Uyarı: İç ya da dış ortamda meydana

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sesinden Tanıyabilir miyiz ?
Advertisements

Bal Arılarında İletişim
CANLILAR DÜNYASI CANLILAR DEĞİŞİYOR CANLILARIN ETKİLEŞİMİ
Canlılarda Davranış Zafer Zengin Özel Yamanlar Koleji Biyoloji Öğretmeni
Canlı nedir?Cansız nedir?
Canlılar.
HAYVANLAR ALEMİ İçerik : Huriye KORKMAZ Sınıf Öğretmeni.
HAYVANLARDA ÜREME İnsanlarda olduğu gibi hayvanlardada bir hayat döngüsü vardır. Hayvanlar,beslenme,çoğalma şekli ve yavru bakımı açılarından farklılık.
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ
VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
HER SESİN BİR KAYNAĞI VARDIR
BÖCEKLER.
Kalıtım ve Çevre.
CANLILARDA DAVRANIŞ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ FBÖ 206 BİYOLOJİ II
DERS ADI: HAYAT BİLGİSİ KONU ADI: ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR HAZIRLAYANLAR:
CANLILARIN ORTAK ÖZELLİKLERİ Dersimiz.com
HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
HAYVANLAR CANLIDIR İnsanlar, bitkiler ve hayvanlar dünyadaki canlı varlıklardır. Canlı varlıkların beslenme, hareket etme,solunum yapma, büyüme, çoğalma.
HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME ve GELİŞME
Çevresel Sinir Sistemi
ATLIOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU
Hayvanlar Ve Bitkilerde Üreme
ÇEVREMİZDEKİ CANLILARI TANIYALIM
Bal Arılarında İletişim
Canlıların Ortak özellikleri.
Çevremizdeki Canlılar
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
HAYVANLARIN YUVALARI VE ÖZELLİKLERİ
ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR
HAYVANLAR ALEMİ TAVŞAN KUZU KEDİ KAPLUNBAĞA CİVCİV KÖPEK.
HAZIRLAYAN VOLKAN İYİTOĞLU.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Hayat Bilgisi 1.Sınıf.
Bal Arılarında İletişim
Çevremizdeki Canlılar
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM, ÖĞRENELİM
HAYVANLAR VE YAŞADIKLARI YERLER
Hazırlayanlar Müge Çagman G. Pınar Sıdal
HAZIRLAYAN ÇİMEN HASGÜL.
SİNİR SİSTEMİ ETKİNLİKLER.
OMURGALI VE OMURGASIZ HAYVANLAR
Canlıların Dünyasını Gezelim ve Tanıyalım.
ÇEVREMİZDEKİ CANLILAR.
Ψ ÖĞRENME.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
YAŞADIĞIMIZ YER       Bütün canlıların yaşamak için bazı temel  ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçlardan biri de barınma ihtiyacıdır. Her canlının sağlıklı.
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM.
Sosyal Dokumacı Kuşlar Sırtlanlar Aslanlar.
8. BÖLÜM HAYVANLARDA DAVRANIŞ
YILANLAR NASIL ÇOĞALIR?. Yılanlar türlerine bağlı olarak farklı şekillerde ürerler. Yılanlar üremek için mutlaka erkek ve dişi yılana ihtiyaç duyarlar.
EKOLOJİK FAKTÖRLERİN GELİŞİMDEKİ ROLLERİ.  Çevresel faktörlerin canlı varlıkların gelişimi ve yayılışı üzerine nasıl etki ettiğine yönelik değişik görüşler.
H AYVANLARDA Ü REME, B ÜYÜME, G ELIŞME Aydın ZEYFEOĞLU.
HAZIRLAYAN; MİRAÇ ÖKSÜZ 10rdtvtkn-91
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ Ekoloji Tür Biyotop Habitat Popülasyon
POPULASYON EKOLOJİSİ. POPULASYON EKOLOJİSİ POPULASYON EKOLOJİSİ: Aynı habitat’da yaşayan türdeş topluluklardır. POPULASYON EKOLOJİSİ: Bir populasyon’un.
Canlıların Ortak özellikleri.
Midyeler Adet Görür mü ? Adet, memeli hayvanlarda döllenmeyen dişi hücresinin kanla birlikte vücuttan dışarı atılmasıdır. İnek, koyun, keçi vb. gibi.
DAVRANIŞÇILAR.
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
ÖĞRENME.
Canlılar.
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Etoloji(Davranış Bilimi) :Doğal koşullarda hayvan davranışını inceleyen bilim dalına denir.

