ÖFKE KONTROLÜ VE ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE ÖFKE YÖNETİMİ
Öfke Kontrolü – Öfke Seni Kontrol etmeden Sen Onu Kontrol Et.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Öfke Yönetimi.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ÖFKE VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
Stres ve Stres Yönetimi
Aileler İçin Güvenli İnternet Kullanımı
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
ÖFKE & ÖFKEYİ KONTROL ETME YOLLARI
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
PEER SUPPORT TEAM.
ÖFKE KONTROL.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
İLETİŞİM BECERİLERİ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
ÇATIŞMA NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ÖFKE YÖNETİMİ.
ÖFKE KONTROLÜ Hatice ARAN Rehber Öğretmen.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Çatışma ve Çatışma Yönetimi 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
ÖFKE YÖNETİMİ VE ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ÖFKE YÖNETİMİ VE ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ÖFKENİ KONTROL ET 1. Üzgün olduğunuzda neler yaparsınız ? Söyleyiniz.
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
ÖFKEYLE BAŞ ETME BURCU PEZÜK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Kişisel Rehberlik.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÖFKE İLE BAŞA ÇIKMA. Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
ÇATIŞMA ÇÖZME.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
STRES YÖNETİMİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ÖFKEYLE BAŞETME.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
ZORBA MISIN?.
Sunum transkripti:

ÖFKE KONTROLÜ VE ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ PSİKOLOJİK DANIŞMAN GİZEM AYDIN YILDIZ

ÖFKE Hakkımız olduğunu düşündüğümüz şeylerin engellenmesine gösterilen duygusal tepkidir. Doğal ve evrensel bir duygudur. Sağlıklı bir şekilde ifade edilebildiğinde yapıcı, düzelticidir.

ÖFKENİN İÇERİĞİ ÖFKE, bir taraftan bizi bir problem olduğu konusunda uyarırken, diğer taraftan da kendini koruma adına saldırganlık eğilimini harekete geçirir. Şiddet; saldırganlık içeren, öfkenin kontrolsüz olarak ortaya çıkan davranış biçimidir.

ÖFKE BİÇİMLERİ Durumluk öfke Sürekli öfke Kronik öfke Kontrolsüz öfke

DURUMLUK ÖFKE * O an yaşanan duruma bağlı olarak gelişir. * Süreklilik içermez, durumluk hissedilir * Öfkenin şiddeti kişinin algılamasına ve engellenmenin etkisine göre artar. Kas gerilimi, sinir sisteminin uyarılması durumudur.

SÜREKLİ ÖFKE * Çok sayıda durumu sıkıcı, engelleyici algılayarak sürekli öfke yaşama durumudur. Sağlık (fiziksel, ruhsal) ve sosyal uyum sorununa neden olur.

KRONİK ÖFKE * Sağlık problemleri kalp damar hastalıkları, baş ağrısı, yüksek tansiyon, mide hastalıkları, psikolojik bozukluklar * Sosyal problemler, uyumsuzluk, dışlanma v.b. sorunlara neden olur. Öfkenin kronikleşmesi halinde kişide saldırganlığa düşmanca duygu ve davranışlara doğru yönelim artar,

KONTROLSÜZ ÖFKE * Kontrol edilemediğinde yıkıcı, saldırgan, tahrip edici tepkilere dönüşme potansiyeline sahiptir. * Suç içeren davranışlarda bulunma riski taşır. Kavga, şiddet, terör ifade edilemeyen öfke duygularının etkisidir.

ÖFKENİN NEDENLERİ İÇSEL NEDENLER: *kişisel sorunlarımız, *kuruntularımız, *başımızdan geçmiş bazı olaylar ve *kişilik bozuklukları olabilir. DIŞSAL NEDENLER: *kişiler (kendisi, anne-baba, çocuk, arkadaş,…) *olaylar (çatışma, engellenme, haksızlık,..) *durumlar (trafik, randevu…) olabilir.

ÖFKE DAVRANIŞININ GENEL SONUÇLARI * En az iki kişiyi mutsuz eder * Karşıdaki kişinin de öfkelenmesine, dolayısıyla öç alma duygusuna neden olur * Sorunun gerçek nedeninin anlaşılmasını engeller, dolayısıyla sorunu çözmez * İlişkiyi yıkıcı yönde etkiler, kişileri birbirinden uzaklaştırır *Sağlık sorunlarına neden olabilir

ÖFKEMİZLE BİRLİKTE HİSSETTİĞİMİZ DİĞER DUYGULAR NELERDİR ?

ÖFKEYE EŞLİK EDEN DUYGULAR

NELERE ÖFKELENİRİZ ? İsteklerimizin olmadığında Beklemediğimiz bir sonuçla karşılaştığımızda Engellendiğimizde Anlaşılmadığımızı hissettiğimizde Tehdit aldığımızda Kendimizi çıkmazda hissettiğimizde Kişiliğimize saldırıldığında Önemlilerimize saldırıldığında

ÖFKEMİZİN GERÇEK NEDENİ HANGİ DUYGULARIMIZDIR ?

