A İ LE E Ğİ T İ M İ Çankaya RAM Krize Müdahale Ekibi Madde Ba ğ ımlılı ğ ı Çalı ş ma Grubu ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Advertisements

Dinleyin Çocuklarınızın neler yaptığını, arkadaşlarının kimler olduğunu ve ilgilerinin neler olduğunu bilmek için düzenli olarak aile görüşmeleri yapın.
Ecstasy.
KÖTÜ ALIŞKANLIKLAR bilgidagi.com.
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
MADDE BAĞIMLILIĞI BAĞIMLILIK:Bir maddenin belirgin bir etkiyi elde etmek için alınması sürecinde ortaya çıkan bedensel,ruhsal ya da sosyal sorunlara rağmen.
SİGARA, ALKOL, MADDE KULLANIMI
Anne Babalar İçin Madde Bağımlılığı Eğitimi
Öğretmenler İçin Madde Bağımlılığı Eğitimi
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
Hak ve özgürlüklerin kullanımını engelleyen ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
İnsanlar neden sigara içer?
Önemli Sorunlardan Biri Devamsızlık 1.Madde.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
MADDE BAĞIMLILIĞI ve ZARARLARI KOCAELİ HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE BAĞIMLILIĞI VE ÖNLEME YOLLARI
MADDE BAĞIMLILIĞI Nihat HASPOLAT
“Öfke”.
ÇOCUKLARIMIZ VE SINAV. SINAV KAYGISI Daha önce öğrenilen bilgi Başarısızlık korkusu Sınav anı SINAV KAYGISI.
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Alkolsüz Bir Hayat İçin» adlı (Metin: Uğur Evcin, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır. Sunudaki.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
MADDE BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
MADDE BAĞIMLILIĞI BAĞIMLILIK YAPAN MADDELER RİSK YARATAN FAKTÖRLER
BAĞIMLILIK AİLE EĞİTİMİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve MADDE BAĞIMLILIĞI
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
Günün konusu Bağımlılık Bağımlılığın gelişimi 1.
MADDE BAĞIMLILIĞI.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve BAĞIMLILIK YARATN MADDELER
Hazırlayan Ş ule Nur ÇAKIR Psikolojik danı ş man ve rehber ö ğ retmen.
MADDE BAĞIMLILIĞINA HAYIR!!!! HAZIRLAYAN:REHBERLİK SERVİSİ.
MADDE BAĞIMLILIĞI ŞEHİT RAMAZAN OKUR ORTAOKULU Rehberlik Servisi.
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
KİRAZ ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Gümüşhane Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğü -2005
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve MADDE BAĞIMLILIĞI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
HACI AHMET AKINCI ANADOLU LİSESİ
BAĞIMLILIK YAPICI MADDELER VE ETKİLERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
MADDE BAĞIMLILIĞI Önleyici ve Müdahale Edici Yaklaşımlar
Sunum transkripti:

A İ LE E Ğİ T İ M İ Çankaya RAM Krize Müdahale Ekibi Madde Ba ğ ımlılı ğ ı Çalı ş ma Grubu ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

