPACAĞINI BİLSENİZ DAHİ AĞAÇ DİKİNİZ. HZ. MUHAMMED ORMANLARIMIZI NASIL KORUMALIYIZ?
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Eğitim Fakültesi 2. sınıf
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
ZARFLAR.
MORFOLOJİYE GİRİŞ.
SÖZCÜKTE ANLAM Anlamı olan ya da tek başına anlamı olmadığı halde cümle kuruluşunda görev yapan anlatım Birimlerinin en küçüğüne sözcük (kelime) denir.
‘’-Kİ’’ EKİ VE ‘’Kİ’’ SÖZCÜĞÜNÜN (BAĞLACININ) YAZIMI
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
VURGU VURGU SÖZCÜK VURGUSU CÜMLE VURGUSU VURGU; SÖZCÜK VURGUSU VE CÜMLE VURGUSU DİYE İKİYE AYRILIR.
ZAMİR (ADIL).
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
KONU 1: SÖZCÜKTE ANLAM.
Sözcükte anlam: Basit sözcük:sonuna yapım eki almamış sözcüklere denir. Örnek:odun.
ADLAR (İSİMLER).
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
ADLAR (İSİMLER).
ADI :SERKAN SOYADI :AYDENİZ SINIF :9-C OKUL :BÜNYAN ANADOLU LİSESİ
SÖZCÜKLERDE ANLAM OLAYLARI
5e Modeline Uygun Dil Öğretimi
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ADI: ECE SOYADI:ARSLAN SINIFI-NO:6/K   Dilimizde 8 tane ünlü harf vardır. Bunlar ;  A,e,ı,i,o,ö,u,ü ÜNLÜ HARFLER.
HATIRLAYALIM.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMELERİ 12. HAFTA YRD. DOÇ. DR. SELİM EMİROĞLU

BU HAFTA Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Sözcüklerin İncelenmesi (S. 169-187)

Aşağıdakilerden hangisinde «bavul» sözcüğünün ünlü ve ünsüz betimlemesine ait bir özellik yer almamaktadır? Dudak ünsüzü Geniş ünlü Gırtlak ünsüzü Yuvarlak ünlü Ön damak ünsüzü

Aşağıdakilerden hangisinde «bavul» sözcüğünün ünlü ve ünsüz betimlemesine ait bir özellik yer almamaktadır? Dudak ünsüzü Geniş ünlü Gırtlak ünsüzü Yuvarlak ünlü Ön damak ünsüzü

Türkçe ders kitaplarındaki sözcükler ses düzeyinde incelenebilir Türkçe ders kitaplarındaki sözcükler ses düzeyinde incelenebilir. Bu amaçla ders kitaplarında yer alan kelimelerin ünlü ve ünsüzleri betimlenebilir. (s. 169) Ayrıca dilde yaşanan ses olayları da bu kapsamda ele alınır.

Aşağıdakilerden hangisinde «düşmüyor» sözcüğünde meydana gelen değişimler yer almaktadır? Genişleme ve sızıcılaşma Darlaşma ve yuvarlaklaşma Patlama ve darlaşma Düzleşme ve genişleme Yuvarlaklaşma ve düzleşme

Aşağıdakilerden hangisinde «düşmüyor» sözcüğünde meydana gelen değişimler yer almaktadır? Genişleme ve sızıcılaşma Darlaşma ve yuvarlaklaşma Patlama ve darlaşma Düzleşme ve genişleme Yuvarlaklaşma ve düzleşme

Ünsüz yumuşaması (Ağaç-ı: Ağacı) olayının diğer adı nedir? Sızıcılaşma Düzleşme Darlaşma Ötümlüleşme Yuvarlaklaşma

Ünsüz yumuşaması (Ağaç-ı: Ağacı) olayının diğer adı nedir? Sızıcılaşma Düzleşme Darlaşma Ötümlüleşme Yuvarlaklaşma

«Penbe-Pembe» değişimine dilde verilen ad nedir? Ünsüzlerin sızıcılaşması Ünlülerde görülen düzleşme Ekleşme sonucu görülen darlaşma Kelime kökünde yaşanan ötümlüleşme Çıkış yeri benzeşmesi

