Gençliğin hali İ stanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Ö ğ retim Üyelerinin; yaptı ğ ı bir ara ş tırmaya göre ya ş arası gençlerin %30’u depresyona giriyor. Her 5 ergenden 1 tanesi bu dönemi bunalımlı ve sorunlu geçiriyor.
Başarının ön planda tutulduğu, toplumumuzda başarılı bireyler yetiştirmek için aileye düşen ilk görev aile ortamında çocuğun, sevgiyi yaşamasını, huzuru hissedebilmesini, sorunu olduğunda rahatça paylaşabilmesini sağlamaktır. Yapılan araştırmalar huzurlu ve mutlu bir aile ortamına sahip çocukların okulda daha başarılı olduklarını, mutsuz ve sorunlu çocukların ise huzursuzluk yaşanan aile ortamlarında yetiştiklerini ortaya koymaktadır.
Çocuğunuzun ders ve sınav başarısını etkileyen en önemli etkenlerden birisi aile ortamı ve tutumdur Aile ne kadar sağlıklı ve bilinçli ise çocukların başarı düzeyleri o kadar yükseliyor. Çocuğunuzun ders ve sınav başarısını etkileyen en önemli etkenlerden birisi aile ortamı ve tutumdur
Sınavın yaklaşmakta olduğunu sürekli çocuklarınıza hatırlatmayın.
Çocuğunuzun ilgi ve yeteneklerini tanımak önemlidir. Gencin yeteneğine ve potansiyeline göre nereye kadar gidebileceğini ve ne düzeyde başarılı olabileceğini iyi hesaplamak gerekir. Gençten başaramayacağı hedeflere ulaşma beklentisi içinde olmak onun başarısını arttırmaz düşürür, onu geliştirmez köstekler.
K İŞİ N İ N ZEKASI PARMAK İ Z İ KADAR E Ş S İ ZD İ R
Uygun Bir Ders Çalışma Ortamı Hazırlayın
Çalışma Odası çokfazla sıcak ya da soğuk olmamalı, iyi havalandırılmalı ve sessiz olmalıdır. Ders Çalışma ortamında poster,afiş ve resimler dikkatin dağılmasına, öğrencinin hayal dünyasına kaymasına neden olur. Eğer öğrencinin kendisine ait bir odası yoksa bile evinizin bir köşesini ders çalışma köşesi haline getirebilirsiniz.
Çalışma masasının, çalışma faaliyetleri dışında işler için kullanmasına izin vermeyin.( Yemek yemek, hayal kurmak, mektup yazmak vb. gibi ) Böylece öğrenci çalışma masasına oturduğunda çalışma masası ile ders çalışma arasında bir şartlı refleks oluşturmasını sağlayacaktır.
Ders çalışma esnasında müzik, televizyon ve vb. uyarıcıların kapalı olmasına özen gösterin. Ders ile ilgili tüm faaliyetlerin bir çalışma masasında yapmasını sağlayın. Yatakta, koltukta ya da divanda uzanarak çalışmak, dikkatin toplanmasını güçleştirecek, öğrencinin çalışmak için daha çok zaman yitirmesine neden olacaktır.
Bu dönemde çocuğumuzun aldığı gıdalara ve uyku saatine özen gösterilmeli, uyku ve beslenme ev içerisinde kurallara bağlanmalıdır.
" Bunu mutlaka başarmalısın. ” “Başarılı olacağını biliyoruz.” Bizi mahcup etme. Kazanman gerekir. Kazanacağını biliyoruz." şeklindeki yaklaşımlar, çok sık tekrarlanırsa, öğrenci kendini bir kuşatılmışlık altında hissedecek; mutlaka başarmak zorunda olduğuna inanmaya başlayacaktır. Bu arada ‘Ya başaramazsam ?" düşünceleri devreye girebilecektir.
ANLAŞILDIĞINI HİSSEDEN GENÇ YAŞADIĞI ZORLUKLARI AİLESİ İLE PAYLAŞACAK, SORUMLULUKLARINI YERİNE GETİRME KONUSUNDA DAHA İSTEKLİ OLACAKTIR.
Sınavlar sadece birer fırsattır. Bu fırsatların bir şekilde telafisi vardır. Aile, öğrenciye sınavın bir ölüm-kalım meselesi olmadığını, yararlanılması gereken bir fırsat olduğunu, bu fırsat kaçırılsa bile hayatta başka fırsatların onu beklediğini, bir kapı kapanırsa başka bir kapının açılacağını, bu sınavı kazanmanın hayatta başarılı ve mutlu olmak için tek yol olmadığını anlatın.
Anne-Baba olarak Sınavı kazanamaması durumunda yaşayacaklarını bir CEZA olarak göstermeyin. “ Eğer sınavı kazanamazsan …..
Acaba sınavı kazanabilecek mi ? Sınav öncesinde öğrencinizi kaygılandıran, telaşlandırıcı tavır ve davranışlardan kaçının. Sizin kaygılı olmanız onlarında kaygı düzeyini arttıracaktır. O nedenle öncelikle kendi kaygı düzeyinizi azaltmaya çalışın. Kazanamazsa rezil oluruz…
Bir insan kendisine cesaret verildiğini hissettiğinde, olanaksız şeylere bile katlanabilir ve inanılmaz güçlükleri yenebilir.
21