MADDE BAĞIMLILIĞI; Herhangi bir maddenin tedavi amaçlı olmaksızın, fizyolojik bir gereksinime yanıt vermeden, giderek artan miktarda kullanılmasıdır. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Maddeyi kullanmak için güçlü bir istek,  Maddeyi kullanma davranı ş ını denetlemede güçlük,  Yoksunluk belirtileri (Kronik madde kullanımını azalttıktan veya kestikten sonra mide bulantısı, huzursuzluk, uykusuzluk, konsantrasyon problemleri, terleme, titreme, kaygı gibi belirtiler ya ş amak.),  Tolerans geli ş imi (Aynı etkiye ula ş mak için daha fazla madde kullanmaya ihtiyaç duymak.),  Maddeyi elde etmek, kullanmak ve belirtilerini gizlemek için a ş ırı zaman ve çaba harcama,  Madde kullanımı sosyal, ruhsal, fiziksel sorunlara yol açsa da maddeyi almaya devam etme, Bu belirtilerin 3 tanesinin olması ki ş iye ba ğ ımlı demek için yeterlidir. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Sigara  Esrar  Eroin  Kokain  Kafein  Alkol  Uçucu maddeler  Ecstasy  Morfin  Akineton vb.bazı ilaçlar  Bazı mantarlar  LSD ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Bedende ve ki ş ilikte yıkıma yol açan güçlü bir zehirdir, hızla kana karı ş ır.  Dikkat ve konsantrasyon sorunları, algı ve muhakemede bozulma, reflekslerin zayıflaması gibi i ş levsel bozukluklara;  Bunaltı, uyku ve yeme bozuklukları, bunama, depresyon, psikotik bozukluklar gibi psikiyatrik tablolara,  Kanser, zatürree, tüberküloz, cinsel bozukluklar gibi fizyolojik rahatsızlıklara neden olur. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Genetik yatkınlı ğ ı olanlar için (ailede alkol alanların varlı ğ ı) ilk alkol alı ş bile hızla ba ğ ımlı ğ a götürebilir.  Ya ş am stresleriyle ya da sorunlarla kar ş ıla ş tı ğ ında rahatlamak için alkole ba ş vuran ki ş i, sonrasında bunu alı ş kanlık haline getirir ve hızla ba ğ ımlılık geli ş ir.  Alkol almaksızın çalı ş amıyor veya ili ş kilerini sürdüremiyorsa, mutlu ya da keyifli olamıyorsa ba ğ ımlılık a ş amasına gelinmi ş demektir.  Ba ğ ımlılık a ş amasında alkolden de keyif alınmaz, sadece içmek için içilir.  Sabahları alkol almak alkolizm için tek kriter de ğ ildir, ki ş i alkolsüz bir ş ey yapamaz hale gelmi ş se ba ğ ımlıdır. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Eczanelerde ye ş il ve kırmızı reçete ile satılan ilaçlardır. (Diazem, Nervium, Xanax, Tranxilene, Ativan, Rivotril, Akineton ve Rohypnol gibi...)  Rahatlama ve gev ş emeye, kötüye kullanımda ba ğ ımlılı ğ a yol açarlar.  Alkol ile alındıklarında etkileri daha da artar.  Yoksunluk tablolarında gerginlik, rahatlayamama, titreme, uykusuzluk, sinirlilik, bulantı gibi etkiler görülür; hayatı tehdit edici olabilir.  Enerji içeceği ve sınavlarda dikkati yoğunlaştırdığı iddia edilen haplar da tehlike yaratmaktadır. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

R İ SK FAKTÖRLER İ NELERD İ R? KORUYUCU FAKTÖRLER NELERD İ R? ÇOCU Ğ UNUZUN MADDE KULANMAYA BA Ş LAMASINI ÖNLEMEK İ Ç İ N NELER YAPAB İ L İ RS İ N İ Z? ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Ruhsal sorunları ya da ba ğ ımlılı ğ ı olan ebeveynin bulundu ğ u kaotik aileler,  Tutarsız, a ş ırı kontrolcü ya da a ş ırı ilgisiz aile tutumları,  Ailede ş iddet içeren davranı ş ların olması,  Ebeveynlerin madde kullanıyor olmaları  Çocu ğ un madde kullanımına ho ş görü gösterilmesi  Ebeveynlerin çocu ğ un hayatının dı ş ında olmaları  Ailede gerekli disiplinin veya otoritenin kurulamamı ş olması  Parçalanmı ş aileler  Aile içi ileti ş im eksikli ğ i ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Merak  Okul ba ş arısında dü ş ü ş,  Bir arkada ş grubuna girebilme, “hayır” diyebilme, sorunlarla ba ş a çıkabilme gibi sosyal becerilerin zayıf olması,  15 ya ş ından önce uyu ş turucu madde denemi ş olmak  Dü ş ük kendine güven  Depresyon, gerginlik  Sorunların üstesinden gelememe  Travmatik tecrübeler  Madde kullanımı ile ilgili olumlu dü ş üncelere sahip olma  Erken ya ş taki agresif davranı ş lar.  Kendini ispat çabası  Farklı olma iste ğ i ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Ba ş kalarını rahatsız etmek, canını yakmak, zor kullanarak istediklerini elde etmek gibi davranı ş lar sergileyen ki ş ilerle arkada ş lık etmek  Arkada ş ların madde kullanmaları  Arkada ş ların madde kullanımına dair olumlu dü ş ünceleri  Kendini madde kullanan arkada ş lara benzetme, onları taklit etme ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Olumsuz, güvensiz ve disiplinsiz okul ortamı.  Bilinçsiz ve özensiz televizyon yayınları  Göç ve i ş sizli ğ in yüksek olması  Bireyselli ğ in ve yalnızlık duygusunun yo ğ un ya ş anması  Uyu ş turucu maddenin kolay eri ş ilebilir olması ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

