POSSESSIVE PRONOUNS.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Do you know who I am? Kim olduğumu biliyor musun?.
Advertisements

FORM 3 USE OF THE PRESENT CONTINUOUS TENSE • a)Bu tense ile temel olarak içinde bulunduğumuz anda yapmakta olduğumuz eylemleri anlatırız. Zamanı.
Everyday objects ● Possession
A GAP YEAR PLAN Bir ara / boş YIL PLANI
HAVE GOT HAS GOT (SAHİP OLMAK).
RELATIVE CLAUSES YASEMİN TURAN ( B ) ELT 1.
SIMPLE PRESENT TENSE.
Yabancı Dil- II Bölüm - 5.
Yabancı Dil - II Bölüm - 1.
Sıfat Cümleleri Which, whose, where
THE SİMPLE PRESENT TESNSE
Hazırlayan: Tayfun Yavaşca
RELATIVE CLAUSES WHOSE WHOM WHERE WHEN DEFINING RELATIVE CLAUSES
Click to add title in here
REVISION Olasılık- yetenek: can Ricalarda: can, could, may I
UNIT FIFTEEN Health and Sports
SÜMEYYE KARABOYUN İÖP-1
Yabancı Dil- II Bölüm - 3.
ADVERBS TAG QUESTIONS EXERCISES
THE SIMPLE FUTURE TENSE
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
SORU CÜMLESİ (?) (QUESTIONS)
SIMPLE PRESENT TENSE ZAMAN İFADELERİ (Tıme Expressıons)
 THE 2. The, evrende tek olan ve dolayısıyla belirli olan şeylerle kullanılır: 1. The, daha önce sözü edilen ya da karşı tarafça zaten bilinen kişi.
Tercihlerimizi Prefer yapısını kullanarak ifade ederiz.
Birthday party. birthday party new year's party new year's party New Year's Party.
HAVE GOT/HAS GOT AFFIRMATIVE NEGATIVE QUESTION FORMS
21/02/2016 A Place In My Heart Nana Mouskouri « Istanbul « (A Different Adaptation)
 The water is cold.  Everything became clear.
Expressing Daily Routines
PERSONAL PRONOUNS (Şahıs Zamirleri)
PRESENT CONTINUOUS © 2016 ingilizcebankasi.com.
Can / could ©2016 ingilizcebankasi.com.
Near future (be going to)
Present Perfect Tense. Present Perfect şu fikri vurgular: Şu andan önce meydana gelmiş veya gelmemiş bir şeyi anlatırken kesin zamanın önemli olmadığı.
First Conditional Sentences. LOOK AT THE EXAMPLES If the weather is fine, we’ll play tenis If I have enough money, I’ll buy the car If it rains, we’ll.
SO THAT IN ORDER THAT IN ORDER TO IN CASE. So that In order that cümle Özne + fiil + nesne Sentence Subject + Verb + Object So that: için in order that:
Have Get Make Let  Bizim yapmadığımız ama yaptırdığımız işler.  Her bir “causative” bu işlevi farklı anlamlarla taşır.
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Relative Clauses Who Which that.
SIMPLE PRESENT TENSE.
Simple Present Tense Simple Present Tense (Basit Geniş Zaman)
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
YDI101 YABANCI DIL 1 HAFTA 1. We use subject pronouns when the pronoun is the subject of the sentence. When the subject appears the second time, we don’t.
IF CLAUSE TYPE 2 Conditionals.
David’s father has worked as a policeman ……………… he was 25. since for since.
TURKISH 1 (UHF1271) İŞARET ZAMİRLERİ DEMONSTRATIVE PRONOUNS
Can I walk there? Is it far?
Would you like a different color?
You should be pround of her.
MY HOME Hello guys now tell you the house I'm living in.
YDL 181/ 183 YABANCI DİL I 4. HAFTA KBUZEM Karabük Üniversitesi
I’m sorry Michael but I have to go now.My friends are waiting for me.
Welcome to our competition.
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
Future: I will/shall & I am going to. Structure: Subject+will/shall+verb(base form)+object.
tomorrow soon next week / year in five minutes/ in two hours later today I'll go to the market tomorrow. Don’t worry. He will be here soon. There.
ADJECTIVES. Adjectives (sıfatlar): isimleri niteleyen, özelliklerini belirten kelimelerdir. Sıfatlar, ismin rengini, büyüklüğünü, yaşını, miktarını, kalitesini.
Pronouns. Zamirler, nesnelerin ve kavramların gerçek adları yerine geçici olarak kullanılan kelimelerdir. Zamirlerin anlamları yoktur. Bir zamir tek başına.
HEALTH.
CONDITIONALS TYPE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PRESENT CONTINUOUS. Present continuous (am/is/are + V-ing) I am (=’m) playing football today. He She It is (=’s) We You They are (=’re)
İNGİLİZCE START Örnek Ders Anlatımı Farklı Konulardan
AS AS NOT AS AS COMPARISONS.
CONDITIONALS TYPE
İNGİLİZCE THE FUTURE TENSE ( BE GOING TO ). Be going to gelecek zamanda olan bazı olayları ifade etmek için kullandığımız bir yapıdır. İNGİLİZCE THE FUTURE.
SHOULD EXPLANATION   *Should öğüt ya da tavsiye bildirmektedir. Bir kişiye öğütte bulunurken kullanılmaktadır. Yapılmasının iyi olmayacağını söyleyebilmek.
12:10 06:20 NURİ ERBAK SECONDARY SCHOOL
Sunum transkripti:

POSSESSIVE PRONOUNS

Possesive Pronouns İyelik zamirleri, cümlede iyelik sıfatı ile beraber kullanılan ismin yerine geçer. En dikkat çekici özelliği cümlede hem sıfatın hem de ismin kaldırılıp “ iyelik zamirinin ” yazılmasıdır.Cümle içerisinde zamir olarak kullanılsa da aitlik, sahiplik, anlamı verir. Yani Türkçe'deki '' benimki, seninki, onunki, bizimki, sizinki, onlarınki '' anlamını katar.Cümlenin başında ya da sonunda yer alabilir. Örnek / Example :  This is my car. ( Bu, benim arabam. )             This is mine.  ( Bu, benimkidir. ) This is your bike. ( Bu, senin bisikletin. )         This is yours. ( Bu, seninkidir. ) This bag isn’t her bag.                                    This isn't hers. ( Bu, onunki değildir. ) ( Bu çanta onun çantası değil. )

PERSON (kişiler) SUBJECT PRONOUNS (özne zamirleri) OBJECT PRONOUNS (nesne zamirleri) POSSESSIVE ADJECTIVES (aitlik sıfatları) POSSESSIVE PRONOUNS (aitlik zamirleri) 1st singular I me my mine 2nd singular you your yours 3rd (male) he him his 3rd (female) she her hers 3rd (neutral) it its 1st plural we us our ours 2nd plural 3rd plural they them their theirs

That house is mine. (Şu ev benimki.) I think these gloves are yours. (sanırım bu eldivenler seninkiler.) This suitcase is his. (Bu valiz onunki.) That bag is hers. (Şu çanta onunki.) This leash is its. (Bu tasma onunki.) That house is ours. (Şu ev bizimki.) Is this car yours? (bu araba seninki mi?) I don’t like our house but I like theirs. (Bizim evimizi pek sevmiyorum ama onlarınkini seviyorum. )

Possesive prononuns ve Possesive adjectives arasındaki farkı tekrar hatırlayalım. This is Jane’s book. This is her book. (possessive adjective her) This book is Jane’s. This book is hers.(possessive pronoun hers)

I love Jane. (Ben Jane’i seviyorum.) (I = subject pronoun) Jane loves me. (Jane beni seviyor.) (me = object pronoun) Mrs. Wayne is my mother. (Bayan Wayne benim annemdir.) (my = possessive adjective) That table is mine. (Şu masa benimki.)

A: Is that my pen? (Şu benim kalemim mi?) B: No, I think it is mine. (Hayır, sanırım o benimki.) I know him, but I can’t remember his name. (Onu tanıyorum ama onun ismini hatırlayamıyorum.)

I quite like our house but yours is nicer. (Bizim evimizi oldukça severim ama sizinki daha güzel.) This car isn’t mine. My parents lend it to me sometimes but it is theirs. (Bu araba benimki değil. Benim ebeveynlerim bazen onu bana verir ama o (araba) onlarındır.)

Fill in the blanks with possessive pronouns. He knows my address but I don’t know …….. She knows my address but I don’t know ……. I know your address but you don’t know ……. You know my address but I don’t know ……… We know your address but you don’t know ……. They know his address but he doesn’t know ……

Fill in the blanks with possessive adjectives and pronouns 1. That house belongs to me. That’s ……. house. That house is ……… 2. This car belongs to Marry. That’s ……. car. That car is …….. 3. This garden belongs to my friends. This is ……. garden. This garden is …….. 4. Those footprints belong to you. Those are ……… footprints. Those footprints are …….. 5. That piano belongs to my brother. That is …….. piano. That piano is …….

Rewrite these sentences using subject and object pronouns 1. Zehra and I are in the same class. I like Zehra a lot. ……………………………………………………………… 2. Tom is the best student. Everybody asks Tom for help. ……………………………………………………………. 3. Our course is quite hard. Some people won’t finish the course. ………………………………………………………….. 4. My grandfather comes to stay with my aunt every Christmas and my aunt goes to stay with my grandfather for New Year.

Complete the sentences with my, your, his, her, its, our, their Jenny is doing ……. homework. Do you live with ……. parents? We love …… new house. The children are with …….. grandparents. I like ……. new job. Amsterdam is famous for ……. canals. He is looking for …… shoes. She is in ….. bedroom. Are you and your sister enjoying …… English class? They haven’t got ……… umbrellas.

Choose the right word. It is their/theirs problem, not our/ours. This is a nice camera. Is it your/yours? That is not my/mine umbrella. My/mine is black. Whose books are these?Your/yours or my/mine? Catherine is going out with her/hers friends. My/mine room is bigger than her/hers. They have two children, but I don’t know their/theirs names. Can we use your/ yours washing machine? Our/ours isn’t working.