1
İnsan hayatında, geleceğini etkileyecek karar verme dönemleri vardır. Bu kararlardan biri de “Meslek Seçimi” dir. Meslek seçiminden önce önemli bir karar daha vermemiz gerekmektedir. Bu da “Ders Seçimi”dir. Ders seçimi, eğitim hayatımızda vereceğimiz önemli kararlardan biridir. 2
Ders seçimi, meslek seçiminin ilk adımıdır. Ders seçiminde vereceğiniz karar gelecekte meslek seçimine ilişkin tercihlerinizi doğrudan etkileyecektir. 3
DERS SEÇİMİ NE ZAMAN YAPILACAK? Ders seçimi her yıl öğrenci tarafından ikinci dönemin ilk haftasında yapılır ve e-Okul sistemine işlenir. Yani eğitim öğretim yılı için Şubat 2016 tarihleri arasında yapılacaktır. 4
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTA ÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ DERS SEÇİMİ İLE İLGİLİ İFADELER 5
Ders Seçimi Madde 11 (1) Derslerin seçimi ve buna yönelik açıklamalar ders kesiminden önce okul müdürlüğünce öğrencilere duyurulur. (2) (Değişik: 01/07/ RG) Ders seçimi okulun imkânlarına bağlı olarak veli, sınıf rehber öğretmeni ve rehberlik öğretmeninin bilgisi dâhilinde öğrenci tarafından ikinci dönemin ilk haftasında yapılır ve e-Okul sistemine işlenir. Grup oluşturulamadığı için açılamayan dersler okul yönetimince ilan edilir. Bu dersleri seçen öğrenciler tercihleri doğrultusunda açılan seçmeli derslere yönlendirilir. Süresi içerisinde ders seçimi yapmayan öğrencilerin dersleri, okul yönetimince belirlenir. 6
(3) 9 uncu sınıfa yeni başlayan öğrencilerin ders seçimleri ile seçilen derslerde değişiklik yapılmasına ilişkin işlemler ders yılının ilk haftası içinde yapılır. (4) (Değişik: 01/07/ RG) Seçmeli ders en az 10 öğrencinin talebi doğrultusunda öğretime açılır. Ders yılı içerisinde öğrenci sayısı azalsa bile o dersin okutulmasına devam edilir. Ortak derslerde ise sınıf bütünlüğü esastır. 7
Ortak Dersler Öğrencilerin okulu bitirinceye kadar almakla yükümlü olduğu derslerdir. Bu dersler, bütün öğrencilere ortak genel kültür vermek, toplum sorunlarına duyarlı, ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırma amacına yöneliktir. 8
Seçmeli Dersler Ortaöğretim öğrencilerinin ilgi ve istekleri ile hedefledikleri yükseköğretim programlarını dikkate alarak seçebilecekleri derslerdir Bu derslerin bazılarının haftalık ders saati sayıları sınıflara göre seçenekli olarak belirtilmiştir. Öğrenciler bu dersleri, haftalık ders saati sayılarını belirterek seçebileceklerdir. 9
Seçmeli Dersin Eğitim-Öğretime Açılması Seçmeli ders en az 10 (on) öğrencinin talebi doğrultusunda öğretime açılır. Ders yılı içerisinde öğrenci sayısı azalsa bile o dersin okutulmasına devam edilir. 10
ANADOLU LİSESİ HAFTALIK DERS ÇİZELGESİ (TTK 27/01/2014 / 6 NOLU KARAR) DERSLER9.SINIF10. SINIF11. SINIF12.SINIF ORTAK DERSLER DİL VE ANLATIM2222 TÜRK EDEBİYATI3333 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ1111 TARİH T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK COĞRAFYA MATEMATİK FİZİK KİMYA BİYOLOJİ SAĞLIK BİLGİSİ FELSEFE BİRİNCİ YABANCI DİL6444 İKİNCİ YABANCI DİL2222 BEDEN EĞİTİMİ2222 GÖRSEL SANATLAR /MÜZİK1111 TRAFİK VE İLK YARDIM ORTAK DERSLER TOPLAMI SEÇMELİ DERSLER DİL VE ANLATIM SEÇMELİ DİL VE ANLATIM (2) SEÇMELİ TÜRK EDEBİYATI (2) DİKSİYON VE HİTABET (1). (1) OSMANLI TÜRKÇESİ (3). (2) MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ TEMEL MATEMATİK (2) İLERİ MATEMATİK (2) İLERİ FİZİK (2) İLERİ KİMYA (2) İLERİ BİYOLOJİ (2) ASTRONOMİ VE UZAY BİLİMLERİ (1)(1)(2) SOSYAL BİLİMLER SEÇMELİ TARİH (1) ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ (1) SEÇMELİ COĞRAFYA (2) PSİKOLOJİ (1) SOSYOLOJİ (1) MANTIK (1) BİLGİ KURAMI (1)(1)(2) SEÇMELİ FELSEFE (1). --- (1)(2) DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI (1). (1) İŞLETME (1). (2) EKONOMİ (1). (2) GİRİŞİMCİLİK (1). (1) YÖNETİM BİLİMİ (1). (2) ULUSLARARASI İLİŞKİLER (1). (2) DİN, AHLÂK VE DEĞERLER KUR’AN-I KERİM (4). (2) HZ. MUHAMMED’İN HAYATI (4). (2) TEMEL DİNÎ BİLGİLER (2)(1)(2) YABANCI DİLLER VE EDEBİYATI SEÇMELİ BİRİNCİ YABANCI DİL (2). --- (2)(8) SEÇMELİ İKİNCİ YABANCI DİL (2). --- (2)(4) ALMAN EDEBİYATI (1)(1)(2) İNGİLİZ EDEBİYATI (1)(1)(2) FRANSIZ EDEBİYATI (1)(1)(2) SPOR VE SOSYAL ETKİNLİK SEÇMELİ BEDEN EĞİTİMİ (4). (2) SOSYAL ETKİNLİK (1)(1)(2) GÜZEL SANATLAR SEÇMELİ GÖRSEL SANATLAR (4). (2) SEÇMELİ MÜZİK (4). (2) SANAT TARİHİ (1). (2) DRAMA (1). (1) BİLİŞİM BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ (1)(1)(2) PROJE HAZIRLAMA (1)(1)(2) SEÇİLEBİLECEK DERS SAATİ SAYISI REHBERLİK VE YÖNLENDİRME1111 TOPLAM DERS SAATİ40 11
ANADOLU LİSESİ HAFTALIK DERS ÇİZELGESİ DERSLER 9.SINIF10. SINIF 11. SINIF12.SINIF ORTAK DERSLER DİL VE ANLATIM22 22 TÜRK EDEBİYATI33 33 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ11 11 TARİH T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK COĞRAFYA MATEMATİK FİZİK KİMYA BİYOLOJİ SAĞLIK BİLGİSİ FELSEFE BİRİNCİ YABANCI DİL64 44 İKİNCİ YABANCI DİL22 22 BEDEN EĞİTİMİ22 22 GÖRSEL SANATLAR /MÜZİK11 11 TRAFİK VE İLK YARDIM ORTAK DERSLER TOPLAMI
13 9.SINIF10. SINIF 11. SINIF12.SINIF SEÇMELİ DERSLER DİL VE ANLATIM SEÇMELİ DİL VE ANLATIM (2) SEÇMELİ TÜRK EDEBİYATI (2) DİKSİYON VE HİTABET (1)(1). (1) OSMANLI TÜRKÇESİ (3)(2). (2) MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ TEMEL MATEMATİK (2) İLERİ MATEMATİK (2) İLERİ FİZİK (2) İLERİ KİMYA (2) İLERİ BİYOLOJİ (2) ASTRONOMİ VE UZAY BİLİMLERİ (1)(1)(2) SOSYAL BİLİMLER SEÇMELİ TARİH (1) ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ (1) SEÇMELİ COĞRAFYA (2) PSİKOLOJİ (1) SOSYOLOJİ (1) MANTIK (1) BİLGİ KURAMI (1)(1)(2) SEÇMELİ FELSEFE (1) (1)(2) DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI (1)(1). (1) İŞLETME (1)(2). (2) EKONOMİ (1)(2). (2) GİRİŞİMCİLİK (1)(1). (1) YÖNETİM BİLİMİ (1)(2). (2) ULUSLARARASI İLİŞKİLER (1)(2). (2)
9.SINIF10. SINIF 11. SINIF 12.SINIF SEÇMELİ DERSLER DİN, AHLÂK VE DEĞERLER KUR’AN-I KERİM (4)(2). (2) HZ. MUHAMMED’İN HAYATI (4)(2). (2) TEMEL DİNÎ BİLGİLER (2)(1)(2) YABANCI DİLLER VE EDEBİYATI SEÇMELİ BİRİNCİ YABANCI DİL (2)--- (2)(8) SEÇMELİ İKİNCİ YABANCI DİL (2)--- (2)(4) ALMAN EDEBİYATI (1)(1)(2) İNGİLİZ EDEBİYATI (1)(1)(2) FRANSIZ EDEBİYATI (1)(1)(2) SPOR VE SOSYAL ETKİNLİK SEÇMELİ BEDEN EĞİTİMİ (4)(2). (2) SOSYAL ETKİNLİK (1)(1)(2) GÜZEL SANATLAR SEÇMELİ GÖRSEL SANATLAR (4)(2). (2) SEÇMELİ MÜZİK (4)(2). (2) SANAT TARİHİ (1)(2). (2) DRAMA (1)(1). (1) BİLİŞİM BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ (1)(1)(2) PROJE HAZIRLAMA (1)(1)(2) SEÇİLEBİLECEK DERS SAATİ SAYISI REHBERLİK VE YÖNLENDİRME11 11 TOPLAM DERS SAATİ 40 14
DERS SEÇİMİ NASIL YAPILACAK? Ders seçimi için sizlere “DERS SEÇİM FORMU” dağıtılacak. Bu formda seçtiğiniz derslere işaretler koyacaksınız. Öğrenci ve Veli imza atarak formu okul yönetimine teslim edecek. 15 NASIL?