Uyarı: İç ya da dış ortamda meydana gelen ve canlıda tepki oluşturabilecek fiziksel, kimyasal ve biyolojik değişikliklerdir. Örnek: Besin kokusu aç bir köpek için uyarandır.

Tepki :Uyarılara karşı efektör organların verdiği cevaptır Tepki :Uyarılara karşı efektör organların verdiği cevaptır. Örnek: Aç köpeğin besin kokusunu duyduğunda tükürük salgısının artması tepkidir.

Davranış; Organizmanın çevreden gelen uyarılara karşı gösterdiği tepkiler bütünüdür. (Uyarılar ve tepkilerin sonucudur. ) Davranış, uyarı ve tepkinin bir sonucu olarak ortaya çıkar. Örnek: Besin kokusunu alan aç bir köpeğin tükürük salgısının artması ile besin bulmaya çalışması davranıştır. Organizmalarda davranışın nedeni; -Yeni tepki oluşturma -Hayatta kalma -Türün devamını sağlamaya

DAVRANIŞ ÇEŞİTLERİ 1.Doğuştan Gelen Davranışlar 2. Öğrenilmiş Davranışlar 3.Sosyal davranış a)Refleks a-Alışma yoluyla öğrenme a)İş birliğine dayalı davranışlar b)İçgüdüler b-Şartlanma yoluyla öğrenme b) Çatışma ve baskınlık davranışları c- İzlenim yoluyla öğrenme c) Hayvanlarda yurt savunması d-Kavrama yoluyla öğrenme d) Sosyal gruplarda iletişim davranışları

1. Doğuştan Gelen Davranışlar Doğuştan gelen davranışlar :Canlının doğuştan itibaren yaptığı öğrenilmemiş davranışlardır. Doğuştan gelen davranışlar kalıtsal olarak kazanılır. ( Çevrenin etkisi çok azdır) Örnek: Avlanmak ,üremek…

a)Refleks: Hayvanlarda belirli uyarılara karşı oluşan ani ve değişmez istem dışı sinir  etkinliğidir. Refleksler bilinçsiz gerçekleşir. Refleksler sinir sistemine sahip tüm canlılarda görülür. Örnek İnsanda diz kapağının hemen alt tarafına hafif bir vuruş ile dizin ileri fırlaması Öksürme, göz kapağının kırpılması, köpeği gören kedinin kuyruk tüylerinin dikleşmesi… NOT: Reflekslerin bazıları doğuştan geldiği hâlde bazıları da öğrenme ile sonradan kazanılabilir.

b ) İçgüdü : Bir canlı türünün bütün bireylerinde akıl ve düşünceden bağımsız olarak doğuştan gelen bilinçsiz her türlü hareket ve davranıştır. Memelilerde içgüdüsel Davranışlar hipotalamus kontrolündedır. Örnek: Üreme Yuva yapma Göç etme Yavru bakımı…

İçgüdülerin özelikleri Kalıtsaldır. Öğrenmeyle oluşmaz Bilinçli gerçekleştirilir. Bir türe özgü olan bir amaca sürükleyen hareket eğilimidir. (Örümceğin ağ Örmesi.) Bireyin yaşamını sürdürmesinde önemli role sahiptir. (Tırtılların pupa evresine girmeden hemen etraflarına koza örmesi.)

