Psikososyal Gelişim Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Advertisements

Eğitim Psikolojisi Kişilik Gelişimi.
Şİddet Muhammet GÜLER.
ANA BABA VE ERGENLİK.
İLERİ GELİŞİM PSİKOLOJİSİ YETİŞKİN PSİKOLOJİSİ Ders 2
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİM EVRELERİ VE PSİKOSOSYAL GELİŞİM KURAMI
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
BUGÜN Freud ve Erikson’un karşılaştırılması
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Eğitimin psikolojik temelleri
KİŞİLİK GELİŞİMİ ÖĞR.GÖR.DR.DİĞDEM SİYEZ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM
Ahlak Gelişimi.
Yapısal Kişilik Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Motor Gelişim.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
Topografik Kişilik Kuramı
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
Temel Kavramlar ve İlkeler
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Kişilik, insan davranışlarının tüm yönlerini kapsayan bir özelliktir.
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
Yapısal Kişilik Kuramı
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler a) Sıfır-Bir-Bir Buçuk Yaş Bu dönemde bebek varlığını sürdürmek için tamamen başkalarına bağımlıdır.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
Psiko-sosyal Gelişim 2 E. H. ERİKSON.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
FREUD’ UN PSİKANALİZ KURAMI Öğr. Gör. Latife UTAŞ AKHAN
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
SOSYAL GELİŞİM.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 7 KİŞİLİK GELİŞİMİ ve AHLAKÎ GELİŞİM
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Sigmund Freud ve Psikoseksüel Kuramı. Freud psikanalizi, “bilincin doğrudan ulaşamadığı, derin ruhsal katmanlarda geçen psişik olaylar öğretisi olarak”
Sunum transkripti:

Psikososyal Gelişim Kuramı

Erikson, Psikososyal Gelişim Kuramı’nda kişiliğin doğumdan ölüme kadar 8 dönem içinde şekillendiğini ileri sürmektedir.

Bu dönemler karşıt özelliklerin çatışmasını içermektedir Bu dönemler karşıt özelliklerin çatışmasını içermektedir. Bu çatışmaların yapıcı şekilde çözüme kavuşturulamaması sonraki dönemleri olumsuz olarak etkilemektedir. Ancak Ericson’a göre geçmiş olumsuz yaşantıların telafisi olanaklıdır. Bu yaşantıların izleri zamanla silinebilmektedir.

Ericson’a göre kişilik gelişiminin dönemleri şunlardır: Temel güvene karşı güvensizlik (0 – 1,5 yaş) Özerkliğe karşı utanç (1,5 – 3 yaş) Girişimciliğe karşı suçluluk (3 – 6 yaş) Başarılı olmaya karşı aşağılık duygusu (6 – 12 yaş) Kimliğe karşı kimlik bocalaması (12 – 18 yaş) Yakınlığa karşı yalıtılmışlık (18 – 25 yaş) Üretkenliğe karşı durgunluk (25 – 65 yaş) Benlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk (65+ yaş)

Temel güvene karşı güvensizlik (0 – 1,5 yaş) Bu dönemde bebeğin ihtiyaçları düzenli olarak karşılanırsa bebekte güven duyusu geliştir. Bu dönemde güven duygusu kazanmayan bebekler korku kaygı gibi duygular geliştirerek ileride sosyal ilişkilerden kaçma, suça yönelme gibi davranışlar sergilenebilmektedir.

Özerkliğe karşı utanç (1,5 – 3 yaş) Çocuğun çevresini keşfetmeye başladığı bu dönemde engellen çocuk kedine yönelik bir utanç duygusu geliştirerek ileriki dönemlerde kendi davranışlarını kontrol edemeyen, utanç dolu bireyler olabilmektedir.

Girişimciliğe karşı suçluluk (3 – 6 yaş) Merak güdüsünün ortaya çıktığı bu dönemde sorduğu sorulara yanıt verilmeyen, araştırma istekleri karşılanmayan çocuklar suçluluk duygusu geliştirerek ileride kendini yetersiz gören bireyler olabilmektedir.

Başarılı olmaya karşı aşağılık duygusu (6 – 12 yaş) Bu dönemde başarılı olmayı tatmamış, başarılı olmaya yönlendirilmemiş çocuklar aşağılık duygusu geliştirerek ileride kendini yetersiz gören, kendini takdir etmeyen bireyler olabilmektedir.

Kimliğe karşı kimlik bocalaması (12 – 18 yaş) Bireyin ergenliğe girerek kendi kimliğini oluşturduğu bu dönemde kimliklerini oluşturamayan kişiler kimlik bocalaması yaşayabilmektedir. Bu gençler bazen göze batmamayı tercih ederken bazen abartılı davranışlara yönelebilmektedir.

Yakınlığa karşı yalıtılmışlık (18 – 25 yaş) Bu dönemde birey kimlik duygusunu kazanarak yetişkinlerle iletişim kurmaya hazır duruma gelmektedir. Ancak kimlik bilincini henüz oluşturmamış gençler ilişkilerinde korku yaşayarak yetersiz sosyal yaşantılar yaşamayı tercih edebilmektedir.

Üretkenliğe karşı durgunluk (25 – 65 yaş) Bu dönemde yetişkinler üretici rolündedir. Bu dönemde üretken olamamak bireyin yaşamını verimsiz olarak algılamasına ve kişiliğin yoksullaşmasına yol açmaktadır.

Benlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk (65+ yaş) Geçmiş yaşantıların gözden geçirildiği bu dönemde bireyler geçmişlerinde hoşnut ve onu kabul ediyorlarsa benlik bütünlüğüne kavuşmaktadır. Diğer taraftan bireyler geçmişlerinde yaptıklarını hatalı görüyorlarsa hayatı henüz tamamlanmış olarak görmekte ve ömrünün çok az kaldığını fark ederek umutsuzluğa kapılmaktadır.

Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara. Türküm, A. S. (2013). Fiziksel Gelişim. G. Can, (Ed.), Eğitim Psikolojisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını: Eskişehir.