«Penbe-Pembe» değişimine dilde verilen ad nedir? Ünsüzlerin sızıcılaşması Ünlülerde görülen düzleşme Ekleşme sonucu görülen darlaşma Kelime kökünde yaşanan ötümlüleşme Çıkış yeri benzeşmesi

Aşağıdaki kelimelerin hangisinde «kaynaşma» olayı yaşanmıştır? Niçin Alçacık Daracık Ağzım Sapsarı

Aşağıdaki kelimelerin hangisinde «kaynaşma» olayı yaşanmıştır? Niçin Alçacık Daracık Ağzım Sapsarı

Türkçe ders kitaplarındaki sözcükler ses üstü birimler açısından da incelenebilir. Ses üstü birimler, süre, kavşak, durak, ton, ezgi, vurgu gibi ögelerdir. (s. 171)

«Balkon açıkmış» ifadesindeki anlam karışıklığı aşağıdaki ses üstü birimlerden hangisinin etkisiyle meydana gelmektedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

«Balkon açıkmış» ifadesindeki anlam karışıklığı aşağıdaki ses üstü birimlerden hangisinin etkisiyle meydana gelmektedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

«Hı!» ünlemi yükselen bir sesle söylenirse «anlamadım», alçalan bir sesle söylenirse «anladım» gibi bir anlam taşır. Dildeki bu ses üstü olay nedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

«Hı!» ünlemi yükselen bir sesle söylenirse «anlamadım», alçalan bir sesle söylenirse «anladım» gibi bir anlam taşır. Dildeki bu ses üstü olay nedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

«Çizme» sözcüğünün «bir ayakkabı çeşidi» olduğunu ortaya koyan dildeki ses üstü olay nedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

«Çizme» sözcüğünün «bir ayakkabı çeşidi» olduğunu ortaya koyan dildeki ses üstü olay nedir? Vurgu Tonlama Ezgi Ulama Durak

Türkçe ders kitaplarındaki sözcükler biçim açısından da incelenebilir Türkçe ders kitaplarındaki sözcükler biçim açısından da incelenebilir. Biçim açısından sözcüklerin kök ve ekleri ile ekleşmeler esas alınır (s. 171)

«Kök ve ek» in dilbilimdeki karşılıkları nelerdir? Gövde-türev Öncül-ardıl Kökbirim-biçimbirim Çatı-fonksiyon Öz-biçim

«Kök ve ek» in dilbilimdeki karşılıkları nelerdir? Gövde-türev Öncül-ardıl Kökbirim-biçimbirim Çatı-fonksiyon Öz-biçim

Tek başlarına varlıklarını ortaya koyamayan «eylemler ve ekler» türündeki yapılara dilbilimde ne denir? Fonksiyonel biçimbirim Özgür biçimbirim Bağımlı biçimbirim Türsel biçimbirim Anlamsal biçimbirim

Tek başlarına varlıklarını ortaya koyamayan «eylemler ve ekler» türündeki yapılara dilbilimde ne denir? Fonksiyonel biçimbirim Özgür biçimbirim Bağımlı biçimbirim Türsel biçimbirim Anlamsal biçimbirim

Ev, güzel, dün, ben, gibi, ah biçimbirimleri kendi başlarına varlıklarını ortaya koyabilen özgür biçimbirimlerdir. Yat-, al-, -lık, -dı biçimbirimleri tek başlarına varlıklarını ortaya koyamayan bağımlı biçimbirimlerdir. Eylemler ve ekler bağımlı biçimbirimlerdir. (s. 171)

Aşağıdakilerden hangisi «sözlüksel biçimbirim»e örnektir? İlgeç Adıl Ünlem Ek Sıfat

Aşağıdakilerden hangisi «sözlüksel biçimbirim»e örnektir? İlgeç Adıl Ünlem Ek Sıfat

Ev, güzel, dün, yat-, al- biçimbirimleri sözlükte yer alıp gerçek dünyanın nesne ve eylemlerini gösterirler. Sözlüksel biçimbirim olarak adlandırılırlar. Eylem, ad, sıfat ve belirteçler sözlüksel biçimbirimlerdir Ben, gibi, -lık, ah, -dı biçimbirimleri tümce içinde ilişkileri düzenlemekte ve görevsel tanımlarla açıklanmaktadırlar. Bunlar görevsel biçimbirim olarak adlandırılırlar. İlgeç, adıl, ek ve ünlemler görevsel biçimbirimlerdir. (s. 171)