2. Öğrenilmiş Davranışlar Öğrenilmiş davranış: Öğrenme sonucu ortaya çıkan davranışlardır. Hafıza :Öğrenilen bilgilerin beyinde kayıt edilip, saklanıp ve ihtiyaç duyulduğunda tekrar hatırlanmasıdır. Bir uyarı karşısında hayvanın öğrenilmiş davranışları hatırlaması ile uygun davranışı gösterir .Böylece canlıyı değişikliklere karşı adapte eder.

a. Alışma Yoluyla Öğrenme Alışma :Belirli bir uyarıya karşı tepkinin bir süre sonra kararlı bir şekilde azalması ve zamanla duyarsızlaşmasıdır. Canlı zararlı olmayan uyaranlara karşı gereksiz tepki göstermemeyi öğrenir. Örnek Başlangıçta tarlaya konulan bostan korkuluğundan kaçan kargalar, bir süre sonra bostan korkuluğunun bir zararı olmadığını öğrenir ve kaçmaz.

b. Şartlanma Yoluyla Öğrenme (Birleşik öğrenme) Refleksler canlının doğuştan sahip olduğu davranışlardır.Bu davranışlardan bazılarının sonradan değişebilir. Şartlanma iki şekilde sağlanır. 1-Klasik şartlanma 2-İşlevsel şartlanma

b. Şartlanma Yoluyla Öğrenme 1-Klasik şartlanma=Şartlı refleks Pavlov, Doğuştan gelen reflekslerin doğal uyaranlarının yapay bir uyaranla ilişkilendirilebileceğini kanıtlamıştır.

b. Şartlanma Yoluyla Öğrenme 2-işlevsel şartlanma =Deneme- yanılma Skinner deneyde; “Skinner kutusu” na konan bir fare, kutu içindeki yemleme makinasının varlığını farketmiş ve bir kaldıraca basınca yiyecek geldiğini öğrenmiştir. Bir davranışı, ödüllendirilmiş ise bu davranışı tekrar eder, cezalandırılmış ise bırakır. Örnek Atların eğitimi sırasında istenilen davranış gerçekleştiğinde atlara şeker ya da havuç verilir.

c. İzlenim Yoluyla Öğrenme İzlenim yoluyla öğrenme (Bağlanma=yaparak, yaşayarak öğrenme) :Canlıların gördükleri objeleri taklit ederek öğrenmeleridir. Örnek Bazı hayvanların yavruları; annelerinin arkasında yürümeyi, avlanmayı, saklanmayı izleyerek öğrenir.

d. Kavrama Yoluyla Öğrenme = İç yüzüyle öğrenme Hayvanın yeni bir sorunla karşılaştığı zaman birbirinden ayrı iki ya da daha fazla deneyimi birleştirip, sorunun çözülebilmesi için gereken bilgiyi yaratmasıdır. Öğrenmenin en ileri şeklidir.

d. Kavrama Yoluyla Öğrenme Örnek: Deney-I Şempanzenin ulaşamayacağı bir yere muz asılmış Yakında bir yere birkaç kutu bırakılmıştır. Şempanze sandıkları üst üste koyarak muza yetişmiştir. Deney –II Birbirine eklenecek iki sırık bırakılmıştır Sırıkları birbirine ekleyerek muza yetişmiştir. SONUÇ : Şempanze çözümü hiç kimse tarafından öğretilmeden kendisi bulmuştur.

3-SOSYAL DAVRANIŞLAR (TOPLUMSAL DAVRANIŞLAR) Topluluk (kümelenmesine) : Özel çevresel faktörler nedeniyle aynı çevrede yaşayan ve birbirleriyle etkileşim içinde olan çeşitli canlıların bir araya gelmesidir. Topluluk halindeki canlılar organize olmuş gruplar değildir. Örnek: Afrika'nın zengin otlaklarında zebra, antilop gibi canlılar topluluktur. Karanlıktaki böceklerin yanan bir ışık kaynağının etrafında toplanmaları

Sosyal grup; belirli görevleri yerine getirmek için özelleşmiş üyelerden meydana gelen ve kendi kendine yeterli olan bir popülasyondur. Sosyal davranış; iki ya da daha çok hayvan arasındaki herhangi bir etkileşimdir. (Sergiledikleri Davranışlardır.) (Genellikle aynı türdeki canlılar arasında olur.)

