MSGSÜ Felsefe Bölümü 2 Mart 2011 Cemsinan Deliduman.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MSGSÜ Felsefe Bölümü 14 Mayıs 2013 Cemsinan Deliduman
Advertisements

MSGSÜ Felsefe Bölümü 7 Mayıs 2013 Cemsinan Deliduman
KUVVET ve HAREKET Seda Erbil
MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman
Hazırlayan:Selma Kayaköy
Kuramsal Fizikte Yöntem
GÜNEŞ DÜNYA AY
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
Güneş Sistemi ve Ötesi:Uzay Bilmecesi
İkiz Paradoksu Nisa Ekmekcioğlu.
Platonik Gökbilim: Aristo, Batlamyus, Kopernik
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
Mekanikçi Bakış ve Belirlenimcilik
GEZEGENLER.
GEZEGENLER VE UYDULARI
MSGSÜ Felsefe Bölümü 30 Nisan 2013 Cemsinan Deliduman
Özboyacı İlköğretim Okulu
AY DEDE.
Özboyacı İlköğretim Okulu
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
DÜNYA, GÜNEŞ ve AY.
IŞIK KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME Ana sayfaya döner İleri KAZANIMLAR
Yıldız Kümeleri, Galaksiler ve Samanyolu
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
Venüs Merkür Mars Satürn Uranüs Dünya Neptün Jüpiter.
Merkür Venüs Dünya Mars Satürn Jüpiter Uranüs Neptün Plüton
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
GÖKYÜZÜ Lale Bahçesi Yaz Okulu.
Aristo ve Francis Bacon
BİTRUCİ (- , 1217) Nalan Tuhtakaya
14 MART DÜNYA Pİ GÜNÜ. 14 MART DÜNYA Pİ GÜNÜ ÇEMBER.
GÜNEŞ SİSTEMİ. GÜNEŞ SİSTEMİ Gezegenler ve uyduları ile Güneş’in oluşturduğu sisteme güneş sistemi adı verilir. Gezegenlerin tümü Güneş’in çevresinde,
Dünya, Güneş ve Ay.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
GÖKYÜZÜ Hazırlayan:Murat GÜNDÜZ Sınıf Öğretmenliği 4-B 1. Öğretim
DÜNYA NEDİR? UZAY NEDİR? BİLGİLERİMİZ..
gEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE IŞIK KAYNAKLARI nedir?
Dünya’mızın şekline sınıfımıza getirdiğimiz küreden baktığımızda top gibi tam yuvarlak olmadığını görürüz.Bu şekle ve uzaydan çekilen fotoğraflara baktığımızda.
DÜNYA, GÜNEŞ VE AY.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
ÜNİTE : 5 DÜNYA, GÜNEŞ VE AY.
ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ A.B.D HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ HAZIRLAYAN: EDANUR ALAS.
Bizim Gezegenimiz.
DOĞAL SÜREÇLER Evren ve Dünya’mız Nasıl Oluştu? Bilim insanları, evrenin oluşumu hakkında tarih boyunca değişik görüşler ortaya atmıştır. Fakat bu görüşler.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Güneş tutulması. Güneş tutulması, Ay'ın yörünge hareketi sırasında Dünya ile Güneş arasına girmesi ve dolayısıyla Ay'ın Güneş'i kısmen ya da tümüyle örtmesi.
Astronominin Tanımı ve Gelişimi
GÜNEŞ SİSTEMİ EMRE HANGÜL 9/A ANADOLU ASTRONOMI SUNUMU.
GÜNEŞ SİSTEMİ EMRE HANGÜL 9/A ANADOLU ASTRONOMI SUNUMU.
GEZEGENLERİN OLUŞUMU Gezegenler, merkezde oluşan Güneş’in çevresinde artakalan gaz ve tozdan meydana geldi. Bu toz ve gaz bulutu, başlangıçta Güneş’in.
GEZEGENLER GEZEGENLER İLE İLGİLİ BİLGİLER:. GEZEGEN NEDİR? Gezegen veya planet, bir yıldızın etrafında dolanan gök cismidir. Dar anlamıyla, Güneş Sistemi.
GÜNEŞ SİSTEMİ Sunuindir.blogspot.com.
GÜNEŞ SİSTEMİ.
JOHANNES KEPLER'İN HAYATI
GÜNEŞ SİSTEMİ Sunuindir.blogspot.com.
VENÜS DÜNYA MARS JÜPİTER SATÜRN URANÜS NEPTÜN MERKÜR NE YAPMALISIN?
Güneş Sistemi Güneş sistemi, güneşin çekim kuvvetinin etkisiyle; gezegenler, gezegenlerin uyduları, kuyruklu yıldızlar ve meteorların yine güneş etrafında.
GÜNEŞ SİSTEMİNDEKİ GEZEGENLER HAZıRLAYAN : SAMED KUMRU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÜNEŞ SİSTEMİ VE GEZEGENLER
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Güneş Sistemi ve Tutulmalar
GÜNEŞ SİSTEMİ.
GÜNEŞ SİSTEMİ İnsanlar çok eski çağlardan beri gökyüzünü merak etmişler. Gökyüzünde birbirinden farklı gök cisimlerinin olduğunu fark etmişler. Yıldızlar,
Kimdir Kopernik kimdir? ve Ne yaptı?. Nicolaus Copemicus (Kopernik) (1473 – 1543) Nicolaus Copernicus kimdir? 19 Şubat 1473 yılında Torun'da (Polonya)
IV. GEZEGENLERİN GÖRÜNEN HAREKETİ - II
PROJE 2 GÜNEŞ SİSTEMİ İPEK KİBAR YASEMİN ÖZDEM. İŞARETLERİN ANLAMLARI Konu ile ilgili ana sayfaya Konu ile ilgili ana sayfaya bağlanır. bağlanır. Gezegenlerin.
IV. GEZEGENLERİN GÖRÜNEN HAREKETİ - I
Sunum transkripti:

MSGSÜ Felsefe Bölümü 2 Mart 2011 Cemsinan Deliduman

Batlamyus Platonik amaca hep sadık kaldı. Almagest: “... görünürdeki bütün düzensizliklerin düzgün ve çembersel hareketlerce (çünkü bunlar eşitsizliklere ve düzensizliklere yabancı olan tanrısal şeylerin doğasına yakışır) üretildiğini göstermektedir, felsefede gerçekten matematiksel kurama ait bu hedefin başarılı bir şekilde üstesinden gelinmesi çok büyük, çok zor ve hala herhangi bir kişi tarafından mantıklı bir yolla erişilememiş bir şeydir.”

 Gezegenlerin ilmek hareketini açıklamak için.

 “Gezegenlerden gelen ışık miktarının yıl içinde değişmesi” gözlemini açıklamak için.

 Dünya etrafında değil, dışmerkez etrafında sabit hızlı hareket.

 “Gezegenlerin yıl içinde değişik hızlarla hareket ettikleri” gözlemini açıklamak için.

 Dünya veya dışmerkez etrafında değil, ekuant etrafında sabit hızlı hareket.

İlmek İlmeğin merkezi Taşıyıcı çember Gezegen Dünya Ekuant DünyaEkuant

 Tusi çifti sağdaki sayfada gösterilmiştir.

Platonik gelenekte gökbilim, fiziksel gerçekliği anlatmaya girişmeyi değil, ama yanlızca ona matematiksel bir betimleme vermeyi (“olguları kurtarmayı”) amaçlıyordu. Gökcisimlerinin doğası tanrısal olduğu için, dünyada bulunanlardan farklı yasalara uyarlar. İkisi arasında hiçbir bağlantı yoktur ve bu gökcisimlerinin fiziği hakkında herhangi birşey bilmemizi olanaksız kılar. Ancak dışmerkez ve özellikle de ekuant yeterince düzgün olmayan hareketler oluşturdukları için çok eleştirildi. Ekuant fikrinden kurtulmak için Arap astronomlar ve daha sonra Kopernik yeni modeller yaptılar.

Babilliler gezegenlerin konumlarını ve yinelemelerini hesap etmek için yöntemler geliştirdiler, ama bu düzenlilikleri açıklamak için nedensel bir açıklama geliştirmediler. Yöntemleri tamamen yararlıydı. Benzer biçimde Platon ve Eudoxus astronomik yapıları yararlı diye aldılar. Gezegenlerin içinde dolandıkları kalın küresel kabukları sürdüren neden aranmamıştı. Gökbilim, matematikle fizik arasında bir disiplin olarak görülmüştü. Gerçekçi diye alınması gerekmiyordu. Aristo ise en dıştaki kürenin (gökküre) bu iç içe geçmiş küreler kümesini hareket ettiren neden olduğunu düşündü. Batlamyus’ta ise yine yararlılık ön plana çıkmıştır.

