HcI GESTALT PRENSİPLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gestalt psikoloji adını Almanca bir sözcük olan ‘Gestalt’tan almıştır
Advertisements

Gestalt ve İnsancıl Yaklaşımında Öğrenme Erhan KILIÇ
Davranış Bilimleri Hafta IX.
ÖĞRETİM YAZILIMI GELİŞTİRME
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir. Algı kelimesi (perception) Latince.
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Duyumlar ve Algı
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Algı, Benlik ve İletişim Human Communication [Bölüm 2]
GESTALT KURAMDA ÖĞRENME
Prof.Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç
Bilişsel Öğrenme Kuramı
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Gestalt Öğrenme Kuramı
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON. DİKKAT NEDİR? William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak.
14. BÖLÜM GESTALT KURAMI Yrd. Doç. Dr. Özlem TAGAY.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Algı (Perception, İdrak) Prof.Dr. Mustafa Ergün.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMLARI
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENME KURAMLARI
ILET 322 KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ ALGI (Perception)
BİLGİNİN TEMELİ: DUYULAR VE ALGI Prof.Dr.Mustafa Ergün
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
İnsan – Bilgisayar Etkileşimi İnsan
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ANI YAYINCILIK EĞİTİM VE DANIŞMANLIK
ÖĞRETİMSEL MESAJ TASARIMI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
MİS GİBİ KOKTU.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
ALGI YÖNETİMİ Thank you Richard and thank you Kevin for your valuable insight into what makes great brands and the pitfalls that lie in store for all of.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Duyum ve Algı Fiziksel Uyarandan Anlamlı Algılara Uzanan Bir Süreç.
GÖRSEL TASARIM İLKELERİ “Bir resim bin kelimeye bedeldir”
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Algı, Görsel Algı ve Gestalt İlkeleri
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
Büşra Şayin Zehra Marangoz. Görsel algı, algılar içinde en etkili ve güçlü olanıdır.
Prof. Dr. RANA ÖZEN KUTANİS
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
GESTALT KURAMI Doç. Dr. M. Zafer DANIŞ.
GESTALT KURAMI.
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI
GESTALT VE İNSANCIL YAKLAŞIMDA
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
ALGILAMA ALGILAMA ALGIDA SEÇİCİLİK ALGIDA ÖRGÜTLEYİCİ EĞİLİMLER
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
ALGILAMA İLETİŞİM.
ALGILAMA.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
ALGILAMA.
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI – HAZIRLANMASI - SEÇİLMESİ.
Sunum transkripti:

HcI GESTALT PRENSİPLERİ Merve Turanlı Zehra Çavuşoğlu Elif Canbaz

Gestalt kuramcılarına göre bütün, parçaların toplamından daha anlamlı ve farklıdır. Birey her şeyi bir bütün olarak algılama eğilimindedir. Gestalt kuramcıları Köhler Wertheimmer ve Koffka’dır. Gestalt’a göre davranışın değişmesi sürecinde ani bir kavrayış ve seziş olur. Buna göre öğrenme davranıştaki değişmeden çok zihinde meydana gelen algı ve kavramdaki değişmelerdir.

Gestalt kuramININ TEMEL İLKELERİ Zihinde birbirine benzeyen uyaranları gruplama eğilimi vardır ve bunlar daha çabuk öğrenilir (Benzerlik(similarity) kanunu) Zihinde zaman ve mekan bakımından birbirine yakın buluna uyaranlar gruplanır ve daha çabuk öğrenilir(Yakınlık(proximity) kanunu). Algıda eksiklik olduğu hissedilen parçalar bütünleştirme (Tamamlama(closure)) eğilimi gösterilir. Aynı yönde giden çizgiler, parçalar devamlı (birbiri ile ilişkili) olarak algılanır (Devamlılık(continuation).

Basit parçalar daha kolay anlaşılır(Basitlik(simplicity). Öğrenme şekil-zemin arasındaki ilişkilerdir. Zemin uyarıcıların bulunduğu ortam, şekil ise dikkat ettiğimiz uyarandır. Örneğin; bir sınıfta dersi dinleyen öğrenciler için sınıf ortamı zemin, öğretmenin sesi ise şekildir. Bir süre sonra dışarıdan gelen herhangi bir sese(zil) öğrenciler dikkatlerini verdiğinde öğretmenin sesi zemin, dikkat edilen ses şekil olur.

AlgILAMA VE ALGILAMA YASALARI Gestaltçı psikologlar, öncelikle algılama ve problem çözme süreçleri ile ilgilenmişlerdir. Öğrenme ile ilgili görüşleri, algılama ile ilgili çalışmalara dayanmaktadır. Algılama, dış dünyadan duyu organlarımız yoluyla aldığımız duygusal bilginin beyin tarafından seçilip örgütlenerek yorumlanması sürecidir. Bu süreçte bireyler çok farklı şekillerde hareket etmektedirler.

Örneğin; kişiler nesneleri, insanları ve olayları belli referans noktalarına (önyargılar ve beklentiler) göre algılama eğiliminde olabilirler. Buna algısal set oluşturma veya algısal kurulum denir.