Neden Ders Seçimi ? İstenen mesleklerin hangi derslerle ilişkili olduğunu bilmek çok önemli. Üniversite bölümlerinin hangi puan türünden öğrenci alacağı bellidir. İstenen bölümü kazanmak için hangi ders lazımsa o yönde öğrenci kendini yetiştirmeli. Yani öğrenci 10. sınıftan itibaren okuyacağı üniversite bölümüne göre derslerini seçmelidir. 16
Başarılı olunan dersler ile seçilecek ağırlıklı ders seçim ilişkisi Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Geometri Sayısal temelli ders seçmek hangi dersleriniz iyi olmalı? 1. Edebiyat, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu Sözel temelli ders seçmek hangi dersleriniz iyi olmalı? 2. Matematik, Edebiyat, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu Eşit Ağırlık temelli ders seçmek hangi dersleriniz iyi olmalı? 3. Y.Dil, Edebiyat, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu Dil temelli ders seçmek hangi dersleriniz iyi olmalı? 4.
18 O HALDE DERSLERİ NASIL SEÇMELİYİZ? İstenilen mesleğe ve eğitimini alabileceğiniz üniversite bölümüne uygun LYS sınavlarına göre ders seçilmelidir.
19 DİL-3
MF (SAYISAL) PUAN TÜRLERİ Puan Türü TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) YGS LYS-1LYS-2 Türkçe Sos. Bil Tem. Mat Fen Bil. Mat.Geo.Fiz.Kim.Biy. MF MF MF MF MF–1 Puan türü: Aktüerya, İstatistik, Matematik, Matematik Öğretmenliği, Matematik Mühendisliği, Astronomi ve Uzay Bilimleri gibi bölümler için kullanılacak. MF–2 Puan türü: Biyoloji, Fizik, Kimya bölümleri, Biyoloji, Fizik Öğretmenlikleri, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Su ürünleri Mühendisliği, Bahçe Bitkileri ve Zootekni gibi bölümler için kullanılacak. MF–3 Puan türü: Tıp, Diş Hekimliği, Eczacılık, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi, Odyoloji, Ergoterapi, Dil ve Konuşma Terapi, Gerontoloji, Hemşirelik, Ebelik, Veteriner gibi bölümler için kullanılacak. MF–4 Puan türü: Bilgisayar, Bilgisayar sistemleri, İnşaat, Makine, Çevre, Deniz Ulaştırma, Gıda, Elektrik, Elektronik, Mimarlık, İç Mimarlık, Endüstri, Gemi İnşaatı Mühendislikleri gibi bölümler için kullanılacak.
TM (EA) PUAN TÜRLERİ Puan Türü TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) YGS LYS-1LYS-3 Türkçe Sos. Bil Tem. Mat Fen Bil. Mat.Geo. TD ve Edb. Coğ-1 TM TM TM TM–1 Puan türü: İktisat, İşletme, Maliye, ÇEKO, Ekonometri, Bankacılık ve Sigortacılık (Fakülte) Turizm ve Otelcilik (Fakülte), İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı gibi bölümler için kullanılacak. TM–2 Puan türü: Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Sınıf Öğretmenliği gibi bölümler için kullanılacak. TM–3 Puan türü: Hukuk, Psikoloji, Sosyoloji, Felsefe, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sosyal Hizmet, Antropoloji, Arkeoloji gibi bölümler için kullanılacak.