Sözcüklerin derin yapılarının öğrencilere kazandırılması gerekir Sözcüklerin derin yapılarının öğrencilere kazandırılması gerekir. Örneğin; Geleneksel dilbilgisinde genellikle Türkçe ad, sıfat ve belirteç gibi sözcük türleri arasında kesin çizgiler olmadığı yinelenir: Güzel bir kız konuşuyor (Sıfat) Kız güzel konuşuyor (Belirteç) Güzeller konuşuyor (Ad) Oysa bu tümcelerin derin yapısı bu sözcük türlerinin aslında aynı olduğunu gösterir: Kız güzel (şeyler) konuşuyor (Sıfat) Güzel (kızlar) konuşuyor (Sıfat)

2015 TÜRKÇE ÖABT Aşağıdakilerden hangisi sıfatlar konusunu sezdirme yöntemiyle öğretmeye çalışan bir öğretmene ait yönerge olabilir? Öğrendiğiniz sıfatları kullanarak sokağınızdaki bir evi betimleyiniz. Aşağıdaki sıfatları kullanarak hayalinizdeki bir evi anlatınız. En az on sıfat kullanarak oturduğunuz evi tanıtan bir yazı yazınız. Niteleme ve belirtme sıfatları kullanarak hayalinizdeki evi anlatınız. Evinizin penceresinden gördüklerinizi betimleyen bir metin oluşturunuz.

2015 TÜRKÇE ÖABT Aşağıdakilerden hangisi sıfatlar konusunu sezdirme yöntemiyle öğretmeye çalışan bir öğretmene ait yönerge olabilir? Öğrendiğiniz sıfatları kullanarak sokağınızdaki bir evi betimleyiniz. Aşağıdaki sıfatları kullanarak hayalinizdeki bir evi anlatınız. En az on sıfat kullanarak oturduğunuz evi tanıtan bir yazı yazınız. Niteleme ve belirtme sıfatları kullanarak hayalinizdeki evi anlatınız. Evinizin penceresinden gördüklerinizi betimleyen bir metin oluşturunuz.

Türkçe ders kitapları sözdizimi bakımından da incelenebilir. Para mutluluk getirir. Mutluluk para getirir. Sözcüklerin sırası değiştiğinde anlam da değişebilir. Boyalı görüşünüz gitar çalıyordu. Dökülmüş içemezdi suyu bardaktan. Cümle anlamsız olduğu halde sözdizimi ve dilbilgisi kurallarına uygun olabileceği gibi, anlamlı olduğu halde dilbilgisi ve sözdizimi kurallarına uygun olmayabilir.

Türkçe ders kitapları anlam bakımından da incelenebilir. Anlam bakımından temel, yan, mecaz anlam; ad aktarması, deyim aktarması, kişileştirme, dolaylama, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam başkalaşması; eş anlam, zıt anlam, somut anlam, soyut anlam, genel anlam, özel anlam, sesteşlik, yakın anlam vb. yönleriyle incelenebilir. (s. 173)

Aşağıdakilerden cümlelerin hangisinde deyim aktarmasına (tabiattan insana) örnek verilmiştir? Yaz aylarında bile adamıza bereket yağdı. Hayat arkadaşımla yıllar yılı mutlu yaşadık. Dağ dağ o güzel ses bütün etrafı gezindi/Görmüş ve geçirmiş denizin kalbine sindi. Onun kadar domuz birini hiç tanımadım. Müdür toplantıda Ayşe öğretmene taş atmış.

Aşağıdakilerden cümlelerin hangisinde deyim aktarmasına (tabiattan insana) örnek verilmiştir? Yaz aylarında bile adamıza bereket yağdı. Hayat arkadaşımla yıllar yılı mutlu yaşadık. Dağ dağ o güzel ses bütün etrafı gezindi/Görmüş ve geçirmiş denizin kalbine sindi. Onun kadar domuz birini hiç tanımadım. Müdür toplantıda Ayşe öğretmene taş atmış.

