ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

Televizyon ve okul başarısı
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
(Abisi ve kardeşi de dahil)
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
HOŞGELDİNİZ.
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
SURRAM.
ÖZGÜVEN ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAHAR DÖNEMİ AİLE EĞİTİM SEMİNERİ
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA VE HEDEF BELİRLEME
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
ANAOKULUNA UYUM İÇİN VELİLER NELER YAPMALI ?
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
OKULA UYUM SÜRECİ.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
AİLELERE ÖNERİLER Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Bizler anne babalar olarak kimi zaman bu değerli hazinenin farkında olamıyoruz.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Rehberlik Servisi.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
HAZIRLAYAN: CANAN MAÇAN BALİBEY İLKÖĞRETİM OKULU
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
Sunum transkripti:

ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ

Çocuk, doğduğu aile ortamı içerisinde fiziksel, zihinsel ve duygusal gelişimini sürdürerek büyür. Ancak ilk üç yılı tamamladıktan sonra, sosyal gelişim için aile ortamı yeterli olmamaya başlar. İşte bu dönemde okul kavramı devreye girer.

Bu yaş çocuğu sosyal olarak pek çok açılıma ihtiyaç duysa da;alışmadığı ortamlarda, tanımadığı kişilerle kaldığında huzursuzluk duyar. İhtiyaçlarını nasıl karşılayacağını bilmemektedir.

Özellikle de alışkanlıklarına bağlı hiçbir şeyin değişmemesi için direnen, anneden ayrılmayan yapıdaki çocuklarda okula başlama sancılı olabilir. o zamana kadar gereksinimleri başkaları tarafından karşılanan çocuk, artık bazı gereksinimlerini giderebilmek için kendisi çabalamak zorunda kalacaktır. Bu da yeterince kaygı ve endişe doğurabilecek bir durumdur.   Sus bakiimmm. Sen benim gözümde hala bir yumurtasın.. Anne ne yapıyorsun ya. Kaç yaşına geldim ya… Bu çocuklar en baştan itibaren tepkilidir. Evden çıkmakta, okula girmekte, anneyi bırakmakta, sınıf içinde etkinliklere katılmakta zorluklar yaşar ve yaşatırlar.

Anaokuluna başlama sürecinde bazı çocuklar, en başta uyumludur Anaokuluna başlama sürecinde bazı çocuklar, en başta uyumludur. Yeni ortama kolay girer ve böyle devam eder.   Bazı çocuklar ilk birkaç gün olumsuz bir tepki vermezler her şey yolunda gidiyor görünür ama bir süre sonra çocuk gerçeği farketmeye başlar hayalindeki ile yaşadığı farklıdır ve okula gitmek istememe, gittikten sonra anneyi bırakmama, sınıfa girmekte zorluk yaşarlar.

Bu tepkiler kişilik özelliklerine göre de farklılık gösterebilir. Tepkilerini açıkça ortaya koyan çocuklarda ağlama, tepinme, ortalığı dağıtma, çevresine zarar verebilecek bedensel tepkiler gösterebilirken, tepkilerini açıkça ortaya koyamayan daha pasif çocuklarda da pasif direnç tepkileri görülebilir. Sessizlik,içe kapanma, uyku,yemek ve tuvalet sorunları görülebilir. .

Bu sorunları azaltmak ve gidermek için ailenin yapması gereken bir takım şeyler vardır.

UYUM SÜRECİNDE AİLE’NİN YAPABİLECEKLERİ *Ailenin göstereceği kararlılık, sabır,okul öncesi eğitime ve başladığı eğitim kurumuna gösterdiği inanç ve güven çocuğun uyumunu kolaylaştırır  

*Anaokulu hakkında çocuğa açıklama yapmak ve okulu tanıtmak uyumu kolaylaştırır. Anaokulunun her gün gidilmesi gereken oyun,arkadaş ve eğitim yeri olduğu anlatılmalı ancak abartılmış ve yanlış bilgi verilmemelidir. Aksi durumda çocuk kendisine anlatılanlarla bulduklarını karşılaştığında aradığını bulamayacak ve okula güveni kalmayacaktır.