ALGISAL DEĞİŞMEZLİK: Bir nesneyi koşullar değişmesine rağmen aynı obje olarak görmemize algısal değişmezlik denir. Örneğin; pencerenin pozisyonuna bağlı olmaksızın (kapalı ya da açık iken) onu pencere olarak, kişiyi önümüzde durmasına ya da uzakta olmasına bağlı olmaksızın aynı kişi olarak algılarız.

Örneğin; spora ilgisi olan birey gazetedeki spor haberlerine yönelir. Algıda seçicilik: Birey çevredeki uyarıcıların ancak belli olanlarını seçer ve algılar. Örneğin; spora ilgisi olan birey gazetedeki spor haberlerine yönelir. İllüzyon(Yanılsama): Algılama farklılığı ya da hatasıdır. Bir nesnenin ya da etkinliğin algılanmasındaki hatalardır. Örneğin; bir bardak suyun içine bırakılan kalemin kırık görülmesi.

Halisünasyon: Bireyin olmayan bir şeyi algılamasıdır Halisünasyon: Bireyin olmayan bir şeyi algılamasıdır. Psikolojik rahatsızlığı ifade eder. Örneğin; sokakta yalnız yürüyen bireyin birinin kendini takip ettiğini düşünmesi.

Şekil-Zemin İlişkisi(figure and ground): Bütün algılamalarda bir şekil bir de zemin vardır. Algılama sırasında göze ilk çarpan nesne şekil olmaktadır. Zemin ise görülen şeklin arka planı ya da arka kısmında kalan alandır.

Bu imgede figür ve arka plan ilişkisi gözün algılamasına göre değişir Bu imgede figür ve arka plan ilişkisi gözün algılamasına göre değişir. Bir abajur ’un şekli ya da bir yüzün silueti.

Yakınlık(proximity): İnsan organizması bir alandaki öğeleri, nesneleri birbirine olan yakınlıklarına göre gruplandırarak bir bütün olarak algılar. Görsel uyarıcılar mekanda birbirine yakınlığına dikkat edilerek algılanırken, işitsel uyarıcılar zamandaki yakınlıklarına göre gruplandırılır.

Benzerlik(similarity): Şekil, renk, doku, cinsiyet vb Benzerlik(similarity): Şekil, renk, doku, cinsiyet vb. gibi pek çok özellik bakımından birbirine benzeyenler birlikte gruplandırılarak algılanma eğilimindedirler. Örneğin; bazı durumlarda cinsiyet farklılıkları göz önüne almaksızın (kadınlar ve erkekler olarak ayırmadan) bir topluluğu insanlar olarak algılayabiliriz.

Not: Yakınlıkta uyarıcıların birbirine benzer olması gerekmez. Önemli olan görsel nesnelerin mekanda yakın durmaları, işitsel nesnelerin zamanda yakın olmalarıdır. Benzerlik yasasında ise uyarıcıların bir grup olarak algılanmalarının altında yatan sebep; renk, şekil vb. yönlerden birbirine benzer olmalarıdır.

Tamamlama(closure): Bir nesne şekil vb Tamamlama(closure): Bir nesne şekil vb. tamamıyla görülmese bile, tümü görülüyormuş gibi algılanır. Yani organizma eksik kısımları tamamlayarak bir bütün olarak algılamayabilir. Örneğin; bir İngiliz üniversitesinde yapılan araştırmaya göre, kleimleirn hrfalreiinn hnagi srıdaa yzaldkılraı ömneli dğeliimş. Öenlmi oaln brinci ve snonucnu hrfain yrenide omlsaıymış. Ardakai hfraliren srısaı krıaışkosla da yzaı oknyuırumş. Çnükü kleimlrei hraf hraf dğeil bir btüün oalark oyuorumkuşz ve elsikeri de tammlıoramyuşz.

Devamlılık(continuation): Aynı yönde giden noktalar, çizgiler ve benzerlikte birlikte gruplandırılarak algılanma eğilimindedir. Reklam panolarında yanıp sönen ampuller bireye bir devamlılık algısı vermektedir.

Basitlik(simplicity): İnsan basit, düzenli bir biçimde organize olmuş şekilleri, karmaşık şekillerden daha kolay algılama eğilimdedir.

Pragnanz Yasası: Her psikolojik örgütlenme “iyi biçim, iyi şekil, iyi bütün” olma eğilimidir. Bir başka deyişle; Her psikolojik olayın basit, anlamlı ve tam olma eğilimini ifade etmektedir. Pragnanz yasası bir denge yasasıdır.

Phi-Fenomen: Bazı durumlarda uyarıcıların hareketli olmamasına karşın hareketli olarak algılanması durumudur.

TEŞEKKÜRLERRR …

MERVE TURANLI 21194902 mrvturanli@hotmail.com ZEHRA ÇAVUŞOĞLU 21193603 zhrcvsoglu@gmail.com ELİF CANBAZ 21193527 eliffcanbazz@gmail.com