Türkçe ders kitaplarında sözcüklerin kullanımlarına da dikkat edilmelidir. Bir hakimin ağzından çıkan «suçlu bulundunuz» tümcesinin etkisi ile sizin kardeşinize söylediğiniz «seni suçlu buldum» tümcesinin etkisi farklıdır.

KAVRAM ÖĞRETİMİ Kavram öğretiminde kullanılan yaklaşımlar vardır. Bunlar: şartlanma, aktarma, bağlam, genelleme, belirginleştirme, ayırt etme, tanımlama, anlamlı hale getirme, sınıflandırmadır.

«Gagası olan birçok canlı kuştur «Gagası olan birçok canlı kuştur.» cümlesinde kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşım kullanılmıştır? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

«Gagası olan birçok canlı kuştur «Gagası olan birçok canlı kuştur.» cümlesinde kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşım kullanılmıştır? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

Güvercini bilen bir çocuğa kırlangıcın öğretilmesi, kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşıma örnektir? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

Güvercini bilen bir çocuğa kırlangıcın öğretilmesi, kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşıma örnektir? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

Baykuşların görme yetisinin çok iyi olduğunu açıklayarak baykuş kelimesini öğretmek, kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşıma örnektir? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

Baykuşların görme yetisinin çok iyi olduğunu açıklayarak baykuş kelimesini öğretmek, kavram öğretiminde faydalanılan hangi yaklaşıma örnektir? Şartlanma Aktarım Bağlam Genelleme Belirginleştirme

KAVRAM ÖĞRETİMİ Öğrenciler, aşağıda belirtilen durumlarda olabilirler: Sözcüğün anlamını bilip yeri geldiğinde kullanabilirler (etkin sözcük dağarcığı). Sözcüğü anlayabilir ancak kullanamaz veya açıklayamaz (edilgen sözcük dağarcığı). Anlamını bilmediği halde sözcüğü kullanır. Sözcüğün anlamını bilmez ve kullanmaz. Öğrencilerin etkin sözcük dağarcığının geliştirilmesi ve anlamadığı sözcüklerin en aza indirilmesi temel amaçtır. (s. 177)

2015 TÜRKÇE ÖABT Aşağıdakilerden hangisi öğrencinin «pasif kelime hazinesi» ile ilgili doğru bir açıklamadır? Bir kelimenin farklı anlamlarını bilir ve kullanabilir. Bir kelimeyi okurken anlar fakat kullanamaz. Anlamını bilmediği hâlde bazı kelimeleri kullanır. Bazı kelimeleri bilmez ve kullanamaz. Yazılarında yanlış kullandığı kelimeleri fark edip düzeltir.

2015 TÜRKÇE ÖABT Aşağıdakilerden hangisi öğrencinin «pasif kelime hazinesi» ile ilgili doğru bir açıklamadır? Bir kelimenin farklı anlamlarını bilir ve kullanabilir. Bir kelimeyi okurken anlar fakat kullanamaz. Anlamını bilmediği hâlde bazı kelimeleri kullanır. Bazı kelimeleri bilmez ve kullanamaz. Yazılarında yanlış kullandığı kelimeleri fark edip düzeltir.

Dinleme, konuşma, okuma ve yazma olarak belirtilen dilsel beceriler ile sözcük dağarcığı arasında sıkı bir ilişki vardır. Öğrencilerin okuduklarını ve dinlediklerini anlamaları, sözcükleri doğru anlamlandırmalarına bağlıdır. Sözcük dağarcığı zengin bireylerin konuşma ve yazma becerilerini daha etkili kullanmaları doğaldır. (s. 178)

Özbay, metinlerin okunabilirliği ile sözcük dağarcığı ilişkisini ortaya koymuştur. Buna göre, Metin içinde yer alan farklı sözcüklerin sayısı Sözcük sıklığı listelerinde az rastlanan sözcüklerin metinlerde kullanılması Anlamı bilinmeyen (zor) sözcükler Çok heceli sözcüklerin sayısı ve sözcük başına düşen hece oranı Tümce başına düşen sözcük oranı gibi durumlar metinlerin «çok kolay», «kolay», «orta güçlükte», «zor» ve «çok zor» olmasını sağlamaktadır. (s. 179)

TARTIŞMA Bir metindeki bilinmeyen kelimeler, metin okunmadan önce mi kavratılmalı, metni okuduktan sonra mı?