ÖFKEYENİN ALT DUYGULARI

ÇOCUKTA ÖFKENİN ALARMI ! Dikkatini toplamada güçlük Oyunlarda ‘oyun bozan tutum’ sergileme Diğer çocuklarla sık sık kavga etme Çok az arkadaşının olması TV’da şiddet içeren filmleri tercih etmesi Şiddet temalı oyunlar oynaması Kontrolsüz, korkusuz olması Yetişkinleri ve kuralları hiçe sayması

ANNE BABANIN ÖFKESİ ÇOCUĞA NE HİSSETTİRİR? Öfkeniz, çocuğunuzun kendi davranışının altındaki gerçek nedeni anlamasını engeller. Anlayamadığı için çözüme yönelik davranmasını önler. Öfkeli davranışınız çocuğunuza kendisinin kötü olduğunu düşündürür. Kendini yalnız hisseder ve size karşı öfke duyar. Gücenir, kırılır. Kendini değersiz hisseder.

ÇOCUĞUNUZA ÖFKELENDİĞİNİZDE NE YAPARSINIZ?

ÇOCUĞUNUZA ÖFKELENDİĞİNİZDE ! ORTAMI TERK EDİN NEFES EGZERSİZİ YAPIN KASLARINIZI GEVŞETİN GERİYE DOĞRU SAYI SAYIN SİZE İYİ GELEN ŞEYLERİ YAPIN SİZİ ÖFKELENDİREN GERÇEK SEBEBİ VE GERÇEK DUYGUNUZU BULUN. KONUŞMAK İÇİN UYGUN ZAMANI SEÇİN

ÇOCUK ÖFKELENDİĞİNDE YAKLAŞIMINIZ NASIL OLMALI Sakin olun - Önyargısız davranın ‘NEYE KIZDIĞINI ANLAMAYA ÇALIŞIYORUM, AMA BAĞIRIRSAN KONUŞAMAYIZ.’ ‘SENİ ŞİMDİ KESİNLİKLE DUYMAK İSTEMİYORUM.’ ‘SAKİNLEŞİNCE GEL KONUŞALIM.’ İLETİŞİMİ KESİN.

ÇOCUĞA KARŞI ÖFKEYLE BAŞ ETME Çocuğun davranışlarını yaşına göre değerlendirin. Çocuğun olumsuz davranışlarının sizden kaynaklanan nedenlerini fark edin. Onunla savaşmayın. Davranışının sebebine odaklanın. Sizi kışkırtan tetikleyici düşüncelerden uzaklaşın. Size iyi gelecek bir yöntem geliştirin.

AİLEDE YAŞANAN ÖFKENİN ALT YAPISI Zorlayıcı yaşam koşulları Ekonomik koşulların yetersizliği Güvenliğin ve sosyal güvencenin azlığı ailelerin kendilerini gergin, sıkıntılı, çaresiz, engellenmiş, yetersiz hissetmelerine sebep olmaktadır. SORUN bu durumlarla karşılaşmaktan çok, öfkenin şiddeti ve ne kadar kontrol edilebildiği ile ilgilidir.

ÖFKE ANALİZİ Daha çok nelere öfkeleniyorum? Öfkelendiğimde ne şekilde davranıyorum? Sonuç istediğim gibi oluyor mu? Öfkem geçince ne hissediyorum? Öfkemin olumsuz sonuçları nelerdir? Öfkemin başkalarına etkisi ne oluyor? Öfkemin asıl kaynağı(nedeni) nedir? Öfkemi nasıl kabul edebilir ve nasıl zararsız bir şekilde ifade edebilirim?

ÖFKEYİ KONTROL ETME Öfkenizi tetikleyen durumları ve biçimini tanıyın. Sakinleşme yönteminizi belirleyin. Derin nefes alın, nefes ve nabzınızı kontrol altında tutun. Kendinize sizi sakinleştirecek cümleler söyleyin.

DEVAMI… Kendinizi kontrol etme konusunda kararlı olun. Şiddet davranışlarını asla kabul edilebilir görmeyin. Çevrenizdekileri öfkelendiğinize dair bilgilendirin. Problemi açıklığa kavuşturun. Çözüm aramaya odaklanın.

DÜŞÜNCELERİMİZ VE ÖFKE Öfkemiz düşüncelerimize bağlıdır. Düşüncelerimiz duygularımızı, duygularımız davranışlarımızı etkiler. Öfke yaratan düşüncelerimizi değiştirdiğimizde öfkemizin şiddetinin azaldığını görürüz.