ÇOCU Ğ UNUZUN MADDE KULLANMAYA BA Ş LAMASINI ÖNLEMEK İ Ç İ N NELER YAPAB İ L İ RS İ N İ Z? ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Model olun  Zararlı maddeleri tanıtın  Hem kendi ba ş ına hem de bir ba ş kasının verece ğ i ilacı almamasını ö ğ retin  Seçenek sunun, sonucunu anlatın, tercih yapma hakkını kendisine bırakın  Sa ğ lıklı beslenme alı ş kanlı ğ ı kazandırın  Kendi sa ğ lık ve öz bakımına ili ş kin eylemlerini övün. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Asi olma  Çabuk öfkelenme  Endi ş eli hal  Kendine dönüklük  Çabuk heyecanlanma  Ruh halinde sürekli ini ş -çıkı ş lar  İ lgi alanları ve zevklerin hızla de ğ i ş mesi  Arayı ş içinde olma  Dı ş görünü ş ün önem kazanması  Özerk olma çabası  Ailenin geri plana dü ş üp arkada ş ların ön plana geçmesi  Bir gruba ait olma gayreti  Cinselli ğ in farkına varma ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Ergenlik dönemi özelliklerini iyi tanıyın, madde ba ğ ımlılı ğ ı için dönemin riskli oldu ğ unu ancak her ergenin madde kullanmayaca ğ ını bilin.  Çocu ğ unuzun arkada ş larını ve ebeveynlerini tanıyın, onları evinizde a ğ ırlayın, arkada ş lıklar kurun. Aileleri ile onların çocuklarından bekledikleri davranı ş lar üstüne konu ş un.  Çocu ğ unuzun bulundu ğ u yer konusunda bilgi sahibi olun. E ğ er çocu ğ unuz ‘bir arkada ş ının evinde’ ise bu arkada ş ı ve ailesini tanıdı ğ ınızdan emin olun. E ğ er sinemaya gittiyse hangi sinemaya gitti ğ ini bilin.  Kurallarınızda tutarlı olun. Alkol ve madde konusundaki kesin tavrınızı takının. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Davranı ş larındaki ani de ğ i ş imlere kar ş ı duyarlı olun.  Sorunlarının farkında olun  Sorunlarını çözmek için farklı yollar oldu ğ unu ö ğ retin  Madde ve onun etkileri konusunda korkularınıza dayalı de ğ il, gerçeklere dayalı bilgilerle konu ş un.  Ba ğ ımlılı ğ ın ömür boyu süren bir hastalık oldu ğ unu anlatın  “Hayır” demeyi ö ğ retmeye devam edin. Arkada ş baskısına kar ş ı nasıl tepki verilece ğ ini ö ğ retin ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Çocu ğ unuzun sorumluluklarını onun adına yüklenmeyin.  Ortak deneyim ve fikir birli ğ i ya ş adı ğ ınız alanları ke ş fedin.  Spor ve di ğ er sosyal faaliyetlere yönlendirin. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

“Belki kullanabilirim” “ Korku ve merak” “Bir kereden bir şey olmaz” “Ben bağımlı olmam” “İstersem bırakırım” “Bu meret bırakılmaz ki!” “Bırakmak zorundayım” “Artık bırakacağım” “ Bıraktım, bir daha başlamam” “Bir daha asla” BAĞIMLILIK NASIL GELİŞİR? ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

