Aristo ve Francis Bacon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Kuramsal Fizikte Yöntem
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
MANTIK Mantığın Konusu.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
Mekanikçi Bakış ve Belirlenimcilik
BİYOLOJİ BİLMİNE GİRİŞ VE BİLİMSEL YÖNTEM BASAMAKLARI
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
MSGSÜ Felsefe Bölümü 30 Nisan 2013 Cemsinan Deliduman
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
MSGSÜ Felsefe Bölümü 2 Mart 2011 Cemsinan Deliduman.
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
İslam’da Bilginin Kaynakları
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR

IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
YİRMİNCİ YÜZYILDA MATEMATİĞİ SARSAN TEMEL DÜŞÜNCELER – KAOS KURAMI.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Pozitivizm A. Comte.
Kurgusal Tarih Tasarımları
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Sokrates Öncesi(Presokratik) Yunan Felsefesi
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Kurgusal Tarih Tasarımları
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

Aristo ve Francis Bacon MSGSÜ Felsefe Bölümü 23 Şubat 2011 Cemsinan Deliduman

Bütün deneyimlerin ilk ilkeleri Aristo‘ya göre bilim Bütün deneyimlerin ilk ilkeleri Fiziğin ilk ilkeleri Gerekli tanımlar Evrensel gerçekler Gözlem Silojizm Deneyim

Büyük Söyleşi Gözlemde doğanın duyulara sunduğu olgular dikkatli bir şekilde izlenir ve kayda geçirilir. Aristo, çok iyi bir gözlem gücüne sahipti ve bu güçle iç içe geçmiş bir şekilde evrensel kurgular yapmaya fazla düşkündü. Sınırlı, kolayca üstesinden gelinebilecek problemler yerine, sık sık çok büyük sorularla uğraşır ve bunlara çözümler önerirdi. Zor, ama anlamlı sorular  Büyük söyleşi  Görkemli tasarılar

Mekanikçi görüş Felsefe öncesi: Büyük küçük birçok tanrı fiziksel evrenin işlerliğinden doğrudan sorumludur. Kişisellikten uzak, mekanikçi bakış: Thales: Su. Anaksimandros: Apeyron. Anaksimenes: Hava. Democritus: Atomlar. Pisagor: Sayılar.

Socrates ve Platon Socrates (Phaedo’da anlatıldığı şekliyle): Socrates, insanı, ruhu ve ölümsüzlüğü tartışır. İnsanın gereksinimlerini ve amaçlarını sağlayacak bilimi arar. Platon: Bu amaç için mekanikçi görüşler yetersiz kalmıştır ve insanı doğadan, doğayı da iyinin ve güzelin dünyasından ayırdıkları için reddedilmelidirler. Platon (Timaeus): “Dünya, Tanrı’nın inayeti ile, ruh ve akıl bahşedilmiş gerçekten yaşayan bir varlıktır.” Platon, mekanikçi felsefelerin canlı dünya için verdiği, cansız varlıkların işleyişiyle tamamen rastlantıların ürünü olduğu açıklamasını kabul etmedi.

Aristo, Gökler Üzerine (De Caelo) Organizmacılık: Cansız varlıkların davranışını canlı organizmalarla benzerlik kurarak anlatmaya çalışmak. Aristo için cansızlar canlılar gibi belli bir amaca yönelmişlerdir. Organizmaların belirli bir son için veya belli bir hedef için davranmalarıyla kendini gösteren, davranışın bir amacı olması durumuna teleonomi diyoruz.

Yeryüzünde Hareket

Gökyüzünde Hareket

Aristo (M.Ö. 384-322), Physica (Fizik)

Aristo’ya göre elementler Eter Ateş Hava Su Toprak

Aristo (M.Ö. 384-322), Gökler Üzerine

Aristo (M.Ö. 384-322), Physica (Fizik)

Aristo fiziğinde ortam Ortam ikili bir rol oynamaktadır: Uygun veya doğal yere doğru hareket için bir neden sağlamak. Harekete bir direnç göstermek. Bir cisim boşlukta hiçbir dirençle karşılaşmayacağı için sonsuz hızla hareket edecektir. Bu olanaksız olduğuna göre doğada boşluk mümkün değildir.

Diğer bir yorum Lucretius (MÖ 96-55), Evrenin Doğası Üzerine

Başarı ve Yanlış Yorum Aristo (M.Ö. 384-322), Physica (Fizik) Yanlış Yorum: Sonlu bir evrende sonsuz doğrusal hareket, dolayısıyla boşluk var olamaz.

Başarısızlık: Eğik atış problemi Kuralsız (ad hoc) çözüm denemesi.

Eğik atış problemine çözüm denemesi Philoponus (M.S. 490-570) V α (F-R) Etkileme kuvveti sayesinde

Eğik atışın doğru biçimi: Parabol

Francis Bacon (1561-1626) Birkaç özel durumdan hemencecik çok kapsamlı genellemelere varmaktansa dikkatle ilerlenmelidir. Sonuçların önceden tahmin edilmesindense, doğanın gerçekleri incelenmeli ve yorumlanmaya çalışılmalıdır. Düşünürler en kapsamlı genellemeleri çalışarak, dolayısıyla yanlış taraftan işe koyularak hata yapıyorlar. Bacon, bilginin evrensel ve bütün bir kuramını önermese de, tümevarımın ve kontrollü deneylerle veya gözlemlerle doğrulamanın önemini vurgulamıştır. Bilimin pratik sonuçları, onun başlangıç noktalarının ve genel ilkelerinin doğruluğunun bir göstergesidir.

Francis Bacon (1561-1626), Novum Organum

Bacon’a göre bilim Özel olanlardan genellemelere yavaş ve dikkatlice ilerlemelidir. Bilgiye varmak için tümevarım ve tümdengelim birlikte kullanılmalıdır. Bacon’ın aksiyomlar merdiveni: Veriler  Ara genellemeler  Tahminler  Deney  Yasalar  Tahminler  Yeni gözlem  ..... Deneyde, doğada yeni ya da kontrollü durumlar yaratılır ve doğadan bir karşılık alınır. İlk deney Anaksimandros tarafından yapılmıştır.

Bacon’ın aksiyomlar merdiveni

Bacon’ın ve Aristo’nun Karşılaştırılması Ortak nokta: Her ikisi de en sonunda, akıl yoluyla, genel yasalara ve ilkelere varılması için girdi olarak deneyimle başlanması gerektiğine inanmışlardır. Fark: Programın gözlem aşamasına olan gereksinime ve bunun kapsamına yaptıkları vurgudadır. Aristo, birkaç gözlemden hızla en evrensel hipotezlere geçmeye düşkündü. Bacon ise hangi gerçeklerin göz önüna alınacağına karar verip ara genellemeler çıkarılmasını öğütler. Bacon modern bilim anlayışının babası sayılır.

Anahtar Kelimeler Büyük söyleşi Mekanikçi görüş Socrates ve Platon’un itirazları Organizmacı görüş Teleonomi Doğal ve doğal olmayan hareket Ortamın farklı rolleri Son nedenler Eğik atış hareketi problemi Ad hoc çözüm Bacon’a göre bilimsel yöntem Deney ve gözlemin farkı