2.HAFTA İÇERİK YER ÖLÇÜLERİ Aritmetik Ortalama Tartılı Ortalama

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
Advertisements

Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SBS SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Temel İstatistik Terimler
T.C. KOCAELİ VALİLİĞİ İL Mİllİ Eğİtİm Müdürlüğü
2013 SBS SİSTEMİ SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ. SINIF BAŞVURU VE ÜCRET YATIRMA TARİHİ SINAV GİRİŞ BELGELERİNİN İNTERNETTE YAYIM TARİHİ SINAV TARİHİ SINAV.
MEHMET EMİN YURDAKUL ORTAOKULU
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
2013 SBS SİSTEMİ. Yeni sınav sisteminde yapılan önemli değişiklikler şöyle; sınavdan alınacak puanın 500 değil, 700 tam puan üzerinden hesaplanması,
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
ÇAPA ATATÜRK ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Varyasyon Katsayısı
8.Sınıf teog neden önemli?
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (TEOG) 2014
HAFTALIK DERS DAĞILIMINIZ
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ. MODELİN AMAÇLARI Öğrenci öğretmen ve okul ilişkisini güçlendirmek Sınav kaygısını sürece yayarak azaltmak.
Yeni Sınav Sistemi, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Sınav hakkında merak ettiğiniz her şey… Tunahan ÇETİN l Psikolojik Danışman ve Rehber.
TES-İŞ ADAPAZARI ANADOLU LİSESİ
ŞEHİT FERHAN HASOVALI ORTAOKULU
HOŞGELDİNİZ… ALEV GÜVEN OKUL REHBER ÖĞRETMENİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
SINIF GEÇME BİR DERSİN DÖNEM PUANI; a) Sınavlardan alınan puanların,
SBS 2013 Erenler Rehberlik Araştırma Merkezi. Ortaöğretime Geçiş Sisteminde Tek Sınavlı Yeni Sistem  Milli Eğitim Bakanlığı 3 yıla yayılan SBS uygulamasını.
DERS SEÇİMİ GALATASARAY LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
BENER CORDAN İLKÖĞRETİM OKULU
2013 SBS SİSTEMİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE 3 ÖNEMLİ UNSUR BULUNMAKTADIR 1.SBS (SEVİYE BELİRLEME SINAVI) 2.YBP (YILSONU BAŞARI PUANI) 3.OYP(ORTAÖĞRETİME.
Sbs 2013 Yeni Seviye Belirleme Sınavı Bilgilendirme Sunusu.
YILI 1.DÖNEM NOTLARI TEOG ORTALAMALARI Türkçe Matematik Fen
8. SINIF SINAVLA GİRİLEN LİSELER ASKERİ LİSELER ÖZEL YETENEK SINAVIYLA GİRİLEN LİSELER SINAVSIZ GEÇİŞ GENEL LİSELER.
SBS 2013 YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SEMİNERİ KASIM 2012.
SBS SİSTEMİ NASIL OLACAK?????. HANGİ DERSLERDEN SINAVA GİRİLECEK Türkçe Matematik Fen Bilgisi ve Teknoloji Yabancı Dil Din Kültürü ve Ahlak.
MERKEZİ SINAV SİSTEMİ 2014 TEOG
2013 SBS ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
Fen ve Teknoloji Yazılısı Matematik Yazılısı Türkçe Yazılısı Yabancı Dil Yazılısı Din Kültürü ve Ahlak.
İÇERİK(2.HAFTA) Veri Toplama Hedef Kitlenin Belirlenmesi
İÇERİK TEMEL İSTATİSTİK KAVRAMLARI Birim Vasıf ve Şık Kütle
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıf öğrencileri, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
İSTATİKSEL MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ (ORTALAMALAR)
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
GAZ İ PA Ş A ORTAOKULU.  Milli Eğitim Bakanlığının Tebliğler Dergisinde yayınladığı genelgeye göre Yeni SBS Sistemiyle sadece 8. sınıflar sınava girecek.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME BİRİMİ NİLGÜN OĞUZHAN TEOG SINAVINA KADAR YAPILAN UYGULAMALAR.
FEVZİ KUTLU KALKANCI ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
12.HAFTA İÇERİK VARYANS ANALİZİ Giriş Tek Faktörlü Varyans Analizi
İÇERİK HİPOTEZ TESTLERİ Hipotez Geliştirme Örnek Örnek 2 Örnek 3
SBS Artık Tek Sınav! Yeni SBS Neler Getiriyor? TOK İ MEHMET AK İ F ERSOY OKULU.
İLÇELER NET VE ORTALAMA KARŞILAŞTIRMALARI
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
SÜREKLİ OLASILIK DAĞILIŞLARI Standart Normal Dağılım
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV SİSTEMİ ( SBS )
MILLETIN GÖZ BEBEĞI TÜRKIYE’NIN AYDıNLıK GELECEĞI YUNUS EMRE İMAM HATİP ORTAOKULU.
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YAMAÇ ORTAOKULU FOTOĞRAF ALBÜMÜ.
2013 SBS SİSTEMİ.
İŞLU İstatistik -Ders 4-.
İŞLU İstatistik -Ders 3-.
Temel İstatistik Terimler
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
2017 TEOG-2 72,3 55,35 78,15 65,75 73,75 60,1 2.TEOG TÜRKÇE MATEMATİK
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM
2017 TEOG-2 72,3 55,35 78,15 65,75 73,75 60,1 2.TEOG TÜRKÇE MATEMATİK
ESKİŞEHİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
Temel İstatistik Terimler
Sunum transkripti:

2.HAFTA İÇERİK YER ÖLÇÜLERİ Aritmetik Ortalama Tartılı Ortalama Geometrik Ortalama Harmonik Ortalama Kareli Ortalama Medyan Mod     

Aritmetik Ortalama Aritmetik ortalama ham verilerden elde edilebileceği gibi sınıflanmış verilerden de hesaplanabilir. Genel formülü aşağıdaki gibidir: k tane sınıf sayısı için, her bir sınıf değeri ve onun frekansının çarpımının toplamının, toplam frekans değerine bölünmesi ile elde edilir. Sınıflandırılmamış Veriler için Sınıflandırılmış Veriler için

Aritmetik Ortalama SINIFLAR SINIF LİMİTLERİ FREKANS (fj)   FREKANS (fj) SINIF DEĞERİ (xj) fjxj ALT ÜST 1 12 22 5 17 85 2 23 33 28 3 34 44 7 39 273 4 45 55 29 50 1450 56 66 61 732 6 67 77 8 72 576 78 88 11 83 913 89 99 94 188 TOPLAM () 75 - 4245

Aritmetik Ortalama Hassas bir ortalama olduğu için aşırı gözlem değerlerinden etkilenir. Aritmetik ortalama değerini toplam gözlem sayısı ile çarparsak, gözlem değerlerinin toplamı elde edilir. Gözlem değerlerinin aritmetik ortalamadan farklarının toplamı sıfırdır. Gözlem değerlerinin aritmetik ortalamadan farklarının karelerin toplamı minimumdur.

Tartılı Ortalama Gözlemler farklı değerleri temsil ettiklerinde tartılı ortalama kullanılır.

Tartılı Ortalama DERS ADI KREDİSİ(t) GEÇME NOTU (x) TARTI (tx) TÜRKÇE 5 4 20 MATEMATİK FEN VE TEKNOLOJİ 3 12 SOSYAL BİLGİLER YABANCI DİL DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ 2 6 GÖRSEL SANATLAR 1 MÜZİK BEDEN EĞİTİMİ TEKNOLOJİ VE TASARIM 10 TOPLAM 27 43 114 ARİTMETİK ORTALAMA 4,3 TARTILI ORTALAMA 4,2222222 Bir ilköğretim öğrencisinin kredileri farklı 10 tane derse ait notları tabloda yer almaktadır. Kredilerin farklılığı nedeniyle aritmetik ortalama yanlı sonuç vereceğinden tartılı ortalamaya başvurulur.

Geometrik Ortalama Sınıflandırılmamış Veriler için Sınıflandırılmış Veriler için N tane gözlem değerinin çarpımının n dereceden köküne eşittir. Çarpım söz konusu olduğu için, büyüyen değerler ve kök derecesi nedeniyle, hesaplamalarda kolaylık olması açısından logaritma tekniğinden faydalanır. Gözlemlerdeki anormal değerlere karşı aritmetik ortalamaya göre daha az hassas olduğundan dolayı daha güvenilir sonuçlar verir.

Geometrik Ortalama G=Antilog(1,536493)= 34,395 TL. elde edilir Ders saati ücreti(x) öğretmen sayısı(f) logx flogx 10 6 1 40 7 1,602059991 11,21442 80 5 1,903089987 9,51545 100 2 4 TOPLAM 20 30,72987 Farklı ders saati ücretleri alan 20 öğretmenin çalıştığı bir özel okulda 6 öğretmenin ders saati ücretinin 10 TL., 7 öğretmenin 40 TL., 5 öğretmenin 80 TL., 2 öğretmenin de 100 TL. aldığı tespit edilmiştir. Bu ders saati ücretlerinin geometrik ortalamasını hesaplamak istiyoruz. Eğer aritmetik ortalama alınmış olsaydı 47 TL. lik bir ortalama ders saati ücreti elde edilecekti. G=Antilog(1,536493)= 34,395 TL. elde edilir

Harmonik Ortalama Sınıflandırılmamış Veriler için Sınıflandırılmış Harmonik ortalama, gözlemlerin tersinin aritmetik ortalamasının tersidir. Pek fazla pratikte kullanılmaz. Bu nedenle sadece formüllerini vermekle yetineceğim.

Kareli Ortalama Sınıflandırılmamış Veriler için Sınıflandırılmış Eğer gözlem değerlerinde negatif değerler söz konusu ise başvurulan bir ortalamadır. Ayrıca standart sapmanın kısa hesaplanışında da kareli ortalamadan faydalanılır. Gözlem değerlerinin karelerinin toplamının toplam gözlem sayısına bölümünün kareköküdür.

Kareli Ortalama SINIFLAR FREKANS (f) SINIF DEĞERİ (x) X2 Fx2 1 5 17 289 1445 2 28 784 3 7 39 1521 10647 4 29 50 2500 72500 12 61 3721 44652 6 8 72 5184 41472 11 83 6889 75779 94 8836 17672 TOPLAM 75 264951

Medyan Sınıflandırılmamış Veriler için Sınıflandırılmış Veriler için Orta değer olarak da bilinir. Küçükten büyüğe doğru sıralanmış olan verilerin ortada kalan gözlem değeridir.   Bir başka deyişle gözlemsel değerlerinin yarısı medyan değerinden küçük diğer yarısı da büyüktür. Medyan belirlenirken öncelikle gözlem sayısına bakmak gerekir. Tek ya da çift gözlem sayısı durumuna göre medyan aşağıdaki gibi kolayca hesaplanabilir: yukarıdaki formülde, bs; medyanın yer aldığı sınıfın alt sınıf sınırını, n; toplam gözlem sayısını, Fm-1 ; medyanın yer aldığı sınıftan bir önceki sınıfın den daha az yığmalı frekansını, fm ; medyanın yer aldığı sınıfın frekansını ve c ise sınıf aralığını temsil etmektedir. Sınıflandırılmış Veriler için

Medyan SINIF SINIF LİMİTLERİ SINIF SINIRLARI FREKANS (f) SINIRLARI F   SINIF SINIRLARI FREKANS (f) SINIRLARI F ALT ÜST ALT SS ÜST SS 11,5 1 12 22 22,5 5 2 23 33 33,5 6 3 34 44 44,5 7 13 4 45 55 55,5 29 42 56 66 66,5 54 67 77 77,5 8 62 78 88 88,5 11 73 89 99 99,5 75 F ile gösterilen sütun, kümülatif frekans sütunudur. Bu sütuna göre medyan sınıfı, tam ortada kalan 4.sütundur. Medyan, aritmetik ortalamanın sağlıksız çalıştığı durumlarda kullanılır. Çünkü anormal gözlem değerlerinden etkilenmez. bs; medyanın yer aldığı sınıfın alt sınıf sınırını(44,5), n; toplam gözlem sayısını (75), Fm-1 ; medyanın yer aldığı sınıftan bir önceki sınıfın den daha az yığmalı frekansını(13), fm ; medyanın yer aldığı sınıfın frekansını(29) ve c ise sınıf aralığını(11) temsil etmektedir.

Mod En fazla tekrar eden gözlem değeridir. ÖRNEK1={2,3,4,5,6,5,6,5,6,6,7,8} için mod=6 dır. Gözlem değerlerine göre tek mod, iki mod ya da çok modluluk söz konusu olabilir. Ancak gözlem kümesindeki birbirinden farklı tüm değerler aynı sayıda tekrarlanıyorsa mod yoktur. ÖRNEK2={2,3,4,5,6,5,6,5,6,6,7,5} için mod1=6 ve mod2=5 dir. ÖRNEK3={7,7,7,5,6,5,6,5,6,6,7,5} için mod yoktur.

Mod SINIF SINIF LİMİTLERİ SINIF SINIRLARI FREKANS (f) ALT ÜST ALT SS   SINIF SINIRLARI FREKANS (f) ALT ÜST ALT SS ÜST SS 1 12 22 11,5 22,5 5 2 23 33 33,5 3 34 44 44,5 7 4 45 55 55,5 29 56 66 66,5 6 67 77 77,5 8 78 88 88,5 11 89 99 99,5 Eğer veriler sınıflandırılmış ise bu durumda mod şu formülle hesaplanabilir Buradaki bs değeri modun yer aldığı sınıfın altsınıf sınırını(44,5), 1;mod sınıfı ile bir önceki sınıfın frekansları farkı(29-7=22), 2; mod sınıfı ile bir sonraki sınıfın frekansları farkı(29-12=17) ve c de sınıf aralığını(11) belirtmektedir.

Kaynaklar 1.M.,Akar, S.Şahinler, İstatistik, Ç.Ü.Ziraat Fakültesi ,Genel Yayın no:74,Adana,1997. 2. F.,İkiz, H.Püskülcü, Ş.Eren,İstatistiğe Giriş, EÜ Basımevi,İzmir,1996. 3. Ö.,Serper, Uygulamalı İstatistik, Ezgi Kitapevi, Bursa, 2000. 4. Y.,Özkan, Uygulamalı İstatistik I, Alfa Yayınları, İstranbul,1999. 5.N.,Çömlekçi,İstatistik,Bilim Teknik Yayınevi, Eskişehir,1984.