K ü bra AVCI / 20070097 / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
Advertisements

Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
KAMUSAL HARCAMA HUKUKUNUN TANIMI VE KAYNAKLARI
POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
Hukuk Nedir ?.
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
DERS: VATANDAŞLIK BİLGİSİ
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
Elif vural b YÜRÜTME.
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
İDARE HUKUKU İDARİ İŞLEM ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
MERKEZDEN YÖNETİM TEŞKİLATI
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
 Internet tabanlı bir "Hukuk Portalı" projesi  Hukukun temel argümanlarına eri ş im.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Ticari veri tabanları (Yerel)
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Türk Anayasa Düzeni Giriş
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI -07/11/1982-
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
Cumhuriyetin Temel Organları (YASAMA) PROF. DR. TURGUT GÖKSU.
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
Sağlık Hukukuna Giriş.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
Anayasanın Değiştirilmesi
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Hukukun TEMEL kavamları
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
YASAMA FONKSİYONU Maddi Bakımdan Y.F.: Genel, sürekli, objektif ve kişisel olmayan işlemler yapmak, kural koymak Şekli Bakımdan Y.F.: yasama organı.
İŞ MAHKEMELERİ.
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar Yardımcı Kaynaklar 3.1 Yazılı Kaynaklar Anayasa Kanunlar Kanun Hükmünde Kararnameler Yönetmelikler Genelge Tüzük Uluslararası Sözleşmeler

“ Kanunlar, Anayasa’nın öngördüğü yetkili organ tarafından belirtilen usul ve biçimde kabul edilerek yürürlüğe konan yazılı hukuk kurallarıdır.” “ Kanun, Anayasa’nın yetkili kıldığı organ tarafından yazılı bir biçimde, genel, sürekli ve soyut olma niteliğini taşıyan hukuk kurallarıdır.”

“ Ülkemizde yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne aittir. Anayasa’ya aykırı olmamak kaydıyla kanun koyucu her konuda kanun çıkarabilir. Kanun tasarısı verme yetkisi Bakanlar Kurulu’na ve Milletvekillerine aittir. Bakanlar Kurulu’nca yapılan öneriye “kanun tasarısı”, Milletvekillerince yapılan öneriye “kanun teklifi” adı verilmektedir.”

“ Kanunların yapılmasında uygulanacak usuller Anayasa ve TBMM içtüzüğünde yer almaktadır. Kanunlar Türk hukukunda yazılı olmak zorundadır. Kanunlar, yasama organı olan TBMM’ye iki şekilde gelir. TBMM Bakanlar Kurulu Milletvekilleri Kanun tasarısı verir. Kanun teklifi verir..

“ Hükümetçe hazırlanan kanun tasarıları ile Milletvekillerince sunulan kanun teklifleri Meclis Başkanlığı’na verilir. Başkan bunları ilgili Meclis komisyonuna doğrudan havale eder. Komisyonlardan geçen teklif ve tasarı Meclis Genel Kurulu’nda görüşülür.”

“ Kanun tasarı ve tekliflerinin Meclis Genel Kurulu’nda görüşülmesi iki aşamalı bir usule bağlıdır: Birinci aşamada; genel kurulda önce tümü üzerinde görüşme yapılır. Bundan sonra maddelere geçilmesi oylanır. Maddelere geçilmesi kabul edilmediği taktirde tasarı ya da teklif reddedilmiş sayılır ve bir yıl süre ile aynı metin yeniden TBMM’ ye sunulamaz. İkinci aşamada; bir tasarı ya da teklifin tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanıp, kabul edildikten sonra ikinci aşamaya geçilir ve maddeler tek tek görüşülür.

Teklif ve tasarıların görüşülmesinde çabukluğu sağlamak açısından iki usul vardır: Öncelikle (Takdimen) Görüşme İvedilikle Görüşme

“ TBMM Genel Kurulu’nda bir kanunun görüşülebilmesi için öncelikle toplantı yeter sayısı sağlanmış olmalıdır. Toplantı yeter sayısı, üye tam sayısının en az üçte biridir. Karar yeter sayısı ise, Anayasa’ya göre toplantıya katılanların salt çoğunluğu, yani yarıdan bir fazlasıdır.”

