VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETME İLE İLGİLİ STRATEJİLER
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Global pazarlama stratejisi
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
GİRİŞİMCİLİK Ahmet AYDIN.
Marka Konumlandırma Brand Positioning
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
STRATEJİK PAZARLAMA MATRİSLERİ
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Bölüm 10 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Yeni Pazarlama Teknikleri
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Yeni Pazarlama Teknikleri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İNOVASYON.
Konumlandırma.
MÜŞTERİ İLİŞKİLER YÖNETİMİVE İLİŞKİLİ KONULAR
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Strategic Business Planning for Commercial Producers
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
IX: Stratejinin Uygulanması
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Stratejik Pazarlama 2. Hafta
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Bölüm 5 Giriş zamanlaması. Bölüm 5 Giriş zamanlaması.
MAN 533T ULUSLARARASI PAZARLAMA ULUSLARARASI PAZARLAMA’YA GİRİŞ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İÇ ÇEVRE ANALİZİ.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
HEDEF PAZAR.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
Sunum transkripti:

VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK Strateji Üç Düzeyde Geliştirilebilir: A-Fonksiyonel: Stratejik İKY gibi… B- İşletme (Stratejik İş Birimi) Düzeyinde C- Şirket Düzeyinde Hangi düzeyde olursa olsun stratejiler birbirlerini tamamlayıcı nitelikte olmalıdır. Yoksa stratejik bütünlükte söz edilemez. Recai Coşkun

STRATEJİ DÜZEYLERİ ŞİRKET STRATEJİSİ Örgütün hangi endüstrilerde hangi ürün veya hizmetlerle yer alacağının belirlenmesi: Büyüme, çeşitlendirme, işbirliği alanlarının belirlenmesi ŞİRKET STRATEJİSİ İşletme ve işbirimi düzeyinde belirlenecek özgün stratejilerin tespit edilmesi İŞLETME STRATEJİSİ Recai Coşkun FONKSİYONEL STRATEJİ Departmanların bütünleşik bir şekilde stratejiye katkıda bulunması

FONKSİYONEL (DEPARTMAN DÜZEYİNDE) STRATEJİLER Örgütün sahip olduğu her bir departmanın (bölümün) sahip olduğu kaynak ve faaliyetleri genel stratejiyi destekleyecek şekilde bütünleştirmesi ve bu sayede rekabet üstünlüğü sağlamasıdır. Departmanların, yürüttükleri faaliyetleri rakiplerinden daha fazla değer yaratacak şekilde nasıl oluşturacaklarını belirlermeleri. Recai Coşkun

İŞLETME DÜZEYİNDE STRATEJİ BELİRLEMEK: ENDÜSTRİNİN EVRİMİ Embriyonik: Gelişmeye henüz başlamış endüstrilerdir. Bu endüstrilerin genel özellikleri yavaş büyüme, yüksek fiyat, teknolojik bilginin çok önemli olmasıdır. Bazen, endüstride bulunan az sayıda rakip arasında (ileride doğabilecek kaymağı paylaşmama adına) çok yoğun ve şiddetli rekabet oluşabilir. Gelişme: Bu aşamada talepte artış görülür ve fiyatlar düşmeye başar. Endüstri giderek potansiyel rakiplerin tehdidi altına girer. Çalkantı: Endüstrinin büyümesi yavaşlamıştır. Talep başka alanlara kaymaya başlar (daktilo-PC) rekabet tekrar kızışır, kapasite kullanımı düşer, fiyat savaşları başlar ve yeni rakiplerin endüstriye girişi yavaşlar. Olgunluk: Büyüme çok düşük veya sıfırdır. Talep sadece müşterilerin firmalar arasında yaptıkları tercihlerin değişmesine göre şekillenir, sadece düşük maliyetle çalışabilen ve marka sadakati oluşturabilen firmalar yaşarlar. Giriş engelleri çok yüksektir. Endüstri oligopolleşir. Fiyatlar ve kar marjı yükselir. Dönem dönem fiyat savaşları yaşanabilir. Düşüş: Endüstride negatif büyüme (küçülme) gözlenir, atıl kapasite artar, çıkış engelleri ve küçülme hızına bağlı olarak rekabet giderek yoğunlaşır. Recai Coşkun

İŞLETME DÜZEYİNDE STRATEJİLER: Porter’in «Özgün Stratejileri» Bir Stratejik İş Birimi (SİB), kendi ürününü veya ürün yelpazesini tasarlayan, üreten ve pazarlayan yapılara denmektedir. Bir endüstride faaliyette bulunan her bir birime «SİB» veya İşletme denmektedir. Birden çok SİB’in toplamından Şirket (birden çok endütride faaliyette bulunan yapı) oluşur. Recai Coşkun

Porter’in «Özgün Stratejileri» İşletme veya SİB düzeyinde strateji geliştirilirken Porter’in önerdiği «özgün/jenerik» stratejik seçeneklerinden yararlanılabilir. Düşük Maliyet liderliği Farklılaşma Odaklaşma: Odaklaşma iki karmadan oluşabilir: a-Odaklaşma-Maliyet Liderliği; b-Odaklaşma-Farklılaşma Recai Coşkun

Recai Coşkun

Toplam Düşük Maliyet Liderliği Maliyet Liderliğini başarılı bir şekilde uygulamak için firmanın faaliyet ve üretim sürecinin tamamında etkinliğe vurgu yapması ve toplamda rakiplerinden daha düşük maliyete sahip olması gerekir. Kitlesel üretim amaçlanır ve böylece ölçek ekonomisinden yararlanır. Tecrübe ve öğrenme eğrisi önemli avantajlardır. Maliyet Liderliğine oynayan firma şunlara vurgu yapar: Etkinlik İşgücüne yakın denetim; Sıkı maliyet denetimi; Maliyetler ve sayısal hedeflere dayalı teşvikler -Bim? -McDonalds? Recai Coşkun

Farklılaştırma Stratejisi Bu firmalar alıcıları tarafından özgün olarak algılanan ürünlerle geniş kitlelere ulaşmayı amaçlarlar. Farklılaşma ile firma bulunduğu endüstride «kendine özgü» olduğunu göstermek için müşterilerce talep edilen ve rakiplerine göre farklı olduğu kabul edilen ürün veya hizmetler oluşturur. Farklılaşmaya uygun ürün-hizmetler için önemli Mavi jeans? Apple? Nike? BMW? IKEA? Recai Coşkun

Farklılaştırma Stratejisi (devam) Farklılaşma stratejisine önemli olan Farkın gerçek olup olmaması değil, müşteri tarafından algılanmasıdır… Bazı ürünlerde farklılık gerçektir (Volvo en güvenilir araba üretir) Çoğunda ise farklılık algı ile oluşur (kremlerin cildi gençleştirmesi gibi) Özgünlüğün oluşturulması için firmanın ar-ge ve pazarlama-tanıtıma önem vermesi gerekir. Recai Coşkun

Odaklanma Stratejisi Dar bir pazar aralığını hedefler. Odaklanma genellikle «özel bir müşteri kesimi için» yapılır. Rolls-Royce arabaları Zaman, Yeni Çağ, Milli Gazete ve Cumhuriyet SWATCH veya Roleks saatleri Neşe gazozları (Sakarya) Rock tarzı giyim Tesettür giyim Vakko Recai Coşkun

Ortada Kalakalmak Ortada Kalakalmak: Porter’a göre bu özgün stratejilerden hiç birini takip etmeyen firmalar ortada kalakalırlar. Bu iki sebeple olabilir: Firma bu stratejilerden birini uygulayabilecek beceriyi gösteremez. Birden çok stratejiyi uygularken çelişen hedefler oluşur… Recai Coşkun

Tartışma Soruları Kendi tüketim alışkanlıklarınızdan hareketle, satın aldığınız firmaların «özgün stratejileri» nelerdir? Örnekler veriniz. Porter’in önerdiği özgün stratejiler dışında işletmelerin benimseyebileceği stratejik seçenekler var mıdır? İmalat sanayindeki KOBİ’ler için önerebileceğiniz stratejik seçenekler nelerdir? Recai Coşkun