Ayrıca aile çocuğa okulda mutlu olacağını, güvenlikte olacağını,orada onunla ilgilenecek bir öğretmeni olacağını isteklerini öğretmeni ile paylaşabileceğini söyleyerek çocuğun öğretmenine karşı güven duyması sağlanmalıdır. Aile çocukla birlikte okula gitmeli, okulun her tarafını(grupları,oyun salonlarını, yatakhaneyi, yemekhaneyi, tuvalet ve lavaboları vb.) gezmeli,öğretmen ve idarecilerle tanıştırmalıdır.

Aile çocukla okula geliş gidiş saatlerini anlatmalı *Aile çocukla okula geliş gidiş saatlerini anlatmalı. Sadece belli bir zaman dilimi içinde okulda kalacağını söyleyerek, onu alacağı saati belirtip o süreyi geçirmeden almaya dikkat etmelidir.

*Anaokulunun sadece çocukların bulunduğu bir yer olduğu söylenip anne ve babaların bulunmadığı, onların işe gittiği açıklanmalıdır.

* Çocuk okula birlikte geldiği ebeveyni yanında ağlıyor, onun gitmesine izin vermiyorsa okula bağımlı olmadığı bir kişi tarafından getirilmeli ve okula düzenli devam etmesi konusunda ısrarlı olunmalıdır.

Dramatik vedalardan kaçının Olabildiğince dramatik ve uzun vedalardan kaçının. Size zor gelse de çocuğunuzdan ayrılırken kararlı ve hızlı olun. Ağladığı takdirde buna izin verip sarılın ancak kendinize de ona da işleri zorlaştırmayın. Onu ne zaman alacağınızı söyleyin ve teselli etmeyi öğretmenlere bırakın. Ancak kesinlikle gizlice gitmeyin, bu çocuktaki güvenin zedelenmesine neden olabilir. Çocuğun ayrılırken annenin üzüntü ve kaygısını hissetmesi uyum sürecini zorlaştırmaktadır. Dramatik vedalardan kaçının

*Çocuğun anaokulu reddetmesi durumunda, büyükanne/büyükbaba gibi aileden birinin çocuktan yana tutum göstermesi, ona güç verir ve tepkisini büyütür. Okula gidiş tüm aile bireyleri tarafından desteklenmeli ve aile bireyleri uyum içinde olmalıdır.

Evde yaptırılamayan şeyler için okulu kullanıp zorlamak da yapılmaması gerekenler arasında diyebiliriz. “ Şunu yapmazsan öğretmenine söylerim görürsün “ Bu tutum aynı zamanda anne-baba otoritesinin yine anne-baba eliyle ortadan kaldırılması anlamına da gelecektir.

idare ile iletişime geçmelidir. *Aile kurum ve personel hakkındaki olumsuz duygu ve düşüncelerini çocuğun yanında konuşmamalı, idare ile iletişime geçmelidir. Yaşanan zorluk karşısında çocuğun okula devam etmesi ya da etmemesi gibi konular çocuğun yanında tartışılmamalı Evde bu konuda yapılan sohbetlerde o bir başka şeyle meşgulken bile alıcılarının çok açık olduğunu unutmamalı. .

Mutlaka zamanında okula getirilmeli, okula geliş gidiş saatlerine mutlaka uyulmalı özellikle de sabah kahvaltı saatinden önceki bir saatlik serbest zaman etkinliği kaçırılmamalıdır. Bu ilk saatte çocuklar oyun oynayarak hem birbirleri ile tanışma, kaynaşma fırsatını yakalıyorlar, hem de güne kurallarının kendileri tarafından konulduğu bir etkinlikle başlamış oluyorlar. Bu süreç sonunda sınıf ortamına ısınmış olan çocukların sürecin devamına uyumu kolaylaşıyor.

