ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
Advertisements

VOP VELİ ORYANTASYON PROGRAMI Eylül 2012
Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
KADINA YÖNELİK ŞİDDETE Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
ÇOCUK İHMALİ.
ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ÇOCUK İHMALİ ve İSTİSMARI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
AKRAN ZORBALIĞI.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ÇOCUK İSTİSMARINI ÖNLEME
ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI
ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
AİLE İÇİ ŞİDDET ve ÇOCUK İSTİSMARI
ŞİDDET NEDİR???.
SOSYAL HİZMET UZMANLARI DERNEĞİ
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
Cinsel Kimlik & İhmal ve İstismar
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÇOCUKLARIN İHMALİ ve İSTİSMARI
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
ŞİDDETİ TANIMA MEB HİZMET-İÇİ EĞİTİM 2007.
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ANA BABA VE ERGENLİK.
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ÇOCUK İSTİSMARI. RİSK FAKTÖRLERİ Cinsiyet K/E= 1.5-3/1Gelişmiş ülkelerde K/E= %57/43 Bizde Yaş Yaşla birlikte artar (0-3 yaşta %10, 4-7 yaşta %28.4, 8-11.
AKRAN ZORBALIĞI.
HACI MEHMET AKKOÇ ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
SALDIRIYA KARŞI DESTEK BİRİMİ
Çocuk İhmal ve İstismarı
Sunum transkripti:

ÇOCUK İHMAL ve İSTİSMARI K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Tanım Sağlığını, Fiziksel gelişimini, Psiko-sosyal gelişimini Çocuk istismarı, 0-18 yaş grubundaki çocuğun; Sağlığını, Fiziksel gelişimini, Psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkileyen her türlü harekete maruz kalmasıdır. Toplumsal yaklaşımlar da istismar olarak kabul edilebilir.çocuk hakları sözleşmesine göre 18 yaş çocuk tanımı.zara verici,kaza dışı ve önlenebilir davranışlar K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

İstismar tipleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik istismar İhmal K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Fiziksel istismar Çocuğun kaza dışı sebeple bir yetişkin tarafından yaralanması ve örselenmesidir Bir tokattan başlayarak çeşitli aletlerin kullanılmasına kadar devam edebilir En yaygın rastlanılan ve belirlenmesi en kolay olan istismar tipidir K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Uygulama Şekilleri “6 yaşındaki kız çocuğu, annesi tarafından acil servise götürülerek kanepeden düştüğü söyleniyor. Yapılan muayenesinde kafa darbesi ile beraber vücudunda çok sayıda morluk tespit ediliyor. Ancak annenin de gözünde geçmekte olan bir morluk fark eden doktor tarafından yapılan sorgulamada annenin eşinden sıklıkla dayak yediği ve çocuğu da annenin dövdüğü belirleniyor.” K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Fiziksel İstismar Sonunda Çocuklarda Yaşanan Ruhsal Sorunlar; Tekrarlayıcı, rahatsız edici düşünceler, çaresizlik Evde yalnız kalmaktan korkma, Olayla ilgili kabuslar, İstismara uğrayan çocuk hayvanlara ve diğer çocuklara şiddet uygulamaktan kendini alamaz ve kendi kendisine de zarar verebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

