20. Ulusal Pazarlama Kongresi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Parametrik Hipotez Testleri
İŞ AHLAKI VE SOSYAL SORUMLULUK
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

20. Ulusal Pazarlama Kongresi Pazarlamanın Sosyal Yönü: Sosyal Pazarlama ÇALIŞANLARIN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ALGILARININ, DÖRT TEMEL KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK BOYUTUNA GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: SİVAS BELEDİYESİ’NDE BİR UYGULAMA Öğr.Gör. Uğur UĞUR Prof.Dr. Murat SAYILI Cumhuriyet Üniversitesi Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yıldızeli M.Y.O. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Kavramı SUNUM İÇERİĞİ Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Kavramı Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Boyutları Ekonomik sorumluluklar Yasal Sorumluluklar Ahlaki (Etik) Sorumluluklar Gönüllü (Hayırseverlik) Sorumluluklar Araştırmanın Amacı Araştırmanın Hipotezleri Araştırmanın Kapsamı Araştırmanın Yöntemi Araştırmanın Analizi ve Bulguları Kurumsal Sosyal Sorumluluk Piramidi Karşılaştırması Sonuç ve Tartışma   Uğur,Sayılı Uğur, Saygılı

Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Kavramı İnsanların çevreye ve topluma karşı sorumlulukları olduğu gibi, işletmelerin de bu tarz sorumlulukları vardır. Hatta işletmeler için bunlardan çok daha fazlası söz konusudur. İşletmeler sadece çevreye ve topluma değil tüketicilere, çalışanlara, devlete, rakiplerine ve daha pek çok yere ve kişiye karşı sorumludurlar. Tarihsel seyri içerisinde sosyal sorumluluğun salt devlet tarafından yerine getirilmesi gereken bir görev olduğu düşüncesinden, kâr amacı güden kuruluşların ve sivil toplumun da yükümlülükleri bulunan bir alan olduğu düşüncesine geçilmiştir. Bugün kurumlardan sosyal sorumluluklarını yerine getirmeleri beklenmekte ve bu beklentileri ne ölçüde karşıladıkları toplum tarafından sorgulanmaktadır. Tüketiciler için artık sadece bir ürünün/hizmetin maddi değeri ve kalitesi onu satın almak için yeterli değildir. Satın aldıkları ürünün arkasındaki kuruluşun toplum için ne yaptığına bakmaktadırlar . Uğur,Sayılı

Avrupa Birliği (AB) 2011 bildirisinde KSS hakkında “KSS, işletmelerin toplum üzerindeki etkileri bakımından yerine getirmeleri gereken sorumluluklardır. Yürürlükteki mevzuata ve toplu sözleşmelere saygı göstermek, bu sorumluluğu yerine getirmenin bir önkoşuludur. İşletmeler kurumsal sosyal sorumluluğunu layıkıyla yerine getirebilmek için paydaşlarıyla işbirliği yaparak toplumsal, çevresel ve etik konuların yanı sıra insan hakları ve tüketiciyle ilgili hususları da işletme faaliyetlerine ve temel stratejilerine dâhil etmelidirler” ifadesi yer almaktadır. Uğur,Sayılı

Türkiye Kurumsal Sosyal Sorumluluk Derneği’ne göre, KSS, sadece özel sektörün uluslararası pazarlarda daha rekabetçi olabilmesi, çalışanların iş süreçlerine daha etkin katılması, çevrenin korunması, sivil toplum-özel sektör işbirliklerinin gelişmesi için yararlı değil aynı zamanda sürdürülebilir kalkınmanın gerçekleşmesi ve toplumsal alanda başarıya ulaşabilmek için önemli bir unsurdur. Uğur,Sayılı

KSS, işletmenin ekonomik ve yasal koşullara, iş ahlakına, örgüt içi ve dışı kişi ve grupların beklentilerine uygun bir çalışma stratejisi gütmesi demektir. Doğal çevreyi koruma; müşterilerine kaliteli ve güvenli ürünler sunma; çalışanların temel hak ve özgürlüklerine saygı gösterme, faaliyetlerine ilişkin doğru bilgi sunma ve toplumun refah seviyesine katkıda bulunacak eğitim, sağlık ve sanat etkinliklerini destekleme gibi konular bu kavram kapsamında değerlendirilmektedir Uğur,Sayılı

Peki KSS Ne İşe Yarar? KSS, şirketlerin sosyal paydaşları ile etkileşime geçmesini sağlayarak yeni iş imkânları yaratır, şirketlerin marka değerini arttırır, şirketlerin uzun dönemli karlılığını arttırır, uluslararası yatırımcıların ilgisini çeker, Türk özel sektörünün küresel alandaki rekabet gücünün arttırır, AB üyelik sürecinde özel sektörün yapması gereken çalışmalara hazırlıkların yapılmasına daha uygun bir ortam hazırlar. Bunlara ek olarak kurumsal sosyal sorumluluğun faydaları; iyi niyeti geliştirmek, müşteri sadakatini artırmak, bağlantılı kurumlar için fayda sağlamak, çalışan sadakatini artırmak, perakende satışlarını artırmak, paydaş ilişkileri kurmak, itibarı oluşturmak ve geliştirmek, rekabet avantajı oluşturmak, şeklinde sıralanabilmektedir. Uğur,Sayılı

Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Boyutları KSS alanında birçok yaklaşım söz konusudur. Konuyla ilgili temel alınan başlıca yaklaşımlar; Carroll’un Sosyal Sorumluluk Modeli, Frederick’in Kurumsal Sosyal Sorumluluk Modeli, Davis’in Sosyal Sorumluluk Modeli, Wartick ve Cochran Sosyal Sorumluluk Modeli ve Wood’un Sosyal Performans Modeli’dir. Bu çalışmada tüketicilerin kurumsal sosyal sorumluluk algıları, Carroll’un Sosyal Sorumluluk Modeli’ndeki dört temel kurumsal sosyal sorumluluk boyutuna göre incelenmiştir. Uğur,Sayılı

Carroll, kurumsal sosyal sorumluluğu dört boyutta incelemiştir Carroll, kurumsal sosyal sorumluluğu dört boyutta incelemiştir. Bu boyutlar: Ekonomik, yasal, ahlaki ve gönüllü sorumluluklardır. . Carroll, bu dört boyuttan oluşan sosyal sorumluluk piramidini geliştirmiştir: Uğur,Sayılı

Ekonomik sorumluluklar: Tüm işletmelerin ilk düzeydeki sorumluluğu olarak, tüketicilerin ihtiyaç duydukları ve istedikleri mal ve hizmetleri üretmesi ve ürettiklerini karlı bir şekilde satmasıdır. Carroll’a göre işletmelerin ekonomik sorumlulukları, her hissenin kazancını maksimize edecek biçimde çalışmaları, mümkün olduğunca yüksek karı gerçekleştirmeye kendilerini adamaları, rekabetçi konumlarını korumaları, yüksek düzeyde organizasyonel etkinliği sürdürmeleri ve karlılıkta sürekliliği sağlamalarıdır. Yasal Sorumluluklar: İşletmelerin ekonomik faaliyetlerini sürdürürken belli bir yasal çerçeveyi de göz önünde bulundurmaları önem taşımaktadır. Yasal çerçeve aynı zamanda işletmeler için ahlaki ilkelerin bir boyutunu oluşturmaktadır. İşletmenin ekonomik faaliyetlerini sürdürürken uyması gereken ilkeler ve değerler yasa koyucular tarafından belirlenmiştir. Uğur,Sayılı

Ahlaki (Etik) Sorumluluklar: İşletmelerin ekonomik ve yasal sorumlulukları yerine getirmelerinin yanı sıra etik sorumlulukları da yerine getirmeleri beklentisi vardır. Etik sorumluluklar kanunlarca belirlenmemiş ancak sosyal bireyler tarafından benimsenmiş hem pozitif hem de negatif anlamda, hem yapılması beklenen olumlu hem de uzak durulması beklenen olumsuz her tür aktivite, çalışma, politika ve davranışları kapsar. Etik kurumsal sosyal sorumluluk, kurumların amaçlarını ve bu amaçlarına ulaşmak için seçtikleri yol ve yöntemleri toplumun siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel refahına zarar vermeden gerçekleştirip gerçekleştirmediklerini ele almaktadır. Gönüllü (Hayırseverlik) Sorumluluklar: Kurumun tamamen gönüllü olarak kabul ettiği, hayırseverce katkılar, işsizlerin etkin bir şekilde eğitimi ve günlük bakım merkezleri sağlanması gibi yükümlülüklerdir. Diğer bir ifadeyle, kurumun sadece gönüllü ve isteğe bağlı olarak toplum yararına olacak hayırsever uygulamalarını kapsamaktadır. Bu uygulamalar doğrudan ya da dolaylı olabilir. Kurumlar, toplumsal bir soruna çözüm olacak ya da dikkat çekecek uygulamalarla toplum refahına katkı sağlamaya çalışabilir. Uğur,Sayılı

Çalışanların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılarının, Dört Temel Kurumsal Sosyal Sorumluluk Boyutuna Göre Değerlendirilmesi Araştırmanın Amacı Araştırmanın amacı, örneklem kapsamında Sivas Belediyesi çalışanlarının kurumsal sosyal sorumluluk ile ilgili algı ve düşüncelerinin dört temel kurumsal sosyal sorumluluk boyutu olan ekonomik (gerekli), yasal (gerekli), etik (beklenen) ve hayırseverlik (arzu edilen) sorumluluklar anlamında; “demografik değişkenlere göre değişim gösterip göstermediği” ve Carroll’un kurumsal sosyal sorumluluk piramidinde söz konusu dört boyuta atfedilmiş olan “gereklilik, beklenti ve arzu edilme derecelerinin belirtilenden farklılık gösterip göstermediği” araştırılmıştır. Uğur,Sayılı

Araştırmanın Hipotezleri Ana Hipotez; H1: “Etik sorumluluklar gerekli görülür” olarak belirlenmiştir. Alt Hipotezler; H2: “Cinsiyet değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında anlamlı farklılık vardır”. H3: “Yaş değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. H4: “Eğitim değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. H5: “Çalışma süresi değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. H6: “Kadro durumu değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. H7: “Gelir durumu değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Uğur,Sayılı

Araştırmanın Kapsamı Araştırmanın anakütlesi, Sivas Belediyesi ana binası ve bağlı kurumlar olan zabıta müdürlüğü, itfaiye müdürlüğü, su kanalizasyon işleri müdürlüğü, sosyal hizmetler müdürlüğü binalarında çalışan işçi, memur ve yöneticilerden oluşan personeldir. Personelin bir kısmı sürekli dışarıda ve gezici olarak çalıştığından örneklem, söz konusu binalardaki personelden kolayda rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Uğur,Sayılı

Araştırmanın Yöntemi Araştırmada verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Anket sorularının hazırlanmasında öncelikle kurumsal sosyal sorumluluk ve pazarlama alanlarında literatür taranarak bu alanda yapılmış olan araştırmalardan ve anket çalışmalarından (Carroll, 1979; Lantos, 2001; Torlak, 2007; Demir vd, 2008; Akgül, 2010; Yılmaz, 2007; Top ve Öner, 2008) yararlanılmıştır. Anketin birinci kısmında demografik özellikler ve çalışma şekli ile ilgili 6 soruya yer verilmiştir. İkinci kısımda kurumsal sosyal sorumluluk ile ilgili gereklilik, beklenti ve arzu edilme derecelerini ölçen, cevaplayıcının 1’den (olumsuz), 10’a (olumlu) kadar derecelendirme yapması istenen 50 adet soru bulunmaktadır. Araştırmada ölçümün hassasiyetini artırmak amacıyla 10’lu ölçek kullanılmıştır. Uğur,Sayılı

Ölçekte ilgili sorulardan 14’ü hayırseverlik, 12’si etik, 13’ü yasal ve 11’i ekonomik sorumluluklarla ilgili dereceleme sorularıdır. Puanlama ise, algıların, 1’den (olumsuzdan) 10’a (olumluya) doğru gidildikçe beklenmez’den gerekir’e doğru değiştiği düşüncesinden hareketle, 1-2-3-4 aralığı “beklenmez”, 5-6 aralığı “arzu edilir”, 7-8 aralığı “beklenir” ve 9-10 aralığı “gerekir” şeklinde belirlenmiştir. Uğur,Sayılı

Araştırmanın Analizi ve Bulguları Araştırmanın ana kütlesi 755 çalışandan oluşmaktadır ve seçilen örneklem (278), %5 hata payı ve %95 güven düzeyinde ana kütleyi temsil yeteneğine sahiptir. Hazırlanan 300 anketten 278 adet geri dönüş olmuştur, geri dönüş oranı %92’dir. Kullanılan 50 maddelik kurumsal sosyal sorumluluk ölçeğinin güvenilirlik katsayısı (Cronbach Alpha ) 0.967 olarak hesaplanmıştır. Böylelikle araştırmanın oldukça güvenilir olduğu söylenebilir. Uğur,Sayılı

Demografik Bulgular Cinsiyet, Eğitim, Yaş Katılımcıların çoğunluğunun (%69.4) erkek olduğu, kadın çalışanların çok düşük olduğu (%30.6) görülmektedir. Eğitim durumuna göre dağılımda ise katılımcıların yaklaşık %37’sinin ilk ve ortaöğretim mezunu olduğu, çoğunluğunun (%63) yükseköğretim mezunu olduğu görülmektedir. Yaş unsuru incelendiğinde, katılımcıların büyük çoğunluğunun orta yaş (68.7) grubuna dahil olduğu görülmektedir. Uğur,Sayılı

Kadro Durumu Katılımcıların çoğunluğunun (%67.3) memur olduğu, %28.7’sinin işçi ve %4’ünün ise yönetici olduğu görülmektedir. Çalışma yılı olarak 11-15 yıl arası çalışanlar (%13.3) dışında kalan grupların birbirlerine yakın (yaklaşık %28) olduğu görülmektedir. Gelir durumu göz önünde bulundurulduğunda katılımcıların yaklaşık (%81) ‘inin gelirinin 1001-3000 TL arasında olduğu görülmektedir. Uğur,Sayılı

Hipotez Analizi ve Bulgular Araştırmanın ana hipotezi: H1: “Etik sorumluluklar gerekli görülür” Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faktörleri Ortalamaları N Minimum Maximum Mean Std. Deviation Hayırseverlik 278 3.29 10.00 8.2076 1.43337 Etik 3.50 8.8408 1.15616 Yasal 2.69 8.7681 1.34330 Ekonomik 1.73 8.5222 1.41441 Toplam 3.58 8.5745 1.22513 Valid N (listwise) Carroll’un kurumsal sosyal sorumluluk piramidinde yer alan dört sorumluluk faktörünün de ortalama dağılımları ölçekte 7-8 aralığında yani “beklenir” olarak ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla H1 hipotezi reddedilmiştir. Uğur,Sayılı

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Piramidi Karşılaştırması Elde edilen sonuçlara göre örneklem çerçevesinde geliştirilen kurumsal sosyal sorumluluk piramidi aşağıdaki gibi gösterilebilir: Carroll’un kurumsal sosyal Örnekleme ait kurumsal sosyal sorumluluk piramidi sorumluluk piramidi Uğur,Sayılı

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faktörleri Ortalamaları Buna karşılık 8.5 üzeri dikkate alınarak yapılan ölçümde, hayırseverlikte 3 kişinin (%12.5), etik sorumluluklarda 21 kişinin (%87,), yasal sorumluluklarda 21 kişinin (%87), ekonomik sorumluluklarda 14 kişinin (%58.3) “beklenir” aralığından “gerekli” aralığına kaydığı belirlenmiştir. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faktörleri Ortalamaları Uğur,Sayılı

8.5 puan üzeri dikkate alınması durumunda, katılımcıların beklentisinin 9-10 aralığı olan “gerekir” yönündedir. Dolayısıyla her bir faktör için katılımcıların tercihlerinin “beklenir” olduğu fakat “gereklidir” yönünde bir eğilimlerinden söz edilebilir. Uğur,Sayılı

Alt Hipotezlerin Analizi: Araştırma verilerinin analizi için uygulanacak testin belirlenmesinde Kolmogorov-Smirnov Z Testi uygulanmıştır. Test sonucu, hayırseverlik 0.004, etik 0.000, yasal 0.000, ekonomik 0.000 ve toplam 0.000 bulunmuştur. Dolayısıyla p<0.05 olduğundan araştırmada non-parametrik test uygulanması gerektiği belirlenmiştir. Alt hipotezlerin sınanmasında iki değişkenli faktörlerde non-parametrik testlerden Kruskal Wallis Testi, çok değişkenli faktörler arası ilişkinin ölçümünde non-parametrik test olan Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Uğur,Sayılı

H2: “Cinsiyet değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında anlamlı farklılık vardır”. Yapılan test sonucunda her bir faktör için p>0.05 olduğundan alt hipotez 2 reddedilmiştir. Dört temel kurumsal sosyal sorumluluk boyutuna göre çalışanların algılarında cinsiyete göre bir farklılaşma görülmemektedir. Uğur,Sayılı

H3: “Yaş değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Yapılan test sonucunda, faktörlerin hepsinde p>0.05 bulunduğundan alt hipotez 3 reddedilmiştir. Çalışanların kurumsal sosyal sorumluluk algılamalarında yaşa göre bir farklılaşma görülmemektedir. Uğur,Sayılı

H4: “Eğitim değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Eğitim Durumuna Göre Gruplar Arası Farklılıkların Anlamlılık Sonuçları (Mann-Whitney U) Grup-1 Grup-2 Hayırseverlik Etik Yasal Ekonomik Toplam İlköğretim Lise 0.00 0.02 Önlisans 0.01 Lisans Lisansüstü 0.04 0.54 0.76 0.71 0.26 0.85 0.89 0.79 0.24 0.44 0.80 0.91 0.82 0.09 0.55 0.48 0.60 0.11 0.17 0.50 0.40 0.52 0.15 0.43 0.99 0.94 0.68 Yapılan test sonucunda, 3 faktörde p<0.05 bulunduğundan hipotez kabul edilmiş ve gruplar arası farklılıkların anlamlılığını belirlemek üzere Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Bu verilere göre özellikle ilköğretim mezunlarının kurumsal sosyal sorumluluk beklentilerinin diğer eğitim düzeylerine göre daha düşük kaldığı söylenebilir. Uğur,Sayılı

H5: “Çalışma süresi değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Çalışma Yılına Göre Gruplar Arası Farklılıkların Anlamlılık Sonuçları (Mann-Whitnery U) Grup-1 Grup-2 Hayırseverlik Etik Yasal Ekonomik Toplam 1-5 Yıl 6-10 Yıl 0.48 0.19 0.06 0.03 0.14 11-15 Yıl 0.02 0.01 16+ Yıl 0.15 0.30 0.09 0.05 0.04 0.34 0.59 0.39 0.98 0.57 0.89 1.00 0.17 Yapılan test sonucunda, iki faktörde p<0.05 çıktığından hipotez kabul edilmiş ve gruplar arası farklılıklar incelenmiştir. Özellikle 11-15 yıl arası iş deneyimi olanların kurumsal sosyal sorumluluk beklentilerinin diğer grupları göre daha yüksek olduğu görülmektedir. 1-5 yıl arası deneyimi olanların ekonomik sorumluluklar boyutunda beklentilerinin diğer gruplara göre daha düşük olduğu görülmektedir. Uğur,Sayılı

H6: “Kadro durumu değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Kadro Durumuna Göre Gruplar Arası Farklılıkların Anlamlılık Sonuçları (Mann-Whitnery U) Grup-1 Grup-2 Hayırsevelik Etik Yasal Ekonomik Toplam Yönetici Memur 0.10 0.02 0.01 0.43 0.09 İşçi 0.13 0.03 0.44 0.18 0.69 0.78 0.81 0.45 0.94 Yapılan test sonucunda, bir faktörde p<0.05 çıktığından hipotez kabul edilmiş ve gruplar arası farklılıklar incelenmiştir. Etik ve yasal sorumluluklar boyutunda yöneticilerin beklenti seviyesinin diğer çalışanlardan daha yüksek olduğu görülmektedir. Uğur,Sayılı

H7: “Gelir durumu değişkenine göre dört temel kurumsal sosyal sorumluluk faktörü algılamalarında farklılık vardır”. Gelir Durumuna Göre Gruplar Arası Farklılıkların Anlamlılık Sonuçları (Mann-Whitnery U) Grup-1 Grup-2 Hayırseverlik Etik Yasal Ekonomik Toplam 1000 TL ve az 1001-2000 TL 0.85 0.31 0.69 0.87 0.91 2001-3000 TL 0.56 0.94 0.30 0.49 3001-4000 TL 0.64 0.13 0.25 0.68 0.45 4001-5000 TL 0.52 0.20 0.46 0.92 0.14 0.04 0.15 0.11 0.37 0.36 0.17 0.66 0.41 0.58 0.57 0.05 0.01 0.02 0.86 0.23 0.81 0.39 0.27 0.74 0.83 0.60 Yapılan test sonucunda, bir faktörde p<0.05 çıktığından hipotez kabul edilmiş ve gruplar arası farklılıklar incelenmiştir. Geliri 2001-3000 TL arasında olan katılımcıların etik ve yasal sorumluluklar bağlamında beklentilerinin diğer gelir gruplarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Uğur,Sayılı

Korelasyon Tablosu Tablo 10. Faktörler Arası Korelasyon İlişkisi Grup İstatistik Etik Yasal Ekonomik Hayırseverlik rho 0.77 0.78 0.69 1.00 0.88 0.73 0.74 Yapılan korelasyon testi sonucunda, faktörler arasında anlamlı ve olumlu yönde bir ilişki olduğu söylenebilir. Herhangi bir kurumsal sosyal sorumluluk faktörüne karşı beklenti artarken diğer faktörler için de arttığını söylemek mümkündür. Uğur,Sayılı

SONUÇ VE TARTIŞMA Yapılan analizler sonucunda dört kurumsal sosyal sorumluluk boyutunda da çalışanların algıları “beklenir” şeklinde belirlenmiştir. Bununla birlikte tüm sorumluluklarda “gereklidir”e dönük bir eğilimin olduğu ortaya çıkmıştır. Böylece kısmen de olsa ana hipotezin kabul edilebileceği düşünülmektedir. Bu durum araştırmanın temel varsayımı olan “artan bilinç ve farkındalık sonucu, beklenti yönündeki etik sorumlulukların artık gerekli görülmeye başladığı” önermesini desteklemektedir. Dolayısıyla kurum ve kuruluşlar faaliyetlerini yürütürken sosyal sorumluluklar boyutunda halkın giderek daha çok önem verdiği hatta gerekli gördüğü uygulamalara ağırlık vermelidirler. Uğur,Sayılı

Bununla birlikte kurumsal sosyal sorumluluk piramidinde “gerekli” olarak görülen ekonomik ve yasal sorumlulukların, araştırma kapsamında “beklenir” olarak belirlenmesi düşündürücü bir durum olup; söz konusu sorumluluklar anlamında beklentinin düşük olması, tartışılması gereken bir konu olarak değerlendirilmektedir. Araştırma sonucunda, insanların düşüncelerinde artık kurum ve kuruluşların, sosyal sorumluluklarını yerine getirmede zorunlu oldukları yönünde bir eğilim olduğu ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca artan eğitim seviyesi ve yoğun teknoloji kullanımı, insanlarda bilinç ve farkındalık artışına neden olmakta, bu da sosyal sorumluluk beklentilerinin daha da artmasına neden olmaktadır. Uğur,Sayılı

Dolayısıyla uzun dönemde hayatta kalmaya, kar etmeye ve gelişmeye çalışan kuruluşlar, söz konusu sosyal sorumluluklarını yerine getirme boyutunda toplum çıkarlarını ve artan bu beklenti düzeyini göz önünde bulundurup, tüm faaliyetlerini bu yönde organize etmelidirler. Bu bağlamda, iç müşteri olarak da adlandırılan ve kurum için önemli bir karar faktörü olan çalışanların, kurumların sosyal sorumluluklarını yerine getirme boyutunda algılamaları ve kurumlardan beklentilerinin seviyesini ortaya koyması noktasında araştırma sonuçlarının önemli olduğu düşünülmektedir. Uğur,Sayılı

Araştırma Sivas Belediyesi’nde uygulanmış olup, sonuçları diğer kurum ve kuruluşların çalışanlarına genellenemez. Araştırma, sosyal sorumluluk alanları ile ilgili gelecekte yapılabilecek; coğrafi konum, kültür-alt kültür, inançlar, siyasi görüşler gibi unsurlara göre algı ve beklentilerin seviyelerinin ölçülmesi gibi araştırmalara fikir vermesi bakımından önemlidir. Uğur,Sayılı

TEŞEKKÜRLER