Öğretmeni sık sık aranarak veya çocuğun yanında çocuğun uyumu hakkında sorular (yemek yedimi, ağladı mı? vs.)sorulmamalı. Bunun için özellikle çocukları dinlenme saatleri yada öğretmenin nöbet günleri seçilmelidir.

Rahat bırakın... Birçok anne baba, çocuklarının yaşadıklarını kendileriyle Paylaşmasını, anlatmasını ister. Ancak birçok aile çocukları akşam anaokulundan gelip de birşey anlatmayınca hayal kırıklığı yaşayıp, üzülür. Yine de çocuğunuza “kiminle oynadın bugün?”, “neler yaptınız?” gibi sorularla baskı yapmayın. Çocuğunuzun artık yeni ve kendine ait bir dünyası var. Ancak onun anaokulundaki davranışları hakkında daha detaylı bilgi edinmek istiyorsanız, öğretmenine danışabilirsiniz.

Çocuğun eve döneceği saatlerde ( Anne çalışıyorsa hiç değilse ilk haftalarda) evde olup onu karşılayabilmek, küçük sürprizler hazırlamak, çocuğun yapabildiklerini öne çıkartarak olumlu yanlarını pekiştirmek ( Aferin ….. ne kadar güzel yapabiliyorsun artık. Büyüdüğünü görmek çok güzel. gibi) çok önemlidir.

Neredeyse bütün çocuklar belirli dönemlerde anaokuluna gitmek istemez ve mızmızlanırlar. Çocuğunuzla konuşurken, neden gitmek istemediğini, bu isteksizliğin neden kaynaklandığını da bulmaya çalışın. Bu isteksizliğin nedeni çok basit olabilir. Artık hevesi ve anaokulunun bir çekiciliği kalmadığından gitmek istemiyordur. Bazen de çocuklar tarafından alay edildiği veya kimseyle bir iletişim kuramadığı için korku duyarlar ve gitmek istemezler. Böyle durumlarda anaokulu öğretmeniyle bir görüşme çok gerekli olur. Zaman zaman aile yaşamındaki değişikliklerde çocuğun anaokuluna gitmek istemesine neden olabilir. Çocuklar eğer anaokuluna başlama tarihleri, bir kardeşlerinin dünyaya gelişleriyle aynı ana denk geliyorsa, kendilerini yalnız ve istenmiyormuş gibi hissedebilirler.

Anlayış gösterin Çocuğunuzun anaokuluna başladığı ilk günlerde pek katılım göstermeyeceğini varsayarak hareket edin. Yeni okul, yeni ortam ve şimdiki günler okula gitmediği günlere oranla daha yorucu artık. Bu nedenle böyle durumlarda çocuklar genelde sessiz kalmayı ve dinlenmeyi tercih edebilir. Keyifsizlik veya agresif davranışlar karşısında da şaşırmayın. Birçok çocuk, anaokulunun ilk günlerinde diğer sınıf arkadaşlarına ve yeni ortama katlanmak için dayanır, kendilerini sıkarlar, akşam olunca da gün içinde hissettikleri gerginlik yerini gevşemeye bırakır. Ve günü atlatmanın rahatlığıyla nefes alırlar. Anlayışlı olun.

Öğretmenin çocuk üzerindeki etkisini kabullenin Evde yaşanılan bir tartışma da birdenbire “ama okulda bunu daha değişik yapıyoruz veya öğretmenim böyle yapmıyo” cümlelerini sıkça duymaya başlayabilirsiniz. çocuklarınızın hayatında artık yepyeni bir dönemin başladığını kabullenip, sizin dışınızda çocuklarınızın hayatında önemli gördükleri bir insanın var olduğunu ve artık onu örnek almaya başladığını benimsemelisiniz.

Unutmayın çocukların uyum becerileri yetişkinlerinkinden daha iyidir. Yeter ki siz kararlı ve sabırlı olun

Dinlediğiniz için teşekkür ederiz.