TS (SÖZEL) PUAN TÜRLERİ Puan Türü TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) YGS LYS-3LYS-4 Türkçe Sos. Bil Tem. Mat Fen Bil. TD ve Edb. Coğ-1Tar.Coğ-2 Fel.Gr. Ve Din TS TS TS–1 Puan türü: Coğrafya Öğr, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Radyo ve Televizyon, Halkla İlişkiler, Gazetecilik, Gastronomi ve Mutfak gibi bölümler için kullanılacak. TS–2 Puan türü: Türkçe öğretmenliği, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Sanat Tarihi, Sümeroloji, Hititoloji, Rekreasyon Yönetimi gibi bölümler için kullanılacak.
YABANCI DİL PUAN TÜRLERİ Puan Türü TESTLERİN AĞIRLIKLARI (% OLARAK) YGS Y.DİL TürkçeSos. Bil.Temel Mat.Fen Bil.Yab. Dil DİL DİL DİL DİL–1 puan türü: İngilizce, Almanca ve Fransızca Öğretmenlikleri, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Alman Dili ve Edebiyatı, Fransız Dili ve Edebiyatı, Çeviribilim (Alm., İng, Fran.), İngiliz Dil Bilimi, Karşılaştırmalı Edebiyat (Alm., İng., Fran.), Mütercim-Tercümanlık (Alm., İng., Fran.), Turizm Rehberliği (Alm., İng., Fran.) DİL–2 puan türü: Arnavutça, Boşnakça, Bulgar Dili ve Edebiyatı, Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı, Çeviribilim (Batı bilimleri), Dilbilim (Batı dilleri), Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, İspanyol Dili ve Edebiyatı, İtalyan Dili ve Edebiyatı, Karşılaştırmalı Edebiyat (Batı Dilleri), Latin Dili ve Edebiyatı, Leh Dili ve Edebiyatı, Mütercim-Tercümanlık (Batı Dilleri), Turizm Rehberliği (Batı Dilleri), Yunan Dili ve Edebiyatı, Yunanca DİL–3 puan türü: Arap dili ve edebiyatı, Arapça öğretmenliği, Çeviribilim (Doğu Dilleri), Çin Dili ve Edebiyatı, Fars Dili ve Edebiyatı, Dilbilim (Doğu Dilleri), Gürcü Dili ve Edebiyatı, Hindoloji, Hungaroloji, Japon Dili ve Edebiyatı, Japonca Öğretmenliği, Karşılaştırmalı Edebiyat (Doğu Dilleri), Kore Dili ve Edebiyatı, Mütercim-Tercümanlık (Doğu Dilleri), Rus Dili ve Edebiyatı, Sinoloji, Turizm Rehberliği (Doğu Dilleri, Urdu Dili ve Edebiyatı
1. Kendi Özelliklerimizi tanımalıyız. Yetenekler, Beklentiler, İlgiler, Kişilik Özellikleri 2. Mesleklerin Özelliklerini tanımalıyız. “10 Yıl Sonra Nasıl Bir Yaşam İstiyorum?” MESLEK SEÇİMİ KONUSUNDA GERÇEKÇİ VE DOĞRU KARARA NASIL ULAŞABİLİRİZ ? 3. İş Dünyasını tanımalıyız. Kendimiz ve Meslekler Hakkında Edindiğimiz Bilgileri Değerlendirmeli b. Seçtiğimiz Mesleği Kazanabilecek Uygun Eğitim kurumuna Yönelmeliyiz. DAHA SONRA 4. DAHA SONRA
BEKLENTİLERİNİZİBEKLENTİLERİNİZİ SOSYO-EKONOMİK DURUMUNUNUZU FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNİZİ YETENEKLERİNİZİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİZİ İLGİLERİNİZİİLGİLERİNİZİ KENDİNİZİ TANIMALISINIZ
MESLEĞİN İNSAN YAŞAMINDAKİ YERİ Meslek yaşamı anlamlı kılar Size toplum içinde belli bir yer sağlar Meslek bir statü sembolüdür Meslek size bir sorumluluk yükler Gerçekleştirebileceğiniz performansı ortaya koyar Meslek olgunlaşmanızı sağlar ve yaratıcı olmanıza olanak tanır Meslek ekonomik özgürlük sağlar Meslek kendinizi gerçekleştirmenizi sağlar
UNUTMAYIN ! KENDİNİ İYİ TANIYAN KONULARA HAKİM OLAN BİLGİSİNE GÜVENEN İSTİKRARLI VE DÜZENLİ ÇALIŞAN HANGİ SİSTEM OLURSA OLSUN AMACINA MUTLAKA ULAŞACAKTIR!
28
29
30
31
32
33
TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR DİLERİZ TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR DİLERİZ 34 K.A.L. PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MA VE REHBERL İ K H İ ZMETLER İ SERV İ S İ