YANLI Ş DO Ğ RU  Yalnız iradesiz ki ş iler ba ğ ımlı olur.  Ba ğ ımlılıktan kurtulmak mümkün de ğ ildir.  “Bir kere denemekten bir ş ey olmaz”  “Ben ba ğ ımlı olmam”  Esrar ba ğ ımlılık yapmaz.  Ba ğ ımlılı ğ ın irade ile ilgisi yoktur. Kimse “ben ba ğ ımlı olaca ğ ım” diye yola çıkmaz.  Ba ğ ımlılık tam olarak iyile ş mez ama düzelir. Ba ğ ımlılık, ömür boyu süren bir hastalık olarak kabul edilmelidir.  Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla ba ğ ımlı olunur.Ba ğ ımlılı ğ ın ilk adımı, bir kere kullanmaktır.  Herkes ba ğ ımlı olabilir.  Kimyasal ya da do ğ al; uyarıcı ya da uyu ş turucu her madde ba ğ ımlılık yapar. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 İ çerken yakalarsanız zarar vermeyin, sadece elindekini alın.  Evde sigara içemeyece ğ ini bildirin.  E ğ er siz içiyorsanız siz de bırakın. Dedi ğ imi yap, yaptı ğ ımı yapma asla i ş e yaramaz.  Sigara ile ilgili ev içi kurallara siz de uyun.  Çocu ğ unuzda nasihat dilini kullanmadan düzenli olarak sigaranın etkileri hakkında konu ş un.  UNUTMAYIN! Bir defalık konu ş ma i ş e yaramaz, kararlı ve tutarlı olun. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Genç, geli ş imini sürdürdü ğ ü için alkol alımı yeti ş kine göre daha olumsuz etkiler yapmaktadır.  Az miktarda alkol için.  Her kutlama, e ğ lence ya da tatilde içmeyin.  Stresli ya da keyifli oldu ğ unuz her durumda alkol almayın.  İ çkinizi ona aldırtmayın ya da getirtmeyin. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Alkol almasını onaylamayın ama izin vermek durumunda kaldı ğ ınız zaman bulundu ğ u ortam ve arkada ş lar hakkında bilgi edinin.  Çok alkol kullanan arkada ş larla birlikte olmaması konusunda a ğ ırlı ğ ınızı koyun.  Evde bir kutlama yapıyorsanız bol yiyecek ve içecek bulundurun. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Madde kullanımını kontrol etmekte güçlük çekme,  Giderek, kullanılan maddenin dozunun artırma,  Zarar vermesine ra ğ men madde kullanmaya devam etme,  Aile, i ş ve çevre ili ş kilerinde bozulma,  Ba ş arısız bırakma giri ş imleri,  Bıraktı ğ ı zaman ruhsal ya da fiziksel yoksunluk belirtilerinin ortaya çıkması (huzursuzluk, uykusuzluk vb) gözlenebilir. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Hafif uykululuk, halsizlik, yorgunluk, dikkat eksikli ğ i..  Bulantı, kusma, terleme, gözlerde kanlanma..  Kas ve eklem a ğ rıları, kramplar..  Ciltte renk de ğ i ş iklikleri, i ğ ne izleri..  Sık sık fiziksel rahatsızlıklar geçirme..  Yeme alı ş kanlı ğ ının bozulması (az ya da çok yeme)..  Uyku düzeninin aileden farklı saatlere ta ş ınması..  Gürültüye hassaslık, a ş ırı uyuma veya gözbebeklerinin iyice küçülmü ş olması önemli bir veri olabilir. A ş ırı doz halinde ise gözbebekleri geni ş ler. Tatlı yeme iste ğ i esrarın, sürekli su içme iste ğ i ise amfetaminlerin habercisi olabilir. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Giysilerde ve nefeste maddenin kokusu..  El, yüz ve giysilerde boya ve lekeler..  Duman veya kimyasal kokuları saklamak için tütsü, oda deodorantı veya parfüm kullanımı..  Alkol, sigara kokusunu gizlemek için yeni gargara veya naneli ş eker kullanımı..  Pipo ve sarma ka ğ ıt gibi madde teçhizatına dair kanıtlar..  Saç spreyi, oje, tipeks (daksil ), ka ğ ıt torba ve bezler gibi solunacak ürün kanıtları.  Geni ş lemi ş göz bebekleri veya kanlı gözleri gizlemek için göz damlası ş i ş eleri..  Kendisine olan özeninin azalması..  Sık sık veya uygunsuz zamanlarda güne ş gözlükleri takmak, uzun kollu giysiler giymek, ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Huzursuzluk, sıkıntı hissi, depresyon..  Öfke patlamaları, asabiyet, ta ş kın davranı ş lar veya genel tutum de ğ i ş ikli ğ i.  Bazen ne ş eli, sakin, bazen öfkeli olma..  Dikkati yo ğ unla ş tırmada güçlük..  Sözel ileti ş iminde farklıla ş ma (arkada ş larıyla konu ş urken saklı, kodlu bir dil kullanma ya da tutarsız konu ş ma, uygunsuz sözler söyleme).. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Sorumluluklarından aksamalar (okul, i ş arkada ş ya ş amında bozukluklar)  Odasında yalnız kalmayı tercih etme..  Sahip olduklarıyla veya aktiviteleriyle ilgili artan bir gizlilik..  Evde daha az vakit geçirme..  Aile ile ili ş kilerin azalması veya bozulması.. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Çevre ve arkada ş ların eski önemlerini yitirmesi..  Var olan arkada ş veya aileden uzakla ş ma ya da yeni bir arkada ş grubuna girme..  Okula devamı azalmaya, ba ş arısında dü ş me..  Okuldaki arkada ş grubu de ğ i ş ebilir.  Ş üpheli yeni arkada ş lar.. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Daha fazla para harcama..  Okul ödevlerinde olumsuz de ğ i ş iklikler, notların dü ş mesi.  Yasa dı ş ı davranı ş larda bulunma (hırsızlık, evden kaçma, gasp vb.)  Uygunsuz para harcama ve borç almada artı ş..  Para cüzdanınızdan düzenli olarak para çalınması..  Arkada ş larını, dinledi ğ i müzi ğ i, giydi ğ i ti ş örtleri, taktı ğ ı takıları bir, bir inceleyin. Hatta belli bir yerin kibritini, hesap pusulasını görürseniz bir gün siz de oraya gidin. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Rahatça madde kullanabilmek için tuvalete, bodruma veya yalnız kalınabilecek yerlere sık sık gitmek gibi gizemli veya ş üpheli davranı ş larda bulunmak,  En kesin yöntem kan ve idrar testleridir. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

