DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞİM DÖNEMLERİ.
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİNDEN NE ANLIYORUZ?
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Çocukta Hastalık Algısı
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
AHLAK GELİŞİMİ.
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
RESİMLERİYLE ÇOCUKLARI TANIMA.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
Sağlık Ortamlarında İletişim
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
Ahlak Gelişimi.
Kişilik Gelişimi.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
DİN PSİKOLOJİSİ ARA SINAV SORU ÖRNEKLERİ
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
7 İnanç Psikolojisi Hakan ZAFER Din Psikolojisi
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BEYKOZ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Son Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
Yaşam Boyu Gelişim ve Din
Ergenlik Döneminin Tanımı, Önemi ve Sınıflandırılması
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Ahlak Gelişimi J. Piaget
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
DİNİ GELİŞİM PROF. DR. CEMAL TOSUN ANKARA ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ Hakan ZAFER Din Psikolojisi 6 DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ NOT: Bu slayttabaşka bir resim ister misiniz? Resmi seçin ve silin. Şimdi yer tutucuda Resimler simgesini tıklatarak kendi resminizi ekleyin.

Dinî Gelişim Dini gelişim sürekli ve stabil değildir. Farklı yaşlarda kopmalar, artış veya azalma yaşanabilir. En önemli değişken Tanrı ve din algısının yaşa göre değişmesidir. Gelişim baştan ayağa genelden özele şeklinde olur.

1- ÇOCUKLUK DÖNEMİ Soyut ve Somut algılama biçimleri كل مولود يولد على فطرة الاسلام Her çocuk Müslüman mı doğar? 3 Yaş sonrasında başlar İnanç mı pratik mi? Taklit ve telkin üzerine kurulu dini gelişim Dini kişilik ve kurumlarla ilişkisi Güven – Himaye ihtiyacı İlk dönem egosantrik 8 yaşına kadar antropomorfık (kaç parmağı var?)

1-BİLİŞSEL GELİŞİM TEORİSİ – Jean Piaget Evreler: DUYUŞSAL DEVİMSEL EVRE: 0–2 yaş. Nesne sürekliliği. Sadece somut algı vardır. İŞLEM ÖNCESİ EVRE: 2–7 yaş. Realite SOMUT İŞLEM: 7–11 Somut. Mantık kuralları ve sınıflandırma uygular. FORMAL İŞLEM EVRESİ: 11 yaş sonrası. Soyutlama ve kavramlaştırma

2-SOSYAL ÖĞRENME TEORİSİ - Albert Bandura İlkeleri: Ödül Ceza Pekiştirme - Tekrar Taklit Model alma

3- BAĞLANMA (ATTECHMENT) TEORİSİ Jhon Bowlby, Donald Kirkpatrick 2 Tip Sonuç (Bağlanma Meyli): 1-Tehdit veya üzüntü anında güvenli sığınma 2-Tehlike dışında çevrenin keşfi için güvenli merkez Bağlanma Türleri : Güvenli - Güvensiz - Gerilimli Ve Kaçınmalı Din psikolojisine uyarlayan Donald Kirkpatrick Tanrı ve babaya benzer roller biçme Stres ve diğer güçlüklerle başa çıkmada yardımcıdır. Bağlanma teorisine göre Tanrıya dua ederken yakınlık duyulur. Ödünleme Teorisi: Ana-babalarıyla güvenli ilişkisi olmayanların bu eksikliği sevgi dolu kişisel ve ulaşılabilir Tanrıyla telafi etme eğilimi. Zihinsel Model Hipotezi: Bireyin erken dönemdeki modellemelerinin Tanrı ve dini inançlarını yapılandırmada referans olduklarını öngörür.

4- BALDWİN TEORİSİ – James Mark Baldwin Tanrının bağlılık ve gizemle (mistisizm) algılanması. Evreleri: 1.Fiziksel Kendiliğindenlik Bebek bağlanır, evren onun için anlaşılmazdır. 2.Entelektüel Aşama Anne- babanın açıklayıcı yeterliliği vardır. 3.Ahlaki Aşama 4.Estetik Deneyim Aşaması

5-HARMS TEORİSİ- Ernest Harms Evreler: Peri masalları evresi: 3–6 yaş Gerçekçi evre: 7–12 yaş Bireysel evre: 13–18 yaş

6- ELKİND TEORİSİ: David Elkind Piaget’nin bilişsel yaklaşımını dini gelişime uyarlar. Evreler: Korunma-himaye arayışı: 0-2 yaş Temsil arayışı: 3-6 yaş. İlişki arayışı: 7-12 yaş İdrak arayışı: 12-22 (Ergenlik)

7- GOLDMAN - DİNİ DÜŞÜNCE GELİŞİMİ- Ronald Goldman Piaget benzerliği. Evreler: Sezgisel Dini Düşünce: 0 -7 yaş Birinci Geçiş Aşaması: Somut Dini Düşünce Aşaması: 7/8-13/14 yaş İkinci Geçiş Aşaması: Soyut Dini Düşünce Aşaması: 13/14+ yaş

ERGENLİK DÖNEMİ DİNÎ GELİŞİM Belirgin Özellikler Şüphe Çelişki Çatışmalar Ergenlerde Karşılanması Yarar Sağlayacak İhtiyaçlar (Cole ve Hall) Günahkârlık Duygusunun Hafifletilmesi Ve Ahlak Güvenlik Hayat Felsefesi (Anlam) Ergenlik dönemi Dini Gelişiminde belirleyici faktörler Bilişsel Faktörler : Sorgulama Sosyal Faktörler : Akran, Okul, Çevre Kişisel Faktörler: Kimlik Arayışı

YAŞLILIK DÖNEMİ DİNÎ GELİŞİM Genç yetişkinlik dönemi: 22 - 35 Yaş İçselleştirilmiş dindarlık Orta yaş dönemi: 35 - 60 Yaş Karar verme – Değişim Yaşlılık dönemi: 60 + Yaş Pratik Yoğunlaşması