a)İş birliğine dayalı davranışlar Aynı türü oluşturan bireyler, -Avlanma -Savunma -Yaşam alanı bulma -Üreme -Yavruları koruyarak -Soylarını devam ettirmek için İş birliğine dayalı davranışları sergiler. Aile içi iş birliğine dayalı davranışlar çoğu kuş ve memelilerde görülür. Avlanma amacı ile topluluk oluşturma kurtlar, aslanlar ve vahşi köpeklerde görülür

b) Çatışma ve baskınlık davranışları Kaynakların sınırlanması sonucu türün bireyleri besin ,yaşam alanı ve eş için rekabet etmektedir. Grubu oluşturan hayvanlar arasında sosyal hiyerarşi ortaya çıkar. sosyal hiyerarşi Populasyondaki çatışmayı azaltır. Sosyal hiyerarşi(alt-üst düzenlemesi) bireylerinin üstünlüklerine göre sıralanarak birbirlerini kontrol etmesidir. Sosyal hiyerarşide kimin kimden üstün olacağına canlının yaşına , cinsiyetine , güçlülüğüne göre belirlenir. Örnek: Üreme döneminde koyun ve keçi populasyonunda erkek bireyler arasında şiddetli çatışma gözlenir.

c)Hayvanlarda yurt ( territoryum, savunak , yaşama alanı) savunması Yurt:Bir bireyin beslenme, eşleşme ve yavru büyütme amacıyla kendi türünden başka bireylere karşı koruduğu coğrafi alana denir. Yurt savunması bireyler arasındaki; 1-Tür içi çekişmeyi azaltır. 2-Populasyon büyümesini kontrol altında tutar. 3- Bireylerin habitatları içinde eşit olarak dağılmasını sağlar. 4-Çevresel kaynaklar en iyi şekilde kullanılır. Örnek; Tavuklarda , ördeklerde ve hindilerde üstünlük gagalama davranışı ile sağlanır. Hiyerarşik olarak üst düzeyde bulunan en tecrübeli birey ihtiyaçlarını en önce karşılar. Yurt edinme eğilimi hayvanların yaşadığı ortamı en verimli şekilde kullanmaya yöneliktir.

d) Sosyal gruplarda iletişim davranışları Topluluğu oluşturan bireyler birbirleriyle iletişimlerini 1-Kimyasal mesajlar 2-Sesli mesajlar 3-Görsel mesajlar ile sağlar

1-Kimyasal mesajlar: Bir çok hayvan tarafından haberleşmede kullanılan kimyasal salgılara feromon denir. Feromonlar eşeysel çekim için kullanılabilir. Salgılanan feromon türe özgüdür. Toplulukların oluşmasında feromon, ipek böceği, ağaç güvesi, hamam böceği ve diğer birçok böcek arasında önemlidir. Örnek: Dişi ipek böceği, o kadar güçlü feromon salgılar ki 3 km den daha uzaktaki erkeği uyarabilir.

2-Sesli mesajlar: Toplulukların oluşmasında sesli mesajlar, Böceklerde , kurbağalarda, kuşlarda, balinalarda diğer memeliler arasında önemlidir. Örnek: Balinalar 10 km den fazla mesafe boyunca kendi aralarında su altı şarkılarıyla iletişim kurar.

3- Görsel mesajlar Bal arılar arasındaki iletişimde Görsel mesajlar önemlidir. Arılar ,kendilerine özgü vücut hareketlerinden oluşan bir çeşit dans ile haberleşirler sağlar. Arılar iki çeşit dans yaparak haberleşir. a-Halka dansı b.Sallanma dansı Arılar besinin yönünü anlatırken güneşin konumunu ve yiyeceğin bu konuma olan açısını esas alır.

a)Halka dansı Gözcü arı besin kaynağı kovana yakınsa daireler çizerek dans eder. Yön konusunda özel bilgi vermez.

b) Sallanma dansı Gözcü arı ,besin kaynağı kovana uzak olduğunda sallanarak dans eder. Mesafe ve yön ile ilgili bilgi verir. B-1 Dans yukarı doğru ise bu besin güneş ile aynı yöndedir. B-2 Dans aşağıya doğru ise bu durumda besin güneş ile tam zıt yöndedir. B-3 Dans düşeyde 30 derece sağda ise besin güneşin izdüşümüne göre 30 derece sağdadır. Besinin yeri ve kalitesi konusunda çıkardıkları sesler ve feromonlar de bilgi verir.

TEŞEKKÜRLER Şehriban İKİBUDAK BİYOLOJİ ÖĞRETMENİ