TEPK İ SÖYLEM Kabullenmeme, inkar“Yok, benim çocu ğ um asla yapmaz” Kendini ve e ş ini suçlama“Bu çocuk senin yüzünden böyle oldu”, “Sen ş ımarttın”, “Ben iyi anne/baba olamadım.” Hayal kırıklı ğ ı, çaresizlik“Ben onu bunun için mi yeti ş tirdim?”, “Her ş ey bitti artık” Öfke duyma“Benim böyle evladım olamaz” Çocu ğ u suçlayan ve a ş a ğ ılayan tarzda konu ş ma “Senden ne köy olur ne kasaba”, “Serseri mi oldun ba ş ımıza?” Uç kararlar alma e ğ ilimi“Artık bu okula gitmek yok” ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

MERAK ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

 Kendinizi hazır hissetmeden konu ş mayın ( Ön yargılarınızdan kurtulun,uygun iletişim becerilerini hatırlayın,bilgilerinizi güncelleyin v.b. ).  Ön yargılarınızın farkında olun.  Etiketlemekten kaçının  Herkesin hata yapabilece ğ ini, önemli olanın bunu fark etmek ve telafi etmek oldu ğ unu söyleyin.  Onu sevdi ğ inizi ve daima yanında olaca ğ ınızı vurgulayın.  Amacınızın ona destek olmak oldu ğ unu belirtin.  Yardım ya da danı ş manlık alması için ikna edin. ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

Ankara Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi AMATEM Klini ğ i A.Ü.Tıp Fakültesi Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara Barosu Gelincik Kadın ve Çocuk Merkezi Çankaya RAM ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ

TE Ş EKKÜRLER ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