“Hala Batlamyus’un ve diğer gökbilimcilerin çoğunun gezegenler kuramları, sayısal verilerle tutarlı olmalarına karşın, benzer biçimde hiç de küçük olmayan zorluklar çıkartıyorlarmış gibi görünüyorlardı. Çünkü bu kuramlar belirli ekuantlar tasarlanılmadıkça yeterli değildiler; bunun sonucunda bir gezegenin ne taşıyıcısında ne de ilmeğinin merkezi etrafında sabit hızla hareket etmediği gözüküyordu. Böylece bu tür bir sistem ne yeterince mutlak ne de yeterince akla hoş görünüyordu.”

“Dolayısıyla sınırlarını bilmediğimiz ve bilemeyeceğimiz bütün evreni bir karmaşa içine koymaktansa, Dünya’dan, şekline doğal olarak uyan hareketi neden daha fazla sakınalım? Ve neden günlük dönüş görünümünün gök cisimlerine ama gerçeğin Dünya’ya ait olduğunu kabul etmeyelim?” “Bundan sonra gök cisimlerinin hareketlerinin çembersel olduğunu hatırlayacağız. Çünkü bir kürenin hareketi bir çemberde dönmektir; yanlızca bu eylemle, başı ve sonu bulunamayan ya da biri diğerinden ayırt edilemeyen, kendi içindeki aynı parçalarda hareket ederken, en basit bedende şeklini ifade eder.”

Artık zamandan dolayı, yaklaşık her 130 yılda bir gün kaybedilir.  Gregoryen takvim. Yıl Bahar’ın ilk günü

Mars’ın ilmek hareketinin Güneş merkezli modelde açıklaması

1) Güneş merkezli modelde, her gezegen için yanlızca iki değişken (yörüngenin yarıçapı ve gezegenin hızı) gerekir. Sonrasında, hem parlaklıktaki değişim hem de geriye doğru hareket ‘doğal’ olarak buradan çıkar. Dünya merkezli modelde ise, yanlızca niteliksel bir uyum için bile her gezegen için en azından beş değişken (taşıyıcının yarıçapı ve hızı, ilmeğin yarıçapı ve hızı, dışmerkezlinin sapması) gerekir. 2) Kopernik sistemi, Güneş, Merkür ve Venüs’ün diziliş sorununu da çözer. Güneş evrenin merkezine yerleştirildiği için, yanlızca Merkür ve Venüs’ün dizilişi çözümlenmelidir.

3) Dış gezegenlerin yörüngelerinin yarıçaplarını bulmak Kopernik sisteminde daha kolaydır ve sonuçlar gerçeğe daha yakındır. 4) Kopernik sistemi Venüs ve Merkür’ün neden sabah ve akşam yıldızları olarak, çok yakınmış gibi görünmek zorunda olduklarını doğallıkla açıklar.

Kopernik de Batlamyus gibi niteliksel başarı elde etmek için, küçük ilmekler ve bazı dışmerkezliler kullanmak zorunda kalmıştı. Gereken çember sayısı otuzun üzerindeydi. Ay’ı ve Merkür’ü ele alırken ekuantların denklerini bile kullanır. Pratiklik ve kolaylık bakımından ikisi arasında seçecek çok az şey vardı. Kopernik’in kullandığı gözlem verileri yetersiz ve kısmen hatalıydı.  Ancak yine de Kopernik modelini kelimenin tam anlamıyla doğru ve gerçeğin betimi olarak aldı.

BatlamyusKopernik

Gökküre Günlük ve yıllık hareket İlmek Hareketi Platonik Gökbilim Aristo’ya göre evren Aristarchus’a göre evren Paralaks Eudoxus’a göre evren Batlamyus’a göre evren Taşıyıcı çember İlmek Dışmerkez Ekuant Tusi çifti Olguları kurtarmak Kopernik’e göre evren