ÖFKE YÖNETİMİ. Öfke: aşırı kızgınlık duygusudur. Öfke gerekli bir duygudur. Öfke duygusunun yaşanma biçimi onu iyi veya kötü kılar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
ARABULUCULUK EĞİTİMİ PROGRAMI SONUNDA
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
ÖĞRETMEN EĞİTİMİ 1.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ŞİDDET VE ŞİDDET EĞİLİMİ
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
“Öfke”.
ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
ÇATIŞMA NEDİR?.
SUÇ VE ŞİDDET.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ZORBALIK.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
Okulumuzda Yaşanan Problemler
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇATIŞMA ÇÖZME.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
DAVRANIM BOZUKLUĞU.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
AKRAN ZORBALIĞI.
ŞİDDET.
BİLECİK İL REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ Öfke ve Öfke Kontrolü ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU BİLECİK İL REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Sunum transkripti:

ÖFKE YÖNETİMİ

Öfke: aşırı kızgınlık duygusudur. Öfke gerekli bir duygudur. Öfke duygusunun yaşanma biçimi onu iyi veya kötü kılar.

Dış uyaranlar İç uyaranlar İç + Dış uyaranlar

Engellenme Alan darlığı Birisinin bizi duygusal olarak zedelemesi (aşağılama vs.) Aceleye getirme (sıkışma)

Kaygı (öfkeye dönüşür) Kendine kızgınlık (iç barışıklığın olmaması)

Yetersizliğimizi hissettiren davranışlar (Birisinin aracılığıyla ortaya çıkan iç tepkilerdir, benlik saygımızın düşüklüğünün farkına varma)

Geçmiş yaşantılarımızın etkisi Öfke işimizi kolay hallettirir Bazı insanlar öfkesinin nedenini bilemez. Öfke savunma mekanizması değil, saldırı mekanizmasıdır ?

Çatışma Kaynağı Sınırlı kaynaklar (zaman, para, mal) Farklı değerler (inançlar, tutumlar) Karşılanmamış temel gereksinimler -Ait olma -Güç -Özgürlük -Eğlenme Çatışma Çatışmaya gösterilen tepkiler KaçmaKavgaProblem Çözme -Çekilme -İnkar -Görmezlikten gelme -Tehdit -Saldırı -Öfke -Anlayış -Saygı -Çözüm Kaybet-Kaybet Kaybet-Kazan Kaybet-Kaybet Kazan-Kaybet Kazan-Kazan

Durumluk (anlık) öfke Sürekli öfke (çatık kaşlı, surat asık)

Güçlülüğü temsil eden bir pekişme mi? Kişilik bozukluğu mu? (Antisosyal kişilik bozukluğu vs.) İncinmekten çok incitmeyi tercih mi? Sürekli öfkeli kişiye durumunu fark ettirmeye çalışmak önemli

Olaya bağımlıdır. “Ben öfkeliyim” derseniz kontrol etmek kolay olur. Kontrol edemediğimiz öfke veya öfkenin gösteriş tarzı sonradan bizi utandırabilir. Öfke çaresizliğin sonucu olabilir.

Yorgunluk Açlık Kaygı Sıkışmışlık Olaylara tahammülümüzü azaltır.

1. Kayıplar (organ, maddi, yakın vs.). 2. Engellenme 3. Emir ve yaptırımlara boyun eğmek zorunda kalmak 4. Benlik saygısının düştüğünü algılama 5. Reddedilme 6. Hata yapma korkusu 7. Varsayımsal (algılamaya bağlı) veya gerçek tehditlere maruz kalma

Empati Eksikliği Düşük tahammül düzeyleri Problem Çözme Becerilerinde Yetersizlik Sosyal Becerileri Kullanmama Bu duyguların iş halledebilirliği ve tatlılığı

Medyadan şiddeti örnek alma (TV vs.) Şiddet içeren oyunlar (Bilgisayar oyunları dahil) Anne-babadan model alınan şiddet Toplumdan model alınan şiddet

Çocuğa sınır koymama Şiddeti pekiştirme (sınır koymama, geri bildirimde bulunmama)

Konuşma DiliBeden Dili

Konuşma Dili Beden Dili

Temel Gereksinimler 1)Ait olma 2)Güç elde etme 3)Özgür olma 4)Eğlence BİREY DIŞ DÜNYA KALİTE (İÇ DÜNYA) GERÇEKLİK TOPLAM DAVRANIŞ -Davranış -Düşünce -Duygu -Fizyoloji SORUMLULUK

Bilişsel görüşe göre; duygu ve davranışların temelinde yatan düşüncelerdir. Düşünceler o kadar hızlı geçer ki, bir şeyi kendimizi yaparken buluruz. Bu otomatik davranış halini alır. Katı ve irrasyonel düşünceye (siyah-beyaz, genelleme, meli-malı) sahip kişi çabuk öfkelenir.

Öfke dışa yönelir: bu saldırganlık tarzında olabilir (fiziksel, sözel, emosyonel, pasif saldırganlık, küskünlük vs.) Öfke içe yönelir: somatik belirtiler, psişik belirtiler, özkıyım vs. Kontrollü şekilde yaşanır.