İNKAR Genellikle insanlar öfke ile ilgili sıkıntılarını kabul edip yardım istemek yerine, öfkelerini bastırma, yok sayma eğilimindedirler. Bastırılmış öfke zamanla kronikleşir(kalıcı) Başlıca üç objeye yönelik ortaya çıkar * Kişinin kendisine * Başkalarına * Başına gelenlere, yaşadığı dünyaya karşı

EN ÇOK KENDİ YAŞANTINIZI OLUMSUZ ETKİLER UNUTMAYIN! ÖFKE Problemlerimizi çözmez Öcümüzü almamızı sağlamaz Başkalarını kontrol etmemizi sağlamaz Haklı olduğumuzu göstermez Korku, kaygı ve mutsuzluğa neden olur Kişileri bizden uzaklaştırır EN ÇOK KENDİ YAŞANTINIZI OLUMSUZ ETKİLER

ÇATIŞMA YÖNETİMİ

İlişkilerdeki çatışma; ÇATIŞMA İlişkilerdeki çatışma; En az iki insanın ihtiyaç, istek, beklenti ve değerlerinin çakışması veya farklılaşmasından kaynaklanan bir durumdur. Karşılıklı mücadeleyi, anlaşmazlığı, tartışmayı,kavgayı ve çekişmeyi içerebilir

ÇATIŞMA Çatışmalar normaldir. Çatışma ne olumlu, ne olumsuzdur; yalnızca yaşamın doğal bir parçasıdır Çatışmalarının nasıl yönetildiği önemlidir. Çatışmalar ilişkiyi ya güçlendirir, ya da zayıflatır.

ÇATIŞMA Anne- baba-çocuk, karı-koca, öğrenci-öğretmen-veli-okul yönetimi, kardeş, arkadaş v.b. ilişkilerinde çatışma hem olumlu hem de olumsuz yollarla yönetilebilir Çatışmanın yıkıcı mı, yapıcı mı olduğunu çatışmanın kendisi değil, çözmek için seçtiğimiz yol belirler

İKİ TÜR ÇATIŞMA VARDIR İhtiyaç Çatışması Değer Çatışması

ÇATIŞMA TEPKİLERİ Kaçınma Yıkıcı tepkilerde bulunma Uzlaşmacı-Yapıcı tutum gösterme

KAÇINMA Sorundan kaçarak, küserek, görmezden gelerek, yokmuş gibi davranırlar Kişi kendi gereksinimlerini, isteklerini göz ardı eder Karşısındakinin isteğini kendi zararına olsa da kabul eder İlişkilerinde tavizkardır, pasif davranır

YIKICI TEPKİLER Tehdit, baskı,saldırganca tutum, hakaret, aşağılama ve şiddet içeren davranışlar v.b. Dedikodu, şikayet Diğer kişinin istek ve gereksinimlerini göz ardı eder kendi çıkar ve istekleri doğrultusunda hareket eder

UZLAŞMACI-YAPICI TUTUM Her iki taraf da; Karşıdakinin istekleri ve duyguları anlamaya çalışılır Kişiliklere saygı gösterilir Ön yargı ve haklı olma mücadelesi yoktur Sorun ortak kabul edilir, Çözüm iki tarafı da kapsar Konuşarak her iki tarafında yararına çözüm bulunur

ÇÖZÜM SİZDE Çatışmanın çözümünü kişilerin tutum ve davranışları belirler. SONUÇ: Yıkıcı da olabilir yapıcı da

KİŞİLERARSI ÇATIŞMANIN YARARLARI UZLAŞMACI ÇÖZÜM SÜRECİNDE; Anlaşılmak için konuşma, anlamak için dinleme becerilerini geliştirir Kişilerin gücenmesini ve diğer kişiye yönelik olumsuz duygular geliştirmesini önler Öfke, korku, engellenme gibi duyguların doğru biçimde iletilmesine katkıda bulunur Yaşamdaki güçlüklerle başa çıkabilme becerisini geliştirir Tarafların neyi önemsediğini gösterir, kişiyi tanımaya yardımcı olur

Beraber Problem Çözme Problemi konuşmak için sakin bir zamanı seçin. Problemi duygularınızı katmadan tanımlamaya çalışın. Çocuğun problemi kendi açısından anlatmasına izin verin. Sessizce dinleyin. Mümkün olan bütün çözümleri beraberce tartışın. Hangi çözümü seçeceğinize beraberce karar verin.

KAZAN KAZAN YÖNTEMİ 1. Çatışmanın Tanımlanması (İstek ve İhtiyaçların İfade Edilmesi) 2. Çözüm Önerileri Oluşturma (karşılıklı ihtiyaçları dikkate alarak önerilerin oluşturulması) 3. Çözüm Önerilerini Değerlendirme (tarafların çıkan önerilerin kendi ihtiyaçlarını karşılayıp kaşılamadığını teyit etmeleri) 4. En Uygun Çözümü Seçme (iki taraf için de en uygun çözüm önerisinin seçilmesi) 5. Uygulama Yollarına Karar Verme (karar verilen çözümde kimin ne yapacağının belirlenmesi/işbölümü) 6. Çözümün İşleyip İşlemediğini Takip Etme (bir süre belirleyerek çözümün işleyip işlemediğinin test edilmesi)

PROFESYONEL DESTEK İÇERİĞİ KİŞİSEL GELİŞİM ÇALIŞMALARI Empati geliştirme ( anlama becerisi) Stres yönetimi (öfkeyle baş etme) Öz disiplin Çatışma yönetimi Etkin problem çözme becerileri İletişim becerileri KENDİNİZ İÇİN…

TEŞEKKÜRLER KARAÇULHA İLKÖĞRETİM OKULU Psikolojik Danışman Gizem Aydın YILDIZ