TÜRK HALK EDEBİYATINDA BİLMECELER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Eski zamanlarda adına hatıra defteri denen bir oluşum vardı
KENDİNİ GELİŞTİR KENDİNİ GELİŞTİR PROBLEM ÇÖZME.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
TEŞVİK ÖDÜLLERİ.
Baba, itiraz eder, Olmaz öyle çok dost, Hakikisi belki bir, belki iki, Fazlasını bulamazsın gerçek, hakiki...
Maymun Olmak ! - Ekipler ve İşyerleri hakkında acı bir gerçek
HÜSEYİN OKAN EROĞLU TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ
Bilmeceler dünyası.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HER ŞEY GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE İÇİN
TÜRK EDEBİYATINDA HİKAYE
Cömertlikte ve yardım etmede akarsu gibi ol.
ARALIK.
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
Sevgili günlük, Bugün çok yoruldum. Neden mi bugün hem eğlendik hem öğrendik… Merak mı ediyorsun? Peki anlatayım…
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
SÖZCÜKTE ANLAM.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
MASAL.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
Dünyanın Bütün Renkleri Bir Araya Toplanmışlar ve Hangi Rengin En Önemli En Özel Olduğunu Tartışmaya Başlamışlar:
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Müdürümüz Ertuğrul Bey bize çok iyi davranır Bazen hafif dokundurur hatalardan hayıflanır Yeni sipariş gelince şirketiyle gururlanır Ofiste sevinçle koşar.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
Görev ve anlam açısından sıfatlar Yapı açısından sıfatlar
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
FİİLDE ÇATI Fiillerin özne ve nesne ile olan ilişkisine çatı denir.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
İmam-ı Azam sorulara nasıl cevap verdi?
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
İsmin özelliklerini belirten sözcüklere denir. İsmin önüne gelir.
güzel sözler Bizi düzeltmek isteyenlere kollarımızı açacak yerde, yumruklarımızı uzatırsak, hayatın sillesini yeriz. H. İsmail.
MADDEYİ TANIYALIM.
HEDEFLER: 1.Sağlıklı yaşayabilmek için dengeli beslenmeyle ilgili davranışları gösterebilme. 2.Verilen nesneleri çeşitli özelliklerine göre sınıflayabilme.
Işık, görmemize olanak veren bir enerji biçimidir .
SÖZCÜKTE ANLAM Hazırlayan:Gökçe Hanım EMİR Numara:
ATATÜRK’ün İLKELERİ.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
ZAMİRLER.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
TÜRKÇE / Sözcükte Anlam
10 Kasım Atatürk’ü Anma Programı
Eğitim Fakültesi 2. sınıf
Modern hukuk literatüründe; haksız iktisab, sebepsiz zenginleşme, sebepsiz iktisab tabirleriyle de ifade edilen haksız kazanç, hukuki bir sebebe dayanmaksızın,
Bunu okumak sizi herhangi bir borç yükü altına sokmayacaktır.
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
TÜRK DESTANLARINDA MOTİFLER
MEYVELERİ TANIYALIM.
İKİLEMELER Anlamı güçlendirmek, pekiştirmek ve anlatımı daha etkili hale getirebilmek için oluşturulan sözcük grubuna İkileme denir. Not 1: İkilemeyi.
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
MEYVELER.
İnsan ve sorumluluk Bu dünyayı ayakta tutmamız için sorumluluklarımızı yerine getirmemiz gerekmektedir.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
KAHRAMANMARAŞ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ OSMANLI TÜRKÇESİ.
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
Yuvam yuvam eşsiz yuvam. Var mı senin gibi bir tane daha?
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Hikaye.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Sunum transkripti:

TÜRK HALK EDEBİYATINDA BİLMECELER

Bilmeceler halk arasında daha ‘bulmacalar’ diye anılırlar. Ad olarak ‘bil’ veya ‘bul’ köklerinden gelmektedirler.Divan-ü Lügatit Türk’de ‘bulmak anlamına gelen “tabuzg” sözü “bilmece” yerine kullanılır.Bilmeceye Azeri ve Irak Türkleri “tabguz” derler.

Yazılı kaynaklarda belirgin olarak Divan-ü Lügat’it Türkden sonra 14.y.y.dan kalma Kuman Türklerinin Codex Cumanicus adlı eserinde rastlanır. Burada bir külliyat gibi, dünya edebiyatında ilk defa 46 bilmece yanyana toplanmıştır.

Türk milletince bilmeceler, nesilleri fikir üretmeye sevketme , bulduruşlu olma amacıyla üretilip aynı amaçla muhafaza edilmişlerdir . Zihni çalıştırarak parlak tutmakla vazifeli bilmeceler Türkler’in tarih boyunca yoldaşı olmuştur .

Bilmecelerde eşyanın ve oluşumun anlamı mecazlarda, çeşitli nitelemelerde veya tasvirlerde gizlidir. Sorulacak olan sual de bu üç esasa dayanmaktadır.Biz bu üç esası biraz genişleterek bilmecelerin tahlillerini daha geniş ölçüde yapacağız.

Türkçe’de sık rastlanan bilmeceler, öznenin faaliyetleri anlatılarak yapılanlardır .Mesala ‘Elle dikilir,dille biçilir’ bilmecesi, öznenin yani sualin cevabının faaliyetine dayanır.Bu türden bilmecelerin muhtevasında benzetme yapılmaz.Benzetme cevapta gizlidir.

Bilmeceler,kendi zamanlarını manevi,maddi özelliklerinin yansımasıdır . Manevi olanlar zaman içinde anlaşıldıklarından,kalıcıdırlar. Maddiyat tasvir eden bilmeceler maddiyatın değişkenliğinden dolayı kısa ömürlüdürler.

Bilmeceler adeta birer küçük hikayedirler. Bazen bu öykü biraz daha genişler.Öykünün kahramanları artar , kahramanlar arasında çekişmeler başlar . İnsanlar arasında kavga çıkar .Ancak bu insanlara ve hayvanlara has bir tespit değildir.

Öykü türünden bilmece kahramanlarının kendilerine has özellikleri kendilerinin belirtmelerine sıkça rastlanmaktadır. Böyle hikayelerdeki gibi kahramanlar birbirleriyle söyleşir. Bazen konuşma soru cevap gibidir. Soruyu gizli cevaba yöneltir.

Bilmecelerde güncel şeylerin teferruatı verilir.Ancak güncellik,geçmişte bilmeceli günlere aittir . O zamanlar , bilmecelerde konu edilenler sorulan kişilerin gözlerinin önündedir.Bu yüzden bilmeceyi cevaplayan kişiyi zorlamazlar.

Bilmeceler, içerikleri hakkında bilgiyi aktarmak için çeşitli çarelere başvururlar. Maksatları bilgiyi en iyi şekilde aktarmaktır Bunu yaparken dilin ahenk özelliklerinden ve ifade gücünden en akılcıl bir şekilde yararlanırlar.

Hepsine has genel özellik çok açık ve güçlü bir şekilde açıklanmalarıdır .Bu açıklanma bilmecelerin tasvir ve çağrışım güçlerine dayanırlar . Tasvir gücü bedi vasıtalara dayanırken çağrışım gücü daha çok bilmecenin mantığına dayanır.

Tasvir ve çağrışım özelliklerinden bütün bilmeceler muhtevalarına göre yararlanırlar. Söylendikleri şekilde, kendilerinde pek edebi vasıf görünmeyebilir.Ancak ima ettikleri anlam dikkate alındığında,edebi içerikleri meydana çıkar.

Bilmeceler, bizi, yakın dostlarıymışız gibi, sorguya çekerler . Soru şekli de doğru çağrışım yapma mantığını kolaylaştırır. Onlarda, sorulan insanların zeka gücüne göre soru sorulduğu inanışı hakimdir.

Bilmeceler esaslarında gizli veya açık benzetmelere dayanırlar. Benzetme edebi vasıtadır.Bilmecede varlık veya oluşum,en Şairane tasvirlerle, mecaz olarak anlatılır. Burada sorulan sözün anlamı,mecaz olarak mevcuttur.Kişiyi şairaneliğiyle esinlendirir.

Bilmecelerin içinde soru gizlidir.Bu gizli soru mecaza dayalıdır.Bilmeceyi meydana getiren sözlerde mecaz olmayabilir.Onlarda varlığın veya oluşumun esas özellikleri tasvir edilir.Tasvire göre soru yanıtlanır.

Bilmecenin cevabı herhangi bir eşyaya veya oluşuma benzetilerek bulunur .Yani cevabın bir benzetmesi bilmecede mevcuttur. Sonra onun davranışları anlatılır . Bilmecenin cevabı olan eşya veya oluşum soranda ve sorulanda bulunmaktadır.

İnsanımızın bilmecelerde benzetme yapması için hem hayali zengindir ,hem de imkanı çok büyüktür.Etrafında bir şey bulunmadığı zaman destanlarına koşar . Bu da çok isabetlidir.Türkün şairaneliğine diyecek yoktur.

Bazı bilmeceleri kişi,onların muhtevalarını münasebet alarak söyler . Bazı bilmeceler de , eşyanın ve oluşumun özelliklerinden beklenen neticelerin , aksi durumlarını yansıtmaktadır.

Araç veya gereç resmeden bilmeceler, maddi varlıklar ifade ettiğinden bazılarının zamanımızda anlaşılmaları güçtür .Ancak kullanıldıkları zamanlarda bu bilmeceleri çözmenin hiç de zor olmadığı meydandadır. Kullanılışları zamana göredir.

BİLMECE METİNLERİ Biri gidelim demiş Biri dönelim demiş Biri duralım demiş (dere,dönemeç,göl)

Bir değirmenim var Bütün sene döner Bir tene öğütmez (saat)

Hanım kalktı Cama dayandı Cam kırıldı Kana boyandı (karpuz)

Kat kat katmer değil Pembedir elma değil Yinir yinmesine Fakat tatlı değil (soğan)

Öte varan yengem Beri gelen yengem Bir ayağının üstünde Hep dönen yengem (Kapı)

Sarı kız sarkar Düşeceğim diye korkar (armut)

Alçacık dallı Yemişi ballı (çilek)

Allah yapar yapısını Kul açar kapısını (karpuz)

Elemez elemez Ateş başına gelemez Gelse de duramaz (tereyağı)

Gümbür kuyu Göktür suyu İçen ölür İçmeyen kalır (silah)

Ayakları direk gibi Gagası kürek gibi (leylek)