Öfke güvenli yere yönelir. Öfke kinci bir duygudur. Öfkenin ifade ediliş tarzı bireysel farklılıklar gösterir. Öfkenin ifade ediliş tarzı cinsiyetlerde farklılıklar gösterir.

Öfkenin sergilenişinde sorumlu davranış önemlidir. Hakkını ararken haksızlık yapma veya başkalarını rahatsız etme yaygın bir davranıştır.

Saldırganlık (agresyon), şiddet (violence), vandalizm Agresyonu biyolojik temelli bir davranış, şiddet ise sosyal temelli olarak yorumlanır.

Agresyon, biyolojik davranış olarak, bütün hayvanlar aleminde doğal olarak gözlenir; adaptif ve amaca yöneliktir, her zaman negatif olması gerekmez, bazen hak arayıcı ve faydalıdır, bireyin ve türlerin yaşaması için gereklidir ve her zaman self-kontrol’un sınırları altındadır.

Biyolojik değişiklik olarak düşünülmekte, insanlara özgüdür, malign, patolojik ve yıkıcı, sonuçları üretici değildir. Şiddet, her zaman kontrol edilmeli ve yerine alternatif davranışlar koyulmalıdır. Archer, şiddetin yalnızca zarar vermeye dayalı agresif davranışlar olduğunu belirtmektedir.

Aslında agresyon ve şiddet biribirinin devamı (continuum) fakat nicelik farklılığı gösterdiğidir. Şiddet; aşırı, zarar verici agresyon olarak derecelenir, geniş anlamda “gücün istismar ve adil olmayan tarzda kullanımı” yani “hipertrofik agresyon” dur.

Agresyonla ilgili davranışlar overt (açık) yani diğer insanlarla veya çevreyle direkt yüzyüze olabilir (fiziksel saldırı, öfke patlamaları vs.). veya aksine agresyonla ilişkili davranışlar covert (kapalı) veya görüntüden uzak olabilir (dolandırıcılık, yalan söyleme, Vandalizm, marketten kapkaç gibi).

Agresyonla ilişkili davranışlar belli bir eşiğin üzerine çıktığında davranım bozukluğu, karşı gelme bozukluğu gibi psikiyatrik tanılar alırlar.

Bireysel Faktörler Eğer çocuk ve ergen,  Erkek  yaşları arasında  Yoksul  Irk veya azınlıklarda  Şiddet uygulayan bir ailenin üyesi  Çete veya öfke grupları (Klu Klan gibi) üyesi  Ciddi suç davranışına katılma  Evden kaçma  Evsiz  Alkol ve/veya illegal ilaçlar kullanma

Eğer çocuk ve ergende,  Erken çocuklukta agresif davranış öyküsü  Komorbid psikiyatrik tanı Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu Davranım bozukluğu  Düşük IQ düzeyi  Zayıf okul başarısı  Öğrenme güçlüğü  Fiziksel veya cinsel taciz öyküsü  Şiddet gösteren arkadaşlar  Suç işleyen arkadaş çevresi  Silaha ulaşma kolaylığı Bireysel Faktörler (Devam)

Eğer çocuk ve ergende,  Antisosyal anne-baba  Fiziksel agresif ebeveyn  Katı-cezalandırıcı disiplin metotları kullanma  Ebeveyn tarafından zayıf denetim  Erken yaşlarda tek ebeveynli yaşam  Düşük sosyoekonomik düzey  Ebeveynin alkol veya diğer maddeleri kötüye kullanımı  Evsizlik durumu Ailesel faktörler

Eğer çocuk ve ergende,  Erken çocuklukta ebeveyn çatışması  Anne-babaya düşük bağlanma  Erken yaşta anne-baba ayrılığı veya boşanma  Aile bağlarının zayıflığı Ailesel faktörler (devam)

Çevresel veya Kültürel Faktörler  Eğer ergen,  Şehirde yaşama  Çok yoksullara hizmet veren şehirdeki kalabalık okul Sosyal, politik ve Kültürel faktörler  Eğer ergen aşağıdaki bir bölgede yaşıyorsa,  Yetersiz gelir düzeyi  Şehirleşmede hızlı nüfus değişiklikleri  Çatışmaları çözmede kültürün şiddet içermeyen çözümler önermemesi

Kabadayılık (bullying) 3 ana tipi var 1) Fiziksel agresyon; sıklıkla erkek çocuklardır; vurma, tükürme, ittirme, kurbanın eşyalarını alma, kurbanı yalnızken sıkıştırma vb. 2) Sözel taciz: kabadayılığın sıklıkla öncüsüdür. Sözel sataşma, kızdırma, lakap takma, tehdit etme vb.) 3) Psikolojik manüplasyon: büyük olasılıkla kızlarda gözlenir. Birisi hakkında söylenti- şaia çıkarma, diğerleriyle ilişkisini bozma, sosyal dışlama, şantaj yapma, gözdağı verme, sindirme. Kabadayılar genellikle korumasız ve güçsüzleri hedef olarak seçerler.

Çocuklarınız sorun karşısında sizin çözüm tarzınızı izler ve model alırlar. Siz onunla sorun yaşadığınızda ve çözüm olarak şiddet ve fiziksel cezalandırma uyguladığınızda, o da sorun yaşadığında çözümü şiddette arayacaktır.