İntikam duyguları. İntihar düşünceleri ve girişimleri, İçe kapanma, depresif belirtiler, Aileden uzaklaşma, evden kaçma, İntikam duyguları. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Aile içi şiddet davranışlarına şahit olan ve maruz kalan çocuk problem çözme yeteneğinden yoksundur ve fiziksel şiddeti problem çözme yolu olarak benimser. İleride fiziksel şiddet uygulayan bir eş ve ebeveyn olabilmektedir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Fiziksel istismar Londra’daki King’s College ve ABD’deki Boston Üniversitesi bilim adamları yaptıkları araştırmada, mutlu evlerde büyüyen çocukların zeka gelişiminin daha iyi olduğunu tespit etti. Toplumsal yaklaşımlar da istismar olarak kabul edilebilir.çocuk hakları sözleşmesine göre 18 yaş çocuk tanımı.zara verici,kaza dışı ve önlenebilir davranışlar K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Cinsel istismar Kişilerin başkaları tarafından cinsel olarak kötüye kullanılmaları, suistimal edilmeleri, istemedikleri halde başkalarının cinsel yönelimlerine hedef olmaları durumunu ifade eder. Her cinsiyetten, her sosyal tabakadan ve meslek grubundan kişiler cinsel istismara uğrayabilmektedirler, ancak genel olarak kadınların ve çocukların cinsel istismara daha çok maruz kaldıkları söylenebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Cinsel istismar İstismara maruz kalan çocuklarda kız erkek oranı da %3’tür yani erkek ve kız mağdurların arasında büyük fark bulunmamaktadır. İstismarcıların %96’sı erkek, İstismarcıların %80’i de çocuğun tanıdığı birisidir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Cinsel İstismar Sonunda Çocuklarda Yaşanan Ruhsal Sorunlar; Tekrarlayıcı, rahatsız edici düşünceler, Uykuya dalma güçlüğü, Olayla ilgili kabuslar, Öfke patlamaları ve saldırganlık, Konsantrasyon güçlüğü, Suçluluk ve utanç duyma, İçe kapanma, depresif belirtiler, Aileden uzaklaşma, evden kaçma, K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Cinsel İstismar Sonunda Çocuklarda Yaşanan Ruhsal Sorunlar; Olayı anımsatan nesnelere karşı yoğun psikolojik sıkıntı, Olayı anımsatan kişiler, görüntüler ve yerlerden kaçınma, Korku reaksiyonu, Yaşına uygun olmayan cinsel davranışlar, Cinsel davranışlarda artma, mastürbasyon vb. gözlenebilir. Okuldan kaçma, okul ve disiplin problemleri, başarıda düşüş. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Duygusal İstismar Çocuğun gereksinim duyduğu ilgi, sevgi ve bakımdan yoksun bırakılarak psikolojik hasara uğratılmasıdır Tanımlanması en zor ancak en sık rastlanılan istismar türüdür K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Duygusal İstismar “Tansu 8 yaşında ablası Yağmur 11 yaşında iki kız kardeş. Tansu dışa dönük, girişken ve isteklerini rahatça ifade edebilen bir yapıya sahip. Yağmur ise içe kapanık,utangaç ve kendini ifade edemeyen bir yapıda. Anne ve babası Yağmur’u bu durumundan dolayı sürekli kardeşi ile kıyaslayarak eleştiriyorlar.” Çocuklar arasındaki mizaç farkı, ayrımın sebebi olabilir. Bu durumda bile çocuk ayrımı yapmak duygusal istismardır. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Duygusal İstismar Aşağılama, yalnız bırakma, ayırma, Korkutma, yıldırma, tehdit etme, suça yöneltme, Önemsememe, küçük düşürme, alaylı konuşma, Lakap takma, aşırı baskı ve otorite kurma Duygusal bakımdan gereksinimlerin karşılanmaması, Sık eleştirme, yaşının üstünde sorumluluklar bekleme, Kardeşler arasında ayrım yapma, değer vermeme, Tanımlanması en zor ancak en sık rastlanan istismar türüdür.Psikolojik gelişimin duraklamasına neden olacak sözel istismarı veya aşırı emirleri kapsayan,çocuğun kimliğini zedeleyen ve bozuk davranışları ortaya çıkaran tavırları içerir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Duygusal İstismar “5 yıldır evli olan bir çiftin Üç yaşında çocukları var. Karı- koca sık sık aralarında yüksek sesle tartışıyor. Bir gün böyle bir tartışmanın ardından çift, çocuklarını evde uzun süre bulamıyorlar. Uzun bir aramadan sonra çocuğu balkonun bir kenarında yere oturmuş elleriyle kulaklarını tıkamış halde buluyorlar.” K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Anne ve babaların çocuğun yanında yarattığı gerginlik ve tartışma ortamı çocuğun ruhsal sağlığını etkiler boyuta ulaşıyorsa bu durum da duygusal istismar olarak değerlendirilebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Belirtileri Dünyaya karşı belli bir ilgisizlik Depresif ve pasif davranış Kendine güvensizlik Korku Küçük yaşlardaki davranışlara dönüş Duygusal istismar/psikolojik örselenme tek başına var olduğu gibi sıklıkla fiziksel ve cinsel istismarla birlikte de bulunabilir. Fiziksel ve cinsel istismarın somut hasarları ortadan kalktıktan sonra bile duygusal istismar devam edebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Duygusal istismar tek başına var olduğu gibi sıklıkla fiziksel ve cinsel istismarla birlikte de bulunabilir. Fiziksel ve cinsel istismarın somut hasarları ortadan kalktıktan sonra bile duygusal istismar devam edebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Ekonomik İstismar Çocuğa bakmakla yükümlü kişinin çocuğu maddi gelir kaynağı olarak görüp çocuktan maddi kazanç elde etme isteğidir. “O. 10 yaşına bir erkek çocuğu. Bir dizide kısa bir rol alıyor. Bunun üzerine ailesi tarafından yapılan girişimlerde bunu reklam filmleri ve yine bir başka dizideki rol takip ediyor. Aile bu durumun devamlılığını sağlamak için bazı ajanslarla ve menajerlik hizmeti veren kişilerle temasa geçiyor fakat maddi talepleri daha fazla karşılayamıyor ve bir süre sonra O.’nun kısa süren şöhret hayatı bitiyor.” Çocuğun gelişimini engelleyici, haklarını ihlal edici işlerde ya da düşük ücretli iş gücü olarak çalışması veya çalıştırılmasıdır. Bazen ebeveynler kendi şöhret, popülerlik duygularını ve çok para kazanma dürtülerini tatmin etmek için çocuklarını kullanabilirler. “S.15 yaşında.Yazları kendi isteği ile turistik bir yöredeki otelde çalışıyor.Bu sayede hem yabancı dilini geliştiriyor hem de yıl içinde okul masraflarının büyük bir kısmını karşılayacak kadar para kazanıyor.” Bunun yanında çocuğun kendi isteğiyle,gücünü aşmayacak,onu temel hak ve ihtiyaçlarından alıkoymayacak şekilde çalışması da ekonomik istismar olarak kabul edilebilir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

