VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
OPTIMA CAPITAL YATIRIM LİMİTED ŞTİ
Bölüm 8 Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
KURUMSAL STRATEJİLER.
KURUMSAL BANKACILIK TÜRKİYE İŞ BANKASI A.Ş. 3 MAYIS 2010.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
“Alternatif Finansman Kaynağı Olarak Girişim Sermayesi "
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
+ + + ENDÜSTRİYEL ALICILAR MAL VE HİZMET ÜRETİCİLERİ
İşletme Yönetimine Giriş 9. HAFTA İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
Yeni Pazarlama Teknikleri
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Borsa İstanbul Piyasaları İşlem Görmeye Başlama ve Sonraki Süreçler
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
İŞLETME BÜYÜKLÜĞÜ VE KAPASİTE
STRATEJİ GELİŞTİRME Nasıl Hangi Temelde Hangi Yönde Alternatif Metot
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TEDARİKÇİ DENETİMLERİ
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
BÖLÜM VIII: KÜÇÜLME VE İŞBİRLİĞİ STRATEJİLERİ
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
LOBI HOME GAYRIMENKUL BIREYSEL VE KURUMSAL DANı Ş MANLıK HIZMETLERI.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
STRATEJİK ORTAKLIKLAR OLUŞTURMA
KURUMSAL BİLİŞİM SİSTEMLERİ
ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 7. Hafta Üst Yönetim Stratejileri : Kurumsal Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 12. Hafta Çokuluslu Şirketlerde Stratejik Yönetim ve Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
HEDEF PAZAR.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ Şirketler «doğaları» gereği büyüme eğilimindedirler. Temel olarak «örgüt hangi endüstride, hangi pazarlarda rekabette bulunulmalı?» sorusuna cevap aranır. Firmalar kuramsal olarak karlarını optimize ettikleri noktada büyümekten vazgeçerler. Recai Coşkun

BÜYÜMENIN FAYDALARI İşletmeler farklı endüstrilerde faaliyette bulunarak (yayılarak) değişik üstünlükler sağlamaya çalışırlar. Bunlardan bazıları: Öz yetkinliklerden azami faydayı sağlamak: Öz yetkinlikler, bir örgütte maksimum değer yaratan becerilerdir. Bu becerilerden değişik alanlarda faydalanmak istenir. Altyapıdan Faydalanmak: Üretim tesisleri, pazarlama programları, satınalma prosedürleri, dağıtım imkanları firmanın altyapısını oluştururlar. Bu kaynaklardan değişik alanlarda faydalanmak istenir. Büyümeyi sürdürmek: Firmalar sadece kapasite artırımı yoluyla değil, farklılaşarak da sürekli büyüyebilirler. Riski Azaltmak: Ekonomik dalgalanmalardan, işlerde meydana gelecek mevsimsel ve dönemsel değişikliklerden farklı firmalar farklı şekilde etkilenir. Ürünün ve teknolojinin hayat seyri yine endüstriler arasında farklılık gösterir. Bundan dolayı firmalar riski yaymak adına değişik endüstrilerde faaliyette bulunurlar. Recai Coşkun

BÜYÜME SEÇENEKLERİ Aynı endüstride kapasite artırarak veya rakip firmayı satın alarak: yatay büyüme Endüstrinin değer zincirinin farklı halkalarında: dikey büyüme (Halkalardan geriye-tedarikçilere doğru büyünüyorsa «geriye doğru»; alıcı veya dağıtıcılara doğru büyünüyorsa ileriye doğru Farklı endüstrilerde: çeşitlendirme (çapraz büyüme). Endüstriler arasında benzerlik-bağlantı varsa ilişkili çeşitlendirme; yoksa ilişkisiz çeşitlendirme Çeşitlendirme bir büyüme stratejisi olduğu kadar bir riski yayma (portföy) stratejisidir de… Recai Coşkun

ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ Şirket stratejisi örgütün «sınırlarını-kapsamını» belirleyen üst yönetim kararlarıdır. Bu kararlar üç boyutta gerçekleşir: Endüstrinin değer zinciri, ürün ve hizmetler, coğrafi (bölgesel, ulusal, uluslararası-küresel) Bu nedenle yönetim şu konularda karar vermeli: Endüstrinin değer zincirinin hangi halkalarında yer almalı? Endüstri değer zinciri hammaddelerin nihai ürün ve hizmete dönüştürülmesine kadar gerçekleştirilen aşamaların tamamı anlamına gelmektedir. Bu şekilde büyümeye «dikey büyüme» denmektedir. Hangi ürün ve hizmet yelpazesine sahip olmalı? Bu örgütün «çeşitlendirme» düzeyi hakkında karar verilmesidir. Hangi coğrafyada faaliyette bulunmalı? Örgütün hangi bölgelerde, ülkede veya ülkelerde faaliyette bulunacağına karar verdiği bu sürece «coğrafi kapsam» denmektedir. Recai Coşkun

YATAY BÜYÜME Rakipleri ele geçirerek (satın alarak) büyüme… «Logo Yazılım rakibini satın aldı... KURUMSAL yazılım çözümleri konusunda Türkiye’nin önde gelen şirketlerinden biri olan Logo Yazılım, aynı sektörde yer alan Netsis tüm hisselerini 24.7 milyon TL’ye satın almak için hisse devir sözleşmesi imzalandığını açıkladı». (http://www.ak-bim.com.tr/haber-ve-duyurular/logo-yazilim-rakibini-satin-aldi) Kapasite artırarak büyüme «Yüksel Seramik, 58 ülkeye 6 milyon m2’lik ihracatı yapıyor. Geçtiğimiz dönemde iç pazara odaklanan şirket, Türkiye inşaat sektöründeki büyümeye paralel olarak yaptığı kapasite artırım yatırımı ile 3,5 milyon m2 olan kapasitesini 12,5 milyonm2’ye çıkararak üretim kapasitesini yaklaşık 4 katı artırıp sektörünün en büyük üreticilerinden biri haline geldi».  http://www.yukselseramik.com/insattaki-buyumeyle-kapasitesini-4kat-arttirdi/ Recai Coşkun

DİKEY BÜYÜME Dikey büyüme stratejileri – Firmanın tedarik ve veya alıcılar veya dağıtım mekanizmalarını bünyesine katmasıdır… Bu sayede firmanın: Dağıtımcıları Tedarikçileri Rakipleri üzerinde denetim gücünü artırması mümkün olur…. Recai Coşkun

İLERİ-GERİ DİKEY BÜYÜME İleri doğru –Dağıtım kanallarının denetimini ele geçirmek Aygaz-Opet? Ülker-Şok Market Elektrik santralı-Dağıtım şebekesi Geriye doğru – Firmanın tedarikçileri üzerinde denetim oluşturması Ülker- Pendik nişasta Pınar süt- Hayvan çiftliği Elektrik santrali-Kömür madeni Migros-Ades Gıda Recai Coşkun

ÇEŞİTLENDİRME (Çapraz Büyüme) Farklı endüstrilerde faaliyette bulunma… İlişkili Çeşitlendirme: Yeni ama eskisiyle ilişkili bir ürün/hizmet Banvit-Kırmızı Et Dedeman Otelleri-Kiralık Araç İlişkisiz Çeşitlendirme: İnşaat-Tekstil-Bankacılık-Turizm-Sağlık Recai Coşkun

İlişkisiz Büyümenin Mantığı Eğer ucuza kapatabileceğin ve karlılık adına gelecek vadeden bir firma varsa ele geçir-bünyene kat!!! Recai COŞKUN Stratejik Yönetim

TARTIŞMA SORULARI Firmanın yatay veya çeşitlendirme ile büyümesi mi daha stratejik üstünlük getirir? Bir firmanın dikey büyümesinin sakıncaları neler olabilir? Bir araştırma yaparak gerçek hayattan yatay, dikey ve çapraz büyümelere birer örnek veriniz. Ulusal bir firma yatay büyüme yolu ile uluslararası bir firmaya dönüşebilir mi, nasıl? Ulusal bir firma dikey büyüme yolu ile uluslararası bir firmaya dönüşebilir mi, nasıl? Recai Coşkun