Klasik Çağ’ın Sona Ermesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
Karanlık Çağ İlk Çağ Orta Çağ Yeni Çağ Yakın Çağ
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Siyaset Bilimine Giriş
Felsefe Haftası.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
 BAŞKENTİ-KONSTANTİNOPOLİS  RESMİ DİLİ-LATİNCE  DİNİ-391 yılına kadar Antik Roma Dini, Sonra Ortodoks Hristiyanlığı ve Hristiyanlık  YÖNETİM-OTOKRASİ.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
ETİK NEDİR?.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
(Uluslar arası ilişkilerin hanedanlar arası ilişkilerden uluslar arası ilişkilere geçişi simgeleyen 1789 Fransız Devrimi ile başladığını iddia ediyor.)
İDEALİZM NEDİR ?.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
10 ARALIK DÜNYA İNSAN HAKLARI GÜNÜ İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 10 Aralık 1948 tarih ve 217 A (III)
Felsefe Nedir?.

ESKİ ÇAĞDA ETİK.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
ATATÜRKÇÜLÜK.
KARANLIK ÇAĞ İLK ÇAĞ ORTA ÇAĞ YENİ ÇAĞ YAKIN ÇAĞ
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: ORTA ÇAĞ DÖNEMİ MÜZİĞİ
SPOR BİLİMLERİNE GİRİŞ
AVRUPA.
Klasik Sosyoloji Tarihi
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Marksizm.
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
orta ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
ÜTOPYALAR Ahmet Taşer 11-A Ütopya Ne Demektir ? Ütopya, aslında olmayan, tasarlanmış olan ideal toplum ve devlet şekli anlamı taşır. Ütopyalar,
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Stoa, Epikuros ve Septikler
EVRENSEL AHLAKİ İLKELER VAR MIDIR?
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TANRI TASAVVURLARI Din ile Tanrı kavramları arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Ancak yine de dinler Tanrı kavramı ile ilişkileri bakımından önemli ölçüde.
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
Antik Yunan’da Felsefe (Mitos’dan Logos’a)
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

Klasik Çağ’ın Sona Ermesi M.Ö. 4. yüzyıl’da, başta Atina olmak üzere Yunan sitelerinin birçoğu bağımsızlıklarını yitirmişlerdi. Ekonomik ve siyasal çöküntü sonucu büyük bir siyasi çürüme yaşanmaktaydı. Bu belirsizlik döneminde orijinal sesler olarak Zenon ve Epikuros’tan söz edebiliriz.

Okul olarak «Epikürizm» ve «Stoa»’dan söz edebiliriz Okul olarak «Epikürizm» ve «Stoa»’dan söz edebiliriz. Her iki okul da siyasetten çok etik ile ilgilenmiştir. Belirsizlik ortamında tutunabilecek yeni değerler ortaya koyabilmek ve yeni amaç oluşturmak fikrine odaklanmışlardır. Ana temaları, Yaşamın anlamı, Mutlu olmanın olanakları olmuştur.

Epikuros (M.Ö. 341-270) Kıbrıslı Zenon (M.Ö. 336-254) Sisam Adası doğumludur. İzmir yakınlarında Değirmendere’ye (Kolophon) yerleşmiştir. Sonrasında Lapseki’de (Lapssko) ünlü okulunu kurmuştur. 40 eseri vardır. Eşitliğe özel bir önem vermektedir. Asıl sorusu «Mutlu bir yaşama nasıl ulaşılabilir?»’dir. Atina’da Stoa Okulu’nun kurucusudur. Yazdıklarından elimize ulaşan eseri yoktur. Zenon, onu anlatan kaynaklardan takip edilmektedir. Parmenides’in kurduğu Elea okulu ile yakınlığı vardır. Tekçidir.

Siyaset de ödev olarak yapılması gereken bir şeye dönüşmüştür. Epikuros (M.Ö. 341-270) Kıbrıslı Zenon (M.Ö. 336-254) Ona göre bilgi, duyum ve algıdan çıkar. Bilgi kuramı bakımından duyumcu, varlık görüşü bakımından atomcu, ahlâk bakımından ise hazcıdır. İdeal bir evren yoktur. İçinde yaşanılan tek bir evren vardır ve atomlardan oluşur. Ruh da ince bir maddedir. Ölüm, ruhu oluşturan atomların dağılmasıdır. Böylece materyalist bir kurgu, bütüncül ve tutarlı bir yapı oluşturur. Paradoksları ile ünlüdür (mantık oyunları). Zenon’un önemi, hem Yunan hem de Klasik Roma düşüncesine olan etkisinden kaynaklanır. Erdemli davranışın ussal temellerini aramaktadır. Tüm insanların kardeş olduğu tek bir devlet ve tek bir doğa yasası önermektedir. Siyaset de ödev olarak yapılması gereken bir şeye dönüşmüştür.

Epikuros (M.Ö. 341-270) Kıbrıslı Zenon (M.Ö. 336-254) «Ölçülü olmak» ana ilkesidir. * Mutluluk ve erdem birbirine sıkı sıkıya bağlıdır. Ataraksiya halini önermektedir. Bu da, korkunun yokluğu halidir. İnsanın en yüce değer oluşu. Hazcılık – faydacılık bağlantıları nedeniyle günümüz felsefelerinde izleri bulunur. İnsanlığın kardeşliği Ayrımcılıkların reddi Sitenin kutsallıktan kurtularak barış içinde yaşamanın garantisine dönüşmesi İnsanın değeri kavramının gelişmesi

Klasik Çağ Düşüncesi ve Roma İlişkisi (STOA Okulu) Site ile tanımlanan insandan bir bütünlük olarak algılanan ve değerini bilgi sahibi oluşundan alan insana ulaşan düşünce ile bir geçiş yaşanır. Bu geçiş, Stoa okulu ile şekillenir. Stoa okulu doğa ile insan arasındaki uyumu sağlamlaştırır. Akıl, insanın doğa ile uyumlu yaşamasıdır. Yerleşik değerleri sarsmıştır. İnsanların kardeşliği, akıl sahibi olmada birleşmeleridir. «Erdemli insan, zorluklara sızlanmadan katlanmalıdır»

İleri Gelen Stoacılar ve İlkeleri: Cicero (M.Ö. 106-43) (Kitaptan okuyunuz) Seneca (M.S. 4-65) Epiktetos (M.S. 60-110) Marcus Aurelius (M.S. 121-180) Özgürlük Doğal Hukuk Evrensel toplum ve dünya devleti eşitlik, Adalet Köleliğin reddi.

Ortaçağ felsefesi Klasik Çağ ile Modern Çağ arasında kalan tarihsel dönem, Ortaçağ’dır. M.S. 395 – 1453 Roma İmparatoru Theodos’un ölümü – İstanbul’un fethi M.S. 476-1492 Batı Roma İmparatorluğu’nun yıkılması – Amerika’nın keşfi.

(Ortaçağ’ın «Karanlık Çağ» olarak nitelendirilmesini tartışabiliriz.) Ortaçağ felsefesi eklektiktir. Hristiyan, İslam ve Bizans felsefelerinin ortak mirasıdır. Düşünce sistemlerinin yakınlaşmasını gösterir. Bilgelik sevgisi, Ortaçağ entelektüel ortamında dinsel bir duyguya dönüşmüştür. Antik Yunan felsefesi dinamik bir yapı sergilerken Ortaçağ Felsefesi mutlak doğruları bulmuş olduğuna inanan, durağan bir felsefedir. Ortaçağ Felsefesi iki temel konuya odaklanmıştır: Nesnel gerçeklikler olarak tümeller konuya odaklanmıştır. Tanrı’nın varoluşunu mantıksal delillerle kanıtlama

Ortaçağ Felsefesinin Dönemleri Patristik Felsefe Skolastik Felsefe Patristik Felsefe, Hristiyanlığın doğuşundan 7. yy’a kadar olan döneme hakim olan felsefi düşünceye denir. Yeni-Platoncu felsefe olarak da adlandırılır. 7. yy’dan 15. yy’a kadar olan döneme denir. Kilisenin temel dogmalarını Aristoteles’in felsefesine dayanarak temellendirme çabalarıdır.

ORTAÇAĞ FELSEFESİNDE DEVLET VE HUKUK ANLAYIŞI Ortaçağ’da toplumsal yapı feodalitedir. Feodalite, kapalı tarım ekonomisi sistemi üzerine kuruludur. Toprak sahibi – Serf – Kilise Çok merkezli siyasi iktidar yapısı söz konusudur. Miras yolu ile babadan oğula geçen mülkiyet bir soylular sınıfını yaratmıştır. İnsan ve devlet düşüncesi, kadercilikle açıklanır. Devlet, dini uygulamak için vardır; dinsizi cezalandırma yetkisi vardır.

Karşilaştirmali Antik Yunan ve ortaçağ felsefesinin özellikleri (ss) Antik Yunan felsefesi dünyevi bir felsefe olduğu halde Ortaçağ felsefesi aşkıncıdır. Antik Yunan’da insan, evreni kavrayabilir. Ortaçağ düşüncesinde ise akıl küçümsenir. Toplumsal bütünleşme süreçleri farklıdır. Ortaçağ düşüncesinde dindarlık (ümmet) üstünden bir örgütlenme söz konusudur. Antik Yunan düşüncesinde doğa bilimleri, iyi ve mutlu yaşam olanakları üstünde çalışılmaktayken Ortaçağ düşüncesi teolojiye dayalıdır. Antik Yunan düşüncesi makro-mikro kosmos ilişkisini anlaşılabilir kabul eder. İnsan, günahkârlığı ile dünyaya kovulmuştur; suçluluk duygusu ve katlanma. Ortaçağ Felsefesi ontolojinin epistemolojiden önce geldiği bir felsefedir. Burada bilginin süjesi ile bilinen olarak objesi birbirinden kesin olarak ayıran modern felsefenin temel düalizminin tersine monisttir. Tanrı’dan başlayarak bir değerler hiyerarşisi kurar. Değerli olan, Tanrı ile değersiz maddi dünya arasında insan vardır. Metin analizi, dil ve mantık açısından gelişmiştir.