İhmal Çocuğa bakmakla yükümlü kişinin bu yükümlülüğünü yerine getirmemesi. Fiziksel ve duygusal olmak üzere iki ana grupta incelenmektedir. İhmal pasif bir olgudur. İhmal genel olarak toplumdaki sosyal,ekonomik ve kültürel koşullarla ilişkili olsa da toplumun her kesiminde değişik şekillerde görülebilir. Fiziksel ihmal bulgularını saptamak mümkün iken,duygusal ihmale ait bulguların saptanması oldukça güçtür. “ pasif çocuk istismarı” K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

İhmal Çocuk Suçluluğu üzerine yapılan araştırmalar sonucunda da ailesi tarafından ihmal edilen çocukların suça yönelme olasılıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Toplumsal yaklaşımlar da istismar olarak kabul edilebilir.çocuk hakları sözleşmesine göre 18 yaş çocuk tanımı.zara verici,kaza dışı ve önlenebilir davranışlar K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Çocuk İstismarı Konusundaki Gerçekler Çocuklar istismar hakkında yalan söylemezler. Bu konuda hikayeler uyduranlara çok nadir rastlanır. Cinsel istismara her sosyo-ekonomik grupta rastlanmaktadır. Çocukların görünüşü ya da davranışı istismara neden olamaz. Anlamını dahi bilmedikleri olayları kışkırtmaktan dolayı suçlanamazlar K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Çocuk İstismarı Konusundaki Gerçekler İstismarcının tercih ettiği yer genelde çocuğun tanıdığı, bildiği yerlerdir. Okul ve okul çevresi, ev ve okul arasındaki yol, bir arkadaş ya da akrabanın evidir. Kadın istismarcı sayısı erkeklere oranla daha azdır. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Çocuk İstismarı Konusundaki Gerçekler Çocuğun rahat ve gevşek olduğu zamanlar, oyun zamanları, banyo zamanı ya da yatma saati istismarcının tercih ettiği zamandır. Olguların %80-95’inde istismarcı, çocuğun tanıdığı, normal görünümlü biridir. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Hangi Çocuklar Risk Altındalar Yoksul ailelerin çocukları mı? Eğitimsiz ailelerin çocukları mı? Yoksa sizin çocuğunuz mu? K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

HER VATANDAŞ ÇOCUĞA KARŞI İŞLENMEKTE OLAN İSTİSMAR SUÇUNU BİLDİRMEKLE YÜKÜMLÜDÜR. T.C.K. MADDE 278 K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

T.C.K. MADDE 278 Suçu bildirmeme Madde 278 - (1) İşlenmekte olan bir suçu yetkili makamlara bildirmeyen kişi, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

ÇOCUK İSTİSMARININ ÖNLENMESİ İÇİN ANNE-BABAYA ÖNERİLER Çocuklar için olumlu ve erişilebilir nitelikte örnek alınabilecek kişiler olun. Çocuğunuzla aranızdaki iletişimin her zaman kuvvetli olmasını sağlayın. Çocuğa mahremiyet duygusunu öğretin(kız- erkek ayrımı yapmaksızın). Çocuğunuzla her gün, okulda dışarda, sokakta olanlarla ilgili sohbet edin. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

Çocuklarınızın okul ve oyun arkadaşlarını mutlaka tanıyın. Kendini tehlikede hissettiği zaman nasıl ve kimlerden yardım alabileceğini öğretin. Çocuklarınızın okul ve oyun arkadaşlarını mutlaka tanıyın. Evinizin ve okulun çevresini mutlaka iyi tanıyın. Eğer riskli bölgelerse önlemler alın. Çocuğunuzun kendini ve duygularını ifade edebilmesi için ona her zaman fırsat verin. Çocuğunuza hayır demeyi öğretin. K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015

TEŞEKKÜRLER K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYG. 2015