“ Kanun tasarı ve teklifleri; TBMM tarafından onaylanıp, kabul edildikten sonra kanunlaşır. Ancak yürürlüğe girebilmeleri için, yayımlanmaları gerekir. Kanunların yayımlanması görevi Cumhurbaşkanı’na aittir. Cumhurbaşkanı, Meclis tarafından kabul edilen yasayı ya on beş gün içinde yayımlamak, ya da bir daha Meclis’te görüşülmesini istemek zorundadır.

“ Cumhurbaşkanı’nca imzalanan kanun, bir yayın tezkeresi ile Başbakanlığa gönderilir. Sonra da Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Müdürlüğü’nce Resmi Gazete’de yayımlanır.” “ Türkiye Büyük Millet Meclisi’nce kabul edilen yasa, Resmi Gazete’de yayımlanmadıkça, kimseyi bağlayıcı değildir.”

“ Kanunların ne zaman yürürlüğe girecekleri, bizzat kendilerinin içerdikleri yürürlük maddelerinde gösterilir. Böyle bir hüküm içermeyen kanunlar, Resmi Gazete’de yayımını izleyen günden başlayarak kırk beşinci günün dolmasından itibaren yürürlüğe girerler.”

“ Bir kanunun yürürlükten kalkması, ilke olarak o kanunu yürürlükten kaldıran yeni bir kanunun yapılmasıyla olur. Buna karşılık belirli bazı kanunlar; nitelikleri gereği, yeni bir kanunla yürürlükten kaldırılmalarına gerek olmaksızın, kendiliklerinden yürürlükten kalkabilirler. Bunlara “süreli kanunlar” denir. Süreli kanunların en tipik örneği, Bütçe Kanunlarıdır.” “ Bir yasa Anayasa’ya aykırı düşüyorsa; açılan bir dava sonucunda bu yasa Anayasa Mahkemesi tarafından tümüyle veya bazı maddeleri bakımından yürürlükten kaldırılabilir.

Yasaların yürürlükten kalkması bazı durumlarda üstü kapalı olarak da gerçekleşebilir. Genel nitelikte iki yasa aynı konuları düzenliyorsa kural olarak yeni olan, eski yasa hükümlerini uygulanamaz duruma getirebilir. Çatışan yasalardan biri özel öteki genel nitelikteyse, hangisinin sonra çıkarıldığına bakılır. Sonra çıkarılan özel yasa ise; özel yasanın hükümleri öncelikle uygulanır. Eğer en son çıkarılan yasa genel nitelikte bulunuyorsa, doğru bir sonuca varmak için tarihsel yorum yöntemine başvurarak, yasa koyucunun özel yasa hükümlerini ortadan kaldırmak isteyip istemediğini araştırmak gerekir.”

TBMM Bakanlar Kurulu Milletvekilleri Kanun teklifi verir. Kanun tasarısı ya da teklifini kabul ederse 15 gün içinde Resmi Gazete’de yayımlar. Cumhurbaşkanı Kanun tasarısı verir. Kanun tasarısı ya da teklifini TBMM’ye geri gönderir.

1) Cumhurbaşkanımızın, TBMM’ye bir yasayı bir kez daha görüşülmek üzere geri göndermesinden sonra söz konusu yasanın TBMM tarafından aynen kabul edilmesi durumunda, Cumhurbaşkanı’nın ne yapması gerekir? (KPSS 2002 ) A. Yasayı yayımlaması gerekir. B. Yasayı yayımlamadan önce Anayasa Mahkemesine götürmesi gerekir. C. Yasanın uygun bulmadığı maddelerini yeniden TBMM’ye geri göndermesi, uygun bulduğu maddelerini yayımlaması gerekir. D. Yasanın uygun bulmadığı maddelerini yeniden TBMM’ye geri göndermesi, uygun bulduğu maddeleri meclis söz konusu maddeleri görüşüp bir karara varıncaya kadar elinde tutması gerekir. E. Yasayı halkoyuna sunması gerekir.

2) Kanunların şekil bakımından Anayasa’ya uygun olup olmadığını aşağıdakilerden hangisi denetler? ( KPSS 2006) A. Anayasa Mahkemesi B. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi C. Yargıtay D. Danıştay E. Uyuşmazlık Mahkemesi

3) 1982 Anayasası’na göre, kanunları yayımlamak görevi kime aittir? (KPSS 2007) A. TBMM Başkanı B. Başbakan C. Cumhurbaşkanı D. İçişleri Bakanı E. Adalet Bakanı