Kim korkar matematikten?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Geometrik yer geometrik yer geometrik yer.
Advertisements

KÜMELER BİRLEŞİM KESİŞİM FARK.
FONKSİYONLAR Hazırlayan:Ogün İçel.
KÜME DÜNYASINA GİDELİM
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Türevin Geometrik Yorumu Kim korkar matematikten?
BAĞINTI SAYISI VE ÇEŞİTLERİ Kim korkar matematikten?
TBF Genel Matematik II DERS – 8 : Doğrusal Eşitsizlikler
TÜREV UYGULAMALARI.
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
ÖĞRENCİNİN; ADI: SOYADI: ÖĞETMENİN;
BAĞINTI T ANIM: Boş olmayan A ve B kümeleri için, A×B nin her alt kümesine, Adan B ye bir bağıntı denir.A×B nin her alt kümesine de A dan A ya bir bağıntı.
MATEMATİK 6. SINIF KONU: KÜMELER.
TBF - Genel Matematik I DERS – 8 : Grafik Çizimi
1 CHAPTER.
Kesirler Kesirler kaça ayrılır?.
İŞLEM TANIM: A boş olmayan bir küme olmak üzere,A×A nın bir R alt kümesinden A ya tanımlanan her fonksiyona, işlem denir.İşlemi tanımlarken,’’
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
FONKSİYONLARIN GRAFİKLERİ
DOĞRU GRAFİKLERİ EĞİM.
KARTEZYEN KOORDİNAT SİSTEMİ
EŞİTSİZLİK GRAFİKLERİ
Ders : MATEMATİK Sınıf : 8.SINIF
FONKSİYONLAR f : A B.
İŞLEM ve MODÜLER ARİTMETİK.
DOĞRUNUN EĞİMİ İLE DENKLEMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Kartezyen Koordinat Sistemi
ÇEMBER.
100.Yıl Lisesi İbrahim KOCA
KENAN ZİBEK.
FONKSİYON TARİHİ FONKSİYON
DOĞRUSAL DENKLEM SİSTEMLERİNİN GRAFİK İLE ÇÖZÜMÜ
KARTEZYEN ÇARPIM Sıralı İkili İki Kümenin Kartezyen Çarpımı
DOĞRUSAL DENKLEMLER Tuba TIRAŞOĞLU
10-14 Şubat Fonksiyonların Grafiği
DOĞRUSAL EŞİTSİZLİK SİSTEMLERİ
Çizge Algoritmaları Ders 2.
KÜMELER.
DOĞRUSAL DENKLEMLERİN
KOORDİNAT SİSTEMİ.
KÜMELER ERDİNÇ BAŞAR.
ÇEMBER, DAİRE VE SİLİNDİR
İŞLEM VE MODÜLER ARİTMETİK.
BAĞINTI & FONKSİYONLAR.
KÜMELER.
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
Kim korkar matematikten?
TÜREV İ:K (2008). GİRİŞ: Türevin ne olduğunu anlatmaya başlamadan önce limit kavramını tekrar masaya yatıralım. TANIM: (İ:K ) y=f(x) A kümesinde tanımlı.
FONKSİYONLAR.
MERHABA ÇOCUKLAR, BUGÜNKÜ DERSİMİZ KÜMELER. ŞŞŞŞimdi gelecek olan hayvanları söyleyelim.
Sayısal Analiz 7. Hafta SAÜ YYurtaY.
Denklemeler içerdiği değişkenin sayısına ve kuvvetine göre sınıflandırılır. Aşağıdaki örneklere bakarsak; 2x+4=15I. Dereceden I Bilinmeyenli Denklem x.
ÇEMBERİN ELEMANLARI,YAYLAR VE ÇEMBERDE AÇILAR
çıkış ANA SAYFA Fonksiyonun tanımı Denk kümeler
Kümeler Küme, matematiksel anlamda tanımsız bir kavramdır. Bu kavram "nesneler topluluğu veya yığını" olarak yorumlanabilir. Bu tanımdaki "nesne" soyut.
A ve B boş olmayan iki küme olsun
KOORDİNAT SİSTEMİ.
Ders : MATEMATİK Sınıf : 8.SINIF
TBF Genel Matematik II DERS – 8 : Doğrusal Eşitsizlikler
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
Diziler.
Özel Çakabey Anadolu Lisesi
CEMBERDE ACILAR ADI:MEVLÜT CAN SOYADI: VURAL PROJE KONUSU:ÇEMBERDE AÇILAR SINIFI:7/E NO:565 DERS:MATEMATİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EŞİTSİZLİKLER ÖMER ASKERDEN UZMAN İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENCİNİN; ADI: SOYADI: ÖĞETMENİN; ADI: SOYADI:
Geometrik yer geometrik yer geometrik yer.
TBF Genel Matematik II DERS – 8 : Doğrusal Eşitsizlikler
Sunum transkripti:

Kim korkar matematikten? BAĞINTI Kim korkar matematikten? Bilmeyenler İ:K(2009)

Tanım: A ve B boştan farklı iki küme olsun. AxB kümesinin her alt kümesine A dan B’ye bir bağıntı denir. Örnek: A={İbrahim,Sultan} ve B={Deniz,Barış,Ayşe,Fatma} AxBb={(x,y)| y’, x’in çocuğu} Kuşkusuz benim adımın İbrahim ve eşimin adının Sultan kızımızın isminin de Deniz olduğunu biliyorsunuz  O halde bu bağıntıyı yazalım. b ={(İbrahim,Deniz),(Sultan,Deniz)} b ‘nın AxB nin bir alt kümesi olduğunu farkettiniz mi? Sizde iki küme seçip bunlar arasında bir ilişki kurup bağıntı olarak ifade ediniz?

Bir bağıntının grafiğini nasıl çizebiliriz? ‘Ya da bir bağıntının resmi bize nasıl yararlar sağlar?’ sorusuyla başlayalım isterseniz. Çeşitli örnekler verilebilir. Örneğin hemen hemen her gün borsanın iniş çıkışlarını gösteren bir takım çizgiler görmüşünüzdür. Bunlar ne ifade etmektedir? Ya da seçimde bir partinin aldığı oyları gösteren grafik gördüğümüzde hangi partinin kazanacağına dair bir fikre sahip oluyormuyuz? Neyse! Bir bağıntının çizimle gösterilimi bize daha somut bilgileri görsel olarak anlamamıza neden oluyormuş diyebilirmiyiz?

Gelin şimdi bir bağıntının grafiğinin ne olduğuna tekrar yakından bakalım. Tabii ki öncelikle bağıntının tanımını hatırlayalım. AxB nin her alt kümesine A dan B ya bir bağıntı denir demiştik. A kümesini yatay eksen B kümesinide dikey eksen olarak aldığımızda bu iki kümenin kartezyen çarpımının grafiğini incelemekle başlayaca-ğız . Önce A ve B sonlu ve sayılabilir iki küme olsun. Bir örnekle devam edelim.

A={1,2,3,4} ve B= {a,b} olsun AxB={(a,b)| aA ve bB} grafiğini çizmeye çalışalım. Öncelikle bu kümeyi liste halinde yazabilirmiyiz? O halde yazalım. AxB= {(1,a),(2,a),(3,a),(4,a),(1,b).(2,b),(3,b),(4,b)} A yı yatay B yi dikey eksen olarak alalım.

B b a A 1 2 3 4

A={İstanbul,Ankara,İzmir} diyelim. İstanbul,Ankara,İzmir şehirlerinden herbirinden bir diğerine seferler düzenlenmektedir. Bu durumu anlatan bağıntıyı ifade ederek grafiğini çiziniz. A={İstanbul,Ankara,İzmir} diyelim. AxAb={( (istanbul, Ankara), (istanbul, İzmir), (Ankara,İstanbul), (Ankara,İzmir), (İzmir,İstanbul),(İzmir,Ankara)} A İstanbul Ankara İzmir b A

Bir sinema salonunda 8 sıra ve her sırada 10’ar koltuk vardır. Sıraların her biri bir harf koltukların her biri ise birer sayı ile ifade edilecek biçimde bilet numaralarını gösteren bağıntıyi ifade ederek grafiğini çiziniz. sıra adı 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 A B C D E F G H koltuk no

Düzlemde her bir sayı ikilisine bir nokta herbir noktaya da bir sıralı ikli getirmeyi öğrendik. Şimdi bazı özel durumları sağlayan ikililerin grafiklerini inceliyelim. Örneğin IRxIRb={(x,y)| x=1 ve x,yIR} bağıntısının grafiğini nasıl gösterebiliriz? Dikkat edersek sıralı ikilinin birinci bileşeni hep sabit ve 1’e eşit. Ama ikinci bileşeni her sayı olabiliyor. Örneğin (1,2) (1,-2),(1,3) gibi sıralı ikililer bağıntımızın birer elemanı. Ancak (-1,0).(2,1) gibi ikililer bağıntımızın elemanı değil. NEDEN?

Şimdi grafiğimizi çizmeye çalışalım Şimdi grafiğimizi çizmeye çalışalım. Öncelikle birinci bileşeni 1 olan birkaç nokta işaretleyiniz. İkinci bileşene dikkat edersek her gerçek sayı olabiliyor yanlızca tamsayıları seçersek bağıntımızı tam olarak ifadebilirmiyiz? Örneğin (1,1/2) de bağıntımızın bir elemanı yada (1, ) de o zaman çizdiğimiz bu noktaları birleştiren doğru üzerindeki tüm noktalar bağıntımızı gerçekler. Hemen çizelim. x=1 doğrusu

Sizde şu bağıntının grafiğini çiziniz. b = {(x,y)| y= 2 x,yIR} y=2 doğrusu

b = {(x,y)| y≤ 2 x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz. y=2 doğrusu Ancak y lerimiz 2 den küçükte olabilirdi 

b = {(x,y)| -1 ≤ y≤ 2 x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz. Ancak y lerimiz 2 den küçük yada eşit ama -1 den de büyük ya da eşit ol-malı. O zaman y=-1 doğrusunu da çizelim. y=2 doğrusu y= -1 doğrusu

b={(x,y)| y=2.x ve x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz.

b={(x,y)| y=-x ve x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz.

b={(x,y)| y=x+1 ve x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz. Öncelikle bağıntıyı sağlayan birkaç nokta bulalım. x - -2 -1 0 1 2 3 +  y=x+1 - -1 0 1 2 3 4 +  Biraz çokça nokta bulduk ama olsun tüm amacımız bu konuyu iyice kavramanız x y (3,4) (2,3) (1,2) (0,1) (-1,0) (-2,-1)

b = {(x,y)| y≤ x x,yIR} bağıntısının grafiğini çiziniz. y=x doğrusu y değerleri aynı zamanda doğrunun üzerindeki